Citat:
Ursprungligen postat av
HenrikN96
Velar så otroligt mycket om jag ska byta eller stanna och köra helhjärtat på systemvetenskap. Nära och kära säger att systemvetenskap kommer vara otroligt bra att kunna i framtiden (så är säkert fallet) och ibland känner jag att det kanske är det bästa och stanna men samtidigt så tror jag att det är ekonomi och verksamhet jag brinner för.
Vad andra tycker att man ska göra är alltid ganska irrelevant, man väljer ju själv vad man vill jobba med utifrån vad man tycker verkar kul/intressant. Som sagt finns ett stort behov av folk som kan programmera, så i den aspekten är en systemvetarutbildning en bra satsning för framtiden, men utifrån dina inlägg låter det inte som att du brinner särskilt mycket för det eller för IT överlag. Och då blir det ju svårt att traggla sig igenom en utbildning enbart med hänvisning till att arbetsmarknaden är god.
Citat:
Ursprungligen postat av
HenrikN96
Kan inte du, som är otroligt kunnig om arbetsmarknaden, verkligen försöka beskriva skillnaden på de olika programmen och vad de ger för möjligheter. Eller säg såhär, om jag hoppar av systemvetenskap, kommer det straffa mig om säg 20-30 år? Kommer jag tänka "fan jag skulle allt lärt mig med det där om programmering"?
Om man pluggar systemvetenskap börjar man vanligen jobba med något IT-jobb, t.ex. programmerare/systemutvecklare, webbdesigner, kravanalytiker, testare, IT-konsult, etc. Ekonomer jobbar inom banker/finansbolag, t.ex. som analytiker, controller, redovisningsekonom, eller inom andra sektorer, t.ex. med fokus på marknadsföring, försäljning, inköp. Andra blir revisorer och andra jobbar statligt. Möjligheterna är egentligen väldigt breda och utbildningen blir vad man gör den till.
Om 20-30 år kommer ingen att bry sig om vad du har läst för utbildning alls. När man har tagit examen och jobbat lite tittar alla bara på erfarenhet.
Som sagt, det låter spontant inte som att du är så intresserad av IT så att satsa på IT-jobb är ju inte så bra i så fall. Systemvetenskap är bra för de som har ett stort intresse för IT och sitter och kodar på fritiden som pga. detta når en hög kompetens inom sitt fält. Att ha tragglat sig igenom en systemvetarutbildning utan något intresse för kurserna alls lär inte resultera i varken kompetens eller jobb.
Citat:
Ursprungligen postat av
HenrikN96
Sedan angående de två kurserna jag måste isåfall läsa för att bli revisor, de kan man ju läsa någon termin på de vanliga kurserna och påsåsätt läsa 45HP på någon termin. Bör ju gå om man planerar och om det bara är någon eller två terminer.
Ja, det är säkert inga problem, ibland finns sommarkurser också.