2021-09-23, 09:30
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Menade jag inte.

Däremot huruvida han ville sälja bara för att han tackade ja till en kopp kaffe hos en tjusig partiledare, är inget faktum utan en spekulation

Ja som en ful gubbe som fluktade efter hennes barm kanske, gick han dit med vetskap om att hon ville köpa huset och han inte ville sälja, så är han inte bara en ful gubbe utan även en falsk gubbe.
2021-09-23, 09:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag menar inte att affären var avgjord där och då, när den bekanta frågade. Däremot så öppnade Esbjörn dörren för en möjlig affär när han gick hem till Ebba och tog en kopp kaffe. Från den stunden handlade det bara om Ebba kunde erbjuda det Esbjörn ville ha för fastigheten. Men villig att sälja, absolut.

Om det inte är ett faktum att det var så, varför gick Esbjörn i så fall dit? Om han var absolut fast i tanken att fastigheten skulle stanna i släkten, så hade han inget att göra hos Ebba som ville diskutera husaffär. Antingen lurade han Ebba att tro att han ville sälja, eller så ville han sälja. Finns det något mellanting i det läget?
Att man kan tycka att det är spännande att bli inbjuden när en tjusig partiledare på besök i byn under pandemin när man känner sig ensam, är ett skäl nog att låta sig bli bjuden på en kopp kaffe för att höra vad hon vill berätta och föreslå.

Eftersom du gillar anekdotisk bevisföring kan jag säga att jag har lyssnat till både mäklare som velat sälja mitt hus och enskilda intressenter som velat köpa det. Inte för att jag har varit intresserad av att sälja det, men för att få en uppfattning om vilket värde mitt hus genererar på marknaden.

Sen kan man ju dessutom ha en sån tur som de vars hus Zlatan köpte, att nån ger ett "offer you can't refuse".

Utgår från att jag inte är den enda i världen som kan resonera som jag och anser därför att det inte är ett faktum att Esbjörn ville sälja för att han tog emot invitationen på en kopp kaffe hos Ebba.

Men återigen, att Ebba tog initiativet är helt klarlagt.
Senast redigerad av Krmkr 2021-09-23 kl. 09:56.
2021-09-23, 09:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Ja som en ful gubbe som fluktade efter hennes barm kanske, gick han dit med vetskap om att hon ville köpa huset och han inte ville sälja, så är han inte bara en ful gubbe utan även en falsk gubbe.
Ja, det är fritt att gissa om varför Esbjörn accepterade inbjudan till Ebba. I alla fall tills det är klarlagt vad hans motiv var.
2021-09-23, 09:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej det gör de inte. De tvistar om huruvida Esbjörn hade rätt att häva avtalet.
Jag delar inte denna uppfattning. Se där; en tvist.
2021-09-23, 10:16
Medlem
Citat:
Att man kan tycka att det är spännande att bli inbjuden när en tjusig partiledare på besök i byn under pandemin när man känner sig ensam, är ett skäl nog att låta sig bli bjuden på en kopp kaffe för att höra vad hon vill berätta och föreslå.

Eftersom du gillar anekdotisk bevisföring kan jag säga att jag har lyssnat till både mäklare som velat sälja mitt hus och enskilda intressenter som velat köpa det. Inte för att jag har varit intresserad av att sälja det, men för att få en uppfattning om vilket värde mitt hus genererar på marknaden.

Sen kan man ju dessutom ha en sån tur som de vars hus Zlatan köpte, att nån ger ett "offer you can't refuse".

Utgår från att jag inte är den enda i världen som kan resonera som jag och anser därför att det inte är ett faktum att Esbjörn ville sälja för att han tog emot invitationen på en kopp kaffe hos Ebba.

På besök i byn.
Ebba har alltså bott där med sin fd man.
Både mor o farföräldrar till barnen bor där.
Sen så bor ju nån annan politiker bara en bit därifrån, har glömt vilken.
Pensionatet har gäster.
Att Ebba dyker upp är inte som att Victoria Silvstedt dyker upp på totalt fel plats

Sen så tjatar vi vidare, det var en gemensam bekant till Esb och Ebba som tog kontakt och frågade om det fanns intresse för att sälja.
Ebba svepte inte in i minkpäls med bara underkläder under och blinkade med ögonen och plutade med munnen.
2021-09-23, 10:33
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Allt som gäller Esbjörn och Ebba-affären är anekdotisk bevisföring. Svårt att få till ett statistiskt säkerställt underlag på en enskild händelse.

Visst kan det vara spännande att bli inbjuden till Ebba, men det är att gå under falsk flagg om man absolut inte vill sälja och det är därför man är inbjuden. Varför skulle Esbjörn vilja veta marknadspriset på sitt hus då han absolut aldrig skulle sälja det? Och om man vill veta det, varför låter man en annan person ovetandes stå för notan för värderingarna och undersökningarna?

Hade du låtit enskilda intressenter lägga ner massa tid och pengar på att värdera och besikta din fastighet, fast du absolut inte kommer sälja det? Skulle någon enskild intressent lägga tid och pengar på att göra så, om du tydligt deklarerat att du inte kommer sälja oavsett vad?

Vad gäller värdering av ens fastigheter, så trillar det in en skriftlig generell uppskattning av både mitt hus och min skog typ en, två gånger om året. Behöver inte ta mig tid att träffa mäklare och andra för det. Skulle det inte duga, så är det bara att kolla Booli för att se vad byns hus går för.

Hade Esbjörnaffären varit mer okay om Ebba erbjudit 70 miljoner som Zlatan? Esbjörn ville/skulle inte sälja till icke-släkt, så priset borde vara ointressant.
2021-09-23, 10:47
Bannlyst
Citat:
Allt som gäller Esbjörn och Ebba-affären är anekdotisk bevisföring. Svårt att få till ett statistiskt säkerställt underlag på en enskild händelse.

Visst kan det vara spännande att bli inbjuden till Ebba, men det är att gå under falsk flagg om man absolut inte vill sälja och det är därför man är inbjuden. Varför skulle Esbjörn vilja veta marknadspriset på sitt hus då han absolut aldrig skulle sälja det? Om om man vill veta det, varför låter man en annan person ovetandes stå för notan för värderingarna och undersökningarna?

Hade du låtit enskilda intressenter lägga ner massa tid och pengar på att värdera och besikta din fastighet, fast du absolut inte kommer sälja det? Skulle någon enskild intressent lägga tid och pengar på att göra så, om du tydligt deklarerat att du inte kommer sälja oavsett vad?

Vad gäller värdering av ens fastigheter, så trillar det in en skriftlig generell uppskattning av både mitt hus och min skog typ en, två gånger om året. Behöver inte ta mig tid att träffa mäklare och andra för det. Skulle det inte duga, så är det bara att kolla Booli för att se vad byns hus går för.

Hade Esbjörnaffären varit mer okay om Ebba erbjudit 70 miljoner som Zlatan? Esbjörn ville/skulle inte sälja till icke-släkt, så priset borde vara ointressant.

Tja, man kan väl konstatera att människan på det hela taget inte är 100% rationell, än mindre Esbjörn utifrån det som framkommit av historien.

Att jag tyckt det varit intressant att höra vad enskilda spekulanter och mäklare varit beredda att ge för mitt hus trots att jag inte velat sälja, är inte heller 100% rationellt. Sen om jag skulle gå så långt att kalla det för falsk flagg vette tusan.

Tvivlar på att Esbjörn är en hejare på internet så att han sökt upp värderingar där, är nog osannolikt.

Att folk är beredda att göra saker som de inte hade tänkt från början om de får väldigt mycket pengar för det, är ingen väl bevarad hemlighet.

Men jag tror inte vi kommer längre här utan att att bli överdrivet argumentativa. Vi får nog helt enkelt konstatera att vi ser olika på den här saken.

Jag tror att det kan finnas andra bevekelsegrunder än viljan att sälja sitt hus, som gjorde att Esbjörn tackade ja till att komma hem på en kopp kaffe till Ebba. Du tror det inte. Jag kan leva med det.

Vi kan ju istället förenas i det som vi är överens om; att Ebba var den som tog initiativet.
2021-09-23, 10:58
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Vi kan ju istället förenas i det som vi är överens om; att Ebba var den som tog initiativet.

Jag är ledsen att göra dig besviken där också.

Ja, Ebba verkar ha skickat in sin gemensamma bekanta att sondera läget för hennes del. Så långt är jag med. Men ligger det något i det som påståtts i tråden, att Esbjörn har sonderat läget på egen hand INNAN Ebba kom in i bilden och att den gemensamma bekanta visste om att Esbjörn kanske ville sälja och Ebba ville ha någonstans att bo? Helt enkelt att det gemensamma bekanta är den som har kopplat ihop de två?

Om (jag säger om) det är så, vem har initierat det hela och är det meningsfullt att jaga det ända in i kaklet? Jag tror inte det. Ebba har skickat en fråga och Esbjörn svarade mer jakande än nekande, någonstans där i krokarna började trots allt deras interagerande. Både har varit villiga till att göra affär.
2021-09-23, 11:09
Bannlyst
Citat:
Jag är ledsen att göra dig besviken där också.

Ja, Ebba verkar ha skickat in sin gemensamma bekanta att sondera läget för hennes del. Så långt är jag med. Men ligger det något i det som påståtts i tråden, att Esbjörn har sonderat läget på egen hand INNAN Ebba kom in i bilden och att den gemensamma bekanta visste om att Esbjörn kanske ville sälja och Ebba ville ha någonstans att bo? Helt enkelt att det gemensamma bekanta är den som har kopplat ihop de två?

Om (jag säger om) det är så, vem har initierat det hela och är det meningsfullt att jaga det ända in i kaklet? Jag tror inte det. Ebba har skickat en fråga och Esbjörn svarade mer jakande än nekande, någonstans där i krokarna började trots allt deras interagerande. Både har varit villiga till att göra affär.
Jag blir inte besviken på människor vars åsikt jag inte delar. Jag kan möjligen bli trött när folk inte är intellektuellt hederliga.

Vad som sägs i tråden och som inte bekräftats utanför den, ser jag som trådsanningar som jag inte lägger särskilt mycket vikt vid. Det vi vet är att Ebba tog initiativet till kontakt med Esbjörn. Det har de bägge bekräftat, varför jag ser det som ett faktum. Om du hellre väver in overifierade trådsanningar som sätter detta faktum på ända, så är det naturligtvis din rättighet. Det är bara att du inte får med mig på tåget.
2021-09-23, 11:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Kan vi då skippa detta med att Esb sålde sitt hus för att han blev bedårad av Ebbas kändisskap/skönhet?
Jag tror att den dagen då det hördes/syntes att det röjdes på tomten så fick Majken vetskap för första gången och då så gjorde JB en polisanmälan. Esb visste inte om anmälan förens polisen hörde av sig till honom tror jag mig ha läst mig till.
Majkens önskan om att få ärva och JBs önskan om att sparka KD på smalbenen blev ett "joint venture".

Esb skulle i dag ha kunnat sitta i värmen i något annat land och njutit sitt livs höst.
Känns i min värld som om detta saboterats "de luxe" av de som inte skulle lägga sig i alls.

Mvh
Fru B

Vad andra kan släppa eller inte släppa får du ta med dem, så lovar jag inte ska hålla dig ansvarig för allt som de som står på "Ebbas sida" har skrivit.

Att narrativet du och en del andra har slutit er till; att det är Esbjörns närstående som pressat honom till att vilja behålla sitt hus; har stått klart länge. Som du vet finns det andra teorier om denna sak.

Om en genomförd försäljningen skulle göra att Esbjörn vill lämna Sverige får man dock säga är en ren gissning som jag dessutom finner mindre sannolik. Det kan vara rätt jobbigt att bryta upp när man är gammal och försvagad, särskilt jobbigt kan det vara om man lider av en lindrig [sic!] kognitiv funktionsnedsättning. Då trivs man oftast bättre där man känner igen sig sedan tidig ålder.

/Herr K
2021-09-23, 11:37
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Menade jag inte.

Däremot huruvida han ville sälja bara för att han tackade ja till en kopp kaffe hos en tjusig partiledare, är inget faktum utan en spekulation
Ska man spekulera i att Esbjörn gick till Ebba utan intresse av att sälja kan man lika väl spekulera i att Ebba bjöd dit han utan egentlig vilja att köpa. Spekulationen att hon bara ville värva en röst är lika värd som att han bara var ute efter kvinnligt behag. Lika långsökt i båda fallen.
2021-09-23, 11:58
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Ska man spekulera i att Esbjörn gick till Ebba utan intresse av att sälja kan man lika väl spekulera i att Ebba bjöd dit han utan egentlig vilja att köpa. Spekulationen att hon bara ville värva en röst är lika värd som att han bara var ute efter kvinnligt behag. Lika långsökt i båda fallen.
En god och sund jämförelse som ger det hela en innebörd som ger det att det egentligen var ett gemensamt beslut om att det skulle bli ett skifte.
Hade Esb inte varit intresserad av en försäljning hade han troligen inte gått dit, precis som han flera gånger förut tackat nej.
Hade EB inte velat köpa hade det inte kommit på tal, och det hade slutat med en kopp kaffe, på sin höjd.
När avtalet slöts så hade det däremellan förhandlats fram ett pris beräknat på skicket som Anticimex grundligt satt på huset båda accepterade
Ett avtal gällande skiftet togs fram utav bådas önskemål. pris datum vad som skulle ingå mm.
Detta under en tid på 2 (två) månader som sedermera undertecknades av båda och av fri vilja.

Det är och förblir ett giltigt avtal samt om man nu ska häva det krävs förhandlingar och det är ju tryckt på samma avtal hur man går tillväga.
där är det det som ligger till grund för att kunna komma tillbaka till ruta ett.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in