2021-09-22, 10:14
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vill du att jag ska gå igenom allt vad MSB och FOI skrivit?

Det hade inte skadat om du själv efterforskade lite speciellt då du är så aktiv gällande C19 propagerandet.

Här har du officiella dokument vad våra kära myndigheter skriver om hur "desinformation" (läs: kritik) om vaccin skall bekämpas på olika forum. Allt finns tillgängligt bara man är det minsta lilla nyfiken.

MSB: https://www.msb.se/sv/aktuellt/pagaende-handelser-och-insatser/msbs-arbete-med-anledning-av-coronaviruset/stod-till-aktorer/vilseledande-information-om-vaccin-och-vaccinering/

"MSB utbildar länsstyrelser, regioner, kommuner samt andra myndigheter i hur man kan hantera desinformation och ryktesspridning kopplat till vaccin och vaccination. Utbildningarna samordnas via länsstyrelserna i respektive region."

Hur många av dessa "utbildade" tror du är här inne på Flashback och kör sin propaganda?
Citera
2021-09-22, 10:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Ja, du skiter ur dig siffror utan någon som helst förankring i verkligheten.

Ja, Sverige.

Nästan 70,000 inläggningar har skett.

Folk under 50 år.

Ca 1600 inläggningar. Det har dött 161 stycken.

Befolkning 6,4 miljoner = nästan 60% av Sveriges befolkning.

Men du vill ju ta med alla för att det ser bättre ut för dina teser och argument. Sedan hur ska jag redovisa biverkningar när läkare inte tar dem seriöst och vägrar utreda dem?

Hur många under 50 år har behövt läggas in på sjukhus efter vaccinering? Är det fler eller färre än 1600 personer? Betänk också att det garanterat det dessutom är minst dubbelt så många även i denna grupp som vaccinerats än de som varit smittade. Jag tror ju inte 3000 personer under 50 år har behövt uppsöka sjukhusvård efter att ha vaccinerats.
Citera
2021-09-22, 10:21
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur många under 50 år har behövt läggas in på sjukhus efter vaccinering? Är det fler eller färre än 1600 personer? Betänk också att det garanterat det dessutom är minst dubbelt så många även i denna grupp som vaccinerats än de som varit smittade. Jag tror ju inte 3000 personer under 50 år har behövt uppsöka sjukhusvård efter att ha vaccinerats.

Räknar du inläggningarna under 12 månader eller sedan pandemin startade för ca 20 månader sedan?
Citera
2021-09-22, 10:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Räknar du inläggningarna under 12 månader eller sedan pandemin startade för ca 20 månader sedan?

Jag räknar inläggningar sedan man vaccinerade. Tidsrymden spelar ju för övrigt ingen roll då vi diskuterar incidensen. Sjukhusinläggning per smittad, jämfört med sjukhusinläggning per vaccinerad.
Citera
2021-09-22, 10:32
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:

Det där är den totala inläggningen av folk under 50 år utan underliggande sjukdom som har lagts in sedan pandemins början.

Det är en extrem logisk slutledning att påstå att vaccinet har skyddat resterande människorna.
Citera
2021-09-22, 10:32
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Jag räknar inläggningar sedan man vaccinerade. Tidsrymden spelar ju för övrigt ingen roll då vi diskuterar incidensen. Sjukhusinläggning per smittad, jämfört med sjukhusinläggning per vaccinerad.

En inte allt för ovanlig funktionsnedsättning som drabbar även unga som smittas är smak och luktbortfall. Detta är också något man motverkar genom att vaccinera sig. Man vet inte heller exakt hur många som det kan vara kvarstående för. Det kan vara relevant att lyfta detta för att inte bara fokusera på dödstal och sjukhusbehov.
Citera
2021-09-22, 10:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Det där är den totala inläggningen av folk under 50 år utan underliggande sjukdom som har lagts in sedan pandemins början.

Det är en extrem logisk slutledning att påstå att vaccinet har skyddat resterande människorna.

Det är precis det jag menar. På vissa här inne låter det som att vaccinet skulle vara farligare än sjukdomen om man är under 50 år, men jag vill hävda att det är totalt bullshit. Jag tycker allt pekar på att samtliga grupper tjänar på att vaccinera sig. Även ungdomar. Även om risk för svår sjukdom är låg om man är ung, är risken för svåra biverkningar av vaccinet ännu lägre.
Citera
2021-09-22, 10:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
En inte allt för ovanlig funktionsnedsättning som drabbar även unga som smittas är smak och luktbortfall. Detta är också något man motverkar genom att vaccinera sig. Man vet inte heller exakt hur många som det kan vara kvarstående för. Det kan vara relevant att lyfta detta för att inte bara fokusera på dödstal och sjukhusbehov.

Det är du förstås 100% rätt i. Tycker själv att det varit så enkelriktat fokus enbart på antal döda, men det faktum att över 70 tusen behövt sjukhusvård är ju en jättestor faktor att ta hänsyn till. Det passerar liksom inte obemärkt, men sedan har vi förstås de som blir ordentligt sjuka och drabbas av andra former av åkommor också. Precis det du nämner. Det är väl inte så jävla kul att förlora lukt och smaksinne för mycket lång tid heller....
Citera
2021-09-22, 11:00
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Det här är ju lite intressant, likadant med senaste siffrorna från Israel, fler som hamnar på IVA som är ovaccinerade. Risken för att dö är dock klart högre för de vaccinerade (om de väl hamnar på IVA)
Sedan avlider det ju folk utanför IVA också. De sköraste som man inte tror kommer att klara den påfrestande IVA vården. De är med störst sannolikhet vaccinerade.

Vi har ju kunnat läsa om ålderdomshem med smittade och avlidna fullvaccinerade personer.

Så i vart fal i september kan vi konstatera att fler vaccinerade avlider en ovaccinerade både i och utanför IVA.

Vi har kunnat läsa att personer med utländska rötter är överrepresenterade på IVA. Samtidigt vet vi ju att mer män en kvinnor drabbas av svår covid. Den senaste presskonferensen av FoHM har jag för mig att man berättade att de områden med mycket utlandsfödda kunde ha så dålig vaccinationstäckning att enbart en tredjedel var fullvaccinerade. Vi vet ju också att fler kvinnor en män vaccinerar sig.

Man kan alltså inte förvänta sig att vaccinationstäckningen är så hög som 80-90% (jag har sett att en del i tråden vill påstå det) för de grupper som skulle hamnat på IVA. Vaccinationstäckningen bland invandrar män i 40-60 åren är inte så hög utan tyvärr ganska låg.

Vill man minska antal avlidna så istället för att vaccinera barn bör man ge en tredje dos till de äldre samt inrikta sig på invandrarmän i medelåldern, speciellt de som är lite runda.
Citera
2021-09-22, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tittar på worldometer och kurvor för till exempel Thailand. I början på pandemin så hade till exempel Thailand inga dödsfall att tala om, idag rapporteras 240 avlidna och 11.692 nya bekräftat smittade. Hur kan det komma sig att Thailand som i bland annat den här tråden hyllades för något år sedan inte har lyckats hålla spridningen i schack med munskydd, appar, tempmätning, spårning och annat som de påstods göra mycket bättre än Sverige?
Nu vet jag inte hur situationen ser ut i Thailand, men Hong Kong där bor visar naturligtvis hur effektiva munskydd är.

Vi har haft 12tusen fall och 213 dödsfall.

Totalt. Sedan pandemin bröt ut för 18 månader sedan. Vad är motsvarande siffror för Sverige? 3 miljoner smittade och 15tusen döda? Trots att Sverige och Hong Kong har befolkningar av ungefär samma storlek.

Hong Kong hade inte en statistiskt säkerställd överdödlighet under 2020.

Med tanke på hur extremt tätbefolkat det är i Hong Kong, hur tror du det hade gått om vi inte använde munskydd?
Citera
2021-09-22, 11:01
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Det är precis det jag menar. På vissa här inne låter det som att vaccinet skulle vara farligare än sjukdomen om man är under 50 år, men jag vill hävda att det är totalt bullshit. Jag tycker allt pekar på att samtliga grupper tjänar på att vaccinera sig. Även ungdomar. Även om risk för svår sjukdom är låg om man är ung, är risken för svåra biverkningar av vaccinet ännu lägre.

Naturlig infektion get eventuell livslång immunitet, 5-37x bättre skydd, du smittar inte andra.

Vaccinet så behöver du boosterdoser några gånger per år, skyddet går ner från 90% till 16% efter 6 månader, du smittar andra fast du inte vet det.

Lägg sedan till eventuella biverkningar som blödningar från vaginan, hjärtkällsproblem och andra eventuella biverkningar så är det halvt efterblivet att någon under 50 år skulle göra denna chansning.
Citera
2021-09-22, 11:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Verkar som smittan sprids på äldreboenden igen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Det här låter inte bra alls.

"Minst tre personer har dött vid ett äldreboende i Överkalix som har drabbats av ett större coronautbrott, rapporterar SVT Nyheter Norrbotten.Två veckor har gått sedan smittan började sprida sig på äldreboendet och ett 30-tal personer, både boende och personal, har insjuknat under tiden.
– Jag kan bekräfta att tre personer har avlidit, men det handlar tyvärr om ännu fler, säger smittskyddsläkaren Anders Nystedt i ett mejl till SVT."

De borde alla varit vaccinerade på äldreboendet. Hade varit intressant att veta om de blivit vaccinerade med Astravaccinet eller inte. Kanske är det även nu så att det behövs påfyllnadsdoser för de som fick sitt vaccin jan-mars ? Finns ju en hel del som pekar på att skyddet är rätt skralt efter 6 månader och de allra äldsta är väl dessutom de som svarar sämst på vaccin. Här tycker jag att Folkhälsomyndigheten omgående måste sätta ned foten och presentera en ny omfattande vaccinationsplan, så vi får ett rullande schema för påfyllnadsdoser. Det här kommer bli ett jätteproblem om man inte tar tag i det här omgående. Inte bra att ta bort alla restriktioner, samtidigt som folks vaccinationsskydd har försvunnit. Då kan vi gå mot katastrof....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in