2021-09-22, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag ska göra det lättare för dig genom att dela upp mina synpunkter separat:
Jag menar att:
1. Esbjörn är inte dement.
2. Esbjörn ger ett förvirrat intryck och har en lindrig kognitiv funktionsnedsättning.
3. Esbjörn är myndig och rättsförmögen.

Då är egentligen bara frågan som behöver redas ut vad som är orsaken till att Esbjörn ångrade sig och varför han enligt dig gråter.

Min bild är att han sålde huset den 20 augusti helt medvetet och utan press. Ebba Busch betalade handpenningen den 26 augusti. Det står i protokollet från MUF att såväl Ebba Busch som Esbjörn Bolin var på plats i huset den 30 augusti 2020 då de gemensamt förberedde inför Esbjörn Bolins flytt. Den 4 september kontaktar mäklaren Ebba Busch och säger sig ha blivit kontaktad av att en annan person än Esbjörn Bolin som uppgett att Esbjörn ville återbetala handpenningen.

Frågan är vad som hände mellan den 20 augusti och 4 september? I det fallet tror jag inte en sekund på den version som serverats via Expressen att Ulf skulle ha träffat Esbjörn den 21 augusti och förklarat vad ett köpeavtal var för något och att Esbjörn då insåg att han sålt huset och ångrat sig.
2021-09-22, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Då är egentligen bara frågan som behöver redas ut vad som är orsaken till att Esbjörn ångrade sig och varför han enligt dig gråter.

Min bild är att han sålde huset den 20 augusti helt medvetet och utan press. Ebba Busch betalade handpenningen den 26 augusti. Det står i protokollet från MUF att såväl Ebba Busch som Esbjörn Bolin var på plats i huset den 30 augusti 2020 då de gemensamt förberedde inför Esbjörn Bolins flytt. Den 4 september kontaktar mäklaren Ebba Busch och säger sig ha blivit kontaktad av att en annan person än Esbjörn Bolin som uppgett att Esbjörn ville återbetala handpenningen.

Frågan är vad som hände mellan den 20 augusti och 4 september? I det fallet tror jag inte en sekund på den version som serverats via Expressen att Ulf skulle ha träffat Esbjörn den 21 augusti och förklarat vad ett köpeavtal var för något och att Esbjörn då insåg att han sålt huset och ångrat sig.
Är det skiljelinjen i vår uppfattning om vad som hänt om man kokar ner det - du tror att det finns människor runt Esbjörn som pressat honom att ändra sig, medan jag tror mer på det som Esbjörn själv och hans sida säger, att det är Ebba som pressat och lurat honom att sälja?
2021-09-22, 17:36
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Om vi bortser från själva kontraktet en stund och fokuserar på vad Esbjörn kan ha uppfattat under de två månaderna som föregick kontraktsskrivandet. Har Esbjörn under dessa möten med Ebba aldrig uppfattat/förstått att hon ville köpa hans fastighet och att det var det alla möten handlade om? Jag finner det mycket tveksamt, även för en äldre herre med glasögon, nedsatt hörsel och närminnesproblematik.

Är Esbjörns hjärna i sådan oreda att han inte förstår vad en försäljning är i sak? Att man byter pengar mot en vara/tjänst.

Enligt Ebba (och det är det enda uttalande som jag känner till och vad jag vet så har ingen av de inblandade sagt emot det) så bjöd hon 3,8 och Esbjörn kontrade med 3,9 miljoner.

Om nu Esbjörn krävde 3,9 miljoner, vad krävde han dessa pengar för, i sitt huvud? Vad sålde han för att få så mycket pengar av Ebba? Någon av sina bostadsrätter? Sommarhuset? En skrotbil på tomten? Esbjörn är inte tappad när det gäller pengar (även om han gillar att spendera dom), så nog har han koll på att 3,9 miljoner är mycket pengar och det får man inte för vad som helst.

All information som finns i kontraktet, som prislapp, vad det är som säljs, tillträdesdatum och vem som är köpare och säljare, det är något de borde ha diskuterat fram över tid. Det är inget som kan ha kommit som en överraskning för Esbjörn när han väl läste kontraktet (eller fick det uppläst). Den informationen borde han haft tid att smälta och reflektera över.

Jag har köpt ett antal bostäder i mitt liv och jag har aldrig fått sett själva kontraktet innan jag suttit där och ska skriva på. Jag vet inte hur vanligt det är att man får kontraktet innan, men väl där på kontraktsskrivningarna så har det alltid handlat om att verifiera att det man kommit överens om, står i kontraktet och att det inte står något annat i kontraktet.

Stod det något annat i kontraktet, än det Ebba och Esbjörn hade kommit överens om sedan tidigare?

Vad de ”kommit överens om tidigare” finns inte dokumenterat så vilka fakta menar du att vi har att jämföra med texten i avtalet? Och hur menar du att du och jag ska kunna anses veta tillräckligt om vad Esbjörn trodde och tänkte för att uttala oss om det som om det vore fakta när han och hans ombud inte redogjort för det än?

Jag har inget emot att utbyta spekulationer med dig om vad Esbjörn kan ha trott och vad Ebba kan ha tutat i honom tidigare för att få honom att skriva på utan att insistera på att få läsa papperna själv först, men det som gör en diskussion med dig knepig är att du tycks anse dig vara tankeläsare och allsmäktig vittne till tankar och intentioner hos andra, sånt som du objektivt sett inte kan ha den blekaste aning om.

Och när det gäller din upplevelse som KÖPARE: hur menar du att det skulle vara jämförbart med Esbjörns upplevelse som SÄLJARE? Vid dina fastighetsköp, var säljaren också där en ensamstående 80-plussare med nedsatt kognitiv funktion vars fastighet inte låg ute för försäljning? Kom du också hem till säljarens hus och knackade på för att inleda en två månaders uppvaktning och övertalningsoffensiv och var din säljare också passiv och undvek att ta några som helst initiativ för att få fram de handlingar som är nödvändiga för att ett köp skulle kunna fortskrida? Var du som köpare den av er två som tog fram värderingar och kontrakt, som kontaktade, instruerade och gav en mäklare skrivuppdraget, som skickade kopia för kännedom till sagda mäklare? Och kom du också hem till säljaren med ditt kontrakt från din mäklarkompis utan att ha gett den äldre äldre säljaren tillfälle att gå igenom och läsa dokumentet själv först innan du pressade honom/henne att skriva på det? Idkade du också högläsning av ett aldrig förr skådat köpekontrakt när säljaren sa att han inte kunde läsa dokumentet där i dunklet?

Min fråga till dig i så fall är följande: Varför inte inleda en så pass komplex transaktion som ett fastighetsköp på normalt vis med ett skriftligt anbud som den gamle kunde diskutera med en stödperson eller närstående och ta ställning till i lugn och ro, följt av ett handpenningavtal? Varför bestämma träff på en så pass öde plats med en ensam och socialt utsatt åldring som man upplevde som ”egen” och få honom att skriva på ett köpeavtal utan stödperson och eget vittne som han litade på?
Senast redigerad av fiatigerlilja 2021-09-22 kl. 17:45.
2021-09-22, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Min fråga till dig i så fall är följande: Varför inte inleda en så pass komplex transaktion som ett fastighetsköp på normalt vis med ett skriftligt anbud som den gamle kunde diskutera med en stödperson eller närstående och ta ställning till i lugn och ro, följt av ett handpenningavtal? Varför bestämma träff på en så pass öde plats med en ensam och socialt utsatt åldring som man upplevde som ”egen” och få honom att skriva på ett köpeavtal utan stödperson och eget vittne som han litade på?
För att det var esbjörn som gick till ebba - och Esbjörn som föreslog köpeskillingen.
Varför smyga ner små hemliga lappar i folks brevlådor när man man prata med folk.
Det är inte skolgårdens "får jag chans på dig" utan en fastighetsaffär.
2021-09-22, 18:37
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
För att det var esbjörn som gick till ebba - och Esbjörn som föreslog köpeskillingen.

Kom igen när du hittat en källa på att Ebba inte kom till Esbjörns släkthus under kampanjen som ledde till denna lumpna ”affär”. Och vänligen presentera en objektiv källa på att Esbjörn dikterat köpeskillingen som står på kontraktet som Ebba Buschs mäklarkompis Theo tagit fram. Och när du ändå är i gång med att bevisa dina vattentäta teser: källa på att Esbjörn var den som tog initiativ till kontakt med Ebba och som inledde ”affären”, trots att hans fastigheter inte låg ute för försäljning. Ljuger Ebba Busch när hon påstår följande?:
”Jag har kontaktat ägaren via bekanta med min initiala förfrågan om att köpa tomten.”
2021-09-22, 19:35
Medlem
Citat:
Kom igen när du hittat en källa på att Ebba inte kom till Esbjörns släkthus under kampanjen som ledde till denna lumpna ”affär”. Och vänligen presentera en objektiv källa på att Esbjörn dikterat köpeskillingen som står på kontraktet som Ebba Buschs mäklarkompis Theo tagit fram. Och när du ändå är i gång med att bevisa dina vattentäta teser: källa på att Esbjörn var den som tog initiativ till kontakt med Ebba och som inledde ”affären”, trots att hans fastigheter inte låg ute för försäljning. Ljuger Ebba Busch när hon påstår följande?:
”Jag har kontaktat ägaren via bekanta med min initiala förfrågan om att köpa tomten.”
visst men sen rantande Esbjörn över och frågade om hon var intresserad av att köpa.
Ungefär som som det går till i verkligheten.
2021-09-22, 21:20
Medlem
Jag är nyfiken på varför Esbjörn ändrat sig, men det kanske inte blir klarlagt någonsin?
2021-09-22, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Är det skiljelinjen i vår uppfattning om vad som hänt om man kokar ner det - du tror att det finns människor runt Esbjörn som pressat honom att ändra sig, medan jag tror mer på det som Esbjörn själv och hans sida säger, att det är Ebba som pressat och lurat honom att sälja?
Det är där vi hamnar. Möjligen att man handlar av övertygelse om att priset är lågt och har övertygat även Esbjörn om detta.
Senast redigerad av N.Armstark 2021-09-22 kl. 21:25.
2021-09-22, 21:45
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaspuh
Jag är nyfiken på varför Esbjörn ändrat sig, men det kanske inte blir klarlagt någonsin?

Varför är egentligen en bifråga, eftersom det egentligen inte finns ångerrätt i affärer. (Det tror många, därför att det finns många företag som erbjuder ångerrätt, bytesrätt, returrätt eller vad man skall kalla det, av affärsmässiga eller tvingande skäl.)

Fastighetsaffärer är ett specialfall, för där krävs dessutom ett formellt avtal mellan parterna, undertecknat av båda för att fullborda överlåtelsen.

Därför är frågan om VARFÖR Esbjörn ångrar sig underordnad frågan HUR Esbjörn kan ångra sig. Eftersom Esbjörn (precis som Ebba) är bunden av det ingångna avtalet krävs det att båda parter löser upp avtalet, och det är där Esbjörn har valt ett olämpligt sätt, dvs att konfrontera den enda personen som kan hjälpa honom att bryta avtalet.

VARFÖR Esbjörn ångrar sig kan man bara spekulera i, men att Esbjörn inte har uppträtt rationellt för att reversera affären kan man nog fastslå. Om detta beror på att han inte själv vill ändra sig men underordnar sig sin omgivning eller om han genuint har ångrat saken vet jag inte. Det kan till exempel tänkas att hans sk "medhälpare" bedömt att om affären blir tillräckligt osmaklig för Ebba, så skulle hon godvilligt (och på sin bekostnad) bryta affären.

Nu får vi se hur det går i förhandlingen.
2021-09-22, 22:03
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Vad de ”kommit överens om tidigare” finns inte dokumenterat så vilka fakta menar du att vi har att jämföra med texten i avtalet? Och hur menar du att du och jag ska kunna anses veta tillräckligt om vad Esbjörn trodde och tänkte för att uttala oss om det som om det vore fakta när han och hans ombud inte redogjort för det än?

Jag har inget emot att utbyta spekulationer med dig om vad Esbjörn kan ha trott och vad Ebba kan ha tutat i honom tidigare för att få honom att skriva på utan att insistera på att få läsa papperna själv först, men det som gör en diskussion med dig knepig är att du tycks anse dig vara tankeläsare och allsmäktig vittne till tankar och intentioner hos andra, sånt som du objektivt sett inte kan ha den blekaste aning om.

Och när det gäller din upplevelse som KÖPARE: hur menar du att det skulle vara jämförbart med Esbjörns upplevelse som SÄLJARE? Vid dina fastighetsköp, var säljaren också där en ensamstående 80-plussare med nedsatt kognitiv funktion vars fastighet inte låg ute för försäljning? Kom du också hem till säljarens hus och knackade på för att inleda en två månaders uppvaktning och övertalningsoffensiv och var din säljare också passiv och undvek att ta några som helst initiativ för att få fram de handlingar som är nödvändiga för att ett köp skulle kunna fortskrida? Var du som köpare den av er två som tog fram värderingar och kontrakt, som kontaktade, instruerade och gav en mäklare skrivuppdraget, som skickade kopia för kännedom till sagda mäklare? Och kom du också hem till säljaren med ditt kontrakt från din mäklarkompis utan att ha gett den äldre äldre säljaren tillfälle att gå igenom och läsa dokumentet själv först innan du pressade honom/henne att skriva på det? Idkade du också högläsning av ett aldrig förr skådat köpekontrakt när säljaren sa att han inte kunde läsa dokumentet där i dunklet?

Såklart det inte finns dokumenterat. Diskussioner öga mot öga tenderar sällan att vara det. Det mesta i den här affären är inte dokumenterat, därav allas (inklusive mina) mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Jag vet inte varifrån du får det att jag skulle vara tankeläsare. Vore jag det, hade jag haft alla svaren och inte behövt häcka i den här tråden. Du verkar inte heller ha speciellt mycket svar, eftersom du måste ta till den här typen av oseriösa retoriska grepp.

Du hänvisar till ett händelseförlopp som till stora delar bygger på antagandet att Esbjörn inte ville sälja fastigheten och att Ebba tog hand om allt i akt och mening att köra över Esbjörn. Vad Esbjörn ville där och då vet vi inte. Vi vet bara vad han började påstå där i september. Det är klart att det kan vara som du säger, att Ebba körde över Esbjörn, men de få bitar av information som vi har, tolkar jag som att Esbjörn ville sälja då det begav sig. Ångern kom senare.

För dig verkar det vara hemskt att Esbjörn inte fått sett kontraktet i god tid innan han skrev på det. Men varför är det så hemskt, om det bara innehåller det de tidigare har kommit överens om? Det är det jag inte kan förstå. Esbjörn är skrivkunnig och har en oro över att han glömmer saker ibland. Varför har han inte skrivit ner det väsentliga under diskussionerna? Är det för att det inte förekommit sådana diskussioner, eller för att han inte känt att han behövt komma ihåg det?

För det är egentligen inte mycket som behöver kommas ihåg: "Ebba vill köpa Kullen för 3,9 miljoner kronor och bli ägare den 16 september 2020. Jag tar det jag vill behålla." Det var den enda han behövde ta med sig till en diskussion med anhöriga. Vad är det för övriga detaljer i kontraktet som han måste diskutera med sina nära och kära, anser du?

Mina upplevelser som köpare och säljare (för jag är tyvärr inte så rik att jag har råd att samla på mig bostäder) är inte rakt av jämförbara med Esbjörns situation, det har jag aldrig påstått. Det enda jag påstått är att jag aldrig fått se kontraktet innan och att den lilla detaljen faktiskt inte är något unikt, utan jag vågar nog sticka ut huvudet och säga att det nog är mer norm än undantag.

Men eftersom Theo inte var med på kontraktsskrivandet, borde Ebba ha fått se kontraktet före Esbjörn och säkert ögnat igenom det, för att se att Theo uppfattat allt korrekt. Ger det Ebba en fördel? Hur mycket före kontraktsskrivandet fick hon papprena? Fick hon det som en pdf att själv skriva ut? Hade Esbjörn kunnat få se kontraktet tidigare rent praktiskt? Eller skrev Theo ut det, Ebba hämtade upp det och åkte till Kullen direkt efter det?
2021-09-22, 22:09
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Ebba tog kontakt via en gemensam bekant och den kontakten resulterade i att Esbjörn gick hem till Ebba och drack kaffe. Går alltid att filosofera över vem som tog initiativ, men jag kan inte tolka Esbjörns tripp till Ebba som att sommarhuset absolut skulle stanna i släkten, utan det fanns ett utrymme för försäljning. Om priset/köparen/detaljerna var rätt.
2021-09-22, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Mina upplevelser som köpare och säljare (för jag är tyvärr inte så rik att jag har råd att samla på mig bostäder) är inte rakt av jämförbara med Esbjörns situation, det har jag aldrig påstått. Det enda jag påstått är att jag aldrig fått se kontraktet innan och att den lilla detaljen faktiskt inte är något unikt, utan jag vågar nog sticka ut huvudet och säga att det nog är mer norm än undantag.
Har heller aldrig fått kontrakt i förväg att se på.
Eftersom det till stor del är standardkontrakt så finns det egentligen ingen större anledning till det heller.
Hyreskontrakt är nog viktigare att gå igenom då utrymmet för att flytta kostnader mellan parterna är betydligt större.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in