2018-05-22, 11:26
Moderator
blomvattnares avatar
Barn och familj --> Historia
/Moderator
Citera
2020-01-23, 22:28
Medlem
Jag kommer att bryta med Ancestry, där sitter det bara en massa amerikaner och klipper o klistrar, från andras forskning. De verkar ha noll koll om vad de håller på med. Ancestry och Myheritage, är absolut inget att ha. Numera kan man bygga ett familjeträd hos Arkiv Digital och där kan man ju samtidigt söka i källorna. Kan varmt rekomendera Arkiv Digital.
Ytterligare ett alternativ kan vara DIS, som även det är svenskt.
Citera
2020-01-24, 12:18
Medlem
En erfarenhet som jag har med Ancestry, är låsta släktträd där man måste kontakta trädägaren för att få ta del av deras forskning. Något egotrippat enligt min mening, då jag ju inte kan påverka något i deras familjeträd, utan endast läsa informationen. Något kinkigt enligt min mening.
Citera
2020-07-28, 17:50
Medlem
En annan sak som slagit mig när det gäller Ancestry, det är att många som har DNA-testat sig tycks inbilla sig att det per automatik skall uppstå ett släktträd ur deras test. De verkar inte ha förstått att DNA-test är ett hjälpmedel till den egna forskningen. Sedan har vi de som DNA-testat sig och sedan aldrig följer upp sitt resultat men de kanske har fått testet i present, utan att själva vara intresserade av släktforskning.
Citera
2020-10-04, 11:07
Medlem
Kan undra om Ancestry kommer att överleva som släktforskningssite. Företaget har nu i sommar 2020, i spekulationssyfte köpts upp av ett riskkapitalbolag och nu i oktober tycker jag att det redan märks att något är "fel". Det jag närmast tänker på är att DNA-sidan tidigare uppdaterades med nytillkomna träffar i stort set dagligen. Nu går det veckor utan uppdateringar. Visst kan intresset för DNA test minskat men i det här fallet tycks det ha tagit tvärstopp. Och jag börjar bli misstänksam om allt står rätt till med företaget. Är det fler som tycker sig se samma tendens?
Kort sagt Ancestry och Myheritage, bör undvikas det finns svenska allternativ.
Citera
2020-10-09, 17:35
Medlem
Har tidigare haft Ancestry men gått över till Arkiv Digital då de har mer matnyttigt material och dessutom bättre bildkvalitet. Kan även rekommendera Riksarkivet som idag är tillgängligt på nätet utan kostnad ( https://sok.riksarkivet.se/ ).
Citera
2021-09-13, 10:43
Medlem
Även min erfarenhet är att något har hänt med Ancestry, sedan det köptes upp av en annan aktör.
Man har "uppdaterat" hemsidan, så att det poppar upp ett meddelande om att man måste godkänna villkoren mer än en gång. Det poppar upp så snart man byter flik.
Sedan är det ofta sökningar hänger upp sig på grund av överbelastning, förmodligen för att många använder tjänsten samtidigt.
DNA tjänsten, uppdateras alltmer sällan så här är nog FTDNA ett bättre alternativ.
Själv kommer jag i fortsättningen endast använda mig av Arkiv Digital, för forskningen och sedan bygga släktträdet i DIS (Föreningen för datorhjälp i släktforskningen).
Med Arkiv Digital, DIS och FTDNA, så klarar man sig.
Om man kopplar FTDNA till Gedmatch.com så kan man jämföra DNA-matchningar mellan olika testbolag, förutsatt att de som DNA-testat sig ansluter sig dit.
Ancestry och MyHeritage, kan man skippa helt!
Citera
2021-09-13, 18:49
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder
Även min erfarenhet är att något har hänt med Ancestry, sedan det köptes upp av en annan aktör.
Man har "uppdaterat" hemsidan, så att det poppar upp ett meddelande om att man måste godkänna villkoren mer än en gång. Det poppar upp så snart man byter flik.
Sedan är det ofta sökningar hänger upp sig på grund av överbelastning, förmodligen för att många använder tjänsten samtidigt.
DNA tjänsten, uppdateras alltmer sällan så här är nog FTDNA ett bättre alternativ.
Själv kommer jag i fortsättningen endast använda mig av Arkiv Digital, för forskningen och sedan bygga släktträdet i DIS (Föreningen för datorhjälp i släktforskningen).
Med Arkiv Digital, DIS och FTDNA, så klarar man sig.
Om man kopplar FTDNA till Gedmatch.com så kan man jämföra DNA-matchningar mellan olika testbolag, förutsatt att de som DNA-testat sig ansluter sig dit.
Ancestry och MyHeritage, kan man skippa helt!
Vad är främsta skälet till att välja DIS?
Citera
2021-09-14, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Vad är främsta skälet till att välja DIS?
Det är svenskt och därmed lätt att ha kontakt med om man har frågor om support.
Det är också bara hälften så dyrt som Ancestry.
Ancestry har köpts upp av kinesiska intressen och DNA-uppdateringarna fungerar inte längre och har så inte gjort på ett par veckor.
Citera
2021-09-14, 14:35
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Det är svenskt och därmed lätt att ha kontakt med om man har frågor om support.
Det är också bara hälften så dyrt som Ancestry.
Ancestry har köpts upp av kinesiska intressen och DNA-uppdateringarna fungerar inte längre och har så inte gjort på ett par veckor.
Men Arkiv Digital som du nämnde är också svenskt, så vilka fördelar ger DIS i jämförelse med Arkiv Digital och Riksarkivets hemsida? Gillar för Arkiv Digital långt mer än Ancestry.
Citera
2021-09-14, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Men Arkiv Digital som du nämnde är också svenskt, så vilka fördelar ger DIS i jämförelse med Arkiv Digital och Riksarkivets hemsida? Gillar för Arkiv Digital långt mer än Ancestry.
Riksarkivet är en gratistjänst men med sämre bildkvalitét är Arkiv Digital, så därför använder jag AD.
Jag tycker dock att DIS släktträd, är bättre men det är ju min personliga åsikt och jag betalar för AD och DIS. Ancestry och Myheritage, har jag dock brutit all kontakt med då de ockrar utan att kunna ge något bra tillbaka.
Citera
2021-09-14, 19:07
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Riksarkivet är en gratistjänst men med sämre bildkvalitét är Arkiv Digital, så därför använder jag AD.
Jag tycker dock att DIS släktträd, är bättre men det är ju min personliga åsikt och jag betalar för AD och DIS. Ancestry och Myheritage, har jag dock brutit all kontakt med då de ockrar utan att kunna ge något bra tillbaka.
Tack för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in