2021-09-27, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Eftersom ni alla som svarade på mina inlägg har ungefär samma ingång i ärendet, svarar jag här alla på en gång.

Som jag ser det finns det all anledning för Ebba att ljuga om hon tex har pressat och lurat Esbjörn att skriva på. Det här är så självklart att det inte ens borde behöva sägas, varför förnekanden om det förvånar mig.

Sen som vi alla tidigare har varit inne på innehåller historien mer än det strikt juridiska, där försköningar, halvlögner och rena lögner om verkligheten, kan avgöra hur Ebba landar personligt och politiskt i denna historia, oavsett hur just affärstvisten slutar.

Det är riktigt att vi inte vet om det kommit ett motbud till Esbjörns förlikningsbud. Men om budet inte uppfattades som tillfredsställande, tycker jag det skulle vara en dålig orsak att inte komma med ett motbud.

Att tex mödrar har en mycket liten tillförlitlighet när de gäller karaktärs- och andra vittnesmål som handlar om deras barn, är ingen väl bevarad hemlighet. Det har naturligtvis inget att göra med att man vill förbjuda vittnen. Det har att göra med att aktörer inom rättssystemet är medvetna om att blod är tjockare än vatten, vilket lagstiftaren tagit konsekvenserna av när rättegångsbalken om vittnen skrevs . Nu är jag inte säker på hur denna hanterar tvister, men i brottsmål är nära anhöriga inte skyldiga att avlägga ed. De har inte heller vittnesplikt.
Vi vet att Esbjörn har fått ett bud i samband med den muntliga förberedelsen. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86RqLA/tvisten-fortsatter--esbjorn-ska-tanka-over-nytt-bud

Nära anhöriga har inte vittnesplikt, men ytterst få brott i nära relation till exempel skulle kunna avgöras om man konsekvent avfärdade vittnesmål från nära anhöriga oavsett om det talar för eller emot den som är part i en rättegång. I det hör fallet handlar det ju inte heller om ett ”karaktärsvittne” utan någon som har varit närvarande vid olika tillfällen när käranden och svaranden har träffats.
2021-09-27, 12:23
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Eftersom ni alla som svarade på mina inlägg har ungefär samma ingång i ärendet, svarar jag här alla på en gång.

Som jag ser det finns det all anledning för Ebba att ljuga om hon tex har pressat och lurat Esbjörn att skriva på. Det här är så självklart att det inte ens borde behöva sägas, varför förnekanden om det förvånar mig.

Sen som vi alla tidigare har varit inne på innehåller historien mer än det strikt juridiska, där försköningar, halvlögner och rena lögner om verkligheten, kan avgöra hur Ebba landar personligt och politiskt i denna historia, oavsett hur just affärstvisten slutar.

Det är riktigt att vi inte vet om det kommit ett motbud till Esbjörns förlikningsbud. Men om budet inte uppfattades som tillfredsställande, tycker jag det skulle vara en dålig orsak att inte komma med ett motbud.

Att tex mödrar har en mycket liten tillförlitlighet när de gäller karaktärs- och andra vittnesmål som handlar om deras barn, är ingen väl bevarad hemlighet. Det har naturligtvis inget att göra med att man vill förbjuda vittnen. Det har att göra med att aktörer inom rättssystemet är medvetna om att blod är tjockare än vatten, vilket lagstiftaren tagit konsekvenserna av när rättegångsbalken om vittnen skrevs . Nu är jag inte säker på hur denna hanterar tvister, men i brottsmål är nära anhöriga inte skyldiga att avlägga ed. De har inte heller vittnesplikt.

Vad hittar du nu på?

Brännvinsjuristen har till och med sagt i TV att Ebba har kommit med ett motbud.

https://www.tv4.se/klipp/va/13324725/81-aringens-ombud-esbjorn-har-fatt-ett-motbud-han-vill-fundera-pa

När tokfan försvann så slutade även de detaljerade medlingsbuden att läckas till brännvinsmurveln på Xpressen.
2021-09-27, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Det är upp till rätten att värdera vittnesmålen vilket är rutin för dem.

Att likt kpml-r ifrågasätta vittnens utsagor innan de ens har vittnat och att börja förbjuda vittnen för att de har någon form utav relation hade ju effektivt reducerat antalet vittnen på bägge sidor och kvar hade blivit granne, förhörsledare, psykologen och professorn.

Huvudförhandlingen hade blivit smidigare och hade kunnat klaras av på någon dag, frågan är väl om det hade varit rättssäkert men det har väl aldrig varit högprioriterat av kpml-r.
Tänk en situation där en man slår ihjäl sin fru, och hennes syster ser på - då skulle det enligt krmks logik inte finnas något vittne.
2021-09-27, 12:29
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Nu ska väl Ebbas mor inte vittna om Ebbas karaktär, utan om vad som hände när hon var med. Vad Esbjörn sa till henne och liknande? Det är klart att hon kan ljuga om det, precis som alla andra som vittnar kan ljuga om det. Ebba, Esbjörn, Majkgård & Mats verkar ha ett egenintresse av själva fastigheten, Lullma sitter på alla Esbjörns pengar och egendom och kan portionera ut det till den hon behagar, Binninge kommer säkert lämna in en fet faktura på sina timmar som Lullma betalar.

Vem som än blir fastighetsägaren i slutänden, så är Ebba och Esbjörn förlorare i den här smeten. Ebba har fått klägg på sig, som de politiska motståndarna kommer använda sig av så fort de kan och Esbjörn är idiotförklarad inför hela folket, satt på hem och de han trodde var vänner, visade sig ha andra agendor. Båda två kommer förlora pengar på det här.
2021-09-27, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Trampandet på Esbjörn hör ihop med den opportunistiska politiken, som är lika gränsöverskridande som husköpet. Varför KD, med Ebba Busch när vi har SD? Varför KD, när partiledaren inte bryr sig om en enskild åldring, i detta fall där hans egendom är lösningen på hennes privata problem, hennes s k livspussel?

Jag förstår inte Ebba Buschs kalkyl. Hon har inte råd att förlora denna tvist, men tänk om hon gör det, likt många andra tvärsäkra personer som tvistat före henne?

Man vet aldrig hur det slutar i en tingsrätt, och särskilt osäker är utgången i ett tvistemål. Är det ingen som varnat henne?

I detta fall har vi flera juridiska frågor, som det inte går att förutsäga och det Ebba Busch borde oroa sig för är sin egen utfästelse på Facebook, och hur domstolen ser på hävning, hävningsförklaring och nya avtal. I belysning av att Ebba Busch inte betalat köpeskilling enligt avtalet hon själv upprättad och ombesörjde. När detta diskuteras är köpeavtalet det enda som är tvingande lag att fullfölja, men bara i det fall Ebba Busch varit "schysst och korrekt", en sak man måste vara en mamma för att tycka.
Oavsett hur domen om avtalet kommer att falla så kommer även alla andra omständigheter runt en eventuell hävning att regleras.

Esbjörn Bolins erbjudande till Ebba Busch har varit en annullering av affären och ett symboliskt skadestånd.

Att det sker en juridiskt oantastlig ekonomisk justering av affären är lika viktig som själva beslutet om ”bättre rätt”.

Om det finns grund för hävning så kommer Ebba Busch att få ta de ekonomiska konsekvenserna för detta men om grund för hävning saknas så får hon både ”bättre rätt” till fastigheterna och ekonomisk kompensation som föranletts av Esbjörn Bolins ånger.

Så för henne har valet varit:

1. Att backa i affären, ta alla kostnader utan att få fastigheten och få ett ”symboliskt skadestånd”.

2. Att ta tvisten, förlora fastigheten och ta alla kostnader utan att få ett ”symboliskt skadestånd”.

3. Ta tvisten, få ”bättre rätt” till fastigheten och Esbjörn får ta alla kostnader som orsakats av hans ogrundade ånger.

Enda skillnaden mellan de två första alternativen som innebär att hon förlorar fastigheterna är ett ”symboliskt skadestånd”, för min del skulle det kvitta. Då skulle jag hellre låta domstolen avgöra frågan eftersom chansen att få både fastigheterna och slippa kostnaderna är väldigt stor.

Om Esbjörn Bolin verkligen menade allvar med sin önskan att ångra sig och behålla huset så borde han ha erbjudit en rimlig kompensation där han även tog de ekonomiska konsekvenserna för sitt handlande. Men han är helt enkelt inte den typen av människa. Det visade han även vid rättegången om trafikolyckan där ha skadade en ung kvinna för resten livet utan att ens erbjuda en ursäkt.

Hans och Binninges agerande har drivit hela tvisten i baklås och Ebba Busch har helt enkelt ingenting att förlora på att avvakta ett domslut. Hon är redan uthängd i media och har stora omkostnader på grund av Esbjörn Bolins agerande. Hon har allt att vinna och ingenting att förlora.
2021-09-27, 12:41
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejon-x
Vad är det som gör att du tycker Ebba ska betala 1 miljon mer för huset? Betalar du mer, än vad du behöver när du köper en sak? Jag är bara nyfiken på hur folk tänker!
Om jag är yrkesmiljonär betalar jag givetvis hellre 20% mer än att offentligt skita ner mitt namn genom oärlighet.
2021-09-27, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Om jag är yrkesmiljonär betalar jag givetvis hellre 20% mer än att offentligt skita ner mitt namn genom oärlighet.
Så om du är en bidragsparasit utan heder så ska du få köpa hus med 80% rabatt?
2021-09-27, 12:46
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Nova68 spekulationer är intressanta och stämmer med tidslinjen, dock så blir Mz agerande besynnerligt.
Om vi utgår ifrån Nova68s spekulation att Majkgård får reda på att Esbjörn har sålt huset den 8:e när Mz var där och hämtade mopederna och sedan försöker att sätta oss in i Mz situation.

Hans farbrors hyresvärd skäller ut hans farbror vilket borde göra att han känner obehag för situationen och tycker illa om Majkgård.
Varför lägger han då energi på att visa upp ett ogiltigt testamente och snacka skit om Ebba i media? Gör han det av omtanke?
I så fall omtanke om vem?
En normal person hade väl försökt att tala dem till rätta för att i slutändan ha skällt ut kärringen som hade blivit förbannad på ens farbror för att han hade sålt sin sommarstuga.

Vilken normal person hade medverkat till att med ett värdelöst testamente (vars äkthet är diskutabel) eldat på sin farbrors förödmjukelse och medverkat till att hans pengar försvinner i ett rättsligt spel om han förlorar och om Esbjörn skulle vinna så ärver kärringen som har skällt ut hans farbror sommarstugan.

Om någon säger att Mz är en ganska normal person så får jag inte ihop det.
Om någon däremot leder i bevis att Mz är en komplett idiot så stämmer allt.

Kanske är det så att Mats inte kände till att att Esb hade en deal med Majkgård. Majkgård kanske eldade på Mats för att han skulle ställa sig på deras sida, sen när det kom fram att Esb gjort en deal med Majkgård och insåg att hans testamente var värdelöst oavsett så försvann stridslusten.
2021-09-27, 12:51
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Så om du är en bidragsparasit utan heder så ska du få köpa hus med 80% rabatt?
1. Som reguljär bidragsparasit har man knappast råd att köpa hus, ens med 90% rabatt.
2. Hederlighet var hela poängen med mitt inlägg, i synnerhet om man är rikskändis och inte har något ekonomiskt att förlora.
2021-09-27, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
1. Som reguljär bidragsparasit har man knappast råd att köpa hus, ens med 90% rabatt.
2. Hederlighet var hela poängen med mitt inlägg, i synnerhet om man är rikskändis och inte har något ekonomiskt att förlora.
Alla förlorar väl samma summa ekonomiskt i en sådan här tvist. Men du tycker att en del inte skulle behöva bry sig om det för att de har så mycket pengar ändå?
2021-09-27, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Kanske är det så att Mats inte kände till att att Esb hade en deal med Majkgård. Majkgård kanske eldade på Mats för att han skulle ställa sig på deras sida, sen när det kom fram att Esb gjort en deal med Majkgård och insåg att hans testamente var värdelöst oavsett så försvann stridslusten.
Det är möjligt att hans motivation försvann efter Cantwells artikel i Aftonbladet om Majkgårds tidigare arv.
2021-09-27, 13:55
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Oavsett hur domen om avtalet kommer att falla så kommer även alla andra omständigheter runt en eventuell hävning att regleras.

Esbjörn Bolins erbjudande till Ebba Busch har varit en annullering av affären och ett symboliskt skadestånd.

Att det sker en juridiskt oantastlig ekonomisk justering av affären är lika viktig som själva beslutet om ”bättre rätt”.

Om det finns grund för hävning så kommer Ebba Busch att få ta de ekonomiska konsekvenserna för detta men om grund för hävning saknas så får hon både ”bättre rätt” till fastigheterna och ekonomisk kompensation som föranletts av Esbjörn Bolins ånger.

Så för henne har valet varit:

1. Att backa i affären, ta alla kostnader utan att få fastigheten och få ett ”symboliskt skadestånd”.

2. Att ta tvisten, förlora fastigheten och ta alla kostnader utan att få ett ”symboliskt skadestånd”.

3. Ta tvisten, få ”bättre rätt” till fastigheten och Esbjörn får ta alla kostnader som orsakats av hans ogrundade ånger.

Enda skillnaden mellan de två första alternativen som innebär att hon förlorar fastigheterna är ett ”symboliskt skadestånd”, för min del skulle det kvitta. Då skulle jag hellre låta domstolen avgöra frågan eftersom chansen att få både fastigheterna och slippa kostnaderna är väldigt stor.

Om Esbjörn Bolin verkligen menade allvar med sin önskan att ångra sig och behålla huset så borde han ha erbjudit en rimlig kompensation där han även tog de ekonomiska konsekvenserna för sitt handlande. Men han är helt enkelt inte den typen av människa. Det visade han även vid rättegången om trafikolyckan där ha skadade en ung kvinna för resten livet utan att ens erbjuda en ursäkt.

Hans och Binninges agerande har drivit hela tvisten i baklås och Ebba Busch har helt enkelt ingenting att förlora på att avvakta ett domslut. Hon är redan uthängd i media och har stora omkostnader på grund av Esbjörn Bolins agerande. Hon har allt att vinna och ingenting att förlora.

Lägg gärna till att alternativet med domstolsprövning kan ge Ebba upprättelse och minska den politiska skadan. (Det läget har gällt sedan början av den här sörjan). Alternativen att ge efter och "av godhet" låta affären återgå skapar en fin möjlighet att vinkla saken till att "Ebba gav med sig för hon var rädd att bli avslöjad".

Skulle Ebbas motpart få gehör för att häva affären torde tjafset nå episka proportioner, men det tror jag inte är aktuellt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in