Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Skönt. Då har vi alltså bara en fotnot som säger att SE kan ha hört saker i media när han förhörs tex 11 mars.
Så då får vi ändå sätta viss tilltro till att det han säger är självupplevd. Vi vet ju inte om han påverkats av media.
Så du tycker det finns skäl att tro att YN upplevde det som en handledsväska?
Jag pratade specifikt om hur man behandlar vittnesuppgifter/förhör.
Man kan inte stryka ordet handledsväska ur YN:s förhör bara för att HH nämnt ordet handledsväska - som du ville att "vi" skulle göra.
Att
du själv drar slutsatsen att detta påverkat YN och därför genast vill sätta igång och börja redigera förhöret är
din ensak ...
Gjorde jag t.ex. en sammanställning av de relevanta förhören för att öka förståelsen för vad som hände och låta andra ta del av dem och göra en objektiv bedömning - ja , då skulle jag lägga till det som en fotnot till förhöret att HH nämnt ordet i Aktuellt på söndagen.
Det kan t.ex. vara så YN i ett annat samtal med PU nämnt ordet och att det istället tvärtom fångats upp av HH.
Ja, varför inte då också lägga till en fotnot till förhören med SE om många menar att han kan ha tagit information från media ...
Att det är en fotnot betyder i det sammanhanget inte att något är mindre troligt, utan är en relevant kommentar istället för att gå in i förhöret och förvanska det.
Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Men som vi nyss lärde oss i tråden, bara för att man kan ha sett något i media så betyder inte det att det man säger inte är självupplevt. Det är bara en fotnot om att man kan ha fått informationen från media. Då blir fotnoten i ditt fall extremt svag. "Han kan ha fått information från okända personer som visste saker de inte fick säga men ändå sa".
Varför måste du alltid projicera grupptänkande och försöka forcera dina tankar/teorier på andra? det är ju just grupptänkande som du ofta kritiserar dina "meningsmotståndare" för att hålla på med ...
Fotnot har som sagt inte något med att göra att kommentaren/fotnoten i fråga skulle vara mindre relevant utan är kompletterande information.
Naturligtvis är det viktigast att lista vittnesuppgifter och förhör ograverat, men i det här fallet - när det finns en av PU anammad teori kan man poängtera punkter i eller utanför förhören som talar för respektive emot den teorin.
Naturligtvis med respekt för de åsiktsströmningar som finns.