Citat:
Jag tror att hon motiveras av det du skriver, men jag försökte hålla argumentationen lite neutral så även de som agerar i tråden av rent personlig aversion mot den politik hon företräder ändå kanske ska få en liten förståelse för varför det är nästan omöjligt för henne att ensidigt annullera affären, när det innebär att hon förlorar på alla plan genom detta. Via en rättslig förhandling kan hon visserligen också förlora allt men hon kan även vinna allt. Lägg gärna till att alternativet med domstolsprövning kan ge Ebba upprättelse och minska den politiska skadan. (Det läget har gällt sedan början av den här sörjan). Alternativen att ge efter och "av godhet" låta affären återgå skapar en fin möjlighet att vinkla saken till att "Ebba gav med sig för hon var rädd att bli avslöjad".
Skulle Ebbas motpart få gehör för att häva affären torde tjafset nå episka proportioner, men det tror jag inte är aktuellt.
Skulle Ebbas motpart få gehör för att häva affären torde tjafset nå episka proportioner, men det tror jag inte är aktuellt.
Om Esbjörn verkligen vill ha kvar huset så måste han hålla henne skadeslös ekonomiskt för de kostnader som faktiskt uppstod iom att han initialt ville sälja och även skrev på ett köpekontrakt.
Han förväntar sig att både få behålla huset och gå skadeslös, men riskerar i en förhandling att förlora både huset och tvingas hålla henne skadeslös.
Som jag ser det så finns det egentligen ingenting i hans agerande som verkligen tyder på att han vill ha kvar huset till varje pris, han är inte ens beredd att ta kostnaderna han själv bidragit till för att få det slutet.
Jag tror att motivet är ekonomiskt, att försöka trissa upp priset och komma fram till en förlikning före förhandlingen, men man har sjabblat bort alla sina kort på vägen dit och har egentligen ingenting kvar att förhandla med.