2021-09-24, 12:56
  #5701
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jodå, jag läser inläggen och jag har följt tråden.

Varför ser du frågan som provocerande ?

Polisen utreder om ett brott har begåtts eller om det är ett självmord.
Och i detta fall så kunde dom relativt snabbt konstatera att inget brott har begåtts, utan Deniz
har tagit sitt egna liv, vilket i sig inte är ett brott.
Så nu läggs den utredningen ner och arkiveras.
That´s it !

Jag ställer frågan igen......

Vilka frågor tycker du att polisen skall svara på?

Tex. som i ett annat fall, försvunnen man G. Knutar, ännu inte hittad, ingen vet vad som hänt honom - fast polisen kommer med tydlig info för allmänheten "inget mord.."
Ja ja ja... inte konstigt alls att våra hjärnor inte kan lösa dessa mysterier, alltså vad/hur polisen jobbar med eller inte jobbar med och mycket annat!
I princip kan de gå ut likadant i det här fallet, med samma fakta till anhöriga och oss allmänhet "inget mord". Svara gärna du, why not?

Cit. Upsala nya tidning:

" Försvunnen man i Vittinge mördades inte – utredning läggs ned

UPPDATERAD*IDAG 10:25PUBLICERAD*IDAG 10:25

Polisens utredning om den man i 75-årsåldern som försvann i Vittinge i Heby kommun i juli i år läggs ned. Mannen är inte återfunnen.

Mannen försvann den 11 juli i..."
Citera
2021-09-24, 13:18
  #5702
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Tex. som i ett annat fall, försvunnen man G. Knutar, ännu inte hittad, ingen vet vad som hänt honom - fast polisen kommer med tydlig info för allmänheten "inget mord.."
Ja ja ja... inte konstigt alls att våra hjärnor inte kan lösa dessa mysterier, alltså vad/hur polisen jobbar med eller inte jobbar med och mycket annat!
I princip kan de gå ut likadant i det här fallet, med samma fakta till anhöriga och oss allmänhet "inget mord". Svara gärna du, why not?

Cit. Upsala nya tidning:

" Försvunnen man i Vittinge mördades inte – utredning läggs ned

UPPDATERAD*IDAG 10:25PUBLICERAD*IDAG 10:25

Polisens utredning om den man i 75-årsåldern som försvann i Vittinge i Heby kommun i juli i år läggs ned. Mannen är inte återfunnen.

Mannen försvann den 11 juli i..."

"Polisen misstänker inte brott i samband med att försvunna officeren Deniz Arda hittats död. Det säger polisens presstalesperson Åsa Wallentin till Aftonbladet."
– Om inget tillkommer kommer de här ärendena att läggas ner, säger Wallentin.


Fast har inte polisen redan gjort det ?

Inget brott har begåtts. - Förmedlat till allmänheten
Han har sprängts. - Förmedlats till anhöriga

Det har polisens två utredningar som slogs ihop kommit fram till, och det har också förmedlats till
media och anhöriga.

Och polisiärt är detta utrett och nu har utredningen arkiverats.

Vad mer skall polisen förmedla ?

Vid utredning av ett begånget brott så informerar polisen allmänheten fortlöpande. (om än knapphändigt med info)
Vid ett självmord informerar dom ingenting, utan förklara bara att inget brott har begåtts.
Nåt annat har inte vi/allmänheten med att göra.

Ser ingen skillnad på ditt exempel och på det här fallet.

Så jag frågar ännu en gång.... Vad mer skall polisen förmedla?
__________________
Senast redigerad av Avd.9 2021-09-24 kl. 13:35.
Citera
2021-09-24, 14:31
  #5703
Medlem
Ghandis avatar
Om polisen påstår att deras uppfattning utan bevis och enbart på spekulationer med omständigheter, är att det inte är mord och dom lägger ner det, då ska dom förklara eller det ska finnas tillgängliga handlingar om varför dom anser detta.
Citera
2021-09-24, 14:55
  #5704
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
Om polisen påstår att deras uppfattning utan bevis och enbart på spekulationer med omständigheter, är att det inte är mord och dom lägger ner det, då ska dom förklara eller det ska finnas tillgängliga handlingar om varför dom anser detta.

Enligt vilken lag då? När det är självmord så blir saken sekretessbelagd, om utredningen/informationen kan skada den avlidne eller anhöriga.
Citera
2021-09-24, 15:31
  #5705
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
Om polisen påstår att deras uppfattning utan bevis och enbart på spekulationer med omständigheter, är att det inte är mord och dom lägger ner det, då ska dom förklara eller det ska finnas tillgängliga handlingar om varför dom anser detta.

Polisen skall ju inte bevisa att det INTE har begåtts något brott, utan polisen skall hitta bevis för att det HAR begåtts ett brott.

Förklara VAD för VEM ?

Sen har polisen förmedlat detta till media och till anhöriga.

Att sen dom anhöriga har svårt att acceptera ett självmord har jag full förståelse för, och att dom har 1000 frågor om hur detta kunde hända har jag också full förståelse för, men det är inte polisens uppgift att "trösta" anhöriga efter ett självmord, utan det finns präster, MIND eller kanske vården som tar hand om den biten.

Du tror inte att polisen har annat att göra än att informera allmänheten om att brott INTE har begåtts.
Eftersom det utförs ca 1.300 självmord/år så skulle polisen i så fall behöva gå ut mellan 2 - 4 gånger per dag och informera allmänheten om att ett brott INTE har begåtts.
Citera
2021-09-24, 15:31
  #5706
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pi-ella
Jag googlade ordet förundersökning under april månad, sparade dock inga länkar och tog inga anteckningar.
Vad jag minns är följande, förundersökningar är tidsbestämda och det beror nog på att de är resurskrävande. Efter 6 månader begärs en förlängning av en aktiv och öppen förundersökning. (Insatta i ämnet får gärna korrigera mina fel.)
Tidigare har det diskuterats i tråden om rubriceringen på DAs förundersökning, den indikerar alltså hur aktiv och prioriterad utredningen är.

Frågan är varför polisen är ovillig att ge ett dödsdatum? Följande är mina gissningar.

- Förundersökningen är fortfarande aktiv, den är förlängd eller kommer att förlängas, sekretessen
fortsätter då att gälla.

- Förundersökningen är nedlagd men handlingarna i en nedlagd förundersökning kan vara
sekretessbelagda om utredarna tror att förundersökningen eventuellt kan tas upp igen, alltså finns
det en förväntan om att något nytt kan dyka upp.

- Det har varit svårt att fastställa en intervall för dödstidpunkten och polisen själva saknar exakta
uppgifter. Och av någon anledning undviker man att informera anhöriga hur det egentligen ligger till.

Sammanfattningsvis: sekretess och/eller osäkerhet kring dödstidpunkten kan förklara varför breven är obesvarade.


Tack för info
Dödsdatum i det här fallet är det troliga som du säger är att det kan finnas osäkerhet och svårt att faställa
I en obuktionsrapport så bör detta stå.. Antingen har de skrivit
Går ej att faställa
Eller har de skrivit datum inom en viss tidsspann
Hur som så borde det inte vara sekretess på den uppgiften

Det går ju även att svara med sanningen som tyvärr det går inte att faställa dödstidspunkt så vi kan inte ge er ett exakt svar på frågan

Om jag försttått rätt så ser det ut som polisen har hanterat detta lrespektlöst
Dödsbudet fick familjen på tel
Vilket jag tycker är märkligt när en familj fått genomlida flera månaders ovisshet och oro
Sen bara ett samtal per tel med det fruktansvärda dödsbudet

Uppgifter om hur det ser ut med förundersökningen, hur den är placerad om den är fortsatt aktiv eller inte borde också vara uppgifter nära anhöriga kan få svar på även om själva innehehållet är sekretessbelagt?

Just nu går en vän till familjen ut med att samla namnunderskrifter som ska överlämnas till polisen i syfte med att polis ska ge familjen ett svar
Jag såg att en som arb i försvarsmakten hade skrivit på och öven skrivit ett meddelande till polis att en jägarsoldat försvinner inte på det här sättet och att självmordsteorin inte är aktuell i detta fallet
Så det finns fler som funderar på om det verkligen är sanningen
__________________
Senast redigerad av Anedin 2021-09-24 kl. 15:41.
Citera
2021-09-24, 15:45
  #5707
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Någon sakkunnig kanske kan besvara om det är en polisuppgift att utreda dödsdag vid ett konstaterat självmord. Räcker väl med att konstatera dödsorsak.

Obduktion görs i sådana här fall och det kan oftast ge svar på många frågor
Citera
2021-09-24, 15:46
  #5708
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Tack för info
Dödsdatum i det här fallet är det troliga som du säger är att det kan finnas osäkerhet och svårt att faställa
I en obuktionsrapport så bör detta stå.. Antingen har de skrivit
Går ej att faställa
Eller har de skrivit datum inom en viss tidsspann
Hur som så borde det inte vara sekretess på den uppgiften

Det går ju även att svara med sanningen som tyvärr det går inte att faställa dödstidspunkt så vi kan inte ge er ett exakt svar på frågan

Om jag försttått rätt så ser det ut som polisen har hanterat detta lrespektlöst
Dödsbudet fick familjen på tel
Vilket jag tycker är märkligt när en familj fått genomlida flera månaders ovisshet och oro
Sen bara ett samtal per tel med det fruktansvärda dödsbudet

Uppgifter om hur det ser ut med förundersökningen, hur den är placerad om den är fortsatt aktiv eller inte borde också vara uppgifter nära anhöriga kan få svar på även om själva innehehållet är sekretessbelagt?

Just nu går en vän till familjen ut med att samla namnunderskrifter som ska överlämnas till polisen i syfte med att polis ska ge familjen ett svar
Jag såg att en som arb i försvarsmakten hade skrivit på och öven skrivit ett meddelande till polis att en jägarsoldat försvinner inte på det här sättet och att självmordsteorin inte är aktuell i detta fallet
Så det finns fler som funderar på om det verkligen är sanningen

Du som har lite koll på vännerna på Facebook. (har inte facebook själv)

Vad är det för svar som den här vännen vill ha?
Vad är det för fråga dom inte har fått svar på?
Citera
2021-09-24, 15:54
  #5709
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pi-ella
Jag har läst brevet igen. DAs mor dikterar inte hur han bör leva sitt liv utan berättar på ett kärleksfullt sätt om honom och hur viktig han är i deras liv. Hon förväntar sig bara en sak, när han är ute i världen och lever sitt liv, får han inte glömma att höra av sig till familjen.

TY (familjevännen? på minnessidan på Facebook) måste ha blivit berörd av det poetiska och vackra i brevet och därför översatt det till svenska. TYs intentioner är goda, han har säkert arbetat många timmar med översättningen men är man inte översättare kan det bli svårt att förmedla på ett adekvat sätt det som är skrivet i originalspråket. Men fint ändå av TY att dela med sig en fin text.


Jag uppfattar brevet precis som dig och översättning som du säger kan många gånger bli svår så budskapet i det skrivna inte förmedlas korrekt
Att leta fel och plocka upp negativt är bara ett sätt för dem som vill ha sin egna sanning bekräftad
Citera
2021-09-24, 15:59
  #5710
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Du som har lite koll på vännerna på Facebook. (har inte facebook själv)

Vad är det för svar som den här vännen vill ha?
Vad är det för fråga dom inte har fått svar på?

I första hand så är syftet med namnunderskrifterna som ska överlämnas till polisen
Att få svaret ur obduktionsrapporten om hur de bedömmt dödsdatum
__________________
Senast redigerad av Anedin 2021-09-24 kl. 16:11.
Citera
2021-09-24, 16:05
  #5711
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
I första hand så är syftet med namnunderskrifterna som ska överlämnas till polisen
Att få svaret i obduktionsrapporten om hur de bedömmt dödsdatum

Okej.
Och det kan nog alla räkna ut att just det svaret kommer man inte att kunna få.
Efter så lång tid ute i väder o vind, och med alla insekter o djur så är det omöjligt att
fastställa ett dödsdatum.
Med största sannolikhet så vågar jag nästan lova att precis detta har polisen förmedlat till föräldrarna.
Sen så förstår jag att det kan vara svårt som förälder att acceptera det och 1000 andra saker man undrar över.

Vad undrar den här vännen i andra och tredje hand då? för ditt svar antyder på att det finns fler....
__________________
Senast redigerad av Avd.9 2021-09-24 kl. 16:16.
Citera
2021-09-24, 17:03
  #5712
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
Om polisen påstår att deras uppfattning utan bevis och enbart på spekulationer med omständigheter, är att det inte är mord och dom lägger ner det, då ska dom förklara eller det ska finnas tillgängliga handlingar om varför dom anser detta.

Det finns givetvis en rättsordning för hur det ska hanteras, vilket vi får utgå från har skett.
Det betyder inte att varje svensk medborgare måste vara övertygade om att polisens slutsats är rätt och polisen behöver inte förklara om och om igen för alla som frågar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in