2021-09-22, 11:21
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag ser inget som har med frågeställningen att göra, och jag håller med dig i det du har skrivit här?

Du blir förvånad att de som blir censurerade skriker sig hes om det, eller vad är det du vill få sagt som jag missförstår?

Tittar vi i USA så är det garanterat så.

Där demokraterna har tagit patent på vaccinfrågan, vilket republikerna är anti.

Om du pratar överlag och inte om Covid19, så nej.

Olika sidor försöker göra politiska poäng på allt .. men det är väl främst vissa väljare inom högerkanten som Trump och Åkesson har utmaningar att övertyga. Kollar man på högutbildade/med lite högre inkomster = klassiska borgare så är majoriteten postiv till att lyssna på vetenskapen kring denna fråga..

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/trump-utbuad-efter-vaccinkommentar-1.53346014
Citera
2021-09-22, 11:21
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Finns ingen logik i det du skriver.
Vilken logik är det du kämpar med att hantera rent intellektuellt? Att 70% av patienterna med allvarlig COVID-19 i Israel är ovaccinerade?
Citera
2021-09-22, 11:23
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Vilken logik är det du kämpar med att hantera rent intellektuellt? Att 70% av patienterna med allvarlig COVID-19 i Israel är ovaccinerade?

Läs vad du själv skriver.

Du argumenterar emot att det är inte en majoritet ovaccinerade med att posta diagram som stödjer att det är mest ovaccinerade på IVA.
Citera
2021-09-22, 11:24
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Läs vad du själv skriver.

Du argumenterar emot att det är inte en majoritet ovaccinerade med att posta diagram som stödjer att det är mest ovaccinerade på IVA.
Ja, jag ser nu att jag brast lite i grammatiken där. Det har du rätt i.
Citera
2021-09-22, 11:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag ser inget som har med frågeställningen att göra, och jag håller med dig i det du har skrivit här?
Men jag förklarar ju att det varken har med spike-proteinet eller andra ämnen i vaccinet att göra. Det är själva aktiva delen i vaccinet som ger biverkningar. Eller snarare det är den förväntade effekten då det både märks och känns när immunförsvaret i dig börjar arbeta. Fördelen med vaccin är att du slipper själva infektionsbiten.

Och så försöker jag säga att traditionella vacciner innehåller ämnen som adjuvanser som kanske kan ha biverkningar även om det inte är särskilt troligt där heller. De nya vaccinerna är ganska rena och icke-invasiva i jämförelse.

Glöm det där med glykol och andra fantasier. När det handlar om det förstnämnda så är det inte glykol utan pegylering (polyetylenglykol) vilket är en metod som används inom farmakologin för olika saker. Jag har stött på det med interferon s.k. peginterferon vilket gjorde att man kunde sträcka ut dosintervalen. I mRNA-vaccin används det tydligen till att stabilisera lipidkulorna som innehåller mRNA:t. Vad jag förstår iaf.
Citera
2021-09-22, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tycker tråden fyller en uppgift. Det tycker nog Reddit också och vad jag vet har de ganska hårda regler där och låter tråden vara kvar ändå.

Anti-vaxxare och COVID-deniers behöver undervisas och framförallt är det viktigt att få andra människor att förstå det allvarliga i att sprida foliehattsteorier som alltså de tragiskt avlidna har gjort.
Du tycker inte att det visar på en otäck människosyn att förlöjliga och förnedra människor som mist en nära anhörig i covid?

Att de varit vaccinmotståndare och sedan drabbats till följd av det borde väl räcka, om syftet är att avskräcka, utan att behöva förlöjliga deras död.

Nåväl, jag är också en förespråkare av yttrandefrihet och även om jag alltså tycker att någon som mist t.ex. sin förälder i covid bör behandlas vördnadsfullt, oavsett vad föräldern må ha uttryckt för åsikter, skulle jag försvara rätten att förlöjliga och förnedra.

Undrar dock hur långt steget egentligen är från att önska andras olycka till att se till att de faktiskt också drabbas av olycka.
Citera
2021-09-22, 11:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Olika sidor försöker göra politiska poäng på allt .. men det är väl främst vissa väljare inom högerkanten som Trump och Åkesson har utmaningar att övertyga. Kollar man på högutbildade/med lite högre inkomster = klassiska borgare så är majoriteten postiv till att lyssna på vetenskapen kring denna fråga..

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/trump-utbuad-efter-vaccinkommentar-1.53346014
Nu ska vi kanske inte göra någon politik alls av detta. Kan bara konstatera att många bland alt-right har snurrat till det rejält. Nästan så man tror att det handlar om en psyop för att få dem att framstå som knäppskallar som man inte kan ta på allvar.

Men när det gäller motviljan mot mässlingvaccin och fantasier om autism handlar det många gånger om högutbildade föräldrar speciellt mammor som fått för sig saker. Så alla sidor har sina konspirationer. Det är iaf min erfarenhet.
Citera
2021-09-22, 11:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Du tycker inte att det visar på en otäck människosyn att förlöjliga och förnedra människor som mist en nära anhörig i covid?

Att de varit vaccinmotståndare och sedan drabbats till följd av det borde väl räcka, om syftet är att avskräcka, utan att behöva förlöjliga deras död.

Nåväl, jag är också en förespråkare av yttrandefrihet och även om jag alltså tycker att någon som mist t.ex. sin förälder i covid bör behandlas vördnadsfullt, oavsett vad föräldern må ha uttryckt för åsikter, skulle jag försvara rätten att förlöjliga och förnedra.

Undrar dock hur långt steget egentligen är från att önska andras olycka till att se till att de faktiskt också drabbas av olycka.
Det tycker jag faktiskt inte då de har själva aktivt gått ut offentligt och verkligen propagerat för sina villfarelser. Allt av det som publiceras har varit offentligt tillgängligt dessutom.
Citera
2021-09-22, 11:42
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu ska vi kanske inte göra någon politik alls av detta. Kan bara konstatera att många bland alt-right har snurrat till det rejält. Nästan så man tror att det handlar om en psyop för att få dem att framstå som knäppskallar som man inte kan ta på allvar.

Men när det gäller motviljan mot mässlingvaccin och fantasier om autism handlar det många gånger om högutbildade föräldrar speciellt mammor som fått för sig saker. Så alla sidor har sina konspirationer. Det är iaf min erfarenhet.

Ja allt har verkligen varit snurrigt i denna pandemi. Jag minns tex första året då jag läste både trådar som hyllade Tegnell samt de som hatade Tegnell . Båda sidor var lika arga på journalisterna som de tyckte konspirerade och ställde fel frågor .
Citera
2021-09-22, 11:52
Medlem
virvelbaggs avatar
Antalet dödsfall i covid-19 i Sverige har varit något högre den senaste tiden. Det rullande medelvärde för hur många som dör per dag i covid-19 har senaste 30 dagarna legat på 6 personer som högt. För två veckor sen låg den på 3 personer.

Samtidigt är det ungefär samma grupper som avlider nu som under hela pandemin säger Anders Tegnell. "Bland de som dör är det ganska många som är gamla och sköra".
De är yngre som vårdas på IVA, ja, det kan vi se på SIR.

Men sen kommer det förvånade.

Tegnell säger att det är ett fåtal som avlider som är fullvaccinerade. Ändå är det fler fullvaccinerade som avlider en ovaccinerade. I all fall på IVA och han tar ju upp att det är samma personer som avlider nu som det varit under pandemin, gammal och sköra. Menar Tegnell att flertalet av de som avlider och är för sköra för IVA är ovaccinerade?

https://sverigesradio.se/artikel/tegnell-aldre-som-dor-oberoende-av-covid

Edit
Jag kanske ska förtydliga detta lite.

Tegnell får frågan: Av de som dör: är dom vaccinerade eller ovaccinerade?

Tegnell svarar: Vi har ett fåtal men åter igen vi kommer ner på så låga siffror, så det finns ett fåtalpersoner personer som avlidit trots at de är fullvaccinerade men som sagt var, de är bland gamla och sköra och där man nog, det kan ibland vara väldigt svårt att skilja ut om man verkligen har dött av covid 19 eller om det varit något annat.

Han pratar bort sig här. På SIR kan vi se att de flesta som avlider på IVA i september är fullvaccinerade. Men detta väldigt oklara svar som egentligen inte alls svarar på frågan får jag ju i all fall intrycket om att de gamla som avlider är bara ett fåtal vaccinerade och resterande, den större gruppen ovaccinerade. Sitter han och ljuger herr Tegnell?

Det är också uppenbart av svaret att om an är gammal och skör och avlider i covid är det inget att bry sig om. Är det därför tredje dosen dröjer?
Senast redigerad av virvelbagg 2021-09-22 kl. 12:17.
Citera
2021-09-22, 12:25
Medlem
arbetets avatar
Inför vaccinkrav för vårdanställda och tredje dos till våra utsatta på framförallt äldreboenden:

Nu!

Minst tre avlidna efter covidsmitta på äldreboende i Överkalix
Minst tre personer har avlidit vid det äldreboende i Överkalix som drabbats av ett större covid-utbrott.

Det handlar om ännu fler, säger smittskyddsläkaren Anders Nystedt vid Region Norrbotten.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/smittskyddslakaren-minst-tre-avlidna-efter-covidsmitta-pa-aldreboende
Citera
2021-09-22, 12:36
Medlem
Masingas avatar
https://youtu.be/V2-wJ792NEM

Trump. Kroppar dumpade utanför labbet i Wuhan! Använder de människor i försökstest månntro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in