2021-09-23, 21:17
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pi-ella
Är du medveten om likgiltigheten i din provocerande fråga? Läser du inte inläggen?

Du skrev själv så här för 2 dagar sen gällande just detta;

Citat:
Ja, som du också vet är det är en svår juridisk och filosofisk fråga som saknar ett entydigt och självklart svar.

Citera
2021-09-23, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag förstår att det kan finnas vissa restriktioner/regler för att inte visa en del info som kan vara obehaglig för annhöriga som de inte bör se, men att inte ens få ett svar på de brev anhörig har skrivit till polisen för att kunna få ett svar på dödsdatum (inom ett visst tids spann då detta kanske ev kan vara svårt i det här fallet att fastställa exakt)
Föräldrarna känner att detta känns viktigt för dem för att kunna sätta ett datum på gravstenen
Det finns ingen anledning för polisen att inte svara de anhöriga på frågor, så respektlöst och varför är polisen bara tyst?

Jag är intresserad av utvecklingen i det här fallet och också intresserad av att diskutera med andra som har funderingar/ teorier i fallet
Så ni som är besvärade av det och har er självmordsteori klar kanske ska släppa sidan helt
och låta oss få det utrymmet här på sidan

Jag googlade ordet förundersökning under april månad, sparade dock inga länkar och tog inga anteckningar.
Vad jag minns är följande, förundersökningar är tidsbestämda och det beror nog på att de är resurskrävande. Efter 6 månader begärs en förlängning av en aktiv och öppen förundersökning. (Insatta i ämnet får gärna korrigera mina fel.)
Tidigare har det diskuterats i tråden om rubriceringen på DAs förundersökning, den indikerar alltså hur aktiv och prioriterad utredningen är.

Frågan är varför polisen är ovillig att ge ett dödsdatum? Följande är mina gissningar.

- Förundersökningen är fortfarande aktiv, den är förlängd eller kommer att förlängas, sekretessen
fortsätter då att gälla.

- Förundersökningen är nedlagd men handlingarna i en nedlagd förundersökning kan vara
sekretessbelagda om utredarna tror att förundersökningen eventuellt kan tas upp igen, alltså finns
det en förväntan om att något nytt kan dyka upp.

- Det har varit svårt att fastställa en intervall för dödstidpunkten och polisen själva saknar exakta
uppgifter. Och av någon anledning undviker man att informera anhöriga hur det egentligen ligger till.

Sammanfattningsvis: sekretess och/eller osäkerhet kring dödstidpunkten kan förklara varför breven är obesvarade.
Citera
2021-09-23, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Du skrev själv så här för 2 dagar sen gällande just detta;

Tråkigt att du uppfattade min kommentar provocerande. Jag ville egentligen bara sammanfatta hur komplex din fråga egentligen är.

Det handlar om skydd av integritet kontra rätten att få veta vad som har hänt en anhörig. Den dödas vilja kan vi inte veta men anhöriga har uttryckt att de vill få insyn i förundersökning för att bilda sin egen uppfattning.

Vilken rättighet har företräde, varför och hur skall det bestämmas? Är inte detta en filosofisk och juridisk fråga?
Citera
2021-09-23, 22:19
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Tråkigt att du uppfattade min kommentar provocerande. Jag ville egentligen bara sammanfatta hur komplex din fråga egentligen är.

Det handlar om skydd av integritet kontra rätten att få veta vad som har hänt en anhörig. Den dödas vilja kan vi inte veta men anhöriga har uttryckt att de vill få insyn i förundersökning för att bilda sin egen uppfattning.

Vilken rättighet har företräde, varför och hur skall det bestämmas? Är inte detta en filosofisk och juridisk fråga?

Varför skulle jag vara provocerad? Jag poängterade enbart att du uttryckte två totalt olika uppfattningar i samma fråga.

Den dödes vilja i detta fall är ju uppenbarligen att inte lämna något brev eller förklaring.
Citera
2021-09-23, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Att det snarare handlade om hennes drömmar än om honom. Nu mins inte jag vad det stod... Men det liksom skar sig direkt när jag läste det. Men seriöst, du kan försvara henne hur mycket du vill... Man skriver inte till en 18åring åt hen skall gå i sin storebrorsfotspår. Vafan. Det måste du väl själv förstå?

Jag har läst brevet igen. DAs mor dikterar inte hur han bör leva sitt liv utan berättar på ett kärleksfullt sätt om honom och hur viktig han är i deras liv. Hon förväntar sig bara en sak, när han är ute i världen och lever sitt liv, får han inte glömma att höra av sig till familjen.

TY (familjevännen? på minnessidan på Facebook) måste ha blivit berörd av det poetiska och vackra i brevet och därför översatt det till svenska. TYs intentioner är goda, han har säkert arbetat många timmar med översättningen men är man inte översättare kan det bli svårt att förmedla på ett adekvat sätt det som är skrivet i originalspråket. Men fint ändå av TY att dela med sig en fin text.
Citera
2021-09-23, 22:37
Medlem
Citat:
Varför skulle jag vara provocerad? Jag poängterade enbart att du uttryckte två totalt olika uppfattningar i samma fråga.

Den dödes vilja i detta fall är ju uppenbarligen att inte lämna något brev eller förklaring.

Jag kan ana att levande individers rättigheter kan väga tyngre än den dödes integritet men orkar inte försöka komma på argument som skulle kunna tillfredsställa dig.
Citera
2021-09-23, 22:48
Medlem
Citat:

Varför är det så viktigt för dig att anhöriga inte får ta del av dokumenten i förundersökningen?

Man kan nästan tro att du figurerar i den. Om så är fallet kan du väl begära att din identitet blir dolt, och slutar försvara kränkningen av deras rättighet.
Citera
2021-09-23, 23:09
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Varför är det så viktigt för dig att anhöriga inte får ta del av dokumenten i förundersökningen?

Man kan nästan tro att du figurerar i den. Om så är fallet kan du väl begära att din identitet blir dolt, och slutar försvara kränkningen av deras rättighet.
Frågan är om de har någon rättighet.
Det finns väl bestämmelser som de inte riktigt kommer runt.
Det har nu gått några månader sedan advokat kontaktades.
Skulle vara intressant att få veta om det har gjorts några framsteg.
Senast redigerad av MeggieCleary 2021-09-23 kl. 23:24.
Citera
2021-09-23, 23:42
Medlem
Citat:
Jag googlade ordet förundersökning under april månad, sparade dock inga länkar och tog inga anteckningar.
Vad jag minns är följande, förundersökningar är tidsbestämda och det beror nog på att de är resurskrävande. Efter 6 månader begärs en förlängning av en aktiv och öppen förundersökning. (Insatta i ämnet får gärna korrigera mina fel.)
Tidigare har det diskuterats i tråden om rubriceringen på DAs förundersökning, den indikerar alltså hur aktiv och prioriterad utredningen är.

Frågan är varför polisen är ovillig att ge ett dödsdatum? Följande är mina gissningar.

- Förundersökningen är fortfarande aktiv, den är förlängd eller kommer att förlängas, sekretessen
fortsätter då att gälla.

- Förundersökningen är nedlagd men handlingarna i en nedlagd förundersökning kan vara
sekretessbelagda om utredarna tror att förundersökningen eventuellt kan tas upp igen, alltså finns
det en förväntan om att något nytt kan dyka upp.

- Det har varit svårt att fastställa en intervall för dödstidpunkten och polisen själva saknar exakta
uppgifter. Och av någon anledning undviker man att informera anhöriga hur det egentligen ligger till.

Sammanfattningsvis: sekretess och/eller osäkerhet kring dödstidpunkten kan förklara varför breven är obesvarade.

Någon sakkunnig kanske kan besvara om det är en polisuppgift att utreda dödsdag vid ett konstaterat självmord. Räcker väl med att konstatera dödsorsak.
Citera
2021-09-24, 06:25
Medlem
MissDecibellas avatar
[quote=Anedin|77354611]
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag förstår att det kan finnas vissa restriktioner/regler för att inte visa en del info som kan vara obehaglig för annhöriga som de inte bör se, men att inte ens få ett svar på de brev anhörig har skrivit till polisen för att kunna få ett svar på dödsdatum (inom ett visst tids spann då detta kanske ev kan vara svårt i det här fallet att fastställa exakt)
Föräldrarna känner att detta känns viktigt för dem för att kunna sätta ett datum på gravstenen till sin son
Det finns ingen anledning för polisen att inte svara de anhöriga på frågor, så respektlöst och varför är polisen bara tyst?

Jag är intresserad av utvecklingen i det här fallet och också intresserad av att diskutera med andra som har funderingar/ teorier i fallet
Så ni som är besvärade av det och har er självmordsteori klar kanske ska släppa sidan /QUOTE]

Snälla lär dig citera ordentligt!

Minst sagt frustrerande att försöka tyda dina inlägg varenda gång du gör ett.
Citera
2021-09-24, 08:46
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Jag kan ana att levande individers rättigheter kan väga tyngre än den dödes integritet men orkar inte försöka komma på argument som skulle kunna tillfredsställa dig.

Citat:

Så när man gråter och gnäller lite så ska man få "rättigheter" enligt dig. Lagar och praxis kan dra åt helvete. Känslor är givetvis viktigare.
Citera
2021-09-24, 08:59
Bannlyst
Citat:
Är du medveten om likgiltigheten i din provocerande fråga? Läser du inte inläggen?

Jodå, jag läser inläggen och jag har följt tråden.

Varför ser du frågan som provocerande ?

Polisen utreder om ett brott har begåtts eller om det är ett självmord.
Och i detta fall så kunde dom relativt snabbt konstatera att inget brott har begåtts, utan Deniz
har tagit sitt egna liv, vilket i sig inte är ett brott.
Så nu läggs den utredningen ner och arkiveras.
That´s it !

Jag ställer frågan igen......

Vilka frågor tycker du att polisen skall svara på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in