Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Allt som gäller Esbjörn och Ebba-affären är anekdotisk bevisföring. Svårt att få till ett statistiskt säkerställt underlag på en enskild händelse.
Visst kan det vara spännande att bli inbjuden till Ebba, men det är att gå under falsk flagg om man absolut inte vill sälja och det är därför man är inbjuden. Varför skulle Esbjörn vilja veta marknadspriset på sitt hus då han absolut aldrig skulle sälja det? Om om man vill veta det, varför låter man en annan person ovetandes stå för notan för värderingarna och undersökningarna?
Hade du låtit enskilda intressenter lägga ner massa tid och pengar på att värdera och besikta din fastighet, fast du absolut inte kommer sälja det? Skulle någon enskild intressent lägga tid och pengar på att göra så, om du tydligt deklarerat att du inte kommer sälja oavsett vad?
Vad gäller värdering av ens fastigheter, så trillar det in en skriftlig generell uppskattning av både mitt hus och min skog typ en, två gånger om året. Behöver inte ta mig tid att träffa mäklare och andra för det. Skulle det inte duga, så är det bara att kolla Booli för att se vad byns hus går för.
Hade Esbjörnaffären varit mer okay om Ebba erbjudit 70 miljoner som Zlatan? Esbjörn ville/skulle inte sälja till icke-släkt, så priset borde vara ointressant.
Tja, man kan väl konstatera att människan på det hela taget inte är 100% rationell, än mindre Esbjörn utifrån det som framkommit av historien.
Att jag tyckt det varit intressant att höra vad enskilda spekulanter och mäklare varit beredda att ge för mitt hus trots att jag inte velat sälja, är inte heller 100% rationellt. Sen om jag skulle gå så långt att kalla det för falsk flagg vette tusan.
Tvivlar på att Esbjörn är en hejare på internet så att han sökt upp värderingar där, är nog osannolikt.
Att folk är beredda att göra saker som de inte hade tänkt från början om de får väldigt mycket pengar för det, är ingen väl bevarad hemlighet.
Men jag tror inte vi kommer längre här utan att att bli överdrivet argumentativa. Vi får nog helt enkelt konstatera att vi ser olika på den här saken.
Jag tror att det kan finnas andra bevekelsegrunder än viljan att sälja sitt hus, som gjorde att Esbjörn tackade ja till att komma hem på en kopp kaffe till Ebba. Du tror det inte. Jag kan leva med det.
Vi kan ju istället förenas i det som vi är överens om; att Ebba var den som tog initiativet.