2021-09-26, 10:36
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Den tröga är väl du som exakt skrev "när du faktiskt betalar en årsavgift för alltihopa. Även om sen Ica delar upp det snyggt och påstår att man får internetbanken ”gratis”. ". nej, ICA har ingen årsagift. De har en nåmadsavgift för sitt betalkort som är så billigt som 25 kr/månad. Om du betalar detta får du allt annat gratis inklusive internetbank.

Tänk att trolla en tråd med lögner om ICA-bankens avgifter. Det var något nytt. Jobbar du på coop?...
Du svarade inte på om man endast kan ha internetbanken hos Ica utan att ha deras kort? Nej, det gick väl inte att ha det. Alltså finns där ingen internetbank hos Ica som är gratis.
Ja, det är en månadsavgift, men det blir likväl 300kr om året. Det kvittar om du så betalar 82öre om dagen. Det blir likväl 300kr om året. Att sen folk är så dumma att de vill hålla på och betala dessa småsummor varje månad bara för att de är så lättlurade och tycker att det är så ”billigt”.

Är du lika trög när det gäller affärer där de har erbjudande om köp 1 och få 1 gratis på köpet? Tycker du att du då har gjort ett riktigt kap och inte insett att priset på den där varan du faktiskt betalar för är höjt bara för att kunna täcka upp för den där gratisvaran.

Det finns andra banker där det är ännu billigare. Där du kan få både internetbank OCH bankkort utan några som helst avgifter, varken månad eller årsavgifter. Då slipper man stödja dessa hycklare till banker som redan skor sig på våra pengar som de får låna helt gratis.
Varför måste man jobba hos en konkurrent till Ica för att få kritisera bankernas avgifter?
Senast redigerad av Quwerrt93 2021-09-26 kl. 10:40.
Citera
2021-09-26, 10:37
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Människor är beredda att betala 500 kr i månaden eller mer för mobil och abonnemang. De är beredda att betala 109 kr i månaden för Spotify. De betalar 75 kr för en Big Mac & Co.

Men att betala 39 kr i månaden för att kunna ha mobil/internetbank, betalkort, Swish, mobilt BankID, kreditkort och att kunna betala räkningar, då jävlar har företagen gått för långt.
Förklara för mig varför en bank som för tre år sedan flyttade sitt huvudkontor till Finland för att spara en miljard euro (!) behöver ta ut avgifter från kunderna? Varför finns ingen konkurrens mellan bankerna om att attrahera kunderna med låga eller inga avgifter? Eller hur bankers VD:ar kan få tiotals om inte hundratals miljoner kronor i avgångsvederlag eller fallskärmar? Banker är giriga as och med pengarna man betalar till i detta fallet Nordea får man inte så mycket. Konstant underhåll, en undermålig app som bara krånglar mer över tid och förutom att alla kontor stängt och ersatts av caféer så har de absolut noll support, 99% går till en supportrobot som inte kan hjälpa.

------

Jag har velat byta bank från Nordea i flera år men jag ser inget rimligare alternativ, känns som att alla är lika skandalomsusade, tar ut samma avgifter osv. Enda fördelen med att komma från Nordea skulle väl vara att möjligen få bättre internettjänster och support, eller?
Citera
2021-09-26, 10:40
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quwerrt93
Du svarade inte på om man endast kan ha internetbanken hos Ica utan att ha deras kort? Nej, det gick väl inte att ha det. Alltså finns där ingen internetbank hos Ica som är gratis.
Ja, det är en månadsavgift, men det blir likväl 300kr om året. Det kvittar om du så betalar 82öre om dagen. Det blir likväl 300kr om året. Att sen folk är så dumma att de vill hålla på och betala dessa småsummor varje månad bara för att de är så lättlurade och tycker att det är så ”billigt”.
Det finns andra banker där det är ännu billigare. Där du kan få både internetbank OCH bankkort utan några som helst avgifter, varken månad eller årsavgifter. Då slipper man stödja dessa hycklare till banker som redan skor sig på våra pengar som de får låna helt gratis.
Varför måste man jobba hos en konkurrent till Ica för att få kritisera bankernas avgifter?
Då vet jag, du ångrar ordvalen "ICAbanken har en Årsavgift" men du är inte man nog att erkänna ditt felaktiga ordval.

25 kr per månad för ett betalkort, tipsa om någon som är billigare. Du får dessutom internetbanken på köpet om du vill. "På köpet" är samma sak som "Gratis" för oss som kan svenska.
Senast redigerad av Paris24 2021-09-26 kl. 10:43.
Citera
2021-09-26, 10:42
Medlem
dotslashs avatar
Kan inte för mitt liv förstå varför man väljer Nordea som bank. Sämst på allt jämt. Det kunde vara deras slogan. Byt för helvete bank!
Citera
2021-09-26, 10:44
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dotslash
Kan inte för mitt liv förstå varför man väljer Nordea som bank. Sämst på allt jämt. Det kunde vara deras slogan. Byt för helvete bank!
Överlägset sämst kundnöjdhet i alla tester för Nordea och Swedbank.
https://www.compricer.se/nyheter/artikel/basta-banken-2020-och-infor-2021/
Min fru har ändå Nordea, människor är ofattbart konservativa. Hon skulle ordna ett bostadslån och ringde sin hemmabank först. Sämsta räntorna, högsta uppläggningskostnaden, längst väntetid i telefon. Sedan ringde hon SBAB. Nordea hade förlorat ännu en rik kund som de haft i 25 år.

Själv hade jag ett plusgirokonto sedan 1985. Plötsligt för 3 år sedan fick jag hem ett brev "Vi har kommit fram till att vi inte vill ha dig som kund längre". jag var tydligen inte lönsam så jag sparkades ur min egen bank efter 30 år. Nu i år hände samma sak hos Swedbank, de sparkade också ut mig pga stor swish-användning. Aldrig mer storbank.
Senast redigerad av Paris24 2021-09-26 kl. 10:51.
Citera
2021-09-26, 10:46
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNickname
Från och med 1/9 så kostar det tydligen 39 kr för alla kunder att vara kund hos dom, dom kallar det vardagspaketet som tidigare krävts för att kunna betala räkningar föra över pengar mm
Låter väl trevligt
Synpunkter ?

Det är väl inte konstigt att de tar betalt för något som kostar dem pengar. Varför skulle de inte göra det? Förstår inte hur denna fråga kan komma upp gång på gång! Om priset är marknadsmässigt lär visa sig men jag antar att det är det även om jag tror att andra banker är någon tia billigare i månaden.
Citera
2021-09-26, 10:54
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Då vet jag, du ångrar ordvalen "ICAbanken har en Årsavgift" men du är inte man nog att erkänna ditt felaktiga ordval.

25 kr per månad för ett betalkort, tipsa om någon som är billigare. Du får dessutom internetbanken på köpet om du vill. "På köpet" är samma sak som "Gratis" för oss som kan svenska.
Jag kan absolut ångra att jag skrev årsavgift om det gör dig gladare. Men faktum kvarstår att du betalar 300kr om året, 25kr/månad eller 82öre om dagen. Samma sak, bara olika många betalningar.
Det har framkommit flera gånger i tråden att det finns banker som inte tar ut någon avgift. Svea Bank är en sådan där du får både internetbank och Mastercard-kort utan några som helst avgifter.
Och du vill fortfarande inte svara på om man kan ha endast internetbanken hos Ica utan att behöva betala något alls? För då kan vi prata om att det är gratis.

Tänker du likadant när det gäller affärer där de har erbjudande om köp 1 och få 1 gratis på köpet? Tycker du att du då har gjort ett riktigt kap och inte insett att priset på den där varan du faktiskt betalar för är höjt bara för att kunna täcka upp för den där gratisvaran. Eller att butiken faktiskt får sålt mer genom detta lockerbjudande? Och tjänar på detta i slutändan.
Citera
2021-09-26, 10:56
Medlem
Citat:

Med ditt resonemang är ju samtliga storbanker gratis... De tar ju bara ut 25-39 kr/mån för sitt nyckelkund/enkla vardagen/baserbjudande/whatever där du får internetbank, kort m.m. "gratis på köpet"

Obligatorisk avgift == inte gratis. Om sen bankerna tar ut avgiften per månad eller per år är väl helt ointressant? Jag föredrar iofs de som tar ut det per år så jag slipper påminnas om den idiotiska avgiften varje månad.

Finns för övrigt massor med kort som är gratis och där du dessutom kan få bonus på alla köpen så 300 kr/år för ett betalkort är inte billigt.

Själv har jag Länsförsäkringar som bank som tidigare var helt gratis när man var guldkund men det har de tyvärr plockat bort sen ett par år. Jag hade bytt direkt om det inte var så att jag fortfarande får 25 % rabatt på försäkringarna där som guldkund vilket överstiger de 275 kr/år som de tar ut i bankavgift.
Citera
2021-09-26, 10:57
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Patrik
Förklara för mig varför en bank som för tre år sedan flyttade sitt huvudkontor till Finland för att spara en miljard euro (!) behöver ta ut avgifter från kunderna? Varför finns ingen konkurrens mellan bankerna om att attrahera kunderna med låga eller inga avgifter? Eller hur bankers VD:ar kan få tiotals om inte hundratals miljoner kronor i avgångsvederlag eller fallskärmar? Banker är giriga as och med pengarna man betalar till i detta fallet Nordea får man inte så mycket. Konstant underhåll, en undermålig app som bara krånglar mer över tid och förutom att alla kontor stängt och ersatts av caféer så har de absolut noll support, 99% går till en supportrobot som inte kan hjälpa.

------

Jag har velat byta bank från Nordea i flera år men jag ser inget rimligare alternativ, känns som att alla är lika skandalomsusade, tar ut samma avgifter osv. Enda fördelen med att komma från Nordea skulle väl vara att möjligen få bättre internettjänster och support, eller?
Läs tråden så kommer du se att det finns alternativ till Nordea som inte är lika giriga.
Citera
2021-09-26, 11:00
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det är väl inte konstigt att de tar betalt för något som kostar dem pengar. Varför skulle de inte göra det? Förstår inte hur denna fråga kan komma upp gång på gång! Om priset är marknadsmässigt lär visa sig men jag antar att det är det även om jag tror att andra banker är någon tia billigare i månaden.
Fast bankerna får låna våra pengar utan att vi får något som helst tillbaks på dessa. De tjänar miljonbelopp årligen. Så, jo, det är riktigt girigt att ta ut ännu en avgift. Inte nog med att de tar ut skyhöga avgifter för kort och swishtransaktioner av affärer. Nu ska de bara ha mer och mer av oss privatkunder också.
Citera
2021-09-26, 11:04
Medlem
Citat:
Länka till ICAs "årsavgift". Jag har använt dem i 4 månader utan att se den.

Jag är kund sedan många år. Att välja att ta betalt per månad istället för en årsavgift saknar betydelse för dig som kund. Totalsumman blir densamma. Övriga tjänster är inte gratis, kostnaden för dessa ingår i månadsavgiften.
Citera
2021-09-26, 11:05
Medlem
Vad innebär förmånskund hos nordea - vad är graaatiiis resp vad är rabatterat jfrt mot vanliga skitkunder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in