2021-08-11, 12:04
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Inte totalt applicerbart, men ändå lite intressant. Två knarkare börjar slåss i den enas lägenhet, varvid den ena attackerar den andra med en slägga och denne försvarar sig med kniv. Släggmannen blev allvarligt skadad av kniven, och den andra åtalades för grov misshandel. Nu friades knivmannen med hänvisning till nödvärn.

https://www.expressen.se/gt/krim/blev-attackerad-av-man-med-handslagga-frias

”Genom utredningen är det klarlagt att offret har utsatts för våld med hjälp av en kniv hemma i 36-åringens bostad och att det är 36-åringens som har orsakat skadorna. Han har bestritt ansvar för brott och gjort gällande att han har handlat i nödvärn eftersom han blivit angripen av offret”

Nu är det ju ingen "snygg" historia, men ändå nödvärn med vapen i sitt hem.
Citera
2021-08-12, 19:03
Medlem
Det är väl betydligt vanligare att folk som har jaktvapen hemma begår självmord med sagda vapen än att dom får en chans att försvara "hem och härd" med sin musköt.
Citera
2021-09-23, 08:23
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
En intressant dom kom i dag gällande nödvärn och skjutvapen. I detta fall rörde det sig om en polis i tjänsteutövning, men som jag förstår det så prövades han enligt samma nödvärnslag som alla andra(?).

Situationen gällde en narkoman som stod i ett fönster sex meter ovanför poliserna och höll i en gardinstång som tillhygge. En polis sköt då mannen. Tingsrätten friar nu polismannen.

Från Dagens Juridik:

"Kollegorna, och den åtalade polismannen, har vittnat om det var en ”pressad situation”. Polismannen hade fått veta att skott avlossats inne i huset och de trodde att de hade att göra med ”en farlig person som var på väg att angripa dem med ett tillhygge i form av ett järnrör”.

I och med detta anser tingsrätten inte att åklagaren har motbevisat att polismannen hade rätt till nödvärn. Vidare prövar rätten om det våld polismannen använt varit proportionerligt gentemot den ”skada som hotat” och kommer fram till att ”det inte kan anses ha varit uppenbart oförsvarligt av N.N att avlossa de två skotten”.

Inte heller, skriver rätten, anser de ”att det i och för sig grova våldet stått i klar disproportion till vad som erfordrats för att avvärja den hotande faran."

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/polisman-skot-hemlos-med-tva-skott-frias-helt-av-tingsratten

Om det går att dra några slutsatser av detta så förefaller det finnas stort utrymme för att utöva nödvärn medelst skjutvapen. Inga varningsskott, angriparen långt borta (sex meter upp i luften) och endast beväpnad med gardinstång, och att det räckte att polismannen kände sig "pressad".
Citera
2021-09-23, 09:27
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
En intressant dom kom i dag gällande nödvärn och skjutvapen. I detta fall rörde det sig om en polis i tjänsteutövning, men som jag förstår det så prövades han enligt samma nödvärnslag som alla andra(?).

Situationen gällde en narkoman som stod i ett fönster sex meter ovanför poliserna och höll i en gardinstång som tillhygge. En polis sköt då mannen. Tingsrätten friar nu polismannen.

Från Dagens Juridik:

"Kollegorna, och den åtalade polismannen, har vittnat om det var en ”pressad situation”. Polismannen hade fått veta att skott avlossats inne i huset och de trodde att de hade att göra med ”en farlig person som var på väg att angripa dem med ett tillhygge i form av ett järnrör”.

I och med detta anser tingsrätten inte att åklagaren har motbevisat att polismannen hade rätt till nödvärn. Vidare prövar rätten om det våld polismannen använt varit proportionerligt gentemot den ”skada som hotat” och kommer fram till att ”det inte kan anses ha varit uppenbart oförsvarligt av N.N att avlossa de två skotten”.

Inte heller, skriver rätten, anser de ”att det i och för sig grova våldet stått i klar disproportion till vad som erfordrats för att avvärja den hotande faran."

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/polisman-skot-hemlos-med-tva-skott-frias-helt-av-tingsratten

Om det går att dra några slutsatser av detta så förefaller det finnas stort utrymme för att utöva nödvärn medelst skjutvapen. Inga varningsskott, angriparen långt borta (sex meter upp i luften) och endast beväpnad med gardinstång, och att det räckte att polismannen kände sig "pressad".

Jag kan ha fel men jag har för mig att poliser har en utökad nödvärnsrätt.
Citera
2021-09-23, 09:34
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Jag kan ha fel men jag har för mig att poliser har en utökad nödvärnsrätt.

Jag kan också ha fel, men jag tror snarast att de har lite strängare nödvärnsrätt, i form av att deras våld måste vara uppenbart försvarligt, medan en civil nödvärnsutövare kan utföra våld så länge det inte är uppenbart oförsvarligt.
Citera
2021-09-23, 11:45
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Det är jag som är trådskaparen. Trettio sekunder är inte någon hård gräns på något sätt, snarast mera vad som praktiskt är möjligt till att ha tillgång till oförberett och omtumlat "mitt i natten".

Jag inbillar mig att det är bra att minimera allt tänkbart "krångel" som kan vara svårt att mekaniskt utföra i en adrenalin-rush, men vet inte hur simpelt det är att montera en bajonett.

Bajonett på "långa vapen" är en utmärkt produkt för litet seriös ordningshållning, bevakning av kungens bostad och andra utomhussysslor - man ser lagom skrämmande ut men behöver inte sätta "skott bakom orden".

För självförsvar i hemmet är en bajonett mer opraktisk, särskilt om den sitter på en relativt lång bössa. Det är ju bara att räkna på var spetsen sveper, så inser man (kanske) att en "taktisk helomvändning" kan medföra att man snöpligt fastnar i taket med spetsen, och att snurra horisontellt i hallen kan ju skada hustruns minkpäls eller åtminstone tapeterna irreparabelt...

Problemet som man tänker sig att den skrämmande och visuellt farliga bajonetten skall lösa är att vänliga och empatiska personer (de flesta, om inte alla av oss) gärna skulle se litet mindre slutgiltiga redskap för självförsvar - att mentalt ställa in sig på att saklöst döda en inkräktare med skjutvapnet man har hemma kräver ett mindset som inte civila personer så ofta har.

Jag har nog sagt det förr, men väl fostrad och skolad Rottweiler (typ) är troligen ett bättre redskap om man vill optimera trygghet i hemmet. Då blir ett vapen, ens med bajonett (!) inte det enda som står
mellan inkräktaren och det man vill skydda och risken att det behövs blir liten.
Citera
2021-09-23, 11:48
Medlem
Citat:
Diskussion enbart gällande användning av de VAPEN medborgare lagligt kan ha i sitt hem. Frågeställning gäller ej något enskilt rättsfall och inte heller specifika lagar kring nödvärnsrätt.

Antag att du har licens på jakt- eller sportskyttevapen och är en hederlig medborgare som vill följa landets gällande lagar. På något sätt får kännedom om att en person olovligt har tagit sig in i ditt hem och du har en halv minut på dig innan du konfronterar personen. Du vet inte om huruvida personen är beväpnad men då personen har tagit sig in i ditt hem olovligt finns det skäl att anta att situationen kan vara hotfull.

Diskussionsunderlag:

Är det lämpligt att i ett tidigt skede frambringa skjutvapen från sitt låsta förvaringsutrymme eller bör man vänta tills hotbilden är klarare?

Om man antar att det för dig inte finns en uppenbar och tidigare känd hotbild, men att man har ett vapen som i tanken kan användas för skydd av hem/familj, hur skulle du ha det förvarat i sitt vapenskåp? Oladdat / laddat?

Om du har ett vapen som i tanken kan användas för försvar av hemmet, skulle du i förväg göra några modifieringar av det? Installation av vapenfäst lampa? Patronhållare på vapnet? Annat?

Vilken sorts skjutvapen är överlag mest lämpligt vid försvar av hemmet, kul- eller hagelgevär?

Vid hagelvapen, vilken sorts ammunition är mest lämplig? Grövre hagel som ger mer skada på en angripare eller så små fågelhagel som möjligt för att minska risken för oavsiktligt genomslag på väggar/golv/tak och inte heller orsaka "onödig" skada på angriparen?

Är det lämpligt att ljudligt ladda ett pumphagelgevär? Är det en bra åtgärd som kan skrämma en inkräktare och på så sätt de-eskalera en hotfull situation eller ger det en fiende insikt i din position och avsikt?

Hur bör man hantera vapnet när man visar sig för en inkräktare? Vapnet riktat nedåt eller mot personen?

När initialt konfrontera inkräktare, har du vapnet säkrat eller osäkrat? Finger innanför eller utanför varbygel?

Om situationen skulle upplevas som kraftigt akut, är det lämpligt att skjuta ett varningsskott? Hur sikta, vad kan vara viktigt att tänka på?

Om katastrofen är ett faktum och verkanseld mot en annan människa upplevs som nödvändig, hur sikta? Är det lämpligt/möjligt försöka träffa icke-vitala delar eller bara försöka träffa överhuvudtaget?

Om vapen oc h ammunition förvaras enligt reglerna borde 30 sekunder vara för kort tid att vara skjutklar.
Citera
2021-09-23, 11:53
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jag kan också ha fel, men jag tror snarast att de har lite strängare nödvärnsrätt, i form av att deras våld måste vara uppenbart försvarligt, medan en civil nödvärnsutövare kan utföra våld så länge det inte är uppenbart oförsvarligt.

Njae, inte så enkelt.

Polisen har samma növärnsrätt som vi alla har, men också något som vi inte har, sk "laga befogenhet". Det är denna "laga befogenhet" som tillåter polisen att plocka fram pickadollen i förväg och tillåter polisen att (om det är "FÖRSVARLIGT!) att använda vapnet (eller lägre nivåer av våld) för att genomföra en tjänsteåtgärd.

Poliser har (väl känt) skjutit en handikappad undom i nödvärn. Man har också använt vapnet för att gripa en flyende biltjuv eller hindra en person att springa från dem. I många fall bedöms detta som tjänstefel därför att det varit oförsvarligt.
Citera
2021-09-23, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseKT
Om vapen oc h ammunition förvaras enligt reglerna borde 30 sekunder vara för kort tid att vara skjutklar.
Varför då? Det är bara något steg till vapenskåpet och det är ett kodlås. Tar inte 30 sekunder att öppna det och stoppa i magasinet och dra i manteln. Finns inget som hindrar att man har laddade magasin i skåpet.
Citera
2021-09-23, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dlcm
Varför då? Det är bara något steg till vapenskåpet och det är ett kodlås. Tar inte 30 sekunder att öppna det och stoppa i magasinet och dra i manteln. Finns inget som hindrar att man har laddade magasin i skåpet.

Ammunition och vapen ska inte förvaras på samma ställ och vital del av vapnet på tredje ställe - det gällde när jag hade vapen hemma.
Citera
2021-09-23, 12:55
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseKT
Ammunition och vapen ska inte förvaras på samma ställ och vital del av vapnet på tredje ställe - det gällde när jag hade vapen hemma.

Det stämmer inte alls nu och jag undrar om det ens tidigare varit sådana regler?

Gällande tiden (där trettio sekunder mer är ett exempel) så beror det primärt på avstånden från där man befinner sig och till platsen för sitt vapenskåp. Med knappkombinationslås går det snabbt att öppna. Slutstycket sitter i vapnet och patroner finns omedelbart intill i samma skåp och lätt att grabba tag i.
Citera
2021-09-23, 13:06
Medlem
Citat:
Det stämmer inte alls nu och jag undrar om det ens tidigare varit sådana regler?

Gällande tiden (där trettio sekunder mer är ett exempel) så beror det primärt på avstånden från där man befinner sig och till platsen för sitt vapenskåp. Med knappkombinationslås går det snabbt att öppna. Slutstycket sitter i vapnet och patroner finns omedelbart intill i samma skåp och lätt att grabba tag i.

Ett rättsfall i min hemstad handlade om en man som skjutit en inbrottstjuv på väg in i mannens hem. Det ansågs därmed bevisat att han inte förvarat vapnet rätt, men efter vad jag förstår påverkade det inte nödvärnsrätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in