2021-09-25, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Låt oss verkligen hoppas på det! Våren 2021 så hade 20 procent av de ovaccinerade antikroppar, enligt en debattör här. Men jag fick intrycket att det, i alla fall, rörde sig om 25-30 procent av den vuxna befolkningen under 65 år. En siffra som, med all säkerhet, stigit sedan dess. Sedan tillkommer, förstås t.ex. T-cellsimmunitet.

Enligt FHMs beräkningar lär ju ca 40% av de som är 16 till 17 år ha naturlig immunitet.
Senast redigerad av Lokatten66 2021-09-25 kl. 21:15. Anledning: Ett tillägg
Citera
2021-09-25, 21:17
Medlem
barkies avatar
Skräll att msm skyller på det ovaccinerade.

Vi skulle få se sänkt smitta av att bara 50% vaccinerat sig sa dom.
60% kommer en kraftig nedgång, sa dom.

Nu är vi på 75% vaccinerade och smittan är värre än förra hösten.

Döda, intensivvårdade och smittade.

Jag skiter fullständigt i vad folk här säger om att det hade varit värre utan vaccin. Det hade det inte.

Att folk inte fattar att det är de vaccinerade som driver smittan gör mig VANSINNIG. VARENDA skeende indikerar detta.

Jag blev smittad, frisk och har naturligt skydd. Snarare de vaccinerade jävla dårarna som ska hålla sig ifrån de ovaccinerade, precis som Israels hälsominister sa.

Skiten kommer bara bli värre nu, pga av vaccinet och fler kommer dö och de kommer skyllas på de ovaccinerade, trots att:

* Vaccinet skyddar till 85-90%

* i princip 100% skydd mot sjukhusinläggning, svår sjukdom och död.

Men vaccinera er. För att skydda andra.

Jag fattar inte att folk seriöst går på att de är de ovaccinerade som driver smittan när vi hösten 2021 har enormt många fler vaccinerade än 2020 och har nu ännu värre smitta.

Idioti verkar vara den farligaste smittan i det här landet.
Citera
2021-09-25, 21:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jätteroligt att du beskriver att du har ändrat dig lite när det gäller olika typer av vaccin.
En eloge för att du delger oss dina nya tankar och att du är öppen med att du ändrat uppfattning lite.

Ja, jag har aldrig förstått det där, att man inte skulle ha rätt att ändra sig? Jag tror för övrigt fortfarande att vacciner gjorda på avdödade eller försvagade virus är DE BÄSTA, och de har också fördelen att vara ordentligt utprovade sedan ett par hundra år tillbaka - men de tar tid att framställa och nu var det ju bråttom. Vi behövde bryta pandemin så fort som möjligt. Och då gick det fortast att masstillverka mRNA-vaccinerna.

Men nu när det är varje land för sig självt, så finns det ju inget som hindrar att Löfven och gänget köper upp ett "riktigt" vaccin. Och erbjuder till dom som vill. Gratis men inget tvång.
Senast redigerad av Merwinna 2021-09-25 kl. 21:54.
Citera
2021-09-25, 21:20
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Varför bryr du dig om vilka som är ovaccinerade? De har gjort sitt val och får ta eventuella konsekvenser av det liksom de som valt att vaccinera sig.
De ovaccinerade verkar ju smitta mer.
Citera
2021-09-25, 21:21
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
En mycket intressant aspekt i allt det här är att det fortfarande spekuleras så mycket, torde inte de flesta redan veta sin väg de valt?

Jag har valt min strategi och jag väntar tills vi vet mer rörande vaccin och mutationer, vaccin är inte helt tryggt och säkert ännu.

”Lite” vet vi nog ändå vid det här laget. Flera 1000-miljoner doser vaccin har nu givits. Mer än 4-miljoner människoliv har släckts - och det är inte vaccinet som dom har avlidit av.

Valet handlar om att bedöma risk/reward, helst innan man ligger på IVA.
Citera
2021-09-25, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Eaj4MA/smittan-rusar-olyckligt-att-lyfta-coronarestriktioner

"Dubbelt så många döda, tre gånger fler intensivvårdade och fyra gånger fler coronasmittade än förra hösten.

Ändå lyfts de flesta restriktioner bort på onsdag.

– Det är djupt olyckligt, säger överläkare Björn Olsen."

...men FHM (och därmed regeringen, som inte vågar ha någon egen vilja fastän de naturligtvis har rätt att fatta vilka beslut de vill), hoppas som vanligt att verkligheten ska ändra sig efter kartan, i stället för att anpassa kartan efter verkligheten. Och det kommer att kosta några hundra döda till (och motsvarande andel IVA-vårdade, långtidssjuka, permanent skadade o.s.v.). Man känner sig så hjälplös.

Fast nu VAR det ju många 80-åringar som dog, och det kan naturligtvis hända "er" 80-åring också, om han inte är vaccinerad. Jag tycker inte att det där är ett dugg roligt, faktiskt.

Trodde lite mer om dig, än att hänvisa till Aftonslasken, som ljuger direkt vid jämförelse mellan åren,
-------------------------------------------
Vecka 34 till 37 förra året smittades 5 811 svenskar, sjukhusen tog emot 31 nya intensivvårdsfall och 54 dog i covid-19.

Samma veckor i år är siffrorna avsevärt högre: 28 179 smittades, 128 intensivvårdades och 107 dog, enligt Folkhälsomyndighetens statistik.

Ta dig en noggrann titt, det är skillnad på nya fall och totalt antal vårdade, eller hur. Dessutom är dödligheten långt mindre än hälften jämfört med antal smittade för perioden, man kan inte bara gå in i en kortare period och dra vettiga slutsatser.

Snälla, gå inte på vad skitblaskor skriver, de är fördummande, och du är inte dum!
Citera
2021-09-25, 21:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie

Jag skiter fullständigt i vad folk här säger om att det hade varit värre utan vaccin. Det hade det inte.

Att folk inte fattar att det är de vaccinerade som driver smittan gör mig VANSINNIG. VARENDA skeende indikerar detta.

Jag blev smittad, frisk och har naturligt skydd. Snarare de vaccinerade jävla dårarna som ska hålla sig ifrån de ovaccinerade, precis som Israels hälsominister sa.

Skiten kommer bara bli värre nu, pga av vaccinet och fler kommer dö och de kommer skyllas på de ovaccinerade, trots att:

Jag fattar inte att folk seriöst går på att de är de ovaccinerade som driver smittan när vi hösten 2021 har enormt många fler vaccinerade än 2020 och har nu ännu värre smitta.

Det är väl klart att det är bra om så många som möjligt vaccinerar sig? Och självklart hade det varit oerhört mycket värre utan vaccinet.

Problemen som nullifierar tidigare kalkyler om hur många "pinnar" som behövs för flockimmunitet är två:

- att de nya varianterna är mycket smittsammare än Wuhan1.0

- att immunförsvaret efter kontakt med virus alternativt vaccin, försvagas fortare än någon hade kunnat räkna med. Vilket också delvis beror på mutationerna såklart.

Om viruset inte hade muterat, hade de gamla kalkylerna om att det behövs 60-70 procent immuna troligen ha stämt. Det vi måste göra nu är att vaccinera på, ge boosterdoser och FORTSÄTTA RESTRIKTIONERNA (vilket vår regering inte hajjar), så att eländet inte kan mutera mera. Då får vi bukt med det. Samt naturligtvis hålla gränserna stängda så att inte nya muttor kommer in utifrån. Men DET fattar inte Löfven heller.
Citera
2021-09-25, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Mer än 4-miljoner människoliv har släckts - och det är inte vaccinet som dom har avlidit av.
.
Jo en del av de har nog dött av vaccinerna men givervis har fler dött av cancer, dåliga lungor och dito artärer och dåligt hjärta etc etc.Men coronaviruset är det som får skulden. Vilket i vissa fall säkert stämmer men i långtifrån alla.
Citera
2021-09-25, 21:28
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie

+1. Den riktiga smällen kommer vi att få i november då det gått cirka sex månader sedan de flesta fick sin andra dos. Blir förmodligen då någonstans som vår nya statsminister beslutar om hårdare restriktioner. Att knappt någon dör med/av "viruset" kommer inte att spela någon roll. Allt är så otroligt förutsägbart.
Citera
2021-09-25, 21:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Trodde lite mer om dig, än att hänvisa till Aftonslasken, som ljuger direkt vid jämförelse mellan åren,
Vecka 34 till 37 förra året smittades 5 811 svenskar, sjukhusen tog emot 31 nya intensivvårdsfall och 54 dog i covid-19.

Samma veckor i år är siffrorna avsevärt högre: 28 179 smittades, 128 intensivvårdades och 107 dog, enligt Folkhälsomyndighetens statistik.

Ta dig en noggrann titt, det är skillnad på nya fall och totalt antal vårdade, eller hur. Dessutom är dödligheten långt mindre än hälften jämfört med antal smittade för perioden, man kan inte bara gå in i en kortare period och dra vettiga slutsatser.

Snälla, gå inte på vad skitblaskor skriver, de är fördummande, och du är inte dum!

Ja, nu iddes jag inte kontrollera uppgifterna. Men jag vidhåller att själva slutsatsen stämmer: att vi gott kunde ha väntat lite med att öppna upp. Varför göra det precis när säsongen för luftvägsinfektioner tar fart, liksom..? Flunsan och vanliga förkylningar är inte så roliga att få heller. SÅ dumt.
Citera
2021-09-25, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
De ovaccinerade verkar ju smitta mer.
Ja, det verkar ju rimligt och så smittar de varandra och?
Citera
2021-09-25, 21:33
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jo en del av de har nog dött av vaccinerna men givervis har fler dött av cancer, dåliga lungor och dito artärer och dåligt hjärta etc etc.Men coronaviruset är det som får skulden. Vilket i vissa fall säkert stämmer men i långtifrån alla.

Varför tycker du att det är intressant att prata om andra dödsorsaker när det handlar om Covid? Hur många dör i cykelolyckor per år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in