Citat:
Ursprungligen postat av
Anedin
Jag förstår att det kan finnas vissa restriktioner/regler för att inte visa en del info som kan vara obehaglig för annhöriga som de inte bör se, men att inte ens få ett svar på de brev anhörig har skrivit till polisen för att kunna få ett svar på dödsdatum (inom ett visst tids spann då detta kanske ev kan vara svårt i det här fallet att fastställa exakt)
Föräldrarna känner att detta känns viktigt för dem för att kunna sätta ett datum på gravstenen
Det finns ingen anledning för polisen att inte svara de anhöriga på frågor, så respektlöst och varför är polisen bara tyst?
Jag är intresserad av utvecklingen i det här fallet och också intresserad av att diskutera med andra som har funderingar/ teorier i fallet
Så ni som är besvärade av det och har er självmordsteori klar kanske ska släppa sidan helt
och låta oss få det utrymmet här på sidan
Jag googlade ordet förundersökning under april månad, sparade dock inga länkar och tog inga anteckningar.
Vad jag minns är följande, förundersökningar är tidsbestämda och det beror nog på att de är resurskrävande. Efter 6 månader begärs en förlängning av en aktiv och öppen förundersökning. (Insatta i ämnet får gärna korrigera mina fel.)
Tidigare har det diskuterats i tråden om rubriceringen på DAs förundersökning, den indikerar alltså hur aktiv och prioriterad utredningen är.
Frågan är varför polisen är ovillig att ge ett dödsdatum? Följande är mina gissningar.
- Förundersökningen är fortfarande aktiv, den är förlängd eller kommer att förlängas, sekretessen
fortsätter då att gälla.
- Förundersökningen är nedlagd men handlingarna i en nedlagd förundersökning kan vara
sekretessbelagda om utredarna tror att förundersökningen eventuellt kan tas upp igen, alltså finns
det en förväntan om att något nytt kan dyka upp.
- Det har varit svårt att fastställa en intervall för dödstidpunkten och polisen själva saknar exakta
uppgifter. Och av någon anledning undviker man att informera anhöriga hur det egentligen ligger till.
Sammanfattningsvis: sekretess och/eller osäkerhet kring dödstidpunkten kan förklara varför breven är obesvarade.