Citat:
Ursprungligen postat av
karlstadsman112233
Handelsbanken
"Vårt baserbjudande kostar 25 kronor per månad. Du betalar för max ett baserbjudande.
Har du Bankkort Mastercard, Allkort eller Platinum betalar du inte för baserbjudandet. Du betalar istället kortets årsavgift."
"Allkonto
Vårt lönekonto som du gör betalningar från. Du kan ha flera Allkonton i ditt baserbjudande.
Bankkort Maestro
Med vårt Maestrokort dras köp och uttag direkt från kontot. Du kan betala i butik eller på nätet. Ett Bankkort Maestro ingår i baserbjudandet.
Internetbanken och våra digitala tjänster
Med våra digitala banktjänster sköter du din ekonomi och utför dina ärenden när det passar dig. Logga in via datorn, surfplattan eller mobilappen.
Personlig service dygnet runt och Telesvar
Du har tillgång till personlig service dygnet runt och chat under dagtid. Du kan dessutom använda vår automatiska telefontjänst Telesvar för att göra enklare bankärenden.
Swish
Skicka och ta emot pengar med ditt mobilnummer. Pengarna kommer in på mottagarens konto direkt."
Dyrt ja jag vet inte, men jag tycker nog inte det
Du lägger upp det snyggt. Flera av tjänsterna är dubbla eller tredubbla. Att skicka pengar mellan banker eller personer digitalt idag kostar inte banken så mycket. De har ju sina servrar ändå. Mycket handlar det om säkerheten och dess kostnad. Visst har jag behövt prata med banken ibland men det har varit när jag har börjat en ny tjänst och inte fattat galoppen eller behövt klargöra något. Det tycker jag att banken kan ta ansvar för. Supporttjänster ska finnas kvar så att banken kan introducera nya tjänster och spara pengar. Banker tar tjänsterna i bruk enbart för att det är ekonomiskt lönsamma för banken. Idag behöver man ju inte ha kontor i varje, håla höll jag på att skriva, ort. Utan ett antal anställda kan svara i vilket land som helst och serva hela Sverige.
Kan ju berätta hur det svårt det kunde vara innan ens bankomaterna var uppfunna. Hittade en billig resa på en lördag förmiddag som skulle betalas samma dag. Hur gjorde man, när som sagt inga bankomater eller öppna bankkontor före måndag morgon fanns. Jo, man ringde sina vänner och hoppades att någon hade pengar hemma. Som tur var så hade jag ett par som skulle ha åkt till Ikea och handla men som hade fått förhinder. Fick låna av paret. Tog bussen till city och betalade resan.
Så jämfört med svunna tider så går alla bankärenden mycket lättare och smidigare idag. Sedan är frågan om banken kommer att behålla personalen eller hålla avgifterna på en rimlig nivå i fortsättningen.