Citat:
Ursprungligen postat av
Hackenbush55
Du läste inte mitt första inlägg här.
Solen kommer att värma upp vår planet mer och mer eftersom solen växer i takt med att den förbrukar sin energi. Om några miljarder år kommer solen att sluka jorden men långt innan dess kommer vår planet att bli obeboelig på grund av att planeten är för varm att bo på.
Intressant om tidsperspektiv
Solen kommer att bli varmare.
Astrofysiker uppskattar att om 1,1 miljarder år (1100000000 år) så kommer Solen att ha blivit så mycket varmare att det knappast längre går att leva på Jorden.
Den nu pågående uppvärmningen sker med en hastighet av ca 0,2°C/årtionde. Hur uppvärmningen fortsätter beror på framtida utsläpp. Om utsläppen fortsätter, eller t.o.m. ökar, så kommer uppvärmningen att fortsätta eller t.o.m. att accelerera.
Konsekvenserna av uppvärmningen kan vi göra prognoser om, även om vi inte vet exakt. Enligt prognoserna kommer produktionen av livsmedel att minska ganska drastiskt, kanske med 30-50%, i stora delar av världen redan inom ca 30-50 år. Maten som produceras kommer att räcka till färre.
Säg, för enkelhets skull, som en hypotes, att uppvärmningen fortsätter och att livsmedelsporduktionen minskat med 30% om 50 år. Samtidigt har Jordens befolkning ökat med 3 miljarder, från nuvarande 8 till 11 miljarder. Ska alla äta hälften så mycket då eller ska bara hälften få mat? 0,7/(11/8) ≈ 0,51.
Jordens uppvärmning om 50 år jämfört med Solens uppvärmning om 1,1 miljarder år
Om vi ser dessa två företeelser som problem, hur tycker du att man ska väga dom mot varandra?
Det ena inträffar om ca 50 år och det andra om ca 1,1 miljard år, 22 miljoner gånger längre tid.
Lägg till att utfallet av det ena problemet är ett resultat av mänsklighetens åtgärder nu, men att det andra kan vi inte påverka.
Att sätta Solens uppvärmning före den uppvärmning som pågår nu och som människor orsakar är som att strunta i om man har mat till imorgon eftersom man funderar på ett problem som kommer att inträffa om 22 miljoner gånger så lång tid, dvs. om 60 tusen år.
Jag skulle se till att jag har mat imorgon först. Hur skulle du göra?
–