2021-09-22, 21:16
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Precis bara hörd ?

Förmodligen, för misstänkt vid tidigare tillfälle stod det att han inte varit, bara att han fanns med i utredningen.
Citera
2021-09-22, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Men i det här fallet fick polisen tydligen anmälningar mot samma man. En man som antastade tjejer/kvinnor runt tiden för/samma kväll/natt, borde när det gäller en försvunnen kvinna (antagligen mord) ha varit intressant för utredningen.

Som jag minns det hade TSL alla polisanmälningar som notiser under "polisronden" en ett två dagar efter de gjorts. Borde då finnas en notis om att samme man anmälts för antastning upprepade gånger under lördagskvällen. Känns rimligt att någon på TSL då åtminstone kopplat ihop de två händelserna. Helena och upprepade antastningar. Det är därför jag känner mig tveksam till uppgiften. Någon som har ett tidningsarkiv över händelserna?
Citera
2021-09-22, 21:21
Medlem
[quote=Fighter83|77347563]Du kör med ditt personangrepp hela tiden. Om jag har källan skulle jag inte ta fram den för din skull . Du provocerar de flesta i tråden , håll dig till sakfrågan CL ist för att försöka styra om hela tiden[/
Man ska nog inte fastna för en person utan vara öppen, den som häktades först hur var det med honom
Citera
2021-09-22, 21:25
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Tror själv inte på att brottsplatsen är där skor och ringar hittades.
Bil i nära anslutning till Stadt är en möjlighet självklart givet de få vittnesuppgifter vi vet om och deras inbördes icke bekräftelse av varandra.
En annan fundering som inte dryftats så mycket genom åren är lägenhet i nära anslutning till Stadt.
Detta skulle också kunna vara en förklaring till de få vittnesmål som finns ( vi vet om).
Enligt uppgift i tråden så bodde bartendern i samma byggnad som Stadt? Kan någon bekräfta det? Bartendern som ju kan styra en hel del med sina vittnesmål.
Nu menar jag inte att bartendern är GM utan mer om andra personer av intresse hade lägenhet i närheten.
Det hade såklart hjälpt om man visste mer om Helena och hennes systrars liv och relationer vid tiden för försvinnandet.
Det verkar dock vara väldigt svårt för att inte säga omöjligt att få loss denna typ av info från tråden.

PR arbetade som bartender på Statt - och bodde i lägenhet i huset - någon annan lägenhet på hotellet, har jag inte talas om. Dock flyttade PR till Kristinehamn i början av -91 (alltså ca 1,5 år innan Helenas försvinnande) för att jobba och bo där. (Han var alltså inte någon av de bartendrar som gav Helena ett glas vatten efter barens stängning den aktuella natten.)

Det står en hel del om Helenas och hennes systrars liv och relationer i tråden.
Citera
2021-09-22, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Som jag minns det hade TSL alla polisanmälningar som notiser under "polisronden" en ett två dagar efter de gjorts. Borde då finnas en notis om att samme man anmälts för antastning upprepade gånger under lördagskvällen. Känns rimligt att någon på TSL då åtminstone kopplat ihop de två händelserna. Helena och upprepade antastningar. Det är därför jag känner mig tveksam till uppgiften. Någon som har ett tidningsarkiv över händelserna?
Finns inget sånt i TSL veckorna efter Helena försvann. Ställer mig också frågande till vart uppgiften om flera anmälningar mot just CL den aktuella kvällen kommer ifrån. Att det inkommit anmälningar om ofredande vet vi, men just kvällen den 14 juni hade inte jag heller koll på. Kom igen nu Fighter och visa källa så vi inte riskerar trådsanningar. I all välmening.
Citera
2021-09-22, 21:30
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ingen vet vad CL sagt som är besvärande för honom ?
Däremot så hittade Kalla Fall polisanmälningar mot CL från den här kvällen från Kvinnor som han antastat , anmälningar som mariestadspolisen inte tagit på allvar under 29 år. Det är ju bla detta som gjorde att KF fick upp ögonen för CL .

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Mycket märkligt! Men det var kanske så att det falska vittnesmålet, där Helena sades ha stigit in i en bil vid Statt, gick före, vilket är förståeligt. Det var väldigt olyckligt att detta vittnesmål lämnades, för då blev ju fokus fel redan inledningsvis. Men efter det, borde inte sådana vittnesmål kollas upp noga - parallellt med andra spår?

Jag kan tänka mig att dessa tjejers/kvinnors vittnesmål i alla fall är en del i Kalla fall-gruppens nuvarande intresse i ClLe. Sedan vet vi ju inte om han var inblandad eller inte, men det måste ju undersökas noga, och förhoppningsvis ger inte Kalla fall-utredarna upp innan de har ett svar på vad som hände Helena.

Citat:
Du kör med ditt personangrepp hela tiden. Är detta ett personangrepp?? Om jag har källan skulle jag inte ta fram den för din skull . Du provocerar de flesta i tråden , håll dig till sakfrågan CL ist för att försöka styra om hela tiden

Hallå, hallå, hallå!

Var är källan för att det finns polisanmälningar mot ClLe från tiden runt år 1992? Fighter83! Skriv inte saker i tråden som du inte senare vill ge belägg för. Det skapar bara osämja.

Tråden har de senaste 48 timmarna varit mycket trevlig. Låt oss fortsätta ha ett bra diskussionsklimat där vi respekterar andras åsikter och frågor.

Edit! Vill för övrigt skarpt motsätta mig Fighter83:s påstående att sakfrågan är ClLe. Sakfrågan är Helena Anderssons försvinnande och var och en får diskutera precis vad de vill så länge de inte försöker tysta andra eller strypa debatten.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-09-22 kl. 21:37.
Citera
2021-09-22, 21:35
Medlem
Citat:

Det håller jag med om, och jag har tagit upp det som en teori tidigare. Brottsplatsen kan vara på ett helt annat ställe, och objekten placerade som ett villospår. Hon kanske till och med kom hem och något hände precis utanför eller i huset, hvidare kan hon plockats upp och körts vart som helst.

Citat:
En annan fundering som inte dryftats så mycket genom åren är lägenhet i nära anslutning till Stadt.
Detta skulle också kunna vara en förklaring till de få vittnesmål som finns ( vi vet om).

Jag ställde frågan för ett litet tag sedan och någon svarade att PaRu hade en lägenhet i Stadthuset, precis så som jag kom ihåg det. Sen kan det ju finnas andra Helena kände med lgh i några av de andra husen i centrum (där ju allt är nära Stadt).

Citat:
Det hade såklart hjälpt om man visste mer om Helena och hennes systrars liv och relationer vid tiden för försvinnandet.

Ulrika var mycket ute i svängen på den tiden, såg jag. Gabriella var inte lika mycket festprisse, väldigt lite faktiskt. Helena vet jag inget om.
Citera
2021-09-22, 21:35
Medlem
Citat:

Det verkar dock vara väldigt svårt för att inte säga omöjligt att få loss denna typ av info från tråden.

Jag är benägen att hålla med dig.
Min teori är snarlik din - och jag tror att listan med namn innehåller mer än man kan ana.

Sen håller jag med om att vi inte fått mycket info om HA som skulle kunna hjälpa. Hon verkade dock sannerligen driftig om hon var 22 år och hade tre jobb.
Inte många då som nu som har det så...
(någon nämnde Sjukhus, Resebyrå, Rattugglan)
22 år och bodde hemma? Något ovanligt för en tjej, men det fanns säkert goda skäl.
Många bekanta i umgängeskretsen eller tight mindre grupp vänner?
Sån input saknas.
Citera
2021-09-22, 21:38
Medlem
[quote=ajnoshort|77342538]
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel

om de gick förbi en bil parkerad 03.30 så stämmer det inte med de unga männens tidsangivelser, som verkar vara mera tillrättalagda för en promenad från Stadt med ankomst 02.30, om jag inte minns fel.

Kan det röra sig om olika bilar då?

Kan den nya bilen var en som är där för att plantera spår?
Jag hittade det i boken. Om du tänker på Carina Karlsson, så cyklade hon och hennes pojkvän från andra sidan stan strax efter 03. När de kom till vägen fick de hoppa av cyklarna för att leda dem förbi bilen. Hon kunde beskriva bilen väldigt väl.
Frågan är hur långt tid det tar att cykla från andra sidan stan till platsen.
Citera
2021-09-22, 21:42
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Det håller jag med om, och jag har tagit upp det som en teori tidigare. Brottsplatsen kan vara på ett helt annat ställe, och objekten placerade som ett villospår. Hon kanske till och med kom hem och något hände precis utanför eller i huset, hvidare kan hon plockats upp och körts vart som helst.

Jag ställde frågan för ett litet tag sedan och någon svarade att PaRu hade en lägenhet i Stadthuset, precis så som jag kom ihåg det. Sen kan det ju finnas andra Helena kände med lgh i några av de andra husen i centrum (där ju allt är nära Stadt).

Ulrika var mycket ute i svängen på den tiden, såg jag. Gabriella var inte lika mycket festprisse, väldigt lite faktiskt. Helena vet jag inget om.

Tack för input, finns mer att hämta här fortfarande är min känsla.
Citera
2021-09-22, 21:44
Medlem
[quote=Charlisangel|77347890]
Citat:
Jag hittade det i boken. Om du tänker på Carina Karlsson, så cyklade hon och hennes pojkvän från andra sidan stan strax efter 03. När de kom till vägen fick de hoppa av cyklarna för att leda dem förbi bilen. Hon kunde beskriva bilen väldigt väl.
Frågan är hur långt tid det tar att cykla från andra sidan stan till platsen.
Det tar 12-18 minuter beroende på hur fort du cyklar.
Finns hennes vittnesmål i något officiellt förhörsdokument?
Citera
2021-09-22, 21:44
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Jag är benägen att hålla med dig.
Min teori är snarlik din - och jag tror att listan med namn innehåller mer än man kan ana.

Sen håller jag med om att vi inte fått mycket info om HA som skulle kunna hjälpa. Hon verkade dock sannerligen driftig om hon var 22 år och hade tre jobb.
Inte många då som nu som har det så...
(någon nämnde Sjukhus, Resebyrå, Rattugglan)
22 år och bodde hemma? Något ovanligt för en tjej, men det fanns säkert goda skäl.
Många bekanta i umgängeskretsen eller tight mindre grupp vänner?
Sån input saknas.

Absolut saknas sådan input. Tycker du tillför tråden en sund syn och ton, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in