2021-09-25, 20:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Flera varnar nu för att situationen är på väg att spåra ur.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Eaj4MA/smittan-rusar-olyckligt-att-lyfta-coronarestriktioner

Känns ju inte helt bra att FHM tar bort rekommendationen att arbeta hemifrån.
Tycker de omgående borde se till att alla i riskgrupp för sin boosterdos så snart det bara går. Kanske två sprutor igen.
Citera
2021-09-25, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edirtrm
Du är medveten om att infekterade människor vaccin eller inte är en risk? Hatar att vara den med dåliga nyheter, men vaccinerade har i regel lika stor virusmängd som ovaccinerade. Vilket är skitskoj för mig som inte kan vaccinera mig och är i riskgrupp.

https://www.nature.com/articles/d41586-021-02187-1

Jag är fullt medveten om att även vaccinerade kan sprida vidare viruset.

Jag anser också att även vaccinerade ska hålla avstånd, vara väldigt uppmärksamma på symptom och göra sitt bästa för att inte smittas eller smitta.

Tyvärr (enl mig) så är det få som efterlever detta vare sig de är ovaccinerade eller vaccinerade.

Som jag tolkar det så är risken lägre att en som vaccinerat sig insjuknar, symptomatiskt eller asymptomatiskt, jag kan ha fel men detta är vad jag går efter.

Jag är ledsen för att du inte kan vaccinera dig, det är väldigt tråkigt att höra och jag tycker det är rimligt att inte släppa på allt nu i månadsskiftet just av den anledningen, att alla inte har möjlighet att på bästa sätt skydda sig utan att sitta helt isolerad. Vilket jag gjorde i över ett år - det är inte något man önskar sin värsta fiende.

Jag önskar dig all lycka till och hoppas verkligen att folk skärper till sig nu i höst och vinter. Jag hoppas också att det ska komma någon lösning så att även du (om du vill) får möjlighet att vaccinera dig.
Citera
2021-09-25, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Eaj4MA/smittan-rusar-olyckligt-att-lyfta-coronarestriktioner

Hur ska man veta vilka som är ovaccinerade så att man kan undvika dem? Dessa lär ju ranta runt på alla ställen som öppnar upp snart -trots att de rekommenderas att hålla sig hemma från folksamlingar.
Varför bryr du dig om vilka som är ovaccinerade? De har gjort sitt val och får ta eventuella konsekvenser av det liksom de som valt att vaccinera sig.
Citera
2021-09-25, 20:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Att veta är helt omöjligt, tyvärr.

Man får gå på fördomar och antaganden.
Då är det kanske möjligt att minimera risken så att säga men detta är ju långt ifrån vattentätt.

Jag till exempel, som är vaccinerad men tillhör riskgrupp vill ju trots vaccinet minimera risken att smittas men ändå leva hyfsat normalt nu när alla andra gör det. Jag undviker bland annat ungdomar och barn då många, framförallt under 16 inte är vaccinerade.

Yngre kring 25-29 är jag mer försiktig om jag stöter på dem.

I övrigt undviker jag fortsatt trängsel och områden med låg vaccinationstäckning.
Som sagt, inte vattentätt men bättre än inget.

Detta påverkar mig inte något särskilt, kanske är svårare för andra att göra på detta vis.

Underbart. Brukar skratta högt och peka på såna som er när jag är i mataffären med mina barn. En 6 åring en 4 åring. När man ser er i mataffärerna med dubbla lager munskydd plus visir förgäves försökandes hitta en ny rutt bland hyllorna, svettiga och panikslagna.

Idag nådde vi en ny höjdpunkt när äldsta dottern fnissade och sa : pappa.. Där är en TILL som är rädd för luften. Vi småskrattade ihop och gick sedan nöjda till bilen. Kvällen spenderades på ett trevligt wärdshus där morfar firade 80 år. Var ca 35 gäster. De flesta oinjekterade

Njuter av hur ni som kastade er över injektionen ser hela er värld rasa samman.. Av ngn konstig anledning är ni nu ännu räddare.. Skulle ni inte vara "skyddade"? Hahaha
Citera
2021-09-25, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Jag är fullt medveten om att även vaccinerade kan sprida vidare viruset.

Jag anser också att även vaccinerade ska hålla avstånd, vara väldigt uppmärksamma på symptom och göra sitt bästa för att inte smittas eller smitta.

Tyvärr (enl mig) så är det få som efterlever detta vare sig de är ovaccinerade eller vaccinerade.

Som jag tolkar det så är risken lägre att en som vaccinerat sig insjuknar, symptomatiskt eller asymptomatiskt, jag kan ha fel men detta är vad jag går efter.

Jag är ledsen för att du inte kan vaccinera dig, det är väldigt tråkigt att höra och jag tycker det är rimligt att inte släppa på allt nu i månadsskiftet just av den anledningen, att alla inte har möjlighet att på bästa sätt skydda sig utan att sitta helt isolerad. Vilket jag gjorde i över ett år - det är inte något man önskar sin värsta fiende.

Jag önskar dig all lycka till och hoppas verkligen att folk skärper till sig nu i höst och vinter. Jag hoppas också att det ska komma någon lösning så att även du (om du vill) får möjlighet att vaccinera dig.

Jag vet inte, personligen känner jag mig inte bekväm i att sitta hemma så jag kommer väl fortsätta på som vanligt. Blev sjuk i början av pandemin var faktiskt ett av dom första fallen i Sörmland, som typiskt nog alla kommer från provtagningen på Mälarsjukhuset. Har däremot klarat mig bra sedan dess, var såklart jobbigt att bli sjuk men känns som jag i alla fall blev inokulerad av sjukdomen. I alla fall verkar det så då vi haft smittan av och till på jobbet och den gången personalen blev sjuka så var jag den enda som klarade mig.

Har i princip levt någorlunda normalt efter att jag insjuknade, om man nu bortser från uttorkade händer och kortare skägg(har ju munskydd på jobbet p.g.a. riktlinjer, så blev irriterande). Visst ser man att folk ibland inte följer rekommendationerna, men det har blivit betydligt vanligare nu efter vaccinerna...

Däremot blir man ju lite illa till mods ändå, oroar mig mest för dom personer som tror vaccinerade inte kan smitta och börjar köra på som vanligt och sen blir jättesjuka. Borde möjligen vara bättre att köra på med restriktionerna säsongen ut, men ja... det är ju knappast vi som sätter gränserna.
Citera
2021-09-25, 20:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Edirtrm
Du är medveten om att infekterade människor vaccin eller inte är en risk? Hatar att vara den med dåliga nyheter, men vaccinerade har i regel lika stor virusmängd som ovaccinerade. Vilket är skitskoj för mig som inte kan vaccinera mig och är i riskgrupp.

https://www.nature.com/articles/d41586-021-02187-1

Du behöver inte vara rädd. I vinter är tydligen influensan och alla de vanliga RS virusena tillbaka säger massmedia.

Norge har redan bestämt att Kåvid är att jämföra med en förkylning. Du ser. Det löste sig bara man bestämde sig 😂
Citera
2021-09-25, 20:58
Medlem
Merwinnas avatar

"Dubbelt så många döda, tre gånger fler intensivvårdade och fyra gånger fler coronasmittade än förra hösten.

Ändå lyfts de flesta restriktioner bort på onsdag.

– Det är djupt olyckligt, säger överläkare Björn Olsen."

...men FHM (och därmed regeringen, som inte vågar ha någon egen vilja fastän de naturligtvis har rätt att fatta vilka beslut de vill), hoppas som vanligt att verkligheten ska ändra sig efter kartan, i stället för att anpassa kartan efter verkligheten. Och det kommer att kosta några hundra döda till (och motsvarande andel IVA-vårdade, långtidssjuka, permanent skadade o.s.v.). Man känner sig så hjälplös.

Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
Underbart. Brukar skratta högt och peka på såna som er när jag är i mataffären med mina barn. En 6 åring en 4 åring. När man ser er i mataffärerna med dubbla lager munskydd plus visir förgäves försökandes hitta en ny rutt bland hyllorna, svettiga och panikslagna.

Idag nådde vi en ny höjdpunkt när äldsta dottern fnissade och sa : pappa.. Där är en TILL som är rädd för luften. Vi småskrattade ihop och gick sedan nöjda till bilen. Kvällen spenderades på ett trevligt wärdshus där morfar firade 80 år. Var ca 35 gäster. De flesta oinjekterade

Njuter av hur ni som kastade er över injektionen ser hela er värld rasa samman.. Av ngn konstig anledning är ni nu ännu räddare.. Skulle ni inte vara "skyddade"? Hahaha

Fast nu VAR det ju många 80-åringar som dog, och det kan naturligtvis hända "er" 80-åring också, om han inte är vaccinerad. Jag tycker inte att det där är ett dugg roligt, faktiskt.
Citera
2021-09-25, 21:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag har tjatat om Sinovac hela tiden. Nu ÄR faktiskt inte spikproteinvaccinen så dåliga (som jag också trodde i början att de skulle vara). De går snabbt och relativt billigt att framställa, och är effektiva i det första läget (innan viruset har muterat för mycket). Jag tror att det var rätt taktik att försöka få i så många som möjligt två doser av något av dem, så fort som möjligt. För att bryta pandemin. Men som tredje dos tror jag också att Sinovac skulle vara väldigt bra. Det skulle täcka upp luckorna, ge en bredare immunitet och skydd även mot mutationer.

Jag förstår faktiskt inte vad Bergström och FHM har emot Sinovac? Vi kan köpa vilket vaccin vi vill nu, när coronapandemin är på väg ut och förvandlas till en endemi - vi behöver inte be EU om lov.
Jätteroligt att du beskriver att du har ändrat dig lite när det gäller olika typer av vaccin.
En eloge för att du delger oss dina nya tankar och att du är öppen med att du ändrat uppfattning lite.
Citera
2021-09-25, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

"Dubbelt så många döda, tre gånger fler intensivvårdade och fyra gånger fler coronasmittade än förra hösten.

Ändå lyfts de flesta restriktioner bort på onsdag.

– Det är djupt olyckligt, säger överläkare Björn Olsen."

...men FHM (och därmed regeringen, som inte vågar ha någon egen vilja fastän de naturligtvis har rätt att fatta vilka beslut de vill), hoppas som vanligt att verkligheten ska ändra sig efter kartan, i stället för att anpassa kartan efter verkligheten. Och det kommer att kosta några hundra döda till (och motsvarande andel IVA-vårdade, långtidssjuka, permanent skadade o.s.v.). Man känner sig så hjälplös.

Fast nu VAR det ju många 80-åringar som dog, och det kan naturligtvis hända "er" 80-åring också, om han inte är vaccinerad. Jag tycker inte att det där är ett dugg roligt, faktiskt.

Långtidssjuka och permanenta skador är väldigt ovanligt efter covid sjukdom. Så du kan nog andas ut..
Citera
2021-09-25, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Låt oss verkligen hoppas på det! Våren 2021 så hade 20 procent av de ovaccinerade antikroppar, enligt en debattör här. Men jag fick intrycket att det, i alla fall, rörde sig om 25-30 procent av den vuxna befolkningen under 65 år. En siffra som, med all säkerhet, stigit sedan dess. Sedan tillkommer, förstås t.ex. T-cellsimmunitet.

Och de som haft smittan 2 ggr., vad säger det? Det säger mig att en stor del av världens befolkning inte hade utsatts för smittan före 2020, men kommer att få den, förr eller senare, antingen "vaccinerad" eller intee. Den absoluta majoriteten får en lindrig till medelsvår förkylning vid första smittan, någon mutant kan säkert också dyka upp, dagens och framtida vaccin kan kanske lindra symptomen något.

Så, om det stämmer, kommer många att få smittan, men märka av den mer eller mindre, och självklart ligger gamla och multisjuka i en större riskzon, vad kan vi göra åt det?
Citera
2021-09-25, 21:11
Bannlyst
Citat:
Jag skrev faktiskt "förmodlingen". Att anivaxare i utlandet gillar Sverige kan ha att göra med att vi har ett så starkt grundlagsskydd för att värna mänskliga rättigheter. Detta är bl.a. förklaringen till att regeringen inte kunde slå till med stora lockdowner våren 2020. Detta skydd gör det svårt för arbetsgivare att, ens, omplacera ovaccinerade anställda inom vård och omsorg. Just detta tycker jag är lite synd.

Man hade ju kunnat tänka sig testning inför varje arbetspass också och möjligheten att kontrollera antikroppar, men de möjligheterna har regeringen dumpat. Det tycker jag är synd.
Citera
2021-09-25, 21:14
Bannlyst
Citat:
Låt oss verkligen hoppas på det! Våren 2021 så hade 20 procent av de ovaccinerade antikroppar, enligt en debattör här. Men jag fick intrycket att det, i alla fall, rörde sig om 25-30 procent av den vuxna befolkningen under 65 år. En siffra som, med all säkerhet, stigit sedan dess. Sedan tillkommer, förstås t.ex. T-cellsimmunitet.

Enligt FHMs beräkningar lär ju ca 40% av de som är 16 till 17 år ha naturlig immunitet.
Senast redigerad av Lokatten66 2021-09-25 kl. 21:15. Anledning: Ett tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in