Citat:
Ursprungligen postat av
Onlyplaydanuts
Det här är ju lite intressant, likadant med senaste siffrorna från Israel, fler som hamnar på IVA som är ovaccinerade. Risken för att dö är dock klart högre för de vaccinerade (om de väl hamnar på IVA)
Sedan avlider det ju folk utanför IVA också. De sköraste som man inte tror kommer att klara den påfrestande IVA vården. De är med störst sannolikhet vaccinerade.
Vi har ju kunnat läsa om ålderdomshem med smittade och avlidna fullvaccinerade personer.
Så i vart fal i september kan vi konstatera att fler vaccinerade avlider en ovaccinerade både i och utanför IVA.
Vi har kunnat läsa att personer med utländska rötter är överrepresenterade på IVA. Samtidigt vet vi ju att mer män en kvinnor drabbas av svår covid. Den senaste presskonferensen av FoHM har jag för mig att man berättade att de områden med mycket utlandsfödda kunde ha så dålig vaccinationstäckning att enbart en tredjedel var fullvaccinerade. Vi vet ju också att fler kvinnor en män vaccinerar sig.
Man kan alltså inte förvänta sig att vaccinationstäckningen är så hög som 80-90% (jag har sett att en del i tråden vill påstå det) för de grupper som skulle hamnat på IVA. Vaccinationstäckningen bland invandrar män i 40-60 åren är inte så hög utan tyvärr ganska låg.
Vill man minska antal avlidna så istället för att vaccinera barn bör man ge en tredje dos till de äldre samt inrikta sig på invandrarmän i medelåldern, speciellt de som är lite runda.