2021-09-24, 21:01
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Mycket info kommer i praktiken från personer som kände Helena mycket väl. För dem är det besvärligt att berätta saker eftersom de lätt kan outa sig själva genom det de berättar. Dessutom har de tillgång till skvallret i den innersta kretsen. De vet alltså vad som är mest aktuellt att fundera kring och då finns det liksom ingen anledning att berätta mer ingående detaljer om Helena.

Ungefär så tror jag resonemanget är i Helenas närmaste krets.

Det är ovanligt tyst bland närstående, men då skall man tänka på att Helena hade varit borta 15 år när tråden startade. Jag tror vi hade vetat betydligt mer om tråden startat 1992.

Tack, ytterligare en vinkling och den kan man såklart förstå. Men ändå, denna tråd sticker ut på ett sätt jag aldrig tidigare sett.
Citera
2021-09-24, 21:10
Medlem
Citat:
Jag för väl egentligen inte fram PeNi som kandidat? Visserligen går det att passa ihop alla vittnen (Hanna, Lockerudsvittnen, Loudamus ögonvittne och killarna på Hällristningsvägen) men det är ju också antagande på antagande på antagande och det hatar jag. När jag diskuterar PeNi så indikerar jag att han kan vara mördaren och är det fult att insinuera vem som är mördaren så bör det gälla PeNi än mer eftersom han aldrig varit officiellt misstänkt.

Men för att vara konsekvent med tidigare inlägg idag, så ja, PeNi och JöLa är mina huvudkandidater, eventuellt med ToBr i bilen också.

Att jag tog upp PeNi beror på något DisappointedTuna (tror jag) skrev om ljus från lampor som spelar spratt samt Xeitums skriverier om SAAB Lancia som fick mig att få en idé. Plötsligt hittade jag en Lancia som dels stämmer på killarnas beskrivning och dels uppfyller Loudamus beskrivning samt har drivning på bakhjulen, vilket har antagits beroende på hur spåren på lekplatsen såg ut. PeNi har bytt bil enligt Loudamus och det passar inte bra med beskrivningen av bilen på cykelvägen som vit. Men kikar man på den ljusbrunbeiga deltan så ser den närmast vit ut där ljuset träffar, kanske skumraskvit är en bra term. Det räcker att den skall vara ljus för att stämma in på vittnesmålet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lancia_Delta#/media/File:1982_Lancia_Delta_1500_LX_-_Beige_Chiaro_Metallizzato,_front_left2.jpg

Fast var bilen på cykelvägen verkligen vit? Den kanske var bronsfärgad trots allt, eftersom Carina sa detta vid tre tillfällen innan hon ändrade sig till vit. Den kan ju också ha varit beige.
Frågan är ju bara vem som hade tillgång till en ljus bil med tonade rutor, vitt positionsljus och takrails..

Vet någon om takrailsen satt lodrätt el vågrätt?
Tänker att vågräta används till att frakta mindre båtar?

Tonade rutor låter ju som "raggarstil" men det behöver ju inte vara så.
Citera
2021-09-24, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prytz67
Om alla dessa uppgifter stämmer som vi kan läsa i tråden, så börjar en liten rödtråd leta sig fram tror jag.
Denna tråd är värd att testa och begrunda, men glöm inte de andra tankarna som finns i tråden.
en liten sammanställning här nedan.

Helena bör kommit in i det kritiska området runt 02.15 (-02.20).
Vittne 1. med hund HÖR Helena, mansröster, gräl och bildörrar
Vittne 2. stod några hundra meter bort. Vittnet hör också de gälla skriken och sedan blir det tyst.
Vittne 3. står ungefär 700 meter bort i bostadsområdet Lockerud. Några minuter efter det att de gälla skriken hade tystnat ser vittnet en mindre ljus bil i idiotfart på Marieforsleden nere ifrån stan som svänger in höger vid sjukhuset, sedan direkt vänster in mot bostadsområdet Lockerud, svänger vänster igen för att sedan följa den vägen höger ner på Lockerudsvägen/Mariegärdes väg.
Vittnet uppger att bilen kör till de två sista husen på gatan. Efter detta blir allt tyst.

Iaktagelse vid sjukhuset 04:20-04:30 är intressant hos veckans brott och polisen, och det tyder också på person i shorts med bil som kan ha viss anknytning sjukhuset, därmed inte menat att han/hon jobbat på sjukhuset.

En båt blev polisanmäld stulen, den ska ha blivit stulen på lördagen/natten till söndagen.
Polisen ska tydligen inte följt upp det här alls, inte ens kommit och kollat på båten då den återfanns och var väldigt repig och hanterad.

Några dagar efter försvinnandet, röjs det sly o dyl i skogen bakom sjukhuset.
Några får då se en liten vit bil med två killar i komma i en väldig fart från sjön,förbi "pulkabacken" o ut mot lockerud. Senare hängde sig ju en man strax intill "pulkabacken".

Letande efter gammal brunn bakom sjukhuset (gamla UG)

Tankar om en ljus bil som setts i sjöngen

Citat:
Ursprungligen postat av Gatsten
Nästan allt rätt, du rör dock till det lite. Jag kör om din sammanfattning med några justeringar.

Men först måste vi ha vittnesordningen klar:

Vittne 1: Kvinnan med hunden.
Vittne 2: Vittnet på Lockerud.
Vittne 3: Killarna på Hällristningsvägen.
Det är ju i den här ordningen observationerna görs!

Sammfattning:

Helena bör ha kommit in i det kritiska området runt 02.15 (-02.20).
Vittne 1 med hunden hör Helena, mansröster, gräl, bildörrar och en bil som kör upp mot Marieforsleden.

Vittne 2 står ungefär 700 meter bort i bostadsområdet Lockerud. Några minuter efter det att de gälla skriken hade tystnat ser vittnet en mindre ljus bil i idiotfart på Marieforsleden nere ifrån stan som svänger in höger vid sjukhuset, sedan direkt vänster in mot bostadsområdet Lockerud, svänger vänster igen för att sedan följa den vägen höger ner på Lockerudsvägen/Mariegärdes väg. Vittnet uppger att bilen kör till de två sista husen på gatan. Efter detta blir allt tyst.

Vittne 3 (killarna på Hällristningsvägen) observerar en mindre ljus bil som kör förbi Hällristningsvägen nere på cykelvägen och återkommer efter ca tio minuter (allt detta ska ske mellan typ 02.30 och 03.00).

Tankar om en ljus bil som har setts i Sjöngen.

Iaktagelse vid sjukhuset 04:20-04:30 är intressant hos Veckans brott och polisen, och det tyder också på en person i shorts med bil som kan ha viss anknytning till sjukhuset, därmed inte menat att han/hon har jobbat på sjukhuset.

En båt blev polisanmäld stulen, den ska ha blivit stulen på lördagen/natten till söndagen.
Polisen ska tydligen inte följt upp det här alls, inte ens kommit och kollat på båten då den återfanns och var väldigt repig och hanterad.

Några dagar efter försvinnandet, röjs det sly o dylikt i skogen bakom sjukhuset. Några får då se en liten vit bil med två killar i komma i en väldig fart från sjön, förbi pulkabacken och ut mot Lockerud.

Självmord strax intill "pulkabacken".

Letande efter gammal brunn bakom sjukhuset (gamla UG = UngdomsGården).

Nu tror jag att ordningen är rätt.

Ständigt återkommer en "mindre ljus bil". Dessutom tycks Lockerud hamna i blickfånget.

Väldigt intressant med den stulna båten!!
Citera
2021-09-24, 21:32
Medlem
Käre rotvargen,

De flesta i Mariestad vet vem pilot är. Å ja, indirekt (men ganska klart) har Per Wa*rvlin avslöjat pilot. Jag skulle också påstå att pilot avslöjat sig själv genom både eget agerande å släktingars agerande men detta vet du ju om du följt tråden. Däremot verkar han ju till synes vara oskyldig, åtminstone i någon sorts aktiv mening.

Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
En intressant fråga !! Det finns såvitt jag vet inget 100% bevis vem denne ” pilot är ? Har polisen gått ut med namnen ? Helenas familj ? Någon journalist som lyckats snoka fram det och gått ut med namnet ? Nej ! Pilot är den personen som skribenter på FB har kommit fram till i sitt egna Sherlock Holmes arbete !
Finns det någon här som kan lägga fram att pilot är denne person som varit nästintill en kändis ” här på Flashback.
Det har ju snackats om människor uthängande av ” vissa personer , anser att pilot är nog den som har hängts ut från huvud till tårna om någon . Pilot fick sin identitet av bla Ugglan som med bestämdhet näst intill bestämde att det var så . Om pilot själv hade suttit här , om så fallet är så hade nog motståndet från denne person varit bra mycket att ” vilseleda ”
Mördaren har klarat sig i snart 30 år och risken är stor att detta fall följer med GM i graven . Jag hoppas och tror de har rätt man nu , men tror många bevis och spår försvann samma dygn genom att människor sprang runt och platsen inte spärrades av ! Hade brottet hänt i dag hade nog GM blivit avslöjad inom ett par dygn . Väntar med spänning på vad kalla fall har arbetat med och vad de har hittat … förhoppningsvis
Citera
2021-09-24, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelepelle
Lyssnade på Olösta Fall " Vad hände med Helena?"
Vem var det som blev anhållen efter att kontaktat journalister anonymt och beblandat sig i utredningen men blev identfierad av polisen. Han blev släppt efter 2 dagar då det inte fanns bevis. En journalist är övertygad om att han är skyldig. Hans alibi för kvällen håller inte. Han uttalade sig märkligt . " Polisen kommer aldrig ta fast mig, för dom har inte ett skit"

Även det om pilotens minneslucka är intressant.
Han är säker på att han inte gått tillsammans med Helena på gångbron trots att han inte vet vad han gjort under denna tid pga att han var så berusad?
Nej det är konstigt
Citera
2021-09-24, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelepelle
Kan det möjligen vara så att PeNi och JöLa är LGW:s killar?
Det finns många killar man kan para ihop till möjliga GM den natten. Och GWs teorier är just teorier precis som våra.
Vissa saker han nämner skulle kunna vara möjliga .
Jag har bara svårt att gå bakåt och börja om med syna tidigare uthängda för 50 elfte ggr .

Är Kalla Fall mot all förmodan enligt mig fel ute gällande CLs så är jag öppen för andra möjligheter.
Citera
2021-09-24, 22:36
Medlem
Citat:
Jag har aldrig kopplat PeNi till PU, däremot har jag kopplat honom till JöLa. Det är en svag punkt i teorin. Den bygger på Loudamus uppgifter att PeNi umgicks med en man med rötter i Norrköping.

Om man tittar på kvinnor i Mariestad som har rötter i Östergötland och som är i lämplig ålder att vara PeNi:s sambo och är ogifta så får man en lista på 11 namn. Endast en av dem är från Norrköping: Ro*si Br*andt. Hennes bror ToBr var 2½ år när hon föddes. Jag vet inte när de flyttade från Norrköping. Hur som helst bodde RoBr i samma hus på Vasavägen som PeNi i slutet av 1990.

RoBr är alltså en möjlig kandidat, ett antagande...

Om PeNi var sambo med RoBr så umgicks han naturligt med ToBr som bodde mitt emot PeNi vid parkeringsplatsen på Bråten. ToBr:s och RoBr plastmamma hette A*gerbring och är moster till JöLa. PeNi bor dessutom i en lägenhet som JöLa bodde i hösten 1990. Efter honom bodde en dansk och sedan PeNi. Den förste dansken flyttade på vårvintern 1992 enligt Skatteverket.

Enligt Loudamus kom PeNi efter den förste dansken. Möjligtvis är det RoBr som tagit över lägenheten efter förste dansken medan PeNi bara var sambo på prov och behöll lägenheten på Vasavägen, ev utlånad officiellt eller inofficiellt till en bekant. Att PeNi flyttade in i lägenheten efter dansken har jag en extern källa för, en person som var med på samma fest som ErAn och PeNi på kvällen den 13 juni.

Enligt min källa från den festen var det eventuellt så att det var första gången PeNi träffade kvinnan som kom att föda hans son. Min källa är inte helt säker på att det var exakt den kvällen men i alla fall mycket nära i tid. Eftersom Skatteverket vet att den förste dansken flyttade på vårvintern så finns det starka skäl att tro att Loudamus uppgifter om att PeNi flyttat in innan Helena försvann.

Att PeNi växlat sambo vid denna tid framgår också av Loudamus uppgifter, så det finns många olika källor som går att förena, vilket styrker att Loudamus ögonvittne verkligen noterade fakta kring PeNi den sommaren.

Jag har aldrig hört talas om att RB skulle varit tillsammans med PeNi än mindre sambo ? Låter inte rätt i mina öron.Det borde gå lätt att ta reda på
Det var loudamus som ställde frågan om PU och PeNi kunde varit vönner , och det är jag tveksam till även om de kände till varandra .
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-24 kl. 23:11.
Citera
2021-09-24, 22:36
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Nej, jag skriver inte att SAAB Lancia är bakhjulsdriven. Den är normalt framhjulsdriven. Jag har aldrig påstått annat.

Men enligt Wikipedia så förekom det fyrhjulsdrivna 1982 Lancia Delta 1500 LX. Den modellen har även ett raster bakom bakdörren, precis som Loudamus beskriver. Det är i så fall ett undantag. Nu vet jag inte hur tvingande det är att bilen måste ha driv på bakaxeln, men det verkar vara många i tråden som menar att spåren på lekplatsen tyder på det.
Nej. Från år 1988 tillverkades en fyrhjulsdriven modell, Lancia Delta HF Integrale. Den togs fram som rallybil men massproducerades också i mindre antal (tävlingsreglerna förutsatte standardbilar). Man kan betvivla att den förekom i den färgnyansen.

https://it.m.wikipedia.org/wiki/Lancia_Delta_HF_Integrale
Citera
2021-09-25, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singlan74
Tonade rutor, takrails och vitt positionsljus verkar det inte vara nån tvekan om iallafall.

Uppgiften om tonade rutor känns konstig. Det verkar som om de inte kunde se in i bilen, men tonade rutor är väl bara tillåtet för baksätet och bakrutan. Då kan man fortfarande se in framifrån bilen.
Citera
2021-09-25, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Uppgiften om tonade rutor känns konstig. Det verkar som om de inte kunde se in i bilen, men tonade rutor är väl bara tillåtet för baksätet och bakrutan. Då kan man fortfarande se in framifrån bilen.

Jag tyckte också att det var konstigt först, men jag läste att tonade framrutor är lagligt så länge det är 75% ljusinsläpp.
Men det var olika bud beroende på vilka sidor jag läste 🤔
Citera
2021-09-25, 04:23
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
PeNi, vem är han? Född ring 68?

PeNi = Pe*r Ni*elsen född 1966. Se namnlistan (FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992
Citera
2021-09-25, 04:27
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Jag har aldrig hört talas om att RB skulle varit tillsammans med PeNi än mindre sambo ? Låter inte rätt i mina öron.Det borde gå lätt att ta reda på
Det var loudamus som ställde frågan om PU och PeNi kunde varit vönner , och det är jag tveksam till även om de kände till varandra .

Jag har tänkt granska en telefonkatalog för att se om den teorin kan knäckas.

RoBr skapar en koppling till JöLa som jag vill ha in i bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in