2021-09-21, 23:24
  #13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Plugga något som du trivs med, som du realistiskt kan få ett jobb som och som du klarar av. Låter som du själv är inne på att det nuvarande är fel för dig.

Om du redan känner såhär i början av utbildningen så hur ska du orka med det i tre år, framförallr när det förmodligen blir allt svårare?

Sen kan du ju ta med dig att plugga in en kandidat i ekonomi inte är någon garanti för ett bra jobb heller. Du kanske ska ta en paus och söka jobb o fundera på vad du vill jobba med o varför.


Jag är lite kluven just för att det ”bara” är två sådana här programmeringskursen på programmet. Visst, jag har gigantiska problem med denna kurs men tror att många andra kurser kan passa mig. Så det är det som gör det svårt. Självklart är inte en ekonomi kandidat någon garant för något. Men skulle du säga att en renodlat systemvetenskaplig kandidat slår såpass mycket högre att jag verkligen ska fundera på beslutet? Jag vill inte göra några dumma val nu. Det är ändå min framtid men vill samtidigt plugga saker jag är intresserad av.
Citera
2021-09-21, 23:30
  #14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Syftade på vad inom systemvetenskap som du kan tänkas vilja ägna dig åt utöver programmering om du samtidigt nämner att systemvetenskap är eftertraktat. Det är ju en motsägelse i just det då programmering är eftertraktat och det är i första hand det som det är "lätt" att få jobb i nuläget. Att söka sig till t.ex. projektledning och dylikt som nyexad student är en tuffare uppförsbacke. Utöver detta är det vanligt att man börjar att jobba med programmering men sedan byter, och då har man ju som du säger ett bredare val sett till branscher/roller. Men i de fallen har man ju en tydlig teknisk kompetens i grunden varför man blir eftertraktad även inom andra områden än ren programmering. Om man inte alls är tekniskt lagd blir det ju, av förklarliga skäl, svårare.

Konsultjobb som systemvetare innefattar ganska mycket programmering, det är ju inte sällan roller där man ska kunna hoppa in som utvecklare eller hjälpa företag att integrera system från en leverantör, så den typen av roller bör du kanske undvika om du inte är så intresserad av det tekniska.

På totalen kanske det låter som att ekonomi passar dig bättre, om du egentligen inte är så intresserad av IT?

Alltså om jag stannar kvar så kommer jag läsa två programmeringskurser. Hur attraktiv gör det verkligen mig på en arbetsmarknad? Om jag skulle klara dessa så är jag inte direkt expert på programmering. Överskattar du inte programmeringens roll i systemvetenskap? Visst, man kan välja till programmering som inrikting men när/om jag kommer till det valet så kommer det blir mer mot en verksamhetsinriktning. Och när jag väl söker jobb då så kommer jag väl snarare konkurrera mot ekonomer etc, dvs inte renodlade programmeringsjobb. Så frågan där är väl om en systemvetare kanske är högre värderad än en exempelvis ekonom till samma jobb. Som jag förstått det så kan man bli mycket inom systemvetenskap; som jag nämnde många olika roller inom Big-4, it-artiktet, Manager, management etc. Konsult finns det ju många olika roller ocksp inom, inte bara programmering. Men visst, många systemvetare börjar säkert inom programmering. Stannar jag kvar så kan jag dock inte gå den vägen. Jag är verkligen inte tekniskt lagd. Och då kan man ju självklart fråga sig om jag komma få en stor fördel av programmet sedan när man söker jobb. Men jag tror faktiskt att jag kommer få jobb oavsett vilken av dessa examen jag strävar mot. Läser jag ekonomi så kan jag ju använda revision som en språngbräda in mot andra roller exempelvis.
Citera
2021-09-21, 23:34
  #15
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Ska man inte välja en del med hjärnan när man väljer utbildning till universitetet menar du? Självklart så jämförde jag jobbmöjligheterna mellan olika program, om nu inte systemvetenskap passar mig så vet jag det. Men ja, i grund och botten så gillar jag mer ekonomi.

Men nånstans så säger väl hjärnan att en ekonomi kandidat inte heller är så dåligt. Även om säkert systemvetenskap kommer vara grymt bra i framtiden.
Har sett dina tidigare trådar och inlägg där du fått väldigt bra och underbyggda argument från övriga väl insatta flashback:are om vilka möjligheter en ekonomiutbildning skulle kunna erbjuda dig.

Dessutom har du en far som jobbar inom branschen så även han borde kunnat ge dig goda råd.

Tror ärligt talat att ekonomi hade passat dig bättre.
Citera
2021-09-21, 23:44
  #16
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Alltså om jag stannar kvar så kommer jag läsa två programmeringskurser. Hur attraktiv gör det verkligen mig på en arbetsmarknad? Om jag skulle klara dessa så är jag inte direkt expert på programmering. Överskattar du inte programmeringens roll i systemvetenskap? Visst, man kan välja till programmering som inrikting men när/om jag kommer till det valet så kommer det blir mer mot en verksamhetsinriktning. Och när jag väl söker jobb då så kommer jag väl snarare konkurrera mot ekonomer etc, dvs inte renodlade programmeringsjobb.

De systemvetare jag känner som haft lätt att få jobb är de som kunnat programmera, de har haft ett stort intresse såväl under studierna som på fritiden och har därmed kunnat få en attraktiv profil. Att inrikta sig mot verksamhetsutveckling etc. låter lite svävande, i grunden får du nog betänka vilken kompetens du kan förvärva som arbetsgivare vill betala pengar för. Även om inte alla systemvetare jobbar specifikt med programmering sitter många ändå med tydligt IT-fokus, t.ex. databaser, integration, GDPR, systembeställningar, etc. så det förutsätter ju en teknisk kunskap.

Du är knappast expert på programmering efter en avslutat utbildning inom IT, med så är det nog med allt, tror få betraktar sig själva som experter när de är nyexade. Man lär sig mer i arbetslivet.

Nej, systemvetare konkurrerar inte med ekonomer om jobb. Ser inte hur en systemvetare skulle söka sig till jobb som revisor, aktieanalytiker, etc. så här har du nog missförstått lite.

Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Som jag förstått det så kan man bli mycket inom systemvetenskap; som jag nämnde många olika roller inom Big-4, it-artiktet, Manager, management etc. Konsult finns det ju många olika roller ocksp inom, inte bara programmering.

Detta är inte direkt ingångsjobb utan förutsätter rätt många år i branschen, gärna inom just utveckling. Ett naturligt steg om man jobbat med utveckling är management/projektledning.

Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Stannar jag kvar så kan jag dock inte gå den vägen. Jag är verkligen inte tekniskt lagd. Och då kan man ju självklart fråga sig om jag komma få en stor fördel av programmet sedan när man söker jobb. Men jag tror faktiskt att jag kommer få jobb oavsett vilken av dessa examen jag strävar mot. Läser jag ekonomi så kan jag ju använda revision som en språngbräda in mot andra roller exempelvis.

Det låter nog på totalen som att ekonomi skulle passa dig bättre, det låter som att du vill jobba med ekonomisk styrning och då är revision absolut en bra början.
Citera
2021-09-22, 17:10
  #17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av reCAPTCHA
Har sett dina tidigare trådar och inlägg där du fått väldigt bra och underbyggda argument från övriga väl insatta flashback:are om vilka möjligheter en ekonomiutbildning skulle kunna erbjuda dig.

Dessutom har du en far som jobbar inom branschen så även han borde kunnat ge dig goda råd.

Tror ärligt talat att ekonomi hade passat dig bättre.

Tror också det hade passat mig bättre men svårt byta såhär under terminen. Det jag får göra är att klara av kurserna jag orkar denna terminen och sedan nog påbörja något kurspaket i antingen NEK eller FEK nästa termin. Denna termin blir således lite i onödan om jag nu bestämmer mig för att läsa ekonomi som jag tror passar mig bättre helt klart.
Fördelen med att läsa fristående kurser är ju också att jag kan hoppa lite mellan skolor och tillgodoräkna kurserna.
Citera
2021-09-22, 17:28
  #18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
De systemvetare jag känner som haft lätt att få jobb är de som kunnat programmera, de har haft ett stort intresse såväl under studierna som på fritiden och har därmed kunnat få en attraktiv profil. Att inrikta sig mot verksamhetsutveckling etc. låter lite svävande, i grunden får du nog betänka vilken kompetens du kan förvärva som arbetsgivare vill betala pengar för. Även om inte alla systemvetare jobbar specifikt med programmering sitter många ändå med tydligt IT-fokus, t.ex. databaser, integration, GDPR, systembeställningar, etc. så det förutsätter ju en teknisk kunskap.

Du är knappast expert på programmering efter en avslutat utbildning inom IT, med så är det nog med allt, tror få betraktar sig själva som experter när de är nyexade. Man lär sig mer i arbetslivet.

Nej, systemvetare konkurrerar inte med ekonomer om jobb. Ser inte hur en systemvetare skulle söka sig till jobb som revisor, aktieanalytiker, etc. så här har du nog missförstått lite.



Detta är inte direkt ingångsjobb utan förutsätter rätt många år i branschen, gärna inom just utveckling. Ett naturligt steg om man jobbat med utveckling är management/projektledning.



Det låter nog på totalen som att ekonomi skulle passa dig bättre, det låter som att du vill jobba med ekonomisk styrning och då är revision absolut en bra början.

Det är ett par punkter här som jag funderar över. Jag gick ju in med tankesättet när jag läste till systemvetenskap att det är väldigt brett och att det finns många jobb att få. Som även vissa andra här i tråden skrivit. Att det sedan kanske är ett tydligt IT-fokus på jobben man söker ligger det nog en poäng i. Men inte alla jobb. Jag läste lite om olika tjänster som Risk konsult på Big-4. En liten länk på det:https://www2.deloitte.com/se/sv/pages/careers/articles/johanna-olsson.html

Jag vet ju dock inte om det är det jag vill jobba med, och inte heller om en sådan tjänst är specifikt anpassad för systemvetare men det verkar ju onekligen vara en del IT i tjänsten och då kanske inte den passar mig. Men jag tyckte det var intressant att de flesta systemvetare du kände började på något sätt att arbeta som programmerare. Det är inte den bilden jag haft av programmet och är så fallet så passar det verkligen inte mig. Ekonomi tror jag, som du säger, passar mig bra men det som oroar mig är att det kan finnas ont om jobb. Jag kommer ju skriva uppsats i redovisning då så det lär ju gå att få jobb men vill gärna undvika att plugga master då jag känner att tre år på högskola borde räcka. Jag måste dock bestämma mig snart hur jag vill göra för byter jag så börjar jag gärna läsa kurspaket i ekonomi med start i januari. Sedan tror jag dock att jag byter skola i höst men det verkar vara enkelt att tillgodoräkna kurspoäng inom ekonomiprogrammet skolorna emellan.
Citera
2021-09-22, 17:30
  #19
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Tror också det hade passat mig bättre men svårt byta såhär under terminen. Det jag får göra är att klara av kurserna jag orkar denna terminen och sedan nog påbörja något kurspaket i antingen NEK eller FEK nästa termin. Denna termin blir således lite i onödan om jag nu bestämmer mig för att läsa ekonomi som jag tror passar mig bättre helt klart.
Fördelen med att läsa fristående kurser är ju också att jag kan hoppa lite mellan skolor och tillgodoräkna kurserna.
Blir det inte onödigt med slöseri på CSN lån? Om du nu får för dig att byta.
Citera
2021-09-22, 17:52
  #20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av reCAPTCHA
Blir det inte onödigt med slöseri på CSN lån? Om du nu får för dig att byta.

Menar du med denna termin? Jag kan ju inte göra så mycket åt denna termin mer än att gå klart kurserna jag har nu. Men kan ju inte byta till något ekonomiprogram/kurser när det är oktober snart.
Citera
2021-09-22, 18:11
  #21
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Menar du med denna termin? Jag kan ju inte göra så mycket åt denna termin mer än att gå klart kurserna jag har nu. Men kan ju inte byta till något ekonomiprogram/kurser när det är oktober snart.
Tänkte du hoppa av eller vad är ditt plan?
Citera
2021-09-22, 18:26
  #22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av reCAPTCHA
Tänkte du hoppa av eller vad är ditt plan?

Nej. Fortsätta o börja isåfall på något annat i vår.
Citera
2021-09-22, 21:43
  #23
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Det är ett par punkter här som jag funderar över. Jag gick ju in med tankesättet när jag läste till systemvetenskap att det är väldigt brett och att det finns många jobb att få. Som även vissa andra här i tråden skrivit. Att det sedan kanske är ett tydligt IT-fokus på jobben man söker ligger det nog en poäng i. Men inte alla jobb. Jag läste lite om olika tjänster som Risk konsult på Big-4. En liten länk på det:https://www2.deloitte.com/se/sv/pages/careers/articles/johanna-olsson.html

Efter en snabb titt på Linkedin framgår dock att denna person inte bara studerat systemvetenskap utan även ekonomi, vilket kanske ligger närmare denna typ av konsultroll. Nu rör ju diskussionen "rena" systemvetare, snarare än folk med hybridkompetens, som av förklarliga skäl har lite fler valmöjligheter. En "typisk" systemvetare, dvs. som enbart pluggat IT och ej ekonomi, börjar med någon form av IT-roll, för att sedan kanske växla över till projektledning eller dylikt.

Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Ekonomi tror jag, som du säger, passar mig bra men det som oroar mig är att det kan finnas ont om jobb. Jag kommer ju skriva uppsats i redovisning då så det lär ju gå att få jobb men vill gärna undvika att plugga master då jag känner att tre år på högskola borde räcka. Jag måste dock bestämma mig snart hur jag vill göra för byter jag så börjar jag gärna läsa kurspaket i ekonomi med start i januari. Sedan tror jag dock att jag byter skola i höst men det verkar vara enkelt att tillgodoräkna kurspoäng inom ekonomiprogrammet skolorna emellan.

Om du väljer ekonomi och presterar bra samt fixar bra extrajobb ska det nog inte vara så svårt att landa ett jobb. Plus ser ej de nuvarande studierna som bortkastade, du kan tillgodoräkna dem som valbara poäng.
Citera
2021-09-23, 21:52
  #24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Efter en snabb titt på Linkedin framgår dock att denna person inte bara studerat systemvetenskap utan även ekonomi, vilket kanske ligger närmare denna typ av konsultroll. Nu rör ju diskussionen "rena" systemvetare, snarare än folk med hybridkompetens, som av förklarliga skäl har lite fler valmöjligheter. En "typisk" systemvetare, dvs. som enbart pluggat IT och ej ekonomi, börjar med någon form av IT-roll, för att sedan kanske växla över till projektledning eller dylikt.



Om du väljer ekonomi och presterar bra samt fixar bra extrajobb ska det nog inte vara så svårt att landa ett jobb. Plus ser ej de nuvarande studierna som bortkastade, du kan tillgodoräkna dem som valbara poäng.

Jag kanske inte ska överanalysera för mycket heller. I synnerhet inte när jag ändå är 21 och vill ändå vara nyexad i hyfsat ung ålder. Om jag byter börjar studera mot en ekonomikandidat med start i januari så kan jag bara jobba när jag är 24-25, vilket ändå är helt ok men vill inte låta det glida iväg mer. I dagsläget tänker jag inte att en magister/master skulle ge mig något då jag känner att jag vill landa inom revision/ekonomistyrning och då ser jag inte en master som en nödvändighet. Ser inte heller varför man ska stanna i skolan mer än nödvändigt. Jag känner också att jag måste plugga det jag tycker är kul. Jag tycker det är kul att följa och läsa om börsen, se samband inom samhället och ekonomin, förstå hur företag fungerar etc etc. Jag tycker helt enkelt inte det är kul att göra det jag gör nu, sedan så har många de senaste dagarna sagt till mig att jag ska hålla ut då det endast är någon/några programeringskurser. Det är visserligen sant men man måste ju se vad man får för jobb som nyexad systemvetare. Och då verkar det ofta vara något inom IT. Jag vet inte om mitt intresse för IT är såpass stort ÄVEN om det kommer finnas massvis med jobb inom detta. Jag har även funderat att på sidan om, göra någon slags hybrid du pratar om, och försöka iallafall ta en filosofie ekonomiexamen. Men dels tror jag inte att jag har disciplinen för det och ser inte varför jag inte bara går hela vägen och läser en ekonomikandidat samt kurserna som krävs för revision då.

Angående tillgodoräknade av poäng så måste väl kurserna jag går nu handla om ekonomi för att kunna tillgodoräknas? Eller har jag fel där? Det kanske sker en individuell bedömning. Lite OT kanske men hur ser du att studera ihop min eventuella ekonomikandidat på flera orter? Jag känner att jag kan stanna i staden jag pluggar i nu till nästa sommar (plugga exempelvis NEK 1 i vår) men sedan gå vidare och fortsätta läsa nånstans då det är så enkelt i Sverige att tillgodoräkna liknande kurser från olika skolor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in