2021-09-27, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Vem tror du? du har ju själv refererat till henne
Rotvagnen: Ulrika sa ju något om att C hade pratat om henne ?

Jag har inte sett någon officiell uppgift om att UA har haft kontakt med CL och diskuterat Helena.
Eller vad menas? Rotvagnen kanske kan förklara?
Citera
2021-09-27, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Rotvagnen: Ulrika sa ju något om att C hade pratat om henne ?

Jag har inte sett någon officiell uppgift om att UA har haft kontakt med CL och diskuterat Helena.
Eller vad menas? Rotvagnen kanske kan förklara?
Citat:
Ulrika sa ju något om att C hade pratat om henne ?
OM, inte med
Citera
2021-09-27, 19:00
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Angående DNA-provet och det eventuella utfallet lutar jag snarare åt att vi inte får veta. 'En okänd man' har vi tidigare fått veta. Vi har pratat om det förr men hade man även där uteslutit GW och samtliga polismän? GW kan nog ha gått igenom även den här utredningen utan att ha lämnat sitt eget DNA (för uteslutning).

DNA-spåret i det uppmärksammade fallet med Helena Andersson har nu gett en träff. Det var den sista chansen för analys säger utredaren från Kalla Fall i Göteborg. Efter att man tagit in DNA från samtliga utredare som passerat i fallet har man nu alltså fått en träff som kan härledas till en person - och det är inte vem som helst. - Nej, det stämmer. Vi har jämfört och fått träff på en mansperson... och eh... det är ingen mindre än en Leif Persson, även kallad GW Persson.

Hur gamla kan hennes skor ha varit den kvällen? De är sannolikt använda ett flertal gånger men ser inte slitna ut på det sätt som blir när dem burits många gånger. De ser billiga ut och texten på hälen är "Made in... " Skulle gissa från samma år eller att -92 var andra säsongen?

(Hela inlägget är spekulativt.)

Du har rätt i att skorna ser ut att ha använts ett tag. Under den tiden har många haft chansen att avsätta DNA - inte bara poliser utan pojkvänner, släktingar, arbetskamrater. Men det skulle verkligen vara ett antiklimax om Leif GW skulle matcha.
Citera
2021-09-27, 19:34
Medlem
Citat:
.........
Hur gamla kan hennes skor ha varit den kvällen? De är sannolikt använda ett flertal gånger men ser inte slitna ut på det sätt som blir när dem burits många gånger. De ser billiga ut och texten på hälen är "Made in... " Skulle gissa från samma år eller att -92 var andra säsongen?

Info om själva modellen av skor kan vår prinsessa svara på

"2011-07-09, 20:10
Postat av Prinzezzan
Ja, sandalerna var moderiktiga på den tiden (hade likadana själv), men de var inga man hade på sig på krogen och ev. dansade i. (Dock sköna att gå i.)"
Citera
2021-09-27, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZOrro18790
Fanns det inget dna på travbongen som hittades vid mordplatsen?
Travbongen? Vart kan man läsa om den?
Citera
2021-09-27, 21:49
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Info om själva modellen av skor kan vår prinsessa svara på

"2011-07-09, 20:10
Postat av Prinzezzan
Ja, sandalerna var moderiktiga på den tiden (hade likadana själv), men de var inga man hade på sig på krogen och ev. dansade i. (Dock sköna att gå i.)"

Du är några år för sent ute. Jag brukar inte spara på gamla skor, i alla fall inte i 30 år. Så jag kommer inte ihåg var jag köpte dem. Som sagt, de var sköna att ha på och gå i, delvis beroende på att de satt ordentligt stadigt runt hälen/foten; som "en smäck" ungefär, p g a resårband.

Jag tycker inte att Helenas skor ser så gamla och använda/nötta ut. Min upplevelse är att texten inne i skor, som hamnar under trampdynorna, börjar nötas ganska snart. Sedan nöts de mer och mer. Det beror förstås på hur ofta man använder dem. Helenas skor (på bilden i länken nedan) ser inte helt fräscha ut i färgen på utsidan, men då måste man komma ihåg, att först hade Helena använt dem, därefter låg de i vegetationen ett halvt till ett dygn och sedan har de hanterats av olika myndighetsfolk under en hel del år. Men insidan (texten) tycker jag inte ser lastgammal ut.

https://sverigesradio.se/artikel/7035371
Citera
2021-09-27, 22:25
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Du är några år för sent ute. Jag brukar inte spara på gamla skor, i alla fall inte i 30 år. Så jag kommer inte ihåg var jag köpte dem. Som sagt, de var sköna att ha på och gå i, delvis beroende på att de satt ordentligt stadigt runt hälen/foten; som "en smäck" ungefär, p g a resårband...

Det fetade.... Då kanske du säga av egen erfarenhet: Kan man sparka av sig skorna under flykt?
Citera
2021-09-27, 22:43
Medlem
Citat:

Det ser ut att vara tyska, typ ”obermaterial” och ”Sohlesynthen” På den övre skon i kan man ana första bokstaven i det som följer ”Made in” men det är svårt att se.

https://sverigesradio.se/artikel/7035371
Citera
2021-09-27, 23:02
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det fetade.... Då kanske du säga av egen erfarenhet: Kan man sparka av sig skorna under flykt?

Skorna hade en liten kilklack, och som jag kommer ihåg det så var klacken lite smalare mot marken än den var mot foten. Det var ingen sko att springa i; då hade det varit lätt att vricka foten, halka, ramla. Personligen tycker jag att det skulle ha varit svårt att "sparka av" sig skorna. Då hade man behövt dra ner resåren från hälen en bit först. Men om resåren hamnat en bit ner på hälen (kanske under ett tumult, att någon råkat kliva på baksidan av foten el dyl), då borde det kanske ha gått att "sparka av" sig skorna. Så: sitter skorna på ordentligt, då skulle det vara svårt att sparka av sig dem. Om däremot något gjort att resåren halkat ner en bit, då tror jag att det skulle gå. Dock inte någon längre sträcka.

Jag kan tänka mig att om Helena börjat springa på stigen, så kan sandalerna ha "hamnat snett", hon har då blivit upphunnen och överfallen. Då kan skorna ha trillat av henne. (Eller också ramlade skorna av direkt vid ett överfall, och hon inte hann börja springa.) Jag tror att gm har upptäckt att skorna ramlat av, tagit upp dem och slängt dem ut från stigen, en åt vardera håll. Allt för att fördröja att något hade hänt just där. Och slänger man en sko åt vardera håll, så kan den kanske gömmas lättare - och är svårare att upptäcka.

Det första stycket: egna erfarenheter av skorna plus spekulationer
Det andra stycket: rena spekulationer.
Citera
2021-09-27, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson

Jag tror det är ofördelaktigt att springa barfota på en knölig skogsstig eller på bubblig asfalt. Det gör ont. Dessutom borde det ge blodspår när huden på fötterna rivs isönder. Så att någon medvetet sparkar av sig skorna just där håller jag för osannolikt.
Citera
2021-09-28, 00:59
Medlem
Ugglan.s avatar
Sandalerna i länken visar tydliga spår av att ha använts en tid. Det syns tydligast på det "kedjeformade" mönstret som löper runt innersulan. Slitaget syns tydligast vid hälen på den högra sandalen samt på den vänstra sandalen vid stortån. Även texten vid hälen på den vänstra sandalen uppvisar slitage. Sandalerna var inte nya.

Om de aktuella sandalerna satt så pass tajt på foten som Prinzezzan vittnar om, bör de svårligen ha kunnat ramla av "bara så där". Det finns som jag ser det bara två möjligheter:

1) Helena själv tog av sig sandalerna för att kunna springa fortare på skogsstigen. Det är faktiskt inte alls omöjligt utan att det var Helena själv som kastade iväg sandalerna åt vart sitt håll när hon i panik slet av dem för att kunna springa fortare. Denna möjlighet visar i så fall att Helena blev jagad från Ekuddenvägen alternativt slet sig en bit in på skogsstigen sett från Ekuddenvägen och började springa mot hemmet. Denna möjlighet visar i så fall också att faran fanns ute vid Ekuddenvägen precis som "Hanna" har sagt att den gjorde, när hon nämnde de olika billjuden.

2) Helena bragdes om livet alternativt blev medvetslös utmed skogsstigen. När gärningsmannen alternativt en inblandad skulle hantera kroppen åkte sandalerna av, varpå de kastades åt sidorna.

Jag lutar tydligt åt alternativ 1 efter det som vi nu vet från Prinzezzans inlägg.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-09-28 kl. 01:18.
Citera
2021-09-28, 01:33
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Sandalerna i länken visar tydliga spår av att ha använts en tid. Det syns tydligast på det "kedjeformade" mönstret som löper runt innersulan. Slitaget syns tydligast vid hälen på den högra sandalen samt på den vänstra sandalen vid stortån. Även texten vid hälen på den vänstra sandalen uppvisar slitage. Sandalerna var inte nya.

Om de aktuella sandalerna satt så pass tajt på foten som Prinzezzan vittnar om, bör de svårligen ha kunnat ramla av "bara så där". Det finns som jag ser det bara två möjligheter:

1) Helena själv tog av sig sandalerna för att kunna springa fortare på skogsstigen. Det är faktiskt inte alls omöjligt utan att det var Helena själv som kastade iväg sandalerna åt vart sitt håll när hon i panik slet av dem för att kunna springa fortare. Denna möjlighet visar i så fall att Helena blev jagad från Ekuddenvägen alternativt slet sig en bit in på skogsstigen sett från Ekuddenvägen och började springa mot hemmet. Denna möjlighet visar i så fall också att faran fanns ute vid Ekuddenvägen precis som "Hanna" har sagt att den gjorde, när hon nämnde de olika billjuden.

2) Helena bragdes om livet alternativt blev medvetslös utmed skogsstigen. När gärningsmannen alternativt en inblandad skulle hantera kroppen åkte sandalerna av, varpå de kastades åt sidorna.

Jag lutar tydligt åt alternativ 1 efter det som vi nu vet från Prinzezzans inlägg.

Angående ditt alternativ nr. 1. Om Helena blivit antastad (?), anat oråd och börjat springa inåt skogsdungen på stigen med gm efter sig, så tvivlar jag på att hon i paniksituationen har haft tid - eller ens en tanke på - att stanna upp, kränga av sig sandalerna och slänga iväg dem åt var sitt håll in i skogen. En gm (två eller fler) hade då varit över henne innan hon knappt börjat att springa. Det beror förstås på om hon hade avstånd till gm, när hon började springa. Men om en eller två killar börjat göra närmanden och hon märker att hon borde försöka att ta sig loss/ta sig bort från honom/dem, så bör de ha varit intill henne. Om hon börjar springa då, då gör säkert gm det också. Då tror jag inte att hon hinner stanna upp, ta av sig skorna och slänga in dem i skogen - åt olika håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in