2021-10-30, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Denna tråd ger inget av värde längre. Har följt den sedan pandemins början januari 2020 och var mycket bra då och man fick bra länkar till fakta om pandemins utveckling.
Numera mest idioter som borde spärras in på mentalsjukhus.
Tackar för allt bra jag fått och hjälpt mig och min familj att klara oss igenom detta helt friska men nu räcker det. Idioterna få fortsätta här.
Ni med lite av samma åsikt, släpp snöret ni också. Ni kommer aldrig övertyga idioterna.

Kan hålla med. Nu handlar det bara om de som inte accepterar det nya läget i världen och de som har gjort det.
Citera
2021-10-31, 00:07
Medlem
Ja, nu när många ställt upp och vaccinerat sig undrar man hur statistiken för riskgrupperna ser ut. Har de slutat röka och gått ned i vikt under dessa två år eller räknar de kallt med att alla fortsätter ställa upp?

Får vi se lite slimpass för miljön och hälsan, kanske? Kan tänka mig dra in körkort och flyg för överbelastade individer.
Citera
2021-10-31, 02:27
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av desiderius

Den politiska frågan är parallell till de vetenskapliga galenskaperna. Flera västländer har infört tvångsvaccinering (Australien, Frankrike, Italien) det är ju fakta. Ser man inte att det är facistiska tendenser så måste man nog vara en riktig urfacist som tycker att sådant ska vara normaliserat. Riktigt skrämmande och precis varför jag kommenterade den sidan också. Men kanske är det ordet du hänger upp dig på vi kan väl bara säga diktatoriska tendenser.

...
På vilket sätt är det ”fascistiskt”? Ordet används numera lika frekvent som vänsterns ”stöveltramp från 30-talet”.
Är du emot rökförbud på allmänna platser, hastighetsbegränsningar, bilbältestvång, att det ska vara lugnt i ett hyreshus efter kl 22?

Du kanske t o m uppfattar tvånget på jämförpriser på butikernas hyllkanter som ett utslag av ”fascism”.

Jag tror inte du har en aning om vad fascism är.
Citera
2021-10-31, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Det har varit väldigt tyst om corona i Kina. Delar av landet agerar som om det aldrig har existerat, i alla fall tills det dyker upp ett nytt fall.

https://sverigesradio.se/artikel/nya-harda-coronarestriktioner-i-kina

Kina har långt ifrån fått kontroll på corona. Nolltolerans mot corona innebär att man stänger ner samhällen direkt och ingen information får komma ut. Vi kommer aldrig att få veta hur många som dött där eller hur stor smittspridningen är. Landet vill visa att dom har kontroll över situationen fast dom inte har det.
Jag bor i Hong Kong, som inte direkt är fastlandskina, men som ändå har i princip samma policy och åtgärder mot pandemin.

Vad kan jag säga - det förekommer ingen spridning här i Hong Kong.

Tack vare det brittiska arvet så är sjukvården bra, öppen och transparent. Statstik förs på ett noggrant sätt. Jag lovar dig, hade dom försökt
fuska med covidnummer så hade det skrivits om det.

Jag säger inte att den här policyn är rätt vid den här tidpunkten i pandemin. Man borde ha följt Singaporemodellen, där en mycket stor del av befolkningen nu är vaccinerad, och där öppnande av gränserna nu är möjligt.

Det största problemet vi har i Hong Kong är att många äldre personer vägrar vaccinera sig. Dom tycker inte det är nödvändigt, eftersom det inte förekommer någon spridning i samhället. I åldersgruppen 70-79 är det bara 43% som har vaccinerat sig. Bland 80+are är siffran endast 6%.

https://www.covidvaccine.gov.hk/en/dashboard
Citera
2021-10-31, 05:33
Medlem
arbetets avatar
Mer om att skyddet kan vara uruselt efter genomgången COVID19:

Dr. Ali Nouri
@AliNouriPhD
HäftstiftUK study: ~1 in 4 people who were infected & tested PCR positive for COVID19 did NOT go on to develop IgG antibodies. Particularly if they were asymptomatic & elderly.

Want a sure way to develop antibodies against #SARSCoV2? Get vaccinatedInjektionsspruta!

Report: https://nature.com/articles/s41467-021-26479-2
https://twitter.com/AliNouriPhD/status/1454564520941268993?s=20

Studien:

Anti-spike antibody response to natural SARS-CoV-2 infection in the general population
/.../In conclusion, in this representative study of infected individuals from the UK general population, around 1 in 4 people did not develop anti-spike IgG antibodies following a positive PCR test in regular screening. Non-responders were more likely to be older and not report symptoms. Among participants who seroconvert, anti-spike IgG antibodies remained above the positivity threshold for an average of 380–590 days for 20-year-olds, 410–649 days for 40-year-olds, 441–703 days for 60-year-olds and 471–755 days for 80-year-olds. These estimates of the durability of natural immunity may aid planning of the vaccination strategies. Further studies are required to determine the extent to which waning antibody levels impact immunity and protection following infection and vaccination and to assess the risk of infection in seronegative non-responders.
https://www.nature.com/articles/s41467-021-26479-2
Citera
2021-10-31, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av desiderius
Värdelös design är inte samma som att det är värdelöst. Vaccinen är inte värdelösa och i riskgrupper förefaller de fylla en fullgod funktion (åtm på kort sikt), men jämfört med tidigare vaccin vi utvecklat så är designen inte smart. Speciellt om man är rädd för genombrottsinfektioner. Att vaccinera mot ett protein är inte ett problem på individbasis men däremot på populationsbasis. Det senare är också något som riskerar att vara ett större problem på sikt. Vaccinerar man endast riskgrupper är risken mindre att det selekteras fram en variant där nuvarande stimulerade immunförsvar (från vaccinet), när man ger hela världen samma "kanska smala" immunförsvar så ökar risken. Speciellt om det nu är sant att vaccinerade fortfarande kan få infektion (dock symptomfri) som innebär att en selektion kan ske.

Men vi vet faktiskt inte, kanske håller vaccinet mot spikproteinet 1 år, 10 år 50 år? Eller till och med en livstid. B och T minnesceller mot spikproteinet är troligt livslånga problemet är ju om (när) det uppstår en variant av spikproteinet som dessa B och T minnesceller inte känner igen. Tyvärr finns ju studier som tyder på att immuniteten redan avtar vilket i så fall talar för att designen inte var bra nog. Samtidigt har vi här är ett annat problem. Plötsligt har man ändrat vad man egentligen mäter. Klassiskt mäter man immunitet i huruvida en individ är sjuk/inte sjuk. Nu mäter vi immunitet i mängd antikroppar i blodet (som om de vore linjärt korrelerade) och "sjuk" i 30-45 cykler i en PCR (där man plockat bort specificitet då ingen kan vara falsk positiv) trots att ingen av dessa metoder är utvecklade eller kan avgöra detta. Det gör det svårt att även som dataanalytiker veta vilka studier som faktist är att lita på och vad de egentligen säger.

https://platz.se/coronavirus/ sök på "åldersfördelning"

Fast så är det ju inte. Antalet inläggningar på sjukhus totalt har ju inte ändrats. Det är bara fraktionen som man kan visa ett positivt PCR som ändras. Och där är det ju endast i grupperna över 80 år som så höga värden där fraktionerna sjunker avsevärde med åldern. Tittar vi på gruppen 50-59 år så är sifforrna 2281 mot 181095 "mätta" covid fall, det är 1.26%. I gruppen 10-19 år är siffrorna 0.04% och med tanke på hur vi räknar covid fall är det frågan om dessa är intensivårdsfall som fick covid-19 eller covid-19 fall som hamnade på intensiven? Det enda som jag har hittat som ger ett tydligt covid avtryck och som jag kan förstå är oroväckande för sjukhusen, är antalet som ligger på IVA längre än 10 dagar. Något som ökat med nästan 30% 2020 (dock totalt ca 200 individer). Men istället för att stänga ned hela samhället och ge vaccin till alla, skulle man kunna identifiera vad som utgör en riskfaktor, identifiera dessa individer (eller deras riskprofil) och erbjuda den gruppen vaccin. Höga (eller låga) BMI har ju pekats ut som en potentiell riskfaktor till exempel.

Sjukhus är ju inte ett ställe där man ska tillbringa onödigt tid speciellt om kroppen redan är kraftigt påverkad av något. Men är det inte en ännu större risk för personer som redan är på sjukhus och är rätt dåliga innan. Kommer det in en influensa in till sjukhuset och sprids bland redan mycket sjuka individer så kan det vara det som puttar dem över kanten? Hur stor skulle du för övrigt bedöma att denna risk är att man smittas av något när man ligger på sjukhus? Låter oroväckande om det är en så stor faktor.

Ökade totalantalet fall av hjärtinfarkt under 2020? Här kan man annars ställa frågan om de varit uppmärksamma på ko-faktorer. 50% av dödsfallen är väl av hjärtinfakt även under ett normalår. Om det inte skiljer sig signifikant från ett normalår är det alltså inget argument man kan använda varken för eller emot covid. Men annars, då covid i flera fall har stressar kroppen hårt för drabbade individer, är det väl väntat att det kan utlösa just tex hjärtinfarkt och stroke. Covid tar ju om jag fattat rätt sällan död på en individ direkt utan ofta genom "kofaktorer"? Den stora majoriteten har ju haft 2 eller fler kofaktorer. Gäller det även för de som läggs in på IVA eller bara för de som dör?

Det här är något som (i all skit som finns om covid) är svårt att utreda och hitta säkra källor på. När man tittar i statistiken så syns inte dessa höga antal fall. Totala antalet sjukhusinläggningar 2020 skiljer sig inte från snittet de föregående 5-7 åren. Det jag har lyckats hitta som skiljer är vad jag nämnde tidigare. Längden som patienter ligger inne. Men det handlar om totalt ca 2-300 individer över hela pandemin och hela Sverige. Har vi dock en väldigt "full" vård redan innan så kan det ju få bägaren att rinna över.

Precis, lite av vad jag pekade på innan. Det här är ju inte en effekt av viruset utan vår respons på viruset. Kom inte till sjukhuset samt inställd verksamhet för att folk ska vara hemma från jobbet (de som kan). Men såklart beror det på att denna del av personalen istället var tvungen att hjälpa till på IVA så är det ju en indirekt effekt. Men om så verkligen var fallet hade jag föredragit en regering med lite karisma som vågar erkänna misstag. Vi har demolerat vården och vår beredskap, därför tvingas vi ta hjälp av er för att minska på antalet vårdtillfällen. Efter detta kommer vi genomföra en förbättring av vår beredskap och sjukvård så att vi kan hantera en lite allvarligare influensasäsong utan att stänga ned hela samhället. Det är omöjligt att en större dimensionerad vård med en krisplan kan vara dyrare än dessa 1,5-2 år av stängt samhälle!

Så bra!

Tack för ett bra inlägg för övrigt det känns som att vi kan nå en konstuktiv diskussion. Jämfört med hur det ser ut med många andra debattörer här på forumet! Finns data som visar att min tes inte håller är jag beredd att ompröva den. Jag upplever att du känner samma sak. PS (fick klippa i några citat för att komma ned i antal tecken)

Wow tack för långt svar. Känns också lite roligare och läsa dina långt utförligare svar. Men sen är virus och samhället mer komplicerat som du tydligt redogör. Nu är jag lite sen i svaret ursäkta (helg och allt).

Ja, det kan absolut va en väg att gå angående riskfaktor och ge vaccin! Dock är de inte bara de 200 absolut sjukaste som legat länge på IVA som vi kanske ska försöka hitta och ge vaccin för att förebygga. Gränsen för vaccinering bör ske där fördelarna överväger konsekvenserna både för individ och samhälle.
Det finns inget vettigt system idag för att selektera ut vilka som blir väldigt svårt sjuka. Givetvis ökar såklart risken om vi adderar riskfaktorer och ju fler man har desto mer sannolikt att man bör ta vaccin.

Men de finns även många yngre som fått relativt allvarlig sjukdom och komplikationer i efterförloppet som kanske skulle kunnat förebyggas med lindrigare infektion efter vaccin (osäker på detta dock så även vaccinet ger sina biverkningar också

Du har också helt rätt i att ligga på sjukhus ökar risken för att inte bara smittas av covid-19, utan andra vårdrelaterade infektioner och vårdskador. Så risken finns absolut. Speciellt med dåliga resurser från början. Och en sämre hygienisk miljö på dom äldre sjukhusen gör det inte bättre. Märks redan på NKS att infektions frekvensen skiljer sig i omfattning ( undra om dom vill visa detta?)

När jag svarade på % hur många som dog, gjorde jag väldigt ospecifik åldersgrupp % i förra inlägget och generaliserade grovt, så de var dumt. Självklart äre stora skillnader på grupperna som vi tex. kunde se på Socialstyrelsen länk.

Sedan håller jag verkligen med om kofaktor risken för hjärtinfarkt/hjärtsjukdomar och det man kan förvänta sig, men en infektion är också en trigger för andra sjukdomar av olika skäl. Vi tar ett random exempel.
https://www.oru.se/nyheter/infektioner-i-tonaren-kan-oka-risken-for-ms/

"Den nya studien visar att även infektioner i centrala nervsystemet, alltså hjärnan och ryggmärgen, under tonåren ökar risken för att drabbas av MS med 180 procent"

Givetvis blir dom flesta inte sjuka av corona i tonåren. Men liksom varje gång man sparkar igång immunförsvaret med vaccin men mestadels infektioner så ökar risken (lite) för att immunförsvaret ska löpa amok ( autoimmuna sjukdomar ) Här kommer vågen igen nytta vs risk - och gränsen går vid barn förmodligen.

Angående erkännande från regeringen så får man nog "politiskt" lite glömma det, verkar vara mer status att skylla ifrån sig. Men utredningen visade ju omfattande brister som vi såg mest i början av Pandemi, och ett tack till vården satt fint på sin plats. Önskar dom nästa gång går in lite mer avancerat i felen men också föreslår mer konkret vad som behövs, inte bara i utredningen utan också
bör regeringen slå fast vid det. Men de lär väl ska utredas och utredas tills att nåt händer.
(Förlåt fick klippa bort en del citat)
Senast redigerad av rawjudge 2021-10-31 kl. 06:01.
Citera
2021-10-31, 06:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Cytokinstormar är inget unikt för Convid. Tragikomiskt att många inklusive du verkar tro der.

Det är en sjukdom som starkt har kommit att förknippas med det eftersom så många får en kraftig infektion.
Citera
2021-10-31, 06:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Kan hålla med. Nu handlar det bara om de som inte accepterar det nya läget i världen och de som har gjort det.

Ja många accepterar inte att vi fått vaccin. De fortsätter sitt mantra att det "bara" är äldre som dör. De tror vaccinet är farligare än sjukdomen trots att all tillgänglig fakta visar att det är tvärtom. Jag skrev redan för 1,5 år sedan att det är vaccinen som kommer ta världen ur krisen. Muppar här inne hävdade att det skulle ta flera år att få fram vaccin och att man ännu inte hade något vaccin mot HIV
Citera
2021-10-31, 07:46
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja många accepterar inte att vi fått vaccin. De fortsätter sitt mantra att det "bara" är äldre som dör. De tror vaccinet är farligare än sjukdomen trots att all tillgänglig fakta visar att det är tvärtom. Jag skrev redan för 1,5 år sedan att det är vaccinen som kommer ta världen ur krisen. Muppar här inne hävdade att det skulle ta flera år att få fram vaccin och att man ännu inte hade något vaccin mot HIV
Jaha, så varför fortsätter man envisas med restriktioner och annat trams när så pass många är vaccinerade? Vaccinet skulle ju ta oss ur krisen
Citera
2021-10-31, 07:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Jaha, så varför fortsätter man envisas med restriktioner och annat trams när så pass många är vaccinerade? Vaccinet skulle ju ta oss ur krisen

Vi har ju inga restriktioner kvar i Sverige längre.
Citera
2021-10-31, 07:52
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vi har ju inga restriktioner kvar i Sverige längre.
Tack och lov för det. Men i många andra länder har man det, trots hög vaccinationsgrad. Alltså har inte vaccinet räddat världen. Det handlar bara om politik vid det här laget. Vetenskap lämnade man för länge sen
Citera
2021-10-31, 07:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Tack och lov för det. Men i många andra länder har man det, trots hög vaccinationsgrad. Alltså har inte vaccinet räddat världen. Det handlar bara om politik vid det här laget. Vetenskap lämnade man för länge sen

Vilka andra länder med lika hög vaccinationsgrad som Sverige har sina restriktioner kvar? De länder som nu har hög smittspridning verkar alla vara länder med relativt liten andel vaccinerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in