2012-11-24, 18:43
Medlem
Som rubriken lyder.

Någon som testat och vet om den sidan är bra?
Citera
2012-11-24, 18:57
Medlem
sqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakelspektalek
Som rubriken lyder.

När jag började släktforska så valde jag mellan Ancestry och Arkiv Digital. Jag frågade de mer erfarna och samtliga rekommenderade det AD. De kunde inte motivera varför så det vet jag inte, men personligen tyckte jag det var ganska lätt. Behöver du hjälp att komma igång så är det bara att skicka ett PM.
Citera
2012-11-24, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sq
När jag började släktforska så valde jag mellan Ancestry och Arkiv Digital. Jag frågade de mer erfarna och samtliga rekommenderade det AD. De kunde inte motivera varför så det vet jag inte, men personligen tyckte jag det var ganska lätt. Behöver du hjälp att komma igång så är det bara att skicka ett PM.

Jag har PM:at dig.
Citera
2012-11-24, 19:39
Medlem
Ta reda på först om det går att forska internationellt, om du skulle ha släktingar typ i Mongoliet eller i Chile...för det vet man ju aldrig eller hur, och om det inte går att forska internationellt, så blir ju inte släktforskningen kompett om man råkar ha kinesiskt blod t.ex.

Lycka till!
Citera
2012-11-24, 20:06
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakelspektalek
Utan att veta mer om hur du tänker använda siten är det svårt att svara, men min spontana känsla är att den fungerar bra för den som vill göra en djupare släktsökning snarare än släktforskning. Jag öppnade konto, använde den en kortare tid för att få de uppgifter jag saknade och stängde sedan ner mitt medlemskap.
Citera
2012-11-24, 21:23
Bannlyst
Tänker du forska på några släktingar som emigrerade till USA under perioden 1860-1920 så är Ancestry det enda jag rekommenderar. Men ska du bara göra din släktforskning på svenska anfäder så är Ancestry kriminellt dyrt! De andra tjänsterna i Sverige är dessutom bättre än Ancestry på det.

Min favorit är Riksarkivet (http://svar.ra.se) men det fungerar bra med ArkivDigital (http://www.arkivdigital.se/online) och Genline (http://www.genline.se/). Den sistnämnda ingår i Ancestrykoncernen.

Sen så har vissa socknar och län gratis material att söka på om du har tur att dina anfäder kommer därifrån.
Citera
2013-03-09, 17:49
Medlem
KorrektPolitiktacks avatar
Bor du nära ett landsarkiv rekommenderar jag dig först att besöka detta. Där kan du använda deras datorer och få tillgång till ex SVAR, AD och Sveriges dödböcker helt gratis. På så vis kan du göra dig bekant med släktforskningen utan att behöva betala onödiga abonnemang som du kanske inte har så stor användning av. Sedan kan du alltid fråga arkivarier om hjälp.

När du gjort dig bekant med släktforskningen, och bestämt dig för vilken databas som passar dig bäst, kan du sedan beställa ett abonnemang. Då vet du hur man söker och vad.
Citera
2016-03-24, 19:01
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Nu är det här en gammal tråd sen 2012 men Ancestry och AR är väl inte samma typ av tjänst.
Med AR letar du i arkiven men på Ancestry matar du in trädet så att Ancestry kan leta upp dina släktingar i andras träd.

Jag kör med MyHeritage som motsvarar Ancestry och där får jag tillgång till AR. MyHeritage letar i AR åt dig så du behöver bara granska och godkänna. Råkar man hamna i en släkt med många forskare eller som många har forskat i så haglar det in släktingar i ditt träd. Det växer så det knakar.

Man hamnar lätt i grenar av ingifta släktingar som man ju inte är direkt släkt med.
Citera
2016-03-25, 17:44
Medlem
sqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nu är det här en gammal tråd sen 2012 men Ancestry och AR är väl inte samma typ av tjänst.
Med AR letar du i arkiven men på Ancestry matar du in trädet så att Ancestry kan leta upp dina släktingar i andras träd.

Jag kör med MyHeritage som motsvarar Ancestry och där får jag tillgång till AR. MyHeritage letar i AR åt dig så du behöver bara granska och godkänna. Råkar man hamna i en släkt med många forskare eller som många har forskat i så haglar det in släktingar i ditt träd. Det växer så det knakar.

Man hamnar lätt i grenar av ingifta släktingar som man ju inte är direkt släkt med.

Mig veterligen så kan du dels som du säger bygga på med andras träd, men tror även det finns längder så man kan söka själv också. Var dock länge sedan jag höll på med det.
Citera
2016-04-07, 18:21
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Mig veterligen så kan du dels som du säger bygga på med andras träd, men tror även det finns längder så man kan söka själv också. Var dock länge sedan jag höll på med det.

Jo du har ju tillgång till Arkiv Digital för husförhörslängder.
Sen har du Record Matches där du kan söka i olika arkiv, dopbok, vigselbok, begravningsbok och en massa register i USA:
Förenta staternas federala folkräkning:
1880
1900
1910
1920
1930
1940
Oj, där hade jag inte kollat på länge. Hittade en född i South Dakota, United States
Citera
2016-04-09, 13:27
Medlem
Ancestry är lite av universallösningen. Enkelt men inte alltid så bra om du vill fördjupa dig. T ex så är ju Arkiv Digitals bilder av kyrkböcker betydligt bättre enligt mig men det har nog sannolikt att göra med att de verkar vara betydligt nyare. Tror att Ancestrys foton är tagna för många decennier sedan och det kan göra dem mer svårlästa. En perk med Ancestry är ju tipsen men man får se upp så att man inte går i fällor och bara accepterar andras förslag rakt av för då kan man irra bort sig.
MyHeritage är som sagt ett alternativ och vill minnas att jag föredra det framför Ancestry men att betalningsmodellen inte passade mig, vill inte betala så mycket på en och samma gång eller ens binda up mig för det. Annars hade jag nog valt MyHeritage,

Många av de här tjänsterna går ju att prova på större bibliotek om man vill. Brukar själv spendera ett par timmar i veckan där med att kolla AD och tycker det är en bra tjänst.
Citera
2018-05-22, 09:27
Medlem
Hade jag själv börjat att släktforska med Ancestry så hade allt blivit helt fel, för där står helt galna översättningar av namn!
Ancestry är på intet vis någon "källa" eller så, utan av klåpare till översättare något helt galet.
Lita inte på ancestry, för ärligt talat kan inte ens en icke- läskunnig göra så fatala fel som gjorts i de handlingar som utgör ancestry.

Jag har själv på plats suttit och forskat i mina släkter och hade jag inte gjort det utan börjat med ancestry som "källa" så hade jag för det första hamnat fel, men för det andra inte hamnat någon egentlig stans alls.
Det är inte bara så att översättarna till ancestry tolkat och läst namn fel utan de har inte ens historisk kunskap, vilket man själv får när man läser seriöst i dessa historieböcker och som faktiskt utgörs av de reella handlingar och som dåtidens anteckningar utgör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in