2021-09-23, 13:26
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Eftersom att det handlar om ett boende vad jag kan se är min gissning att smitta har kommit in via ovaccinerad personal och att de äldre varit sämre skyddade under en längre tid kanske hela tiden.

Vaccinkrav och en tredje spruta nu!

Så nu ska endast vaccinerade få sprida smitta? Tredje spruta som bara har en verkningsgrad i 12 dagar?

Citat:
In the new study, the Israeli team collected data on the effect of booster shots, based on the health records of more than 1.1 million people over age 60. At least 12 days after the booster, rates of infection were elevenfold lower and of severe disease nearly twentyfold lower in those who received a booster compared with those who had received only two doses, the researchers found.
Citera
2021-09-23, 13:34
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Din länk filtrerar inte fram länder som har hög vaccinationstäckning så den kan inte utan vidare arbete visa att det är högre dödlighet nu jämfört med förra året.

Citat:
Ändå har i princip alla länder som har hög vaccinationstäckning högre dödlighet nu jämfört med förra året, nått är lurt!

Så länge du inte kan styrka dina påståenden är jag säker på att du hittar på!
Om du kan styrka dina påståenden kommer jag att ändra uppfattning.
Citera
2021-09-23, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Så nu ska endast vaccinerade få sprida smitta? Tredje spruta som bara har en verkningsgrad i 12 dagar?

Är du så dålig på att uppfatta vad en text säger eller gör du dig bara till?

Läs texten en gång till.

Citat:
In the new study, the Israeli team collected data on the effect of booster shots, based on the health records of more than 1.1 million people over age 60. At least 12 days after the booster, rates of infection were elevenfold lower and of severe disease nearly twentyfold lower in those who received a booster compared with those who had received only two doses, the researchers found.

"At least 12 days after the booster, rates of infection were elevenfold lower...." betyder att effekten uppnås EFTER 12 dagar - inte i 12 dagar.
Citera
2021-09-23, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/september/ovaccinerade-bor-fortsatta-vara-forsiktiga-efter-den-29-september/
"Var och en bör vara uppmärksam på symtom på covid-19. Om du misstänker att du har covid-19 bör du stanna hemma och undvika kontakter med andra människor."
Ja, fast om jag är på resa är jag inte hemma.
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det beror på om du är fullvaccinerad och lite andra saker.
Du bör testa dig för covid-19 så snart du kan efter ankomsten till Sverige, helst samma dag. Ta reda på hur du testar dig genom att besöka webbplatsen 1177.se.

Var försiktig med vilka du träffar den närmaste veckan efter din resa. Undvik speciellt att träffa personer som ingår i en riskgrupp. Om du är smittad riskerar du att sprida smittan vidare, till exempel på din arbetsplats och inom din närmsta krets. Var därför mycket uppmärksam på milda symtom och håll fysisk distans till andra människor.

Rekommendationen gäller till och med den 31 oktober.

Du behöver inte testa dig efter ankomsten till Sverige om du

enbart har rest inom Norden
är fullvaccinerad sedan minst två veckor
har haft bekräftad covid-19 det senaste halvåret.
Barn som är yngre än 6 år behöver heller inte testa sig efter ankomsten till Sverige.

Om du får symtom
Var särskilt uppmärksam på symtom på covid-19 under sju dagar från ankomsten till Sverige. Får du symtom ska du testa dig så snart som möjligt. Se webbplatsen 1177.se för hur du går tillväga i den region du befinner dig i. Det gäller även om du är vaccinerad eller om det har gått mer än sex månader sedan du hade bekräftad covid-19.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/om-du-planerar-att-resa/rekommendationer-till-dig-som-reser-in-i-sverige/

Edit
Jag ser här att man har en tidsgräns på naturlig infektion men man inte har det efter vaccination.

Betyder att de med naturlig infektion har förlorat sin immunitet efter ett halvår medans de som är vaccinerade har livslång immunitet? Enligt FoHM då alltså.
Tack, men frågan gällde resor inom Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Här kan du läsa om allt som tas bort och allt som är kvar, bland annat att stanna hemma om man är sjuk:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/det-har-galler-fran-och-med-den-29-september/
Tack, jag har läst den sidan, men får inte något svar där, menar jag.

”Skydda andra mot risk för smitta av covid-19
Var och en bör vara uppmärksam på symtom på covid-19. Om du misstänker att du har covid-19 bör du stanna hemma och undvika kontakter med andra människor.

Om du eller någon i familjen har blivit sjuk
Alla som har symtom på covid-19 bör stanna hemma och testa sig.”

Innebär ovanstående att jag ska resa hem om jag misstänker att jag har covid-19?
Senast redigerad av Manzikert 2021-09-23 kl. 13:41.
Citera
2021-09-23, 13:42
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det är just det dom inte är, det har dött fler och skadas fler av dessa vacciner än av alla andra vacciner tillsammans sen statistiken började föras!!!!!!!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Är detta också bara ett påhitt, eller kan du styrka detta påstående?

Citat:
https://vaers.hhs.gov/
En länk till första sidan på stor och omfattande mängd sidor som kanske innehåller någon form av bevis för ditt påstående att "det har dött fler och skadas fler av dessa vacciner än av alla andra vacciner tillsammans sen statistiken började föras" hjälper ju inte.
Lämna en länk till en exakt sida är du snäll.
Utan källa är ju även detta bara ett eget påhitt som du inte kan styrka!
Citera
2021-09-23, 13:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Plockar regeringen bort begränsningen vad gäller läkemedel nu också?

https://www.lakemedelsverket.se/sv/nyheter/begransningar-for-utlamnande-av-lakemedel-pa-recept

Är det fritt att hamstra nu ?
Varför skulle någon vilja hamstra läkemedel?
Citera
2021-09-23, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Nog mer sannolikt att man i så fall börjar använda sig av covidpass.

Framförallt på hockeyn som drar igång för fulla hus 29 sep. Minns covidutbrottet som drabbade Björklöven och Timrå. Nog för att alla spelare och ledare är vaccinerade men skyddet är ju inte absolut och ett utbrott kan ödelägga en säsong. HV och Brynäs fick skjuta upp många matcher och hamnade båda i negativt kval.
Citera
2021-09-23, 13:53
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Varför skulle någon vilja hamstra toapapper?

Givetvis för att försäkra sig om att inte bli utan om det blir brist.
Citera
2021-09-23, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Även om det gått till precis som du säger så måste väl de här personerna ha varit smittsamma i något skede.

Det är svårt att föreställa sig hur man kan bli dödssjuk, utan att vara smittsam.
Ja det är det som är lurigt med C-19. Det verkar som om den som är mest smittsam är inte den som fått komplikationer och viruset ned i lungorna. Den smittsamma personen kanske blir dålig fort speciellt om den är gammal och sjuk men den kan också återhämta sig.
Citera
2021-09-23, 14:09
Medlem
Det är ju inte direkt så att man blir överdrivet skärrad över de siffror kring antalet fall som nystas upp dagligen i Sverige.
Citera
2021-09-23, 14:11
Medlem
Smittspridningen ser verkligen ut att minska snabbt.

7211 fall rapporterade förra veckan och denna vecka ser det ut att blir runt 4300-4500 fall.

Testningen ökar också hela tiden så det kan inte bero på att det testas mindre.
Citera
2021-09-23, 14:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

För att man är rädd för att bli utan?

I början av pandemin hamstrades det friskt. Mest känt är kanske hamstringen av makaroner, konserver och dasspapper, men det hamstrades ju läkemedel också. Därför som regeringen fattade beslut om begränsning from april förra året. Numera känns ju den begränsningen skapligt överspelad. Därför undrar jag om den kommer plockas bort nu.

Sen tror jag personligen inte att det är fel att hålla sig med ett litet lager hemma, för det kan lätt bli leveransstörningar. Se nu bara på den globala bristen på halvledare. Inte kul om man blir utan någon medicin som man verkligen behöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in