2021-09-24, 03:00
  #25
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Jag är lite kluven just för att det ”bara” är två sådana här programmeringskursen på programmet. Visst, jag har gigantiska problem med denna kurs men tror att många andra kurser kan passa mig. Så det är det som gör det svårt. Självklart är inte en ekonomi kandidat någon garant för något. Men skulle du säga att en renodlat systemvetenskaplig kandidat slår såpass mycket högre att jag verkligen ska fundera på beslutet? Jag vill inte göra några dumma val nu. Det är ändå min framtid men vill samtidigt plugga saker jag är intresserad av.


Ok, ja om du tror att du skulle kunna klara av de andra kurserna enklare och kan trivas så kan du ju fortsätta o kämpa och fråga om hjälp hos skolans studiestöd.

Jag är inte insatt i systemvetenskap så vet inte hur anställningsbar man blir direkt efter skolan, vet dock att det är en tuff arbetsmarknad för många ekonomer där många aldrig får jobb som just ekonom, detta för att det vimlar av utexaminerade och man ska helst redan ha yrkeserfarenhet den dagen man får sin examen.

Undvik att hoppa av och sedan hoppa på första bästa skulle jag säga ändå, kämpa på eller sök jobb och fundera över vad du tror dig klara och trivas med, annars är risken att du hoppar av nästa utbildning också, den dagen då det börjar kännas tufft för att du helt enkelt inte har det intresset egentligen.
Citera
2021-09-24, 09:45
  #26
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Jag känner också att jag måste plugga det jag tycker är kul. Jag tycker det är kul att följa och läsa om börsen, se samband inom samhället och ekonomin, förstå hur företag fungerar etc etc. Jag tycker helt enkelt inte det är kul att göra det jag gör nu, sedan så har många de senaste dagarna sagt till mig att jag ska hålla ut då det endast är någon/några programeringskurser. Det är visserligen sant men man måste ju se vad man får för jobb som nyexad systemvetare. Och då verkar det ofta vara något inom IT. Jag vet inte om mitt intresse för IT är såpass stort ÄVEN om det kommer finnas massvis med jobb inom detta.

Ja, utifrån detta låter det ju som att du skulle passa bättre på ekonomistudier än systemvetenskap. Som du säger handlar det inte bara om att klara själva utbildningen utan även att kunna se sig själv jobba med ämnet när man är färdig. Även om man inte måste söka jobb som just systemutvecklare förutsätts ett djupt IT-intresse för att bli duktig.

Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Angående tillgodoräknade av poäng så måste väl kurserna jag går nu handla om ekonomi för att kunna tillgodoräknas? Eller har jag fel där? Det kanske sker en individuell bedömning. Lite OT kanske men hur ser du att studera ihop min eventuella ekonomikandidat på flera orter? Jag känner att jag kan stanna i staden jag pluggar i nu till nästa sommar (plugga exempelvis NEK 1 i vår) men sedan gå vidare och fortsätta läsa nånstans då det är så enkelt i Sverige att tillgodoräkna liknande kurser från olika skolor.

Nej, för att få en kand. i ekonomi finns krav på 90 hp i huvudområdet, samt ev. biämnen beroende på skola (juridikkurser etc.). En del hp i examen (ca 60) får vara i vilka ämnen man vill, så det ska inte vara några problem att ha pluggat nån termin systemvetenskap.

Att plugga NEK 1 på en skola och sedan byta till ett ekonomprogram på annan ort är inga problem, många gör så.
Citera
2021-09-24, 12:46
  #27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, utifrån detta låter det ju som att du skulle passa bättre på ekonomistudier än systemvetenskap. Som du säger handlar det inte bara om att klara själva utbildningen utan även att kunna se sig själv jobba med ämnet när man är färdig. Även om man inte måste söka jobb som just systemutvecklare förutsätts ett djupt IT-intresse för att bli duktig.



Nej, för att få en kand. i ekonomi finns krav på 90 hp i huvudområdet, samt ev. biämnen beroende på skola (juridikkurser etc.). En del hp i examen (ca 60) får vara i vilka ämnen man vill, så det ska inte vara några problem att ha pluggat nån termin systemvetenskap.

Att plugga NEK 1 på en skola och sedan byta till ett ekonomprogram på annan ort är inga problem, många gör så.

Ja men precis, ska ta emot lite goda råd från andra också men som det ser ut nu så kommer jag byta. Jag kanske inte hoppar på ett program dock utan kör på med kurser/kurspaket tills jag är klar. Kräver lite planering men tror jag kommer vilja röra på mig och då är det bättre att köra med kurser tänker jag. Sedan så vill jag nog läsa så jag kan bli auktoriserad revisor och då krävs ju lite planering bara så man får med allt. Men först NEK nästa termin.

Men 90 HP i huvudområdet är; FEK1, FEK2, samt inriktning revision/examensuppsats i revison. Exempelvis detta i Lund; https://www.fek.lu.se/utbildning/kursutbud-och-schema/kurspaket-redovisning
Men sedan så krävs ju NEK 1 då som jag läser först, Statistik 15 hp samt juridisk översiktskurs. Sedan måste jag ju läsa revisorsjuridik och betskattningsrätt. Båda dessa är på 30hp totalt så blir ju inte så mycket valbara kurser jag kan läsa. Känns dock bäst att läsa detta direkt om jag känner om 1-2 år när jag läst lite att jag vill bli revisor. Känns nog tufft att jobba i 3 år för att sedan gå tillbaka till skolan för att ta dessa kurser.
Citera
2021-09-24, 14:48
  #28
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Ja men precis, ska ta emot lite goda råd från andra också men som det ser ut nu så kommer jag byta. Jag kanske inte hoppar på ett program dock utan kör på med kurser/kurspaket tills jag är klar. Kräver lite planering men tror jag kommer vilja röra på mig och då är det bättre att köra med kurser tänker jag. Sedan så vill jag nog läsa så jag kan bli auktoriserad revisor och då krävs ju lite planering bara så man får med allt. Men först NEK nästa termin.

Men 90 HP i huvudområdet är; FEK1, FEK2, samt inriktning revision/examensuppsats i revison. Exempelvis detta i Lund; https://www.fek.lu.se/utbildning/kursutbud-och-schema/kurspaket-redovisning
Men sedan så krävs ju NEK 1 då som jag läser först, Statistik 15 hp samt juridisk översiktskurs. Sedan måste jag ju läsa revisorsjuridik och betskattningsrätt. Båda dessa är på 30hp totalt så blir ju inte så mycket valbara kurser jag kan läsa. Känns dock bäst att läsa detta direkt om jag känner om 1-2 år när jag läst lite att jag vill bli revisor. Känns nog tufft att jobba i 3 år för att sedan gå tillbaka till skolan för att ta dessa kurser.

Om du vill bli just revisor har du ju lite mindre utrymme för valfria poäng, ja. Värt att nämna är dock att kraven för revisorsexamen har gjorts om vad gäller den teoretiska utbildningen. Bäst är att kontakta Revisorsnämnden och fråga om man kan använda valfria poäng i en examen. Du hittar de nya kraven här (från 2018).
Citera
2021-09-24, 18:27
  #29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Om du vill bli just revisor har du ju lite mindre utrymme för valfria poäng, ja. Värt att nämna är dock att kraven för revisorsexamen har gjorts om vad gäller den teoretiska utbildningen. Bäst är att kontakta Revisorsnämnden och fråga om man kan använda valfria poäng i en examen. Du hittar de nya kraven här (från 2018).

Ja, jag läste också att kraven har ändrats lite men verkar ju ändå varit en del saftiga kurser att läsa. En del juridik, statistik etc. Men skulle du isåfall, om jag känner att revision är roligast under studietiden, läsa allt direkt och då kanske under 3,5 år eller börja jobba och se lite först? Vissa verkar ju läsa i de kurserna när man börjat men känns ju bäst att ta det direkt.
Citera
2021-09-25, 12:32
  #30
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Ja, jag läste också att kraven har ändrats lite men verkar ju ändå varit en del saftiga kurser att läsa. En del juridik, statistik etc. Men skulle du isåfall, om jag känner att revision är roligast under studietiden, läsa allt direkt och då kanske under 3,5 år eller börja jobba och se lite först? Vissa verkar ju läsa i de kurserna när man börjat men känns ju bäst att ta det direkt.

Att läsa klart allt är nog att föredra, lätt att "livet kommer emellan" om man skjuter upp studier till senare.
Citera
2021-09-26, 23:44
  #31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Att läsa klart allt är nog att föredra, lätt att "livet kommer emellan" om man skjuter upp studier till senare.

Velar så otroligt mycket om jag ska byta eller stanna och köra helhjärtat på systemvetenskap. Nära och kära säger att systemvetenskap kommer vara otroligt bra att kunna i framtiden (så är säkert fallet) och ibland känner jag att det kanske är det bästa och stanna men samtidigt så tror jag att det är ekonomi och verksamhet jag brinner för. Kan inte du, som är otroligt kunnig om arbetsmarknaden, verkligen försöka beskriva skillnaden på de olika programmen och vad de ger för möjligheter. Eller säg såhär, om jag hoppar av systemvetenskap, kommer det straffa mig om säg 20-30 år? Kommer jag tänka "fan jag skulle allt lärt mig med det där om programmering"?

Sedan angående de två kurserna jag måste isåfall läsa för att bli revisor, de kan man ju läsa någon termin på de vanliga kurserna och påsåsätt läsa 45HP på någon termin. Bör ju gå om man planerar och om det bara är någon eller två terminer.
Citera
2021-09-26, 23:49
  #32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Ok, ja om du tror att du skulle kunna klara av de andra kurserna enklare och kan trivas så kan du ju fortsätta o kämpa och fråga om hjälp hos skolans studiestöd.

Jag är inte insatt i systemvetenskap så vet inte hur anställningsbar man blir direkt efter skolan, vet dock att det är en tuff arbetsmarknad för många ekonomer där många aldrig får jobb som just ekonom, detta för att det vimlar av utexaminerade och man ska helst redan ha yrkeserfarenhet den dagen man får sin examen.

Undvik att hoppa av och sedan hoppa på första bästa skulle jag säga ändå, kämpa på eller sök jobb och fundera över vad du tror dig klara och trivas med, annars är risken att du hoppar av nästa utbildning också, den dagen då det börjar kännas tufft för att du helt enkelt inte har det intresset egentligen.

Alltså jag håller verkligen med dig om att jag ska tänka och inte hoppa av så fort det känns tufft. Samtidigt så känner jag att jag inte har ett genuint intresse av IT överlag och programmering i synnerhet. Å andra sidan så vet jag att det endast är 2 programeringskurser på detta program så det SKULLE ju gå att klara av trots det totala ointresset. Men jag vill ju läsa något jag är intresserad av och inte enkom något jag tror ger bättre jobbmöjligheter. Samtidigt vill man inte vara dum och läsa något som inte alls ger jobb, så det är en balansgång. Men jag tror att ekonomiprogrammet gör jobb om man försöker skaffa sig ett hyfsat CV på sidan av och somrarna osv. Men det är onekligen en balansgång. Många jag pratar med säger att jag ska härda igenom programeringskurserna men kollar jag framåt så är det ju en del "it-kurser" om databaser etc. Är detta verkligen det jag brinner för? Jag tror själv att det jag gillar mer är ekonomi och redovisning. Men som du säger så vill jag inte hoppa av för fort, vad händer om jag inte gillar det jag läser i vår heller?
Citera
2021-09-27, 10:02
  #33
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Velar så otroligt mycket om jag ska byta eller stanna och köra helhjärtat på systemvetenskap. Nära och kära säger att systemvetenskap kommer vara otroligt bra att kunna i framtiden (så är säkert fallet) och ibland känner jag att det kanske är det bästa och stanna men samtidigt så tror jag att det är ekonomi och verksamhet jag brinner för.

Vad andra tycker att man ska göra är alltid ganska irrelevant, man väljer ju själv vad man vill jobba med utifrån vad man tycker verkar kul/intressant. Som sagt finns ett stort behov av folk som kan programmera, så i den aspekten är en systemvetarutbildning en bra satsning för framtiden, men utifrån dina inlägg låter det inte som att du brinner särskilt mycket för det eller för IT överlag. Och då blir det ju svårt att traggla sig igenom en utbildning enbart med hänvisning till att arbetsmarknaden är god.

Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Kan inte du, som är otroligt kunnig om arbetsmarknaden, verkligen försöka beskriva skillnaden på de olika programmen och vad de ger för möjligheter. Eller säg såhär, om jag hoppar av systemvetenskap, kommer det straffa mig om säg 20-30 år? Kommer jag tänka "fan jag skulle allt lärt mig med det där om programmering"?

Om man pluggar systemvetenskap börjar man vanligen jobba med något IT-jobb, t.ex. programmerare/systemutvecklare, webbdesigner, kravanalytiker, testare, IT-konsult, etc. Ekonomer jobbar inom banker/finansbolag, t.ex. som analytiker, controller, redovisningsekonom, eller inom andra sektorer, t.ex. med fokus på marknadsföring, försäljning, inköp. Andra blir revisorer och andra jobbar statligt. Möjligheterna är egentligen väldigt breda och utbildningen blir vad man gör den till.

Om 20-30 år kommer ingen att bry sig om vad du har läst för utbildning alls. När man har tagit examen och jobbat lite tittar alla bara på erfarenhet.

Som sagt, det låter spontant inte som att du är så intresserad av IT så att satsa på IT-jobb är ju inte så bra i så fall. Systemvetenskap är bra för de som har ett stort intresse för IT och sitter och kodar på fritiden som pga. detta når en hög kompetens inom sitt fält. Att ha tragglat sig igenom en systemvetarutbildning utan något intresse för kurserna alls lär inte resultera i varken kompetens eller jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Sedan angående de två kurserna jag måste isåfall läsa för att bli revisor, de kan man ju läsa någon termin på de vanliga kurserna och påsåsätt läsa 45HP på någon termin. Bör ju gå om man planerar och om det bara är någon eller två terminer.

Ja, det är säkert inga problem, ibland finns sommarkurser också.
Citera
2021-09-27, 23:59
  #34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Vad andra tycker att man ska göra är alltid ganska irrelevant, man väljer ju själv vad man vill jobba med utifrån vad man tycker verkar kul/intressant. Som sagt finns ett stort behov av folk som kan programmera, så i den aspekten är en systemvetarutbildning en bra satsning för framtiden, men utifrån dina inlägg låter det inte som att du brinner särskilt mycket för det eller för IT överlag. Och då blir det ju svårt att traggla sig igenom en utbildning enbart med hänvisning till att arbetsmarknaden är god.



Om man pluggar systemvetenskap börjar man vanligen jobba med något IT-jobb, t.ex. programmerare/systemutvecklare, webbdesigner, kravanalytiker, testare, IT-konsult, etc. Ekonomer jobbar inom banker/finansbolag, t.ex. som analytiker, controller, redovisningsekonom, eller inom andra sektorer, t.ex. med fokus på marknadsföring, försäljning, inköp. Andra blir revisorer och andra jobbar statligt. Möjligheterna är egentligen väldigt breda och utbildningen blir vad man gör den till.

Om 20-30 år kommer ingen att bry sig om vad du har läst för utbildning alls. När man har tagit examen och jobbat lite tittar alla bara på erfarenhet.

Som sagt, det låter spontant inte som att du är så intresserad av IT så att satsa på IT-jobb är ju inte så bra i så fall. Systemvetenskap är bra för de som har ett stort intresse för IT och sitter och kodar på fritiden som pga. detta når en hög kompetens inom sitt fält. Att ha tragglat sig igenom en systemvetarutbildning utan något intresse för kurserna alls lär inte resultera i varken kompetens eller jobb.



Ja, det är säkert inga problem, ibland finns sommarkurser också.

Tack för bra och tänkvärt svar. Det är alltid en balansgång man vill åt, god arbetsmarknad eller läsa det man brinner för? Vissa vill ju hävda att studera till ekonom idag är riktigt riktigt meningslöst. Samtidigt som nästintill alla menar att systemvetare kommer äga arbetsmarknaden i framtiden och kanske redan gör. Jag vill dock 1) hävda att ekonomikandidat åtminstone är bättre än exempelvis statsvetarprogrammet. För jag kan säga såhär, skulle jag enkom valt utbildning efter intresse så hade jag valt att plugga statsvetenskap. Jag brinner för politik och samhällsfrågor överlag. Men även jag inser att arbetsmarknaden där är riktigt dålig. 2) När jag läser igenom kurserna på systemvetarprogrammet så ser jag faktiskt att det är en del IT-kurser som exempelvis; databaser etc. Det är en del ekonomikurser också men den absoluta majoriten av kurserna handlar om IT. När jag å andra sidan kollar på vad man läser för att få en ekonomikandidat, så tycker jag att MÅNGA av national- och företagsekonomi kurserna verkar sjukt intressanta. Jag tycker onekligen att de kurserna är mer intressanta. Läser ju dagligen börstidningar, DI etc så tycker ju att det är roligt.

Med detta sagt så utbildar man sig för att få jobb. Så jag vill inte göra något dumt nu och jag vill inte heller vela runt på universitetet. Om jag börjar plugga upp till en ekonomikanidat i januari så är jag 24 när jag är klar. Det är absolut okej. Men vill inte börja byta fram och tillbaka hela. Så detta beslut jag tar nu är för mig väldigt viktigt.
Citera
2021-09-28, 12:55
  #35
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Tack för bra och tänkvärt svar. Det är alltid en balansgång man vill åt, god arbetsmarknad eller läsa det man brinner för? Vissa vill ju hävda att studera till ekonom idag är riktigt riktigt meningslöst. Samtidigt som nästintill alla menar att systemvetare kommer äga arbetsmarknaden i framtiden och kanske redan gör.

Jobb brukar lösa sig av sig själv om man hittar något som man är duktig på samt som det finns en marknad inom. Duktiga ekonomer har inga problem att få jobb. De ekonomer som har svårt att göra karriär är de som har glidit igenom plugget utan ansträngning, undvikit de mer krävande kurserna/inriktningarna samt struntat i att extrajobba. Då får man ta de jobb man blir erbjuden. Skaffar man bra jobb, väljer en attraktiv inriktning samt skaffar en kompetens som är gångbar på arbetsmarknaden får man jobb oavsett.

Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
När jag å andra sidan kollar på vad man läser för att få en ekonomikandidat, så tycker jag att MÅNGA av national- och företagsekonomi kurserna verkar sjukt intressanta. Jag tycker onekligen att de kurserna är mer intressanta. Läser ju dagligen börstidningar, DI etc så tycker ju att det är roligt.

Utifrån detta låter det utan tvivel som att ekonomi skulle passa dig bättre. Och det är inte alls svårt att göra karriär som ekonom om man anstränger sig, dvs. är lite strategisk med kursvalen samt ser till att fixa extrajobb/internships. Jag jobbar på bank och möter dagligen "lyckade" ekonomer som inte alls har haft några problem att göra karriär, gemensamt för alla är att de har jobbat på sitt CV och skaffar en profil som attraherar arbetsgivare.
Citera
2021-09-28, 12:58
  #36
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
När jag läser igenom kurserna på systemvetarprogrammet så ser jag faktiskt att det är en del IT-kurser som exempelvis; databaser etc. Det är en del ekonomikurser också men den absoluta majoriten av kurserna handlar om IT.

Helt fel är det förstås inte att varva ekonomistudier med lite IT-kunskaper, det råder stor efterfrågan på ekonomer som är lite IT-kunniga och t.ex. kan jobba med databaser (SQL) samt kanske har koll på något programmeringsspråk. Så ekonomi och data är ju rätt kompatibelt såklart.

Att satsa fullt ut på en IT-karriär förutsätter dock som sagt ett större intresse för området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in