2021-09-25, 18:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Nej, Novavax är en spruta rent spikprotein som odlats i malar.

https://www.nebraskamed.com/COVID/moths-and-tree-bark-how-the-novavax-vaccine-works

Sinovac är klassiskt vaccin.
Här har du ett annat klassiskt vaccin med avdödat virus.

https://www.news-medical.net/amp/news/20210819/Early-clinical-trial-data-in-for-whole-virus-COVID-19-vaccine-candidate.aspx

I mina ögon är inga andra vaccin än de med helt virus intressanta med tanke på hur dåliga spikproteinvaccinen är. Ofattbart att vi inte kan välja Sinovac i Sverige.

Ja, jag har tjatat om Sinovac hela tiden. Nu ÄR faktiskt inte spikproteinvaccinen så dåliga (som jag också trodde i början att de skulle vara). De går snabbt och relativt billigt att framställa, och är effektiva i det första läget (innan viruset har muterat för mycket). Jag tror att det var rätt taktik att försöka få i så många som möjligt två doser av något av dem, så fort som möjligt. För att bryta pandemin. Men som tredje dos tror jag också att Sinovac skulle vara väldigt bra. Det skulle täcka upp luckorna, ge en bredare immunitet och skydd även mot mutationer.

Jag förstår faktiskt inte vad Bergström och FHM har emot Sinovac? Vi kan köpa vilket vaccin vi vill nu, när coronapandemin är på väg ut och förvandlas till en endemi - vi behöver inte be EU om lov.
Citera
2021-09-25, 18:52
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jaha? FHM använder 30 dagarsprincipen precis som jag sa och du hävdar att det är en myt. Förstår inte vad du ville säga. Jag sa att det skulle vara intressant att studera hur många som var förkylda 30 dagar innan dödsdatum. Jag lägger ingen värdering i den undersökningen.

Det heter Fohm o inte fhm.

30 dagars beräkningen av fohm används enbart för att reglera åtgärderna då det är snabbaste sättet att få ett preliminärt mätetal på nuvarande nivå av dödstal. Så fort Socialstyrelsen räknat dödsorsaksintyg justeras dödstalen.

Så det är en myt att summan av dödsfall av covid i Sverige baseras på 30 dagars metoden.
Citera
2021-09-25, 19:09
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Har det fungerat att isolera smittan till enbart barnfamiljer? Har man någonstans lyckats isolera smittan till enbart en utvald del av befolkningen?

För övrigt anser jag att det är vansinne att medvetet utsätta barnfamiljer för ett nytt virus med okända egenskaper. Det är att spela rysk roulette. Även ifall spelet till slut slutar lyckligt, så betyder inte det att det var en bra idé att spela rysk roulette till att börja med.

Bulgarien har drabbats mycket hårdare än både Sverige och Israel av viruset. Enligt ditt resonemang, så borde bulgarerna nu ha bildat ett naturligt immunförsvar mot viruset. Trots det, så har Bulgarien nu många fler dödsfall än Sverige och Israel. Vad kan det bero på?

Svaret har varit känt i över ett år. Det går inte bli immun.
Varken naturligt eller via vaccin.
(FB) COVID-19 oskadliggör ditt immunförsvar på samma sätt som HIV
(FB) Coronatillfrisknade löper ökad risk för ännu svårare symtom vid återinfektion
Citera
2021-09-25, 19:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Ja, det har hittills handlat om 477 patienter 30-39 år jämfört med 1143 patienter 40-49 år.

0,1% av befolkningen i den åldersgruppen. Dvs. 99,9% av (den ovaccinerade) befolkningen i Sverige behövde inte IVA-vård under den dödligaste pandemin på 100 år.

Är det inte dags att lägga ner era Digerdödsfantasier?

https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.alderkon?filter=6311d908-d4b2-7812-e0db-26a27ebef10a

Har jag sagt att Covid-19 är den nya digerdöden? Jag skrev bara att risken att bli svårt sjuk i Covid-19 ökar brant redan för 40 plusare. Och du visade det själv, mer än en dubblad risk jämfört med 30- 39 åringarna.
Citera
2021-09-25, 19:44
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Tror det kommer bli en BRUTAL höst och de kommer att försvara sig med att vi såg det inte komma!
Citat:
Är du vaccinerad så verkar dödligheten och risken för allvarlig sjukdom sjunka med elva gånger. I fredags var 90 procent av de som låg inne på intensivvård på sjukhusen i Stockholm icke vaccinerade.
Citat:
De som har tagit vaccinet är ju inte särskilt intresserade att träffa människor som i hög grad är ovaccinerade, när vi har en allmän smittspridning i samhället.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Eaj4MA/smittan-rusar-olyckligt-att-lyfta-coronarestriktioner

Hur ska man veta vilka som är ovaccinerade så att man kan undvika dem? Dessa lär ju ranta runt på alla ställen som öppnar upp snart -trots att de rekommenderas att hålla sig hemma från folksamlingar.
Citera
2021-09-25, 19:59
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Eaj4MA/smittan-rusar-olyckligt-att-lyfta-coronarestriktioner

Hur ska man veta vilka som är ovaccinerade så att man kan undvika dem? Dessa lär ju ranta runt på alla ställen som öppnar upp snart -trots att de rekommenderas att hålla sig hemma från folksamlingar.

Om du är vaccinerad är du säker. Om du ändå är orolig, stanna hemma!
Citera
2021-09-25, 20:05
Avslutad
http://lakaruppropet.se/ kan man nu läsa "På initiativ av jurister:
Svar på socialdepartementets remiss avseende “Vaccinationsbevis som smittskyddsåtgärd S2021/06359”"

Med anledning av socialdepartementets remiss “Vaccinationsbevis som smittskyddsåtgärd S2021/06359” (”Lagförslaget”) publicerad på regeringens hemsida den 10 september 2021, inkommer härmed flertalet läkare, kliniker, immunologer och jurister (“Bio-Medico Legala Nätverket”) med svar enligt nedan.
Uppenbarligen är inte "vetenskapen" så entydigt överens gällande COVID, vaccinet och de åtgärder som vidtagits som MSM och Public Service vill göra gällande.

http://lakaruppropet.se/
Citera
2021-09-25, 20:07
Medlem
Citat:

Att veta är helt omöjligt, tyvärr.

Man får gå på fördomar och antaganden.
Då är det kanske möjligt att minimera risken så att säga men detta är ju långt ifrån vattentätt.

Jag till exempel, som är vaccinerad men tillhör riskgrupp vill ju trots vaccinet minimera risken att smittas men ändå leva hyfsat normalt nu när alla andra gör det. Jag undviker bland annat ungdomar och barn då många, framförallt under 16 inte är vaccinerade.

Yngre kring 25-29 är jag mer försiktig om jag stöter på dem.

I övrigt undviker jag fortsatt trängsel och områden med låg vaccinationstäckning.
Som sagt, inte vattentätt men bättre än inget.

Detta påverkar mig inte något särskilt, kanske är svårare för andra att göra på detta vis.
Senast redigerad av Enelalm 2021-09-25 kl. 20:10.
Citera
2021-09-25, 20:17
Medlem
Citat:

Frågan är varför läkare som borde tro på vacciners effekt mest verkar vilja skydda vaccinerade, de borde väl egentligen vara mer måna om att skydda ovaccinerade?
Eller så kanske de faktiskt vet att vaccinerna är rätt usla på att skydda de som är gamla svaga och redan sjuka!
Men de vill att de som egentligen inte behöver ta vaccin nämligen unga och friska ska ta dom ändå.
Citera
2021-09-25, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Att veta är helt omöjligt, tyvärr.

Man får gå på fördomar och antaganden.
Då är det kanske möjligt att minimera risken så att säga men detta är ju långt ifrån vattentätt.

Jag till exempel, som är vaccinerad men tillhör riskgrupp vill ju trots vaccinet minimera risken att smittas men ändå leva hyfsat normalt nu när alla andra gör det. Jag undviker bland annat ungdomar och barn då många, framförallt under 16 inte är vaccinerade.

Yngre kring 25-29 är jag mer försiktig om jag stöter på dem.

I övrigt undviker jag fortsatt trängsel och områden med låg vaccinationstäckning.
Som sagt, inte vattentätt men bättre än inget.

Detta påverkar mig inte något särskilt, kanske är svårare för andra att göra på detta vis.

Du är medveten om att infekterade människor vaccin eller inte är en risk? Hatar att vara den med dåliga nyheter, men vaccinerade har i regel lika stor virusmängd som ovaccinerade. Vilket är skitskoj för mig som inte kan vaccinera mig och är i riskgrupp.

https://www.nature.com/articles/d41586-021-02187-1
Citera
2021-09-25, 20:23
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Nu drar du faktiskt slutsatser som vi inte har fått bekräftade vad jag vet.

Jag skrev faktiskt "förmodlingen". Att anivaxare i utlandet gillar Sverige kan ha att göra med att vi har ett så starkt grundlagsskydd för att värna mänskliga rättigheter. Detta är bl.a. förklaringen till att regeringen inte kunde slå till med stora lockdowner våren 2020. Detta skydd gör det svårt för arbetsgivare att, ens, omplacera ovaccinerade anställda inom vård och omsorg. Just detta tycker jag är lite synd.
Citera
2021-09-25, 20:28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Skulle misstänka attmånga ovaccinerade redan haft covid med tanke på hur smittan minskar just nu.
Låt oss verkligen hoppas på det! Våren 2021 så hade 20 procent av de ovaccinerade antikroppar, enligt en debattör här. Men jag fick intrycket att det, i alla fall, rörde sig om 25-30 procent av den vuxna befolkningen under 65 år. En siffra som, med all säkerhet, stigit sedan dess. Sedan tillkommer, förstås t.ex. T-cellsimmunitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in