Citat:
Ursprungligen postat av
jnilsson
Fortsätt då leta efter nycklarna under lampan fast du vet att du tappade dem i skogen.
men du är ju starkt inspirerad av av den moderna betydelsen av en cyniker, så på något reaktionärt sätt går du ju en filosofiskt livsväg
Citat:
Nej. Biologiska och demografiska förändringar driver utvecklingen. Filosofer kommer in som slagträn som på sin höjd förstärker utvecklingen.
jag beskrev redan det du nu skriver, jag hoppade över det självklara och övertydliga som du nu tillägger eftersom jag hade så höga tankar om dej, nu är jag aningen desillusionerad gällande det
vad är det som säger att filosofi inte är ett resultat av biologiska och demografiska förändringar, eller tvärtom för den delen.
får tillägga att den färstärkning du talar om kan skapa en närmast otrolig boost af den effekt som fanns innan "slagträet" användes t ex genom en förklaring eller tydlig beskrivning som gör att vad varje enskild människa tidigare strävade hela livet efter att förstå utan att lyckas kan nu förstås genom att läsa en sida text,
filosofi är vad som skapat grunden som gjort det civila samhället möjligt, det som gjort att vi i allt högre grad löst konflikter utan att använda våld etc etc etc.
så lite mer tacksamhet gentemot filsofin behövs i ditt fall
Citat:
Ett bra exempel är religioner som uppfinns eller anammas av folkgrupper för att spegla deras natur. Jägar-/samlarsamhällen har därför ofta en matriarkal skapelseberättelse medan den hos jordbrukande folk alltid är patriarkal. Religioners öst-västliga utbredning (aldrig nord-syd) indikerar också att den avspeglar människonaturen som utvecklats evolutionärt på samma breddgrader.
verkar som om du använt exempel du råkade komma ihåg just nu snarare än de som fungerar bra men vid sidan om det -
- alla goda religioner är grundade på god filosofi, utan filosofin skulle de bara vara en katalysator utan omdöme
Citat:
Andra exempel är Adam Smith och industriella revolutionen. Alla institutioner som bygger upp det frihetliga samhället fanns på plats i England sedan tidig medeltid. Det som inte fanns var en demografi med tillräckligt hög IQ. Det tog flera århundranden av hög dödlighet att få fram den. Denna utveckling, "survival of the richest", är dokumenterad i kyrkböcker, testamenten och skattelängder.
ääh nu får du sluta ta droger, vad är det där för bjäfbrilleri
det där resonemanget är som att hoppa hoppa in på sidan 150 i en roman och skrika "NU BÖRJAR HISTORIEN"
Citat:
P.S. Kosta på dig en stor bokstav emellanåt. D.S.
irrationell kommentar i sammanhanget, på FB lönar det sej inte att peta med sånt.