2021-09-23, 08:37
Medlem
4Motions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Ok så de containrar som simmar omkring i Atlanten och Biscaya är tomma då menar du, sen skrev du inget om hängande lastbilar i det jag citerade.

Nu hänger jag inte med dig riktigt.....
Om en container från en fartyg dumpas eller rent av ramlar av i en storm samt lyckas hamna med portarna nedåt så kan dom flyta väldigt länge trots sin last. Alla containrar är ju inte heller fyllda med järn samt stål utan t.ex. kartonger.
På en lastbil så är alltid containrarna lastade så att portarna är bakåt vilket då gör att portarna hamnar uppåt vid dumpning av lastbilen. Containern fylls då fortare samt från rätt håll.
Och att dom sitter fast i en lastbil är väl ingen raketforskning utan en självklarhet.
Citera
2021-09-23, 08:40
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-sounds
Ja exakt. Detta med vattenlinje är lite klurigt då det beror på en mängd faktorer som kan påverka höjden.

Vattenstånd kan ju vara lägre eller högre än normaltalet, RH 2000, för vattenlinje. I till exempel finska viken kan vattenståndet bli 1,5 meter över det normala.

Likaså kan ju ett skepps slagsida ha stor betydelse för när ett hål eller en öppning kommer att hamna under vattenlinjen. Om öppningen ligger strax ovanför linjen i upprätt läge så hamnar den under om skeppet har en viss slagsida. Estonia åkte med lätt slagsida, 5 till 7 grader. Någonting gjorde att slagsidan blev kraftig.

Med tre till fyra meters signifikant våghöjd kommer ju det som är vattnets höjd att flyttas upp. En kraftig blåst och täta vågor skapar ju en slags delvis ny vattenlinje.
Eftersom ett fartyg flyter så påverkas dess vattenlinje inte av vattenståndet. Men du kanske skämtade? Min ursäkt i så fall.

Du har rätt i att våghöjden kommer att göra att en del vatten kan tränga in genom ett hål beläget även 2 m över normal vattenlinje, särskilt om sprickan neråt fanns från början. Men det är också så att detta bara inträffar under en liten del av vågens period, så effekten blir mycket måttlig. Kom ihåg att även om hålet skulle ligga i vattenlinjen så är trycket så litet att inströmningen blir därefter. Jag har gett en överslagsberäkning av detta flera gånger, så jag skall inte upprepa mig här. Sammantaget finns det ingen möjlighet för Estonia att sjunka enbart pga E&As hål/spricka #1. Arean av sprickan är alldeles för låg, hålet för långt upp, Estonia kunde flyta med två WT sektioner vattenfyllda och hon hade länspumpar. Inget av detta berättade Evertsson för tittarna.
Citera
2021-09-23, 08:42
Medlem
4Motions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-sounds
Ja exakt. Detta med vattenlinje är lite klurigt då det beror på en mängd faktorer som kan påverka höjden.

Vattenstånd kan ju vara lägre eller högre än normaltalet, RH 2000, för vattenlinje. I till exempel finska viken kan vattenståndet bli 1,5 meter över det normala.

Likaså kan ju ett skepps slagsida ha stor betydelse för när ett hål eller en öppning kommer att hamna under vattenlinjen. Om öppningen ligger strax ovanför linjen i upprätt läge så hamnar den under om skeppet har en viss slagsida. Estonia åkte med lätt slagsida, 5 till 7 grader. Någonting gjorde att slagsidan blev kraftig.

Med tre till fyra meters signifikant våghöjd kommer ju det som är vattnets höjd att flyttas upp. En kraftig blåst och täta vågor skapar ju en slags delvis ny vattenlinje.

Vattenståndet har väl inget med vart vattenlinjen är på båten?
Båten har väl samma djup i både lågvatten samt högvatten?
Att det där med höga vågor som kan skapa en alternativ vattenlinje är ju dock korrekt.
Citera
2021-09-23, 08:47
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4Motion
Att det där med höga vågor som kan skapa en alternativ vattenlinje är ju dock korrekt.

Tiger-Sound kanske trodde båten gick på räls?
Annars faller teorin.

Hur vattenståndet står och är känns inte relevant.
Citera
2021-09-23, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Eftersom ett fartyg flyter så påverkas dess vattenlinje inte av vattenståndet. Men du kanske skämtade? Min ursäkt i så fall.

Du har rätt i att våghöjden kommer att göra att en del vatten kan tränga in genom ett hål beläget även 2 m över normal vattenlinje, särskilt om sprickan neråt fanns från början. Men det är också så att detta bara inträffar under en liten del av vågens period, så effekten blir mycket måttlig. Kom ihåg att även om hålet skulle ligga i vattenlinjen så är trycket så litet att inströmningen blir därefter. Jag har gett en överslagsberäkning av detta flera gånger, så jag skall inte upprepa mig här. Sammantaget finns det ingen möjlighet för Estonia att sjunka enbart pga E&As hål/spricka #1. Arean av sprickan är alldeles för låg, hålet för långt upp, Estonia kunde flyta med två WT sektioner vattenfyllda och hon hade länspumpar. Inget av detta berättade Evertsson för tittarna.
Jag är medveten om att luften i båten gör att den flyter på en viss punkt. Jag gick bara in på lite grann om hur vatten och hav fungerar generellt sett.

Detta med trycket från vattnet och hur mycket vatten som kan tas in genom detta hål som är 1,2 meter på den bredaste punkten, skulle jag helst vilja se att man gör en skalmodell för detta håls del och se vad som händer med ett miniskepp som befinner sig i vatten med vågor.

Ja denna diskussion börjar nästan kännas uttjatad, men min poäng var bara att slagsidan såklart påverkar om en öppning hamnar under vattnet. Jag vill inte dra för höga växlar om det hål som hittats, utan väntar in tiden och låter experterna presentera vad de kommit fram till.
Citera
2021-09-23, 08:51
Medlem
Citat:
Som jag skrev ovan ville jag bara gå in lite på vatten och hav generellt sett, såklart luften i båten bär oavsett vattnets djup
Citera
2021-09-23, 12:46
Medlem
Skrilllexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Vilka lufttankar är det du tänker på?

Det sitter väl luft tankar i skrovet på dessa fartyg har inte alla stora färjor det?

Här säger Henning witte att det finns 18,000kubik meter luft istängd i skrovet
https://www.youtube.com/watch?v=dGydUgmFYY4

Behöver inte vara hål i skrovet bara punktera luft hela den blå linjen är luft i
Senast redigerad av Skrilllex 2021-09-23 kl. 13:44.
Citera
2021-09-23, 14:55
Medlem
Citat:
Nu hänger jag inte med dig riktigt.....
Om en container från en fartyg dumpas eller rent av ramlar av i en storm samt lyckas hamna med portarna nedåt så kan dom flyta väldigt länge trots sin last. Alla containrar är ju inte heller fyllda med järn samt stål utan t.ex. kartonger.
På en lastbil så är alltid containrarna lastade så att portarna är bakåt vilket då gör att portarna hamnar uppåt vid dumpning av lastbilen. Containern fylls då fortare samt från rätt håll.
Och att dom sitter fast i en lastbil är väl ingen raketforskning utan en självklarhet.
Nej jag förstår att du inte hänger med...
Nä det är ingen raketforskning men fakta är att du skrev om containrar och inte lastbilar..
Citera
2021-09-23, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrilllex
Det sitter väl luft tankar i skrovet på dessa fartyg har inte alla stora färjor det?

Här säger Henning witte att det finns 18,000kubik meter luft istängd i skrovet
https://www.youtube.com/watch?v=dGydUgmFYY4

Behöver inte vara hål i skrovet bara punktera luft hela den blå linjen är luft i
Med den logiken som han använder sig av så är det mer än 18000 kubik luft eftersom hela båten innehåller luft. Det är inte fråga om några slutna luftankar som på hans lilla båt som han sitter på.
En riktig tomte.
Citera
2021-09-23, 15:06
Medlem
Citat:
Man körde sönder ett borr när man provborrade, vilket var ett tämligen säkert bevis på att det är berggrund och inte lera det är fråga om. Idén att det skulle vara klippblock som vilar på lera faller på att dessa skulle pressas ner i leran av sin egen tyngd. Ja, och så har vi förstås frågan hur ett stenblock skulle hamna ovanpå ett lerlager till att börja med.

Vad vi ser nu är uppenbarligen en ny våg av förnekelse. Först hävdades det att det fanns (sprängda?) hål i Estonias skrov som orsakat förlisningen. Sedan visade det sig att inga hål vattenlinjen fanns, däremot en större skada med två hål en bit över vattenlinjen på SB sida. Då var tesen att detta omöjligen kunde ha den uppenbara förklaringen, vraket ligger med SB ner mot botten, eftersom botten var mjuk lera. Nu kan var titta på bilderna och filmerna från i somras och se själva: det finns fast berggrund och morän bredvid vraket. Men några vägrar ta in detta.

Det blir intressant att se hur Kurm & co kommer att rapportera om intryckningen och dess förhållande till berggrunden. Av förhandsinformationen att döma synes det mig som att man kommer att rikta in sig på förskeppet (dvs visir, ramp och deras lås) samt bildäck. Man kan fråga sig vad det är för poäng att leta inne på bildäck om både bogvisir och skadan på SB sida har naturliga förklaringar, men det blir bra TV. Hittar man ”gröna lastbilar” så kan man tala om det, hittar man dem inte så kan man spekulera om att de funnits men flyttats efter förlisningen. Win-win.

Väntar också med spänning kring vad Margus Kurm kommer att rapportera. Givet att berggrunden är placerad på så vis att det kan kopplas till intryckningarna i skrovet så gäller det för honom att åtminstone pröva andra teorier. Det ställs lite på spets gällande om han är sann konspirationsteoretiker eller har förmågan att pröva sin egen världsbild.

Förnekelse gällande sprängda hål under vattenlinjen har förekommit sedan discoverys dokumentär. Då hette det helt plötsligt av Witte och Bergmark att de spränghål som tidigare funnits har svetsats igen. Det faller på sin egen orimlighet.
Citera
2021-09-23, 16:41
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Väntar också med spänning kring vad Margus Kurm kommer att rapportera. Givet att berggrunden är placerad på så vis att det kan kopplas till intryckningarna i skrovet så gäller det för honom att åtminstone pröva andra teorier. Det ställs lite på spets gällande om han är sann konspirationsteoretiker eller har förmågan att pröva sin egen världsbild.

Förnekelse gällande sprängda hål under vattenlinjen har förekommit sedan discoverys dokumentär. Då hette det helt plötsligt av Witte och Bergmark att de spränghål som tidigare funnits har svetsats igen. Det faller på sin egen orimlighet.
Det som är märkligt med detta är att Rabe/Bemis hade dykare och ROV nere under 7 dagar år 2000 utan att hitta något mer intressant i skrovet än det lilla hålet vid fendern som Dplay visar i del 4. Då skulle man kunna tycka att spekulerandet om sprängda hål och sönderrostad svimmingpool skulle tagit slut, men icke. Ett skäl till det är att Rabe själv aldrig berättat vad de hittade, eller snarare INTE hittade.

I stället gjorde man en stor affär av ett påstått sprängt hål som tittarna aldrig fick se var det låg. Det har senare framkommit att detta hål är på förskeppets skott, bredvid rampen och alltså långt över vattenlinjen. Jag skall här inte gå in på orimligheterna och felaktigheterna i hypoteserna om detta, men var och en fattar att Estonia inte sjönk pga detta hål.

Efter E&As dykningar tog det en stund innan de flesta tog till sig att de två hålen som de hittade i SB sida var ”allt”. Till en början lämnade en del öppet för att det kanske, kanske kunde finnas ett hål under vattenlinjen som E&A antingen ”sparat” eller missat. Idag, efter en 4:e expedition utrustade med svep-sonar finns det väl i princip ingen som tror att ett sprängt hål i skrovet existerar. Då kommer som du skriver i stället de verkliga foliehattarna fram och spekulerar i stt hål har funnits men svetsats igen… det tar aldrig slut.

Vad gäller Kurm så gick han all-in på ubåtsteorin förra hösten, men det har jag inte sett honom nämna nyligen. Kanske är han numera intresserad mer av varianter på det officiella förloppet med tappat bogivisir:
- lossnade det sig av vågorna eller var det sabotage?
- matchar skadorna på bulben de på bogvisiret?
- kan man säga om rampen varit helt öppen? (lite svårare eftersom den ramlat (..?) av)
- går det att säga hur rampen lossnat?
- vad finns eller fanns på bildäck? (en nästan given klassiker)
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-23 kl. 16:47.
Citera
2021-09-23, 17:05
Medlem
Marmoths avatar
Citat:

Fast är det någon som, på allvar, menar att bogvisiret sitter kvar och att det hålet var enda anledningen menar du?

Inte meningen att vara raljant, förlåt, men vi vet ju alla var det mesta vattnet strömmade in.

Hålet blev ju också en "dold grej" som upprörde snarare än enda skäl till förlisning, d v s om de döljer det där så.....o s v.
Senast redigerad av Marmoth 2021-09-23 kl. 17:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in