Citat:
Ursprungligen postat av
pi-ella
Jag googlade ordet förundersökning under april månad, sparade dock inga länkar och tog inga anteckningar.
Vad jag minns är följande, förundersökningar är tidsbestämda och det beror nog på att de är resurskrävande. Efter 6 månader begärs en förlängning av en aktiv och öppen förundersökning. (Insatta i ämnet får gärna korrigera mina fel.)
Tidigare har det diskuterats i tråden om rubriceringen på DAs förundersökning, den indikerar alltså hur aktiv och prioriterad utredningen är.
Frågan är varför polisen är ovillig att ge ett dödsdatum? Följande är mina gissningar.
- Förundersökningen är fortfarande aktiv, den är förlängd eller kommer att förlängas, sekretessen
fortsätter då att gälla.
- Förundersökningen är nedlagd men handlingarna i en nedlagd förundersökning kan vara
sekretessbelagda om utredarna tror att förundersökningen eventuellt kan tas upp igen, alltså finns
det en förväntan om att något nytt kan dyka upp.
- Det har varit svårt att fastställa en intervall för dödstidpunkten och polisen själva saknar exakta
uppgifter. Och av någon anledning undviker man att informera anhöriga hur det egentligen ligger till.
Sammanfattningsvis: sekretess och/eller osäkerhet kring dödstidpunkten kan förklara varför breven är obesvarade.
Tack för info
Dödsdatum i det här fallet är det troliga som du säger är att det kan finnas osäkerhet och svårt att faställa
I en obuktionsrapport så bör detta stå.. Antingen har de skrivit
Går ej att faställa
Eller har de skrivit datum inom en viss tidsspann
Hur som så borde det inte vara sekretess på den uppgiften
Det går ju även att svara med sanningen som tyvärr det går inte att faställa dödstidspunkt så vi kan inte ge er ett exakt svar på frågan
Om jag försttått rätt så ser det ut som polisen har hanterat detta lrespektlöst
Dödsbudet fick familjen på tel
Vilket jag tycker är märkligt när en familj fått genomlida flera månaders ovisshet och oro
Sen bara ett samtal per tel med det fruktansvärda dödsbudet
Uppgifter om hur det ser ut med förundersökningen, hur den är placerad om den är fortsatt aktiv eller inte borde också vara uppgifter nära anhöriga kan få svar på även om själva innehehållet är sekretessbelagt?
Just nu går en vän till familjen ut med att samla namnunderskrifter som ska överlämnas till polisen i syfte med att polis ska ge familjen ett svar
Jag såg att en som arb i försvarsmakten hade skrivit på och öven skrivit ett meddelande till polis att en jägarsoldat försvinner inte på det här sättet och att självmordsteorin inte är aktuell i detta fallet
Så det finns fler som funderar på om det verkligen är sanningen