2021-09-21, 18:46
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Bra, för då håller du således med om att du inte ska vara välkommen till offentliga sjukhus för covidbehandling. Får du Boris Johnson-covid och behöver syrgas, så ska du förnekas denna i den offentliga sjukvården.

Du måste vända dig till den privata sjukvården, eller skaffa dig din egen syrgas. Får du inte tag på den? Synd.

Det är lugnt lilla mannen.

Har haft Corona två gånger, och har en del postcovid symtom.

Sedan förstår jag inte ditt moraliserande överhuvudtaget om jag ska vara ärlig. Varför ska jag inte ha syrgas osv igen enligt dig?

Påstår du att alla människor som har förorsakat sin egen olycka inte ska få vård eller vadå? Det vill säga alla som råkade köra för fort och krockade, de som röker och utvecklat cancer m:fl.

Du är bara allmänt förvirrande just nu.

Nästa gång kan du istället besvara sakfrågorna istället för dina halmgubbar och härskarteknik?
Citera
2021-09-21, 18:49
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
På IVA under hela pandemin har 833st under 50 år som inte tillhör någon känd riskgrupp tagit upp plats. 616 av dem är män.

Slänger vi även med de som är 50-59 år blir siffran 1625st. 1218 av dessa är män.

Detta är ju bara IVA då.

Och hur många räknade Tegnell och FHM med att det skulle vara på IVA och slutenvården igen?

Antar så att de hängde med?

1625 st utav nästan 80k är ingenting dock.

Desto mer vi gräver i siffrorna desto mer uppenbart blir det att åldern 50 och neråt är nästan nästintill betydelselösa.
Citera
2021-09-21, 19:01
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har munskydden tagit slut eller varför ökar spridningen drastiskt i flertalet av ovanstående länder?

Bugg i apparna och brist på termometrar?

Jag är sesiöst intresserad av en förklaring till varför länder som tidigare hyllades som mycket bättre än Sverige nu tycks ha förlorat greppet, och skyll inte på Delta för ovanstående recept på framgång bör bita på vilken variant som helst, särskilt munskydden.
Det minskar dramatiskt i Japan.
De har knappt några fall alls i Taiwan (ca. 5 fall om dagen).
De hade ~1,600 fall om dagen i Korea i Juli. Nu har de 1,900
Det minskar ordentligt i Vietnam (-40% sista 14 dagarna).
Thailand har minskat stadigt sedan April (-40% sedan April).

Vilket av dessa länder är det som "förlorat greppet"?
Citera
2021-09-21, 19:03
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Intensivvårdade är inte samma sak som sjukhusvårdade. Lär dig läsa istället för att anklaga andra för att ljuga.

Alltis samma lila klick faktaförnekande tomtar här inne som ska överdriva hela spektaklet.

Ja så vad att folk besöker sjukhuset… är det endast för c19 de gör det?

Tidigare i den ursprungliga definitionen så skulle det vara ”stort antal döda” för att klassa som pandemi … vilket WHO så lägligt ändrade unför svininfluensan

För C19 skytade man räkna antal döda utan fokuserade på antal smittade
Även positionerna för svårt sjuka har nu flyttats till sjukhusbesök

Jag säger bara… skit ner er med er kampanj… tillhör även du den klick som MSB utbildat i hur bemöta vaccibmotstånd?
Citera
2021-09-21, 19:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Antagligen betydligt större siffror. Man ser det också i flera länder:

Vaccine mandates are proving successful in European countries. That may bode well for the US.
/.../But there's evidence that vaccine mandates indeed work: Several European countries — including France, Greece, and Italy — saw vaccination rates rise shortly after instating new vaccine requirements. People who were initially wary of the shots seemed to change their minds once vaccines become a prerequisite for returning to work or entering bars, restaurants, gyms, and concert venues.
https://www.businessinsider.com/vaccine-mandates-working-europe-boost-vaccination-rates-us-2021-9?r=US&IR=T

Japp. I alla fall rena nöjen skulle man kunna stänga de ovaccinerade ute ifrån: dansställen, pubar, klubbar, barer, teatrar, biografer, åskådarsport, finare restauranger (men inte lunchrestauranger och snabbmatställen, de kan vara nödvändiga ibland), vinprovningar, kryssningar (typ Ålandsbåten - det skulle ge många WT eld i baken till vaccinationsstället)...

Gym och simhallar, sporthallar och sådant är lite ambivalent, för folk blir ju samtidigt mer motståndskraftiga mot sjukdomar överlag, om de håller sina kroppar i trim. Bibliotek behöver vara tillgängligt för att läskunnigheten ska hållas uppe, och för att människor som inte har råd med egen dator ska kunna ta till sig samhällsinformation och hålla kontakt med myndigheter. Etc.. Men som sagt: jag tror att just det klientelet som inte har "itts" gå och vaccinera sig, är det som skulle få mest bråttom om man drog in rena nöjen för dem. De tänker väldigt kortsiktigt.
Citera
2021-09-21, 19:05
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
70475 har vårdats på intermediär covidavdelning (slutenvården). Till detta ska läggas dina 7924 patienter på IVA, vilket blir närmare 80 000 som vårdats på sjukhus. Så jävla påläst är du inte din förnekande fåntratt.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/statistik/statistik-covid19-inskrivna.xlsx

Påläst är jag… det handlar snarare om vart gränsen dras för att motiver hela detta spektakel.

lverdrifter och alarmism helt i linje med regerings önskan.
Läs vad MSB och FOI skriver
Citera
2021-09-21, 19:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det minskar dramatiskt i Japan.
De har knappt några fall alls i Taiwan (ca. 5 fall om dagen).
De hade ~1,600 fall om dagen i Korea i Juli. Nu har de 1,900
Det minskar ordentligt i Vietnam (-40% sista 14 dagarna).
Thailand har minskat stadigt sedan April (-40% sedan April).

Vilket av dessa länder är det som "förlorat greppet"?

Jag tittar på worldometer och kurvor för till exempel Thailand. I början på pandemin så hade till exempel Thailand inga dödsfall att tala om, idag rapporteras 240 avlidna och 11.692 nya bekräftat smittade. Hur kan det komma sig att Thailand som i bland annat den här tråden hyllades för något år sedan inte har lyckats hålla spridningen i schack med munskydd, appar, tempmätning, spårning och annat som de påstods göra mycket bättre än Sverige?
Citera
2021-09-21, 20:00
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Men nu har dina föredömen norrmännen redan dömt ut Covid

Det var ett märkligt synsätt. Jag ser det inte som att norrmännen har dömt ut viruset. Jag ser det som att norrmännen har besegrat viruset, med förhållandevis små förluster.
Citera
2021-09-21, 20:13
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Du bättrar på samhället och mänskligheten genom att skjuta alla klimathetsare.

Driver pandemin?

Vaccinerade sprider även viruset lilla vän. För infektion och asymtomatisk smitta så går skyddet från 90% ner till 16% efter 6 månader.

Det är ju förträffligt att du och andra älskar att intala er själva att ni sprider "mindre virusmängder" för att rättfärdiga er fascism.

Oavsett virusmängd så sprider du viruset.

Vilket är också extremt skrattretande att det är samma personer som skiter ur sig detta nu som sedan sket fullständigt i vården och restriktionerna förra året. Se bara Black Lives Matter demonstrationerna mitt under den brinnande pandemin.

Dubbelmoralen hägrar hos de självgoda.

Som inne helvete.

Pandemin håller nu på att växla till att bli en endemi med virus vi alltid kommer att få leva med. Att fundamentalt ändra människors beteenden bara för ett virus lär bli tungrott. Det gäller alla sjukdomar som t ex vinterkräksjukan osv.

Alla kommer förr eller senare att bli exponerade av viruset vare sig man vill det eller ej. Finns således stora fördelar både ur individens perspektiv och samhällsperspektivet att vaccinera sig.

Folk vill leva normalt liv. Det är inget fel med det.
Senast redigerad av raskens 2021-09-21 kl. 20:16.
Citera
2021-09-21, 20:25
Medlem
Hur ser fördelningen av Covid sjuka VS andra sjukdomar ut på IVA?

Har en kollega som åkt in och ut från akuten och legat inne pga blodproppar (hen är dubbelvaccinerad sedan 1 mån tillbaka) de senaste 3 veckorna. Räknas de in i statistiken som IVA patient och som dubbelvaccinerad eller det är just bara när man ligger sjuk i Corona?
Citera
2021-09-21, 20:32
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Och alla de 70-80 tusen personer som behövt sjukhusvård för covid19 då? Vad har du att säga till dem? Att de är hypokondriska, när syresättningen är nere på 70%?

Man skulle ha givit dom tex ivermectin och vitamin D och C i ett tidigt skede, att vänta tills en skröplig människa är riktigt sjuk innan man ger vård och sedan söva ner denna och sätta in en andningsmaskin, det ger inge vidare bra odds det.
Citera
2021-09-21, 20:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Påläst är jag… det handlar snarare om vart gränsen dras för att motiver hela detta spektakel.

lverdrifter och alarmism helt i linje med regerings önskan.
Läs vad MSB och FOI skriver

Vill du att jag ska gå igenom allt vad MSB och FOI skrivit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in