Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Så vad du säger är att när Tjackmoster går till banken och tar ett Blancolån på 1000 kr går hon därifrån, bara med en skuld till banken på 1000 kr. Hon fick ingen tillgång.
Nej, när banken "går med på att skuldsätta sig till dig" (som du uttryckte det) är det du som har pengar på ett konto hos banken. Pengar på bankkonto är en skuld som banken har till kunden, och de är kundens tillgång, som de kan överföra till andra konton eller ta ut som kontanter. Du har helt enkelt missförstått vad begreppen betyder. Jag
antar att du menade att
banken går med på att låta kunden skuldsätta sig till banken, med bostaden som säkerhet. Bostaden är låntagarens tillgång och så länge som bostadens värde är högre än skulden till banken har bostadsägaren en nettotillgång.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Vad jag kommer ihåg från tidigare skriverier av Tjackmoster så är denna förvirring typisk.
Nej, det är du som du är förvirrad.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Andra låntagare kommer dock att kräva en tillgång. T ex 1000 kr mer på deras transaktionskonto.
Vilket är bankens skuld till låntagaren.
Få ordning på det mest basala innan du utvecklar resonemanget. Annars blir bara ännu snurrigare.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Inget av detta har med lån att göra.
Kan det vara så att Tjackmoster inte känner till lån. Är det en okänd term kanske.
Innan man är kvalificerad att gör den typen av bedömningar måste man kunna stå upp själv.
"Kvalificierad" är ett ord jag i allmänhet skulle undvika om jag vore du. Varför dra uppmärksamhet till det begreppet i onödan?