2021-09-23, 00:20
Medlem
Allcopsarebastardss avatar
det är väl bra att man tar vara på grisen när man väl slaktat den ellerhur

men jo kan, kan du ju. det är du som inte vill. synd för dig då

men det finns ju gelatinfria godisar så varför gnäller du? vill du att vi andra ska tvingas äta det också eller? fattar inte grejen
Senast redigerad av Allcopsarebastards 2021-09-23 kl. 00:22.
Citera
2021-09-23, 00:56
Medlem
dampskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biden
Människan är beroende av att äta animaliska produkter och därför är det väldigt bra om vi kan använda så mycket av djuret som möjligt när vi nu ändå måste döda det.

Håller med. Dessutom är det roligt att göra sitt eget godis med gelatin. Lite Fun light och gelatin så har du hemmagjort lågkalorigodis.

Är man så känslig gör man sitt eget godis, dajm och kola är väldigt enkelt att göra.
Citera
2021-09-23, 01:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dampskalle
Håller med. Dessutom är det roligt att göra sitt eget godis med gelatin. Lite Fun light och gelatin så har du hemmagjort lågkalorigodis.

Är man så känslig gör man sitt eget godis, dajm och kola är väldigt enkelt att göra.

Va i helvete.

Det är väl lättare att bara köpa en påse godis i affären

Att göra eget blir ju som att låta bilen stå och så hoppar man jämfota till affären istället.

Eller ta tåget till ludvika för att köpa kalsonger när det finns kalsonger i byrålådan
Citera
2021-09-23, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leijonborg
Då kan man göra det av ko rester i stället för gris.

Hur tror du dom gör i Mellanöstern? Eller USA? Där har man gelatin av nöt

De har länge använt sig av pektin istället för gelatin. Har ungefär samma effekt och framställs av frukt.
Citera
2021-09-24, 19:48
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Jaha det var tråkigt. Väldigt tråkigt faktiskt, för mig. Men så är det. Jag äter inte längre gris.

Konstigt att man 2021 inte har kommit på ett gelatin utan animalistiska produkter som kan göra exakt samma konsistens, smak och färg. Hellre nötgelatin än från gris 🤮

Varför lyckas bubs göra det med vissa men inte andra? kommer sakna dessa mycket

https://d2rfo6yapuixuu.cloudfront.net/h9f/h8d/8857050054686/05410057196314.jpg_master_axfood_400

Stå på er starka mina vänner! Tycker det är dags att vi protesterar så dom börjar tillverka godis av växtgelatin eller nöt gelatin.

Vad sägs?
Är Bubs veganskt?? Nej nu jävlar..
Citera
2021-09-25, 05:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Finns ju massor med godis som är veganskt och gelatinfritt och som finns på de vanliga godishyllorna i butikerna. På mitt lokala ICA är lösgodislådorna märkta om det är veganskt eller inte och det är nog 50 % som är fritt från animaliskt gelatin. Om du googlar så finns det ju butiker för muslimer som säljer godis med nötgelatin
Dom är inte lika goda och sortimentet är inte heller lika brett. Jag önskar åtminstone att man kunde använda nöt gelatin.

Tänk dig Ahlgrens bilar eller juleskum.

dessa kommer jag att sakna, https://karamellfarbrorn.se/wp-content/uploads/2018/10/IMG_3310.jpg

och många fler!

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK? Lever du i Sverige?

Knäppgök.
Varför skulle det spela roll?

Citat:
Ursprungligen postat av FITTSTAT
Tur för dig då de flesta godistillverkana har eller håller på att byta ut grisgelatinet mot andra preparat, allt för att musslorna i landet ska kunna äta det. Nu är jag inte mycket för godis överlag men de gamla recepten MED grisgelatin är 100 gånger godare än det nya skiten.
Ja, godis med grisgelatin är gott, ingen tvekan. Men jag lovar dig at det blir lika gott med halal godis också, för gelatin från kor är det absolut inget fel på. Däremot kan jag förstå att man inte gillar veganskt, jag menar bara att det hade varit bäst om man kunde få det lika gott med veganskt så klart, men produktutvecklarna för dom olika märkerna och företagen verkar inte få till det.

Hur vet du att dom håller på att ändra det?

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Då har du kanske hittat en superaffärsmodell. Ta det till dig istället för att gnälla.
Är ingen kemist av det slaget.

Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Därför att i Sverige anses det som djurplågeri att i princip sälja kalvkött , eftersom kalven
fortfarande diar kossan.
Utomlands är kalv särskilt gödkalv en delikatess såsom kalvbräss.
Kalv innehåller även mycket fint gelatin som är perfekt till sylta aladåb mm och godis eller
varför inte saft gele till en tårta.
Förr var det inget konstigt alls.
Vidare skulle man med lätthet kunna använda kyckling alternativt höns skrov ben till att göra
gelatin finns mängder av det särskilt värphöns som bara slaktas efter något år de benen
skulle vara perfekt till fint gelatin med.
Men från kor då? Det blir lika gott för jag har testat halalgodis och det är gott, speciellt när dom följer dom vanliga recepten från Haribo. Hade varit jävligt nice att testa Nör gelatin eller halal på Ahlgrens bilar tex.

Judarna använder kosher, typ fisk gelatin

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Men du, seriöst. Senast jag var vid godishyllan på min ICA så fanns det skyltar på var och varannan godisburk med texten "GELATINFRITT".

Är det så att du skapar ett problem som inte finns?
https://gottebiten.se/losgodis/gelatinfritt

där har du ett par goda klassiker som är gelatinfria, jag pratar mer att det inte behöver vara just gelatinfritt, man kan göra det av nöt gelatin eller fisk gelatin.

sura läpparna av citron, banana bubbs, och dom är ju goda.

Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Det finns så mycket olika gelaringar som är vegetabiliska, det är bara dyrare förstår du

PS. bubs innehåller ej gelatin.

Men grattis att du slutat äta godis.
Ja, det enda positiva är att jag slutat äta, men det är svårt, och jag saknar att kunna bara gå och köpa det.

Känner du till trollgott? Dom gör jävligt bra godis av veganskt eller gelatinfria produkter, Dom stora röda och gröna och cola döskallarna är det dom som tillverkar Där är ju konsistenten perfekt.

Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Choklad och nötter t ex. Inte sånt med gelatin.
ferrero rocher eller vad den heter, och toffifee fungerar. Men ändå, snackar lösgodis.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Alternativen du söker finns redan, men de kostar mer.

Protestera med plånboken, genom att öppna den.
Ge exempel?

Några, finns många många sorter inom lösgodis som inte existerar.

Citat:
Ursprungligen postat av riksompsykadeliska
Finns massor av godis som är veganska, mycket av de i lösgodis hyllan är veganska. Endel skriver ut andra inte, sök på lösgodis utan gelatin, eller veganskt lösgodis så får du upp endel
Yes jag vet jag ska göra en lista för mig själv. Men dom flesta goda finns inte.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet
Protestera mot godis....

Är du på riktigt?
Godis är gött. Håll käften.

Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Godiset smakar väl knappast gris, så du kan ju inte påstå att det är äckligt.
Stämmer bra det! Men det är mer en principsak, har jag slutat äta gris så har jag. Tanken får mig att vilja spy.

Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Varför? Är det smaken eller bara någon grundlös övertygelse?
Smaken till köttet. Hur djuret lever. Vad det äter och fettet på det osv. Lagar du kalops med grytbitar från fläsk? Isf säger jag blä! Nä självklart ska det vara fräscha nötgrytbitar

Citat:
Ursprungligen postat av Raggarslira
Är du muslim eller jude så förstår jag, annars inte...
Är kristen, och många kristna äter ej gris.

Citat:
Ursprungligen postat av --cory
Grisfett är bra för dig. Det är pga det som asiater ser så unga ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
De har länge använt sig av pektin istället för gelatin. Har ungefär samma effekt och framställs av frukt.
Dom använder nötgelatin, muslimer gör det. Judar använder kosher från bland annat fisk gelatin.

Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
Är Bubs veganskt?? Nej nu jävlar..
Det är gelatinfritt iaf. Jag villinte göra reklam för vegan idioterna, men använd ej gris för i helvete!
Citera
2021-09-25, 13:55
Medlem
SevenStarss avatar
Vilken dramatisk titel...
till exempel tutti frutti och gott & blandat är gelatinfritt.
Citera
2021-09-25, 14:55
Medlem
Varför inte äta gris? Är du en kroknäsad pedofil?

Citat:
Ursprungligen postat av SevenStars
Vilken dramatisk titel...
till exempel tutti frutti och gott & blandat är gelatinfritt.

Fast det innehåller ju nästan frukt.

Frukt är skadligt för trumhinnorna.
Citera
2021-09-25, 15:35
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Jaha det var tråkigt. Väldigt tråkigt faktiskt, för mig. Men så är det. Jag äter inte längre gris.

Konstigt att man 2021 inte har kommit på ett gelatin utan animalistiska produkter som kan göra exakt samma konsistens, smak och färg. Hellre nötgelatin än från gris 🤮

https://d2rfo6yapuixuu.cloudfront.net/h9f/h8d/8857050054686/05410057196314.jpg_master_axfood_400

Stå på er starka mina vänner! Tycker det är dags att vi protesterar så dom börjar tillverka godis av växtgelatin eller nöt gelatin.

Vad sägs?

Inte heller saker som cocos bollar.. det vita inuti innehåller gelantin..Sylter geleer och det är en otrolig mängd produkter som innehåller gelantin. Du får läsa på vilka kolla även upp E-nummer

Tänk på att lätta och Ipre'n innehåller gelantin också. Färdig bearnesås kan även ha gelantin liksom vanlijsås, glassar, milkshakes (även de som påstås vara veganska utan mejeriprodukter)

Själv gillar jag gröna grodor och "ORMAR" OCH WINEGUMS (BASSETS)
Senast redigerad av Milldue 2021-09-25 kl. 15:38.
Citera
2021-09-25, 20:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Inte heller saker som cocos bollar.. det vita inuti innehåller gelantin..Sylter geleer och det är en otrolig mängd produkter som innehåller gelantin. Du får läsa på vilka kolla även upp E-nummer

Tänk på att lätta och Ipre'n innehåller gelantin också. Färdig bearnesås kan även ha gelantin liksom vanlijsås, glassar, milkshakes (även de som påstås vara veganska utan mejeriprodukter)

Själv gillar jag gröna grodor och "ORMAR" OCH WINEGUMS (BASSETS)
vilka kokosbollar? gelatin från gris menar du då eller? vilka sylter innehåller galtin? lätta innehåller ej det längre, dom ändrade, tror gifflar också innehål skiten.

fan vilke grisland man lever i ändå.
Citera
2021-10-14, 19:21
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Vad sägs?

Kunde du äta gelatin förut så kan du göra det i fortsättningen också.
Citera
2021-10-14, 19:32
Medlem
MrMarios avatar
Citat:

Vad sägs?

Nej, det ska vara från svin.
Växtgelatin är för soja-boys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in