Citat:
En kommentar om DNA på CLs sko:Jag hade kunnat skicka detta som PM. Nu var dock detta ett inlägg till mig i tråden, och då valde jag att svara i tråden. För att kunna svara på denna kommentar, så behövde jag skriva utifrån mitt eget perspektiv (jag-form, som svar på "du"), och då blev det automatiskt en del "min", "mitt" osv.
Om ClLe:s DNA skulle matcha spåret på Helenas sko, så skulle detta inte ensamt döma honom. Men det skulle kunna ge en indikation. Låt säga att hans DNA finns på skon. Samtidigt hävdar ClLe att han aldrig varit i närheten av Helena (han vet vem Helena är, men har bara sett henne på håll), då borde den lögnen ligga honom till last. Tillsammans med andra bevis får det mer betydelse. Om DNA:t stämmer - men han säger att han t ex träffat och pratat med Helena, då blir det svårare, för då kan det bli svårt att säga att spåret hade avsatts vid en attack; då kan spårets ha avsats av en helt naturlig anledning. Sedan, som jag tror att Ugglan tagit upp, så beror det på hur gammal skon var vid tillfället. Var det en helt ny, oanvänd sko, så blir det svårare att förklara bort en matchning.
Om det skulle tillhöra en annan än ClLe, en vän till familjen, vet jag inte hur de skulle bedöma det. Det skulle kanske vara svårare, då spåret hade kunnat hamna på skor helt naturligt och vid olika tillfällen. Det är väl honom de kollar nu i första hand.
Om ClLe:s DNA skulle matcha spåret på Helenas sko, så skulle detta inte ensamt döma honom. Men det skulle kunna ge en indikation. Låt säga att hans DNA finns på skon. Samtidigt hävdar ClLe att han aldrig varit i närheten av Helena (han vet vem Helena är, men har bara sett henne på håll), då borde den lögnen ligga honom till last. Tillsammans med andra bevis får det mer betydelse. Om DNA:t stämmer - men han säger att han t ex träffat och pratat med Helena, då blir det svårare, för då kan det bli svårt att säga att spåret hade avsatts vid en attack; då kan spårets ha avsats av en helt naturlig anledning. Sedan, som jag tror att Ugglan tagit upp, så beror det på hur gammal skon var vid tillfället. Var det en helt ny, oanvänd sko, så blir det svårare att förklara bort en matchning.
Om det skulle tillhöra en annan än ClLe, en vän till familjen, vet jag inte hur de skulle bedöma det. Det skulle kanske vara svårare, då spåret hade kunnat hamna på skor helt naturligt och vid olika tillfällen. Det är väl honom de kollar nu i första hand.
är det inte rätt givet att utredningen redan fått ett negativt svar på att CLs profil inte matchar? Det har trots allt gått snart 5 veckor sedan CL anhölls (och topsade, antar jag).
Den som vill kan förstås klamra Sig fast vid detta halmstrå, men det kan bli en lång väntan eftersom KF sagt att man kanske inte kommer att gå it med svaret. En mycket tveksamt agerande IMHO, eftersom det kan komma att stämpla CL som presumtiv mördare fast bindande bevisning saknas.
I övrigt är jag av uppfattningen att en DNA-träff räcker till häktning, men som du skriver inte till fällande dom. Däremot skulle jag anse fallet ”polisiärt uppklarat”.
. Men nog tycker man att DNA-spår på skon - speciellt om han sagt att han aldrig varit i närheten av Helena - tillsammans med ett par ytterligare indicier borde räcka för häktning.