Citat:
Ursprungligen postat av
ThordOlavsson
Det fetade.... Då kanske du säga av egen erfarenhet: Kan man sparka av sig skorna under flykt?
Skorna hade en liten kilklack, och som jag kommer ihåg det så var klacken lite smalare mot marken än den var mot foten. Det var ingen sko att springa i; då hade det varit lätt att vricka foten, halka, ramla. Personligen tycker jag att det skulle ha varit svårt att "sparka av" sig skorna. Då hade man behövt dra ner resåren från hälen en bit först. Men om resåren hamnat en bit ner på hälen (kanske under ett tumult, att någon råkat kliva på baksidan av foten el dyl), då borde det kanske ha gått att "sparka av" sig skorna.
Så: sitter skorna på ordentligt, då skulle det vara svårt att sparka av sig dem. Om däremot något gjort att resåren halkat ner en bit, då tror jag att det skulle gå. Dock inte någon längre sträcka.
Jag kan tänka mig att om Helena börjat springa på stigen, så kan sandalerna ha "hamnat snett", hon har då blivit upphunnen och överfallen. Då kan skorna ha trillat av henne. (Eller också ramlade skorna av direkt vid ett överfall, och hon inte hann börja springa.) Jag tror att gm har upptäckt att skorna ramlat av, tagit upp dem och slängt dem ut från stigen, en åt vardera håll. Allt för att fördröja att något hade hänt just där. Och slänger man en sko åt vardera håll, så kan den kanske gömmas lättare - och är svårare att upptäcka.
Det första stycket: egna erfarenheter av skorna plus spekulationer
Det andra stycket: rena spekulationer.