2021-09-24, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
PelePelle.
Jag är villig att gräva ner stridsyxan.
Ingen här inne sitter på mer fakta än någon annan .
Tack vare att KF håller inne med allt just nu kanske förståeligt så skapar det ännu mer spekulationer.
Jag tycker vi alla slutar med påhopp hit och dit .
Vi tycker olika det är bara att acceptera.
För trådens skull så vill jag att vi håller sams .
Bollen ligger hos dig PelePelle

Ok Kompis Det känns lite som att ingen har fel, ingen har rätt
Kram!
Senast redigerad av Pelepelle 2021-09-24 kl. 17:58.
Citera
2021-09-24, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelepelle
Ok Kompis Det känns lite som att ingen har fel, ingen har rätt
Kram!
Gött 👍
Citera
2021-09-24, 18:05
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
---Och väldigt tveksam att tex PU och PeNi skulle varit vänner ? Kände till varandra möjligtvis.

Jag har aldrig kopplat PeNi till PU, däremot har jag kopplat honom till JöLa. Det är en svag punkt i teorin. Den bygger på Loudamus uppgifter att PeNi umgicks med en man med rötter i Norrköping.

Om man tittar på kvinnor i Mariestad som har rötter i Östergötland och som är i lämplig ålder att vara PeNi:s sambo och är ogifta så får man en lista på 11 namn. Endast en av dem är från Norrköping: Ro*si Br*andt. Hennes bror ToBr var 2½ år när hon föddes. Jag vet inte när de flyttade från Norrköping. Hur som helst bodde RoBr i samma hus på Vasavägen som PeNi i slutet av 1990.

RoBr är alltså en möjlig kandidat, ett antagande...

Om PeNi var sambo med RoBr så umgicks han naturligt med ToBr som bodde mitt emot PeNi vid parkeringsplatsen på Bråten. ToBr:s och RoBr plastmamma hette A*gerbring och är moster till JöLa. PeNi bor dessutom i en lägenhet som JöLa bodde i hösten 1990. Efter honom bodde en dansk och sedan PeNi. Den förste dansken flyttade på vårvintern 1992 enligt Skatteverket.

Enligt Loudamus kom PeNi efter den förste dansken. Möjligtvis är det RoBr som tagit över lägenheten efter förste dansken medan PeNi bara var sambo på prov och behöll lägenheten på Vasavägen, ev utlånad officiellt eller inofficiellt till en bekant. Att PeNi flyttade in i lägenheten efter dansken har jag en extern källa för, en person som var med på samma fest som ErAn och PeNi på kvällen den 13 juni.

Enligt min källa från den festen var det eventuellt så att det var första gången PeNi träffade kvinnan som kom att föda hans son. Min källa är inte helt säker på att det var exakt den kvällen men i alla fall mycket nära i tid. Eftersom Skatteverket vet att den förste dansken flyttade på vårvintern så finns det starka skäl att tro att Loudamus uppgifter om att PeNi flyttat in innan Helena försvann.

Att PeNi växlat sambo vid denna tid framgår också av Loudamus uppgifter, så det finns många olika källor som går att förena, vilket styrker att Loudamus ögonvittne verkligen noterade fakta kring PeNi den sommaren.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-09-24 kl. 18:09.
Citera
2021-09-24, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag har aldrig kopplat PeNi till PU, däremot har jag kopplat honom till JöLa. Det är en svag punkt i teorin. Den bygger på Loudamus uppgifter att PeNi umgicks med en man med rötter i Norrköping.

Om man tittar på kvinnor i Mariestad som har rötter i Östergötland och som är i lämplig ålder att vara PeNi:s sambo och är ogifta så får man en lista på 11 namn. Endast en av dem är från Norrköping: Ro*si Br*andt. Hennes bror ToBr var 2½ år när hon föddes. Jag vet inte när de flyttade från Norrköping. Hur som helst bodde RoBr i samma hus på Vasavägen som PeNi i slutet av 1990.

RoBr är alltså en möjlig kandidat, ett antagande...

Om PeNi var sambo med RoBr så umgicks han naturligt med ToBr som bodde mitt emot PeNi vid parkeringsplatsen på Bråten. ToBr:s och RoBr plastmamma hette A*gerbring och är moster till JöLa. PeNi bor dessutom i en lägenhet som JöLa bodde i hösten 1990. Efter honom bodde en dansk och sedan PeNi. Den förste dansken flyttade på vårvintern 1992 enligt Skatteverket.

Enligt Loudamus kom PeNi efter den förste dansken. Möjligtvis är det RoBr som tagit över lägenheten efter förste dansken medan PeNi bara var sambo på prov och behöll lägenheten på Vasavägen, ev utlånad officiellt eller inofficiellt till en bekant. Att PeNi flyttade in i lägenheten efter dansken har jag en extern källa för, en person som var med på samma fest som ErAn och PeNi på kvällen den 13 juni.

Enligt min källa från den festen var det eventuellt så att det var första gången PeNi träffade kvinnan som kom att föda hans son. Min källa är inte helt säker på att det var exakt den kvällen men i alla fall mycket nära i tid. Eftersom Skatteverket vet att den förste dansken flyttade på vårvintern så finns det starka skäl att tro att Loudamus uppgifter om att PeNi flyttat in innan Helena försvann.

Att PeNi växlat sambo vid denna tid framgår också av Loudamus uppgifter, så det finns många olika källor som går att förena, vilket styrker att Loudamus ögonvittne verkligen noterade fakta kring PeNi den sommaren.
Syskonen Bra*dt bodde iaf o Mariestad på 80 talet , kände båda väl då brodern är i min ålder, förövrigt en bra kille, inget ont i honom . RBra*dt är i dag tillsammans me Je*s Le*in i Mariestad
Behöver mer tid och känna av hur PeNi flyttat.
Och alla dom som nämns går att koppla ihop med droger o kriminalitet redan då , så mycket kan man ta med en klackspark, alla började skylla på varandra och misstänka hit o dit . Kan dra upp 25 st i tråden som sitter ihop pga av bla droger på den tiden , t.o.m. sk Brovittnet
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-24 kl. 18:22.
Citera
2021-09-24, 18:21
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Syskonen Bra*dt bodde iaf o Mariestad på 80 talet , kände båda väl då. . RBra*dt är i dag tillsammans me Je*s Le*in i Mariestad
Behöver mer tid och känna av hur PeNi flyttat

Föräldrarna skilde sig (eller separerade) 1974. ToBr är då skriven i Mariestad, RoBr i Örebro. RoBr flyttade från modern 1978 till fadern på Bråten. Närmaste familjen och JöLa bor alltså fem minuter från varandra.
Citera
2021-09-24, 18:24
Medlem
Citat:
Ok många personer som verkligen går att passa in i olika senarior den här natten .

Men just det här med PeNi att han ens hade en egen bil är jag tveksam till , inte säker , men kan den tillhört nån av hans danska kompisar isf ? Dom var ju 3-4 st som alltid hängde ihop.
En som m säkerhet kan svara på detta är PJ Prytz. Men han lär aldrig säga ett ord om PeNi, dom har alltid hängt ihop .
PeNi tog ju som sagt inte körkort förrän 2010 ca .
Och väldigt tveksam att tex PU och PeNi skulle varit vänner ? Kände till varandra möjligtvis.

Kan det möjligen vara så att PeNi och JöLa är LGW:s killar?
Citera
2021-09-24, 18:47
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Kan det möjligen vara så att PeNi och JöLa är LGW:s killar?

Nej, det skulle jag inte tro speciellt inte som PeNi i så fall bör kopplas till bilen i Lugnås medan LGW:s killar hade båt.
Citera
2021-09-24, 19:07
Medlem
Lyssnade på Olösta Fall " Vad hände med Helena?"
Vem var det som blev anhållen efter att kontaktat journalister anonymt och beblandat sig i utredningen men blev identfierad av polisen. Han blev släppt efter 2 dagar då det inte fanns bevis. En journalist är övertygad om att han är skyldig. Hans alibi för kvällen håller inte. Han uttalade sig märkligt . " Polisen kommer aldrig ta fast mig, för dom har inte ett skit"

Även det om pilotens minneslucka är intressant.
Han är säker på att han inte gått tillsammans med Helena på gångbron trots att han inte vet vad han gjort under denna tid pga att han var så berusad?
Senast redigerad av Pelepelle 2021-09-24 kl. 19:26.
Citera
2021-09-24, 19:19
Medlem
Citat:
Lyssnade på Olösta Fall " Vad hände med Helena?"
Vem var det som blev anhållen efter att kontaktat journalister anonymt och beblandat sig i utredningen men blev identfierad av polisen. Han blev släppt efter 2 dagar då det inte fanns bevis. En journalist är övertygad om att han är skyldig. Hans alibi för kvällen håller inte. Han uttalade sig märkligt . " Polisen kommer aldrig ta fast mig, för dom har inte ett skit"
PR Patrik Rune... Någonting Avliden Har skrivit i tråden och svarat på frågor
Citera
2021-09-24, 19:21
Medlem
Citat:
Föräldrarna skilde sig (eller separerade) 1974. ToBr är då skriven i Mariestad, RoBr i Örebro. RoBr flyttade från modern 1978 till fadern på Bråten. Närmaste familjen och JöLa bor alltså fem minuter från varandra.
PeNi, vem är han? Född ring 68?
Citera
2021-09-24, 20:23
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Jag för väl egentligen inte fram PeNi som kandidat? Visserligen går det att passa ihop alla vittnen (Hanna, Lockerudsvittnen, Loudamus ögonvittne och killarna på Hällristningsvägen) men det är ju också antagande på antagande på antagande och det hatar jag. När jag diskuterar PeNi så indikerar jag att han kan vara mördaren och är det fult att insinuera vem som är mördaren så bör det gälla PeNi än mer eftersom han aldrig varit officiellt misstänkt.

Men för att vara konsekvent med tidigare inlägg idag, så ja, PeNi och JöLa är mina huvudkandidater, eventuellt med ToBr i bilen också.

Att jag tog upp PeNi beror på något DisappointedTuna (tror jag) skrev om ljus från lampor som spelar spratt samt Xeitums skriverier om SAAB Lancia som fick mig att få en idé. Plötsligt hittade jag en Lancia som dels stämmer på killarnas beskrivning och dels uppfyller Loudamus beskrivning samt har drivning på bakhjulen, vilket har antagits beroende på hur spåren på lekplatsen såg ut. PeNi har bytt bil enligt Loudamus och det passar inte bra med beskrivningen av bilen på cykelvägen som vit. Men kikar man på den ljusbrunbeiga deltan så ser den närmast vit ut där ljuset träffar, kanske skumraskvit är en bra term. Det räcker att den skall vara ljus för att stämma in på vittnesmålet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lancia_Delta#/media/File:1982_Lancia_Delta_1500_LX_-_Beige_Chiaro_Metallizzato,_front_left2.jpg

Vilket ljus skulle det vara i en juninatt som efterliknar färgtemperaturen i
solljus?
Citera
2021-09-24, 20:56
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Grejen är att om man försöker skriva om dem och har en annan uppfattning än det som ska passa in, att Helena bar gloria, inte åker med främmande människor, var en otroligt duktig människa, likaväl som resten av familjen, då blir folk arga. Så får man inte säga. Det handlar om Helena men man får inte prata om henne. Mycket märkligt. Jag håller med dig.
Att få en rättvis bild är därför helt omöjligt i denna tråd gällande just det, är min åsikt.
Det står inte mycket om dem i tråden heller för att man ska kunna skapa sig en bild om man inte redan är lite insatt, det förhindras just av dem som inte förstår att Helena och hennes familj, de är människor, med fel och brister som vi andra, utöver alla goda egenskaper.
Jag önskar att folk kunde vara lite bättre på att skilja på skitsnack om någon och egna upplevelser av dem. Ingen i denna tråd är här för att smutskasta dem, det är jag säker på, ändå är det så här, tyvärr.

Delar din syn, har gjort samma reflektion och försöker förstå varför. Ett unikum denna tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in