Citat:
Ursprungligen postat av
The-Zombie-Host
Det är jag som är trådskaparen.

Trettio sekunder är inte någon hård gräns på något sätt, snarast mera vad som praktiskt är möjligt till att ha tillgång till oförberett och omtumlat "mitt i natten".
Jag inbillar mig att det är bra att minimera allt tänkbart "krångel" som kan vara svårt att mekaniskt utföra i en adrenalin-rush, men vet inte hur simpelt det är att montera en bajonett.
Bajonett på "långa vapen" är en utmärkt produkt för litet seriös ordningshållning, bevakning av kungens bostad och andra utomhussysslor - man ser lagom skrämmande ut men behöver inte sätta "skott bakom orden".
För självförsvar i hemmet är en bajonett mer opraktisk, särskilt om den sitter på en relativt lång bössa. Det är ju bara att räkna på var spetsen sveper, så inser man (kanske) att en "taktisk helomvändning" kan medföra att man snöpligt fastnar i taket med spetsen, och att snurra horisontellt i hallen kan ju skada hustruns minkpäls eller åtminstone tapeterna irreparabelt...
Problemet som man tänker sig att den skrämmande och visuellt farliga bajonetten skall lösa är att vänliga och empatiska personer (de flesta, om inte alla av oss) gärna skulle se litet mindre slutgiltiga redskap för självförsvar - att mentalt ställa in sig på att saklöst döda en inkräktare med skjutvapnet man har hemma kräver ett
mindset som inte civila personer så ofta har.
Jag har nog sagt det förr, men väl fostrad och skolad Rottweiler (typ) är troligen ett bättre redskap om man vill optimera trygghet i hemmet. Då blir ett vapen, ens med bajonett (!) inte det enda som står
mellan inkräktaren och det man vill skydda och risken att det behövs blir liten.