Citat:
Ursprungligen postat av
ThordOlavsson
Jag för väl egentligen inte fram PeNi som kandidat? Visserligen går det att passa ihop alla vittnen (Hanna, Lockerudsvittnen, Loudamus ögonvittne och killarna på Hällristningsvägen) men det är ju också antagande på antagande på antagande och det hatar jag. När jag diskuterar PeNi så indikerar jag att han kan vara mördaren och är det fult att insinuera vem som är mördaren så bör det gälla PeNi än mer eftersom han aldrig varit officiellt misstänkt.
Men för att vara konsekvent med tidigare inlägg idag, så ja, PeNi och JöLa är mina huvudkandidater, eventuellt med ToBr i bilen också.
Att jag tog upp PeNi beror på något DisappointedTuna (tror jag) skrev om ljus från lampor som spelar spratt samt Xeitums skriverier om SAAB Lancia som fick mig att få en idé. Plötsligt hittade jag en Lancia som dels stämmer på killarnas beskrivning och dels uppfyller Loudamus beskrivning samt har drivning på bakhjulen, vilket har antagits beroende på hur spåren på lekplatsen såg ut. PeNi har bytt bil enligt Loudamus och
det passar inte bra med beskrivningen av bilen på cykelvägen som vit. Men kikar man på den ljusbrunbeiga deltan så ser den närmast vit ut där ljuset träffar, kanske skumraskvit är en bra term. Det räcker att den skall vara ljus för att stämma in på vittnesmålet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lancia_Delta#/media/File:1982_Lancia_Delta_1500_LX_-_Beige_Chiaro_Metallizzato,_front_left2.jpg
Fast var bilen på cykelvägen verkligen vit? Den kanske var bronsfärgad trots allt, eftersom Carina sa detta vid tre tillfällen innan hon ändrade sig till vit. Den kan ju också ha varit beige.
Frågan är ju bara vem som hade tillgång till en ljus bil med tonade rutor, vitt positionsljus och takrails..
Vet någon om takrailsen satt lodrätt el vågrätt?
Tänker att vågräta används till att frakta mindre båtar?
Tonade rutor låter ju som "raggarstil" men det behöver ju inte vara så.