2021-09-19, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Kan undra om Ancestry kommer att överleva som släktforskningssite. Företaget har nu i sommar 2020, i spekulationssyfte köpts upp av ett riskkapitalbolag och nu i oktober tycker jag att det redan märks att något är "fel". Det jag närmast tänker på är att DNA-sidan tidigare uppdaterades med nytillkomna träffar i stort set dagligen. Nu går det veckor utan uppdateringar. Visst kan intresset för DNA test minskat men i det här fallet tycks det ha tagit tvärstopp. Och jag börjar bli misstänksam om allt står rätt till med företaget. Är det fler som tycker sig se samma tendens?
Kort sagt Ancestry och Myheritage, bör undvikas det finns svenska allternativ.
Blackstone Group. Vad jag hört har det inte blivit någon större skillnad efter jämfört med före Blackstone som ägare av Ancestry. Jag kan dock ha fel, då jag inte har Ancestry utan hört om detta från bekanta som har Ancestry, dock funderar jag på abonnemang där även om det är dyrt.
Har Arkiv Digital allt det som Ancestry och/eller Myheritage har? Vet du eller någon annan mer om det?
Citat:
Ursprungligen postat av Soulangeana
Har tidigare haft Ancestry men gått över till Arkiv Digital då de har mer matnyttigt material och dessutom bättre bildkvalitet. Kan även rekommendera Riksarkivet som idag är tillgängligt på nätet utan kostnad ( https://sok.riksarkivet.se/ ).
Samma fråga till dig: Vet du om Arkiv Digital har allt (eller det mesta) av det som finns hos Ancestry?
Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder
Även min erfarenhet är att något har hänt med Ancestry, sedan det köptes upp av en annan aktör.
Menar du amerikanska Blackstone Group eller en annan/ny aktör efter Blackstone?
Citat:
Ancestry och MyHeritage, kan man skippa helt!
Vilket av dessa är bäst som komplement till Arkiv Digital? Om man tvingas välja något som komplement till AD.
Citat:
Ancestry har köpts upp av kinesiska intressen och DNA-uppdateringarna fungerar inte längre och har så inte gjort på ett par veckor.
Kinesiska intressen, vilka då?
Citera
2021-09-23, 17:14
Medlem
Som det ser ut nu så finns inte Ancestry längre, gör man en sökning så blir det bara tomt.
Citera
2021-09-23, 17:19
Medlem
f30malmos avatar
Det var ju iallafall guld värt tillsammans med dna. Nu inledde jag med att hitta mitt träd genom dna-matchers träd, forskningen kom först senare. Då har jag använt bl.a. arkiv digital, och en del finska sidor (svårt dock ibland med språket samt att det saknas kyrkböcker som bränts upp av ryssarna), den enda sidan jag inte klarar är min franska sida, talar inte alls franska så det blir för mig helt omöjligt att forska där.
Citera
2021-09-27, 06:27
Medlem
Citat:
Som det ser ut nu så finns inte Ancestry längre, gör man en sökning så blir det bara tomt.
Ancestry finns, du ljuger. Här är Ancestry: https://www.ancestry.se/

Och sedan, eftersom du inte följde upp frågan om Ancestry, kan jag berätta för (åtminstone) andra i tråden att de jag nu har pratat med som använder Ancestry säger att det inte skett någon användar- eller kvalitetsförändring efter att Blackstone Group gick in som ägare.
Citera
2021-09-28, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jobbgraderingar
Ancestry finns, du ljuger. Här är Ancestry: https://www.ancestry.se/

Och sedan, eftersom du inte följde upp frågan om Ancestry, kan jag berätta för (åtminstone) andra i tråden att de jag nu har pratat med som använder Ancestry säger att det inte skett någon användar- eller kvalitetsförändring efter att Blackstone Group gick in som ägare.
Jobbar du som deras agent?
Citera
2021-10-01, 00:28
Medlem
Citat:
Jobbar du som deras agent?
För att det konstaterades att du ljuger och kommer med desinformation om Ancestry? Kom igen, du kanske kan bättre.
Att Ancestry köpts upp av kinesiska intressen, som du påstått, stämmer inte (och du har undvikit att att försöka svara på uppföljningsfrågan om detta). Och din anmärkningsvärda osanning om att Ancestry inte längre finns (att det blir tomt vid sökning) är alltså en ren lögn

Ancestry är således ämnet för tråden: "Någon som testat Ancestry släktforskning?".

Hoppas därmed att någon annan, som vill prata och diskutera om Ancestry och deras släktforskning, gör inlägg här. Skulle vilja höra någon som använder tjänsten, så att jag eventuellt får en uppfattning om det värt att betala för den tjänsten.
Citera
2021-10-01, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det var ju iallafall guld värt tillsammans med dna. Nu inledde jag med att hitta mitt träd genom dna-matchers träd, forskningen kom först senare. Då har jag använt bl.a. arkiv digital, och en del finska sidor (svårt dock ibland med språket samt att det saknas kyrkböcker som bränts upp av ryssarna), den enda sidan jag inte klarar är min franska sida, talar inte alls franska så det blir för mig helt omöjligt att forska där.
Intressant. Jag har funderat på DNA-släktforskning också. Är Arkiv Digital värt pengarna som komplement till Ancestry?
Citera
2021-10-01, 00:42
Medlem
lemmy124s avatar
Alltför paranoid att lämna ut DNA sådär, men några släktingar har gjort det.

Ryssland från början, sen flydde folk till Lettland. Hälften drog till Sverige, resten drog till Tyskland.
Nästan alla dog i koncentrationsläger under kriget. Men några är kvar i Liepaja.

Min lilla farmor blev jagad ut ur Ryssland av hundar och kosacker.
Jag önskar allt illa åt det folket. Jävla svin.
Citera
2021-10-02, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmy124
Alltför paranoid att lämna ut DNA sådär, men några släktingar har gjort det.

Ryssland från början, sen flydde folk till Lettland. Hälften drog till Sverige, resten drog till Tyskland.
Nästan alla dog i koncentrationsläger under kriget. Men några är kvar i Liepaja.

Min lilla farmor blev jagad ut ur Ryssland av hundar och kosacker.
Jag önskar allt illa åt det folket. Jävla svin.
Om några släktingar har testat sig, så är du spårbar.
Citera
2021-10-02, 13:07
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Jag har på min mammas sida alla släktingar i Finland och Ryssland ( tror vi). Vet enbart min mormors namn, vad är bäst att använda sig av då?

Är det Ancestry som är bäst?
Citera
2021-10-06, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Jag har på min mammas sida alla släktingar i Finland och Ryssland ( tror vi). Vet enbart min mormors namn, vad är bäst att använda sig av då?

Är det Ancestry som är bäst?
Nog svårt att säga om Ancestry är bäst rörande Finland och Ryssland. Beror också på om man utgår från ett internationellt eller svenskt perspektiv. Jag tror inte, rörande Finland och Ryssland, det är någon större skillnad på de i Sverige etablerade Myheritage och Ancestry. Någon får gärna tipsa om det är så att det ena av dessa är bättre på Finland och Ryssland, jag undrar lite grann också.

Just Ancestry - eftersom du frågar om det, och tråden här handlar om dom - informerar om att man får "tillgång till svenska och nordiska databaser" genom sitt Sverige-abonnemang. De har därtill ett dyrare worlddeluxe-abonnemang inkluderat antal uppgifter från hela världen, om de har ytterligare uppgifter om Finland och/eller Ryssland vet jag inte.

Internationella släktforskningsföretag via internet - förutom Myheritage och Ancestry - är oklart för mig vad som är bäst rörande Finland och Ryssland. På Top10.com - där Myheritage och Ancestry toppar - finns företaget Findmypast på plats 3, ingen aning dock om det företaget har bra uppgifter om Finland och Ryssland.
Citera
2021-10-06, 02:19
Medlem
DNA

Enligt Data Mining DNA och artikeln "Who Has The Largest DNA Database? (2021)" från i somras är det Ancestry som har den största DNA-databasen.
https://www.dataminingdna.com/who-has-the-largest-dna-database/
Citat:
Who has the largest DNA database?
Ancestry.com has the largest DNA database of all the consumer DNA testing companies.
Our 2021 estimates for DNA database sizes lists the companies in this descending order:
  • AncestryDNA
  • 23andMe
  • MyHeritage
  • FamilyTreeDNA
  • LivingDNA
Estimates of Consumer DNA Database Sizes
DNA Testing Company DNA Database Size

AncestryDNA......20+ million
23andMe............12+ million
MyHeritage...........5+ million
FamilyTreeDNA.......1.7+ million
GEDmatch..............1.4+ million