Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Nu ska vi kanske inte göra någon politik alls av detta. Kan bara konstatera att många bland alt-right har snurrat till det rejält. Nästan så man tror att det handlar om en psyop för att få dem att framstå som knäppskallar som man inte kan ta på allvar.
Men när det gäller motviljan mot mässlingvaccin och fantasier om autism handlar det många gånger om högutbildade föräldrar speciellt mammor som fått för sig saker. Så alla sidor har sina konspirationer. Det är iaf min erfarenhet.
Kan bara hålla med. Har också med viss förvåning konstaterat samma sak. Jag tycker ju att många inom denna sida av politiken vanligtvis står för en del vettiga åsikter, men i denna fråga har man precis som du säger snurrat till det rejält. I början av pandemin verkade heller inte alt-right rörelsen ha bestämt sig riktigt för vad de skulle tycka heller. Tänker då kanske framförallt kring restriktioner och nedstängningar.
Ett läger tyckte att regeringen gjorde alldeles för lite och närmast medvetet tog livet av den äldre befolkningen. De som byggt upp landet. Man fick känslan av att regeringen ville att befolkningen skulle bytas ut och Corona påskyndade bara processen. En som menade detta var väl bland annat Katerina Janouch.
Mot sig hade hon väl flera i kretsen kring AFS, bland annat Lennart Matikainen som menade att viruset mer eller mindre var fejk, samt att åtgärderna för att minska smittspridningen bara var ett uttryck från regeringen att kväsa yttrandefriheten, kontrollera människor, samt att det var jättedumt och elakt mot alla näringsidkare som krogägare som gick miste om stora intäkter.
Kommer ihåg en intervju där Katerina var väldigt frispråkigt kritisk till hanteringen, där Lennart fick sitta och bita sig i tungan för att inte öppet argumentera emot. Sedan dess tycks dock Katerina ha bytt uppfattning, till den som anses mainstream inom rörelsen. Här tror jag dock ändå att det finns en stor vattendelare inom alt-right (om vi väljer att kalla den för det). Många tycker trots allt att man ska värna den egna befolkningen, framförallt den äldre. De ännu mer radikala, talar ju ofta om "folkgemenskap" och i det ingår knappast att man ska ta livet av de äldre...
Intressant att det är fler än jag som noterat denna splittring på högerkanten inom svensk politik. Vet inte vad det kan leda till på sikt, men kan bara konstatera att många människor som tycker lika inom många andra frågor tycker totalt olika i denna fråga.