Citat:
Ursprungligen postat av
Fighter83
Säger inte så mycket mer än att Loudamus el den som Loudamus pratat med hade stenkoll på danskarna och den lägenheten, och då vill man gärna undra varför ? Två allternativ Vänner el Ovänner .
Det hela kan ha blivit ett planterat rykte ?
Precis som m BW s bilturer från Radbyn el att PU skulle haft en bil vid trädgårdsskolan
Man kan få alla dessa personer att passa in beroende på vem som berättar dom , alla var ju inte vänner , och många rykten kom med säkerhet från folk som försökte skydda både sig själva och varandra.
Och då passar det bra att skylla på någon annan även om ingen av dem var skyldiga
Om man ser på de uthängda i tråden så ser man att många namn hänger ihop ca 95% är det bara en tillfällighet ?
Jag blir mer o mer säker på att dessa grupperingar char planterat rykten om varandra .
Ok om nån verkligen kan ta fram det rätta namnet på ett ev Brovittne så ska jag förklara varför jag inte tror på denna . Men det hänger ihop med ovanstående
Ja, exakt. Personen i fråga hade stenkoll på danskarna och lägenheten. Det har vi belägg för. Det kan vi veta.
Det där med att folk ljuger är något du gillar att räkna ut. Du har aldrig funderat på om det inte tvärtom är så att ditt antagande om att någon ljuger är detsamma som självbedrägeri?
Om vi börjar med brovittnet så finns det två kandidater. GD d.ä. förefaller inta ha någon relation till namnen i tråden och därför tror jag att om hon är brovittnet så berättar hon vad hon minns. Hon påstår sig inte känna Helena, vilket skulle konstituera en säker identifikation. Alltså kan hon ha misstagit sig.
GD d.y. är långt intressantare som möjligt falskt vittne pga sin relation till många av namnen i tråden.
Jag har dock kommit fram till att hon inte ljuger. Skälet är precis det som du själv skriver: man planterar ett rykte för att vinna något på det. Brovittnets uppgifter är tvärtom helt okända i tråden tills polisen nämner dem trots att GD d.y. känner flera av namnen i tråden.
Dvs om GD d.y. är brovittnet så har hon hållit tyst.
Poängen med att ljuga är att leda intresset åt fel hål. Att hålla tyst om saken strider mot grundpoängen. Man kan givetvis tänka sig att hon tipsade när hon var full och sedan ändrade sig osv... Antaganden kan man göra en massa av men varje antagande är ett potentiellt självbedrägeri.
Att observationen aldrig blev en snackis på stan talar för att vittnet är seriöst. Det är fakta. Alla idéer om vittnets motiv är antaganden.
Om vi återvänder till Loudamus så är ditt förslag om att personen ljuger helt gripet ur luften. När man ljuger så ljuger man bra. Loudamus ger tvärtom PeNi fel färg på bilen. Varför ljuga om att PeNi satt sig i en ljusbrunbeige bil när alla letar efter en vit (alternativt en blå bil som observerats i Trankärr)? Just för att pusselbiten inte passar riktigt in så som Loudamus berättar den så talar det för att den är geniun. Den behöver inte ha med fallet att göra, men som observation är den genuin.
Om vi sedan återvänder till planterade rykten eller försök till planterade rykten så bör man tänka på den avstängde användaren Prytz67. Han försöker sprida att inte bara han utan även flera av hans vänner sett Helena gå ensam hem, uppgifter som vi vet är helt falska. Det är därför intressant att fundera över vilka mål Prytz67 eventuellt har med sina falska uppgifter.
Jag skulle rekommendera dig att anta mindre. Det var dina antaganden ihop med Pudelfrillan som gav upphov till det korthus som du nu själv helt övergivit (eller i varje fall har slutat skriva om). Tänk på att varje antagande är som ett tärningskast. Ju fler antaganden du måste göra desto mindre är sannolikheten, precis som att slå yatzy med ett enda kast.