2021-09-26, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Att PeNi inte skulle haft körkort förrän först kring 2010 låter ju helt otroligt. I "ta körkortsåldern" bodde jag också i en mindre landsortstad och att ta körkort var väl i stort sett lika naturligt som att lära sig cykla. Gissar att minst 95 % av ungdomar då tog körkort för bil. Själv kände jag ingen som inte hade ett eller skulle ta när man var i 18-19 års åldern.

Skulle gärna se bevis för att PeNi saknade körkort för bil 1992.
Runt 95/96 ej exakt så hade han inte körkort iaf varför vet jag inte . Innan 95 vet jag ej.
Citera
2021-09-26, 11:03
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Säger inte så mycket mer än att Loudamus el den som Loudamus pratat med hade stenkoll på danskarna och den lägenheten, och då vill man gärna undra varför ? Två allternativ Vänner el Ovänner .
Det hela kan ha blivit ett planterat rykte ?
Precis som m BW s bilturer från Radbyn el att PU skulle haft en bil vid trädgårdsskolan

Man kan få alla dessa personer att passa in beroende på vem som berättar dom , alla var ju inte vänner , och många rykten kom med säkerhet från folk som försökte skydda både sig själva och varandra.
Och då passar det bra att skylla på någon annan även om ingen av dem var skyldiga

Om man ser på de uthängda i tråden så ser man att många namn hänger ihop ca 95% är det bara en tillfällighet ?
Jag blir mer o mer säker på att dessa grupperingar char planterat rykten om varandra .
Ok om nån verkligen kan ta fram det rätta namnet på ett ev Brovittne så ska jag förklara varför jag inte tror på denna . Men det hänger ihop med ovanstående

Ja, exakt. Personen i fråga hade stenkoll på danskarna och lägenheten. Det har vi belägg för. Det kan vi veta.

Det där med att folk ljuger är något du gillar att räkna ut. Du har aldrig funderat på om det inte tvärtom är så att ditt antagande om att någon ljuger är detsamma som självbedrägeri?

Om vi börjar med brovittnet så finns det två kandidater. GD d.ä. förefaller inta ha någon relation till namnen i tråden och därför tror jag att om hon är brovittnet så berättar hon vad hon minns. Hon påstår sig inte känna Helena, vilket skulle konstituera en säker identifikation. Alltså kan hon ha misstagit sig.

GD d.y. är långt intressantare som möjligt falskt vittne pga sin relation till många av namnen i tråden.

Jag har dock kommit fram till att hon inte ljuger. Skälet är precis det som du själv skriver: man planterar ett rykte för att vinna något på det. Brovittnets uppgifter är tvärtom helt okända i tråden tills polisen nämner dem trots att GD d.y. känner flera av namnen i tråden.

Dvs om GD d.y. är brovittnet så har hon hållit tyst.

Poängen med att ljuga är att leda intresset åt fel hål. Att hålla tyst om saken strider mot grundpoängen. Man kan givetvis tänka sig att hon tipsade när hon var full och sedan ändrade sig osv... Antaganden kan man göra en massa av men varje antagande är ett potentiellt självbedrägeri.

Att observationen aldrig blev en snackis på stan talar för att vittnet är seriöst. Det är fakta. Alla idéer om vittnets motiv är antaganden.

Om vi återvänder till Loudamus så är ditt förslag om att personen ljuger helt gripet ur luften. När man ljuger så ljuger man bra. Loudamus ger tvärtom PeNi fel färg på bilen. Varför ljuga om att PeNi satt sig i en ljusbrunbeige bil när alla letar efter en vit (alternativt en blå bil som observerats i Trankärr)? Just för att pusselbiten inte passar riktigt in så som Loudamus berättar den så talar det för att den är geniun. Den behöver inte ha med fallet att göra, men som observation är den genuin.

Om vi sedan återvänder till planterade rykten eller försök till planterade rykten så bör man tänka på den avstängde användaren Prytz67. Han försöker sprida att inte bara han utan även flera av hans vänner sett Helena gå ensam hem, uppgifter som vi vet är helt falska. Det är därför intressant att fundera över vilka mål Prytz67 eventuellt har med sina falska uppgifter.

Jag skulle rekommendera dig att anta mindre. Det var dina antaganden ihop med Pudelfrillan som gav upphov till det korthus som du nu själv helt övergivit (eller i varje fall har slutat skriva om). Tänk på att varje antagande är som ett tärningskast. Ju fler antaganden du måste göra desto mindre är sannolikheten, precis som att slå yatzy med ett enda kast.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-09-26 kl. 11:26.
Citera
2021-09-26, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baraskojaren
just nu blåser det hårda vindar från nån opinionsbildande lobbygrupp

Det gör det alltid i denna tråd ! Vissa får fantisera . Spekulera 🧐 men bara vissa . Snart är spekulationer tillbaka 5 år i tiden och så börjas allt om igen …..bilarnas modell och färg och så har vi våran huvudperson …. Pilot .
Citera
2021-09-26, 11:12
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Det gör det alltid i denna tråd ! Vissa får fantisera . Spekulera 🧐 men bara vissa . Snart är spekulationer tillbaka 5 år i tiden och så börjas allt om igen …..bilarnas modell och färg och så har vi våran huvudperson …. Pilot .

Roligt att du vill berika denna tråd med nya uppgifter om ClLe. Berätta nu vad du tycker att vi skall vända på för stenar rörande honom.

Scenen är din! Låt höra!
Citera
2021-09-26, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Ja, exakt. Personen i fråga hade stenkoll på danskarna och lägenheten. Det har vi belägg för. Det kan vi veta.

Det där med att folk ljuger är något du gillar att räkna ut. Du har aldrig funderat på om det inte tvärtom är så att ditt antagande om att någon ljuger är detsamma som självbedrägeri?

Om vi börjar med brovittnet så finns det två kandidater. GD d.ä. förefaller inta ha någon relation till namnen i tråden och därför tror jag att om hon är brovittnet så berättar hon vad hon minns. Hon påstår sig inte känna Helena, vilket skulle konstituera en säker identifikation. Alltså kan hon ha misstaget sig.

GD d.y. är långt intressantare som möjligt falskt vittne pga sin relation till många av namnen i tråden.

Jag har dock kommit fram till att hon inte ljuger. Skälet är precis det som du själv skriver: man planterar ett rykte för att vinna något på det. Brovittnets uppgifter är tvärtom helt okända i tråden tills polisen nämner dem trots att GD d.y. känner flera av namnen i tråden.

Dvs om GD d.y. är brovittnet så har hon hållit tyst.

Poängen med att ljuga är att leda intresset åt fel hål. Att hålla tyst om saken strider mot grundpoängen. Man kan givetvis tänka sig att hon tipsade när hon var full och sedan ändrade sig osv... Antaganden kan man göra en massa av men varje antagande är ett potentiellt självbedrägeri.

Att observationen aldrig blev en snackis på stan talar för att vittnet är seriöst. Det är fakta. Alla idéer om vittnets motiv är antaganden.

Om vi återvänder till Loudamus så är ditt förslag om att personen ljuger helt gripet ur luften. När man ljuger så ljuger man bra. Loudamus ger tvärtom PeNi fel färg på bilen. Varför ljuga om att PeNi satt sig i en ljusbrunbeige bil när alla letar efter en vit (alternativt en blå bil som observerats i Trankärr)? Just för att pusselbiten inte passar riktigt in så som Loudamus berättar den så talar det för att den är geniun. Den behöver inte ha med fallet att göra, men som observation är den genuin.

Om vi sedan återvänder till planterade rykten eller försök till planterade rykten så bör man tänka på den avstängde användaren Prytz67. Han försöker sprida att inte bara han utan även flera av hans vänner sett Helena gå ensam hem, uppgifter som vi vet är helt falska. Det är därför intressant att fundera över vilka mål Prytz67 eventuellt har med sina falska uppgifter.

Jag skulle rekommendera dig att anta mindre. Det var dina antaganden ihop med Pudelfrillan som gav upphov till det korthus som du nu själv helt övergivit. Tänk på att varje antagande är som ett tärningskast. Ju fler antaganden du måste göra desto mindre är sannolikheten, precis som att slå yatzy med ett enda kast.

Har jag övergivet det korthus som jag själv trott på ??
Jag är fortfarande Helt övertygad om Kalla Fall och att CL är GM tillsammans med någon , där ändrar jag mig inte förrän Kalla Fall går ut med nåt annat .
Du vill inte kalla det du själv framför som antaganden med det är precis vad det är . Om du nu är så säker på att Danskspåret är rätt och Loudamus berättelser om dessa är ren fakta , så är det väl bara att du mailar KF om din säkra källa.

Jag har aldrig trott på KM som Pilot och Tror på CL som GM även om jag är med och diskuterar trovärdigheten i vissa berättelser här inne. Om nu Loudamus vet så mycket om danskarna som han vill göra sig gällande, så borde han ju veta om PN hade körkort och om PN verkligen ägde dessa bilar 92.
Jag litar inte på Loudamus förrän jag blir överbevisad och då ska det vara synlig Fakta inget annat.

Och om Brovittnet är GD dy så skulle hon lätt ha skydda vem som helst av de i gänget som satt i stadsparken om det var någon av dem som slog följe med Helena över bron . Och ist plantera in KM när ryktena om honom började florera tidigt.

Och om inte KF är rätt ute nu så ska jag nämna min största aspirant till Gärningsman, som likt en ål lyckats slingra sig ur det mesta i livet både då och nu , en man som går över lik om så behövs .
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-26 kl. 11:48.
Citera
2021-09-26, 11:40
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Har jag övergivet det korthus som jag själv trott på ??
Jag är fortfarande Helt övertygad om Kalla Fall och att CL är GM tillsammans med någon , där ändrar jag mig inte förrän Kalla Fall går ut med nåt annat .
Du vill inte kalla det du själv framför som antaganden med det är precis vad det är . Om du nu är så säker på att Danskspåret är rätt och Loudamus berättelser om dessa är ren fakta , så är det väl bara att du mailar KF om din säkra källa.

Jag har aldrig trott på KM som Pilot och Tror på CL som GM även om jag är med och diskuterar trovärdigheten i vissa berättelser här inne. Om nu Loudamus vet så mycket om danskarna som han vill göra sig gällande, så borde han ju veta om PN hade körkort och om PN verkligen ägde dessa bilar 92.
Jag litar inte på Loudamus förrän jag blir överbevisad och då ska det vara synlig Fakta inget annat.

Beträffande Loudamus så har du missat att ögonvittnet har avlidit. Den jag talar med, som kände ögonvittnet, har inga egna minnen av PeNi.

Övergivit var kanske att ta i. Jag lade till att du i alla fall inte skriver något om korthuset. Men vill du argumentera mer för hur ClLe var inne på Stadt så be my guest!

Det klagas över att det skrivs för lite om ClLe så berätta mer vad du kommit fram till. Många vill läsa. Vem vill skriva???

P.S. Anser du fortfarande att det är sannolikt att ClLe var på Stadt? Att han var i sällskap med sin bror? D.S. Berätta sedan vilka fakta som stöder sådana påståenden. D.S.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-09-26 kl. 11:45.
Citera
2021-09-26, 11:53
Medlem
Citat:
Roligt att du vill berika denna tråd med nya uppgifter om ClLe. Berätta nu vad du tycker att vi skall vända på för stenar rörande honom.

Scenen är din! Låt höra!

Att äga Scenen klarar du av så bra så själv !
Väntar med spänning på gåtan på detta fall och kan se tidningarnas löpsedlar … 2 FB skribenter löste fallet på Helena Anderssons försvinnande . Kalla Fall lägger ned sin verksamhet 👍
Citera
2021-09-26, 11:58
Medlem
Citat:
Beträffande Loudamus så har du missat att ögonvittnet har avlidit. Den jag talar med, som kände ögonvittnet, har inga egna minnen av PeNi.

Övergivit var kanske att ta i. Jag lade till att du i alla fall inte skriver något om korthuset. Men vill du argumentera mer för hur ClLe var inne på Stadt så be my guest!

Det klagas över att det skrivs för lite om ClLe så berätta mer vad du kommit fram till. Många vill läsa. Vem vill skriva???

P.S. Anser du fortfarande att det är sannolikt att ClLe var på Stadt? Att han var i sällskap med sin bror? D.S. Berätta sedan vilka fakta som stöder sådana påståenden. D.S.

Ok det har jag missat m Loudamus. Det enda som är bekräftat är att CL och PL inte var nån av de sk okända männen på statt . Han kan ha varit därinne, men kanske inte .
Det som gör att det finns en möjlighet till att CL varit på statt är att han faktisk blev förhörd av polis , vilket dom gjorde med alla som var inne på statt .

Det var ju inte så att dom förhörde alla som var på stan . Vet många som inte blivit förhörda som både var på torget och ekudden den kvällen och natten.

Och skulle han inte varit på statt så faller inget korthus iaf . Isf faller ju alla korthus om misstänkta GM ute på byn .
Citera
2021-09-26, 12:00
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Att äga Scenen klarar du av så bra så själv !
Väntar med spänning på gåtan på detta fall och kan se tidningarnas löpsedlar … 2 FB skribenter löste fallet på Helena Anderssons försvinnande . Kalla Fall lägger ned sin verksamhet 👍

Men du får ju som du vill. Vad vill du att Fighter83 skall skriva om och undersöka?

Det är väl dumt att han diskuterar PeNi med mig istället för att lägga ned krut på ClLe. En skurk som jag skall väl inte få lyckas med trådförvillning?

Eller menar du att eftersom ingen annan skriver om ClLe så får inte heller någon skriva om BW, PeNi eller Pilot?

Det känns lite som att eftersom ClLe "anhängarna" inte har något att säga så måste alla andra vara tysta också.
Citera
2021-09-26, 12:05
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ok det har jag missat m Loudamus. Det enda som är bekräftat är att CL och PL inte var nån av de sk okända männen på statt . Han kan ha varit därinne, men kanske inte .
Det som gör att det finns en möjlighet till att CL varit på statt är att han faktisk blev förhörd av polis , vilket dom gjorde med alla som var inne på statt .

Det var ju inte så att dom förhörde alla som var på stan . Vet många som inte blivit förhörda som både var på torget och ekudden den kvällen och natten.

Och skulle han inte varit på statt så faller inget korthus iaf . Isf faller ju alla korthus om misstänkta GM ute på byn .

Du lyssnar inte alls på vad polisen säger eller tänker ens på vad du själv har skrivit. Du är fullt medveten om att polisen har belägg för att ClLe åkt bil den kvällen och natten. Det är därför han förekommer i materialet. Dvs kvinnor har rapporterat honom.

När du skriver "det finns en möjlighet till att CL varit på statt är att han faktisk blev förhörd" så talar du mot ditt eget bättre vetande. Du gör ett nytt helt onödigt antagande för att stödja ett antagande som du har noll belägg för och som står i konflikt med det som polisen sagt.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-09-26 kl. 12:07.
Citera
2021-09-26, 12:12
Medlem
ThordOlavssons avatar
Fighter83! Skriv nu något nytt om ClLe. Det finns en hel sjö av personer som längtar efter att få läsa om ClLe i tråden. Jag vill inte att de skall säga att jag tystat diskussionen om ClLe.

Starta nu upp tråden om ClLe igen! Jag skall inte skriva något om någon annan en ClLe (plus hans bror) de närmaste 24 timmarna.
Citera
2021-09-26, 12:16
Medlem
Citat:
Du lyssnar inte alls på vad polisen säger eller tänker ens på vad du själv har skrivit. Du är fullt medveten om att polisen har belägg för att ClLe åkt bil den kvällen och natten. Det är därför han förekommer i materialet. Dvs kvinnor har rapporterat honom.

När du skriver "det finns en möjlighet till att CL varit på statt är att han faktisk blev förhörd" så talar du mot ditt eget bättre vetande. Du gör ett nytt helt onödigt antagande för att stödja ett antagande som du har noll belägg för och som står i konflikt med det som polisen sagt.
Ok men har vi belägg för i vilket läge CL har blivit förhörd. Är det pga av att vittnesmål kunnat peka ut honom i bilen el har CL blivit förhörd av nån annan anledning iom att polisen inte tyckt att hans förehavanden varit av vikt el som nåt man behöver gå vidare på. Han var ändå ointressant för utredningen då , Men det var något hör som fick Kalla Fall att få upp ögonen för CL men vad ?
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-26 kl. 12:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in