2021-09-21, 20:45
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tittar på worldometer och kurvor för till exempel Thailand. I början på pandemin så hade till exempel Thailand inga dödsfall att tala om, idag rapporteras 240 avlidna och 11.692 nya bekräftat smittade. Hur kan det komma sig att Thailand som i bland annat den här tråden hyllades för något år sedan inte har lyckats hålla spridningen i schack med munskydd, appar, tempmätning, spårning och annat som de påstods göra mycket bättre än Sverige?
Enligt de uppgifter jag har kom smittan i Thailand in via arbetare (icke registrerade) som korsade gränsen mellan Myanmar och Thailand och sedan begav sig till de industrier och jordbruk där de arbetade. Till slut fick smittan fäste. Sedan tror jag personligen att de gigantiska protester och demonstrationer som hölls 2021 hjälpt till. Political unrest med trettio tusen ilskna arbetare som står tätt sammanpackade och skriker tre dagar i stöten för att sedan åka hem till byarna för att samla kraft är ingen vidare idé om man skall begränsa smittspridningen,
Citera
2021-09-21, 21:08
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför ska en i övrigt frisk 35-åring börja äta en massa C- och D-vitamin om det inte föreligger någon brist? Risken är ju bara att vederbörande drabbas av njursten.

Att c vitamin orsakar njursten är fake news

“Besvären beror inte på C-vitaminet utan på tillsatserna i just brustabletten”
Citera
2021-09-21, 21:38
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Dagens halmgubbe går till dig.

Berätta mer om hur dessa stora fördelar är för alla under 50 år nu igen?

Ja, folk kan leva normalt utan vaccinet om man är under 50 år, och man vaccinerar riskgrupperna och de äldre.

Du får mer än gärna komma med argument att det inte skulle gå, SHOT!

Ju fler man vaccinerar desto mindre blir virustrycket. Det finns inget på-av tillstånd. Ju fler som vaccineras generellt desto bättre. Även om vi nu ligger över 90% för dom äldsta så är det inte skyddet 100%. Var man ska sätta gränsen för vad som är acceptabelt vet jag inte men nu börjar vi närma oss vad som kan vara rimligt. I England har dom återgått till nornalt läge med ca 130 döda per dag det motsvarar ca 5ggr mer än vad vi har nu per capita. Förhoppningsvis får vi inte så illa. Ju mer vi vaccinerar desto bättre så slipper man jobbiga nedstängningar. I usa finns nu delstater där det är så låg vaccinationsgrad att dom har högre dödlighet äv vår värsta period 2020. Få vill hamna i det tillståndet.
Citera
2021-09-21, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har munskydden tagit slut eller varför ökar spridningen drastiskt i flertalet av ovanstående länder?

Bugg i apparna och brist på termometrar?

Jag är sesiöst intresserad av en förklaring till varför länder som tidigare hyllades som mycket bättre än Sverige nu tycks ha förlorat greppet, och skyll inte på Delta för ovanstående recept på framgång bör bita på vilken variant som helst, särskilt munskydden.

Äre inte just så då - delta slår deras lyckade åtgärder med hästlängder.. Sen att folk mer å mer skiter i reglerna. Man vänjer sig. Tegnell må ha haft fel i mycket man han var tidig 2020 feb med att poängtera att de här kommer pågå länge länge länge å de fanns ingen idé att sätta högsta restriktioner tidigt. Den slutar få effekt.
Citera
2021-09-21, 21:53
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ju fler man vaccinerar desto mindre blir virustrycket. Det finns inget på-av tillstånd. Ju fler som vaccineras generellt desto bättre. Även om vi nu ligger över 90% för dom äldsta så är det inte skyddet 100%. Var man ska sätta gränsen för vad som är acceptabelt vet jag inte men nu börjar vi närma oss vad som kan vara rimligt. I England har dom återgått till nornalt läge med ca 130 döda per dag det motsvarar ca 5ggr mer än vad vi har nu per capita. Förhoppningsvis får vi inte så illa. Ju mer vi vaccinerar desto bättre så slipper man jobbiga nedstängningar. I usa finns nu delstater där det är så låg vaccinationsgrad att dom har högre dödlighet äv vår värsta period 2020. Få vill hamna i det tillståndet.

Tyvärr så verkar du ha skolkat totalt när det kommer till immunitet genom naturlig infektion jämfört med vaccinet.

Naturlig infektion: 5-37x bättre skydd, räcker antagligen livet ut efter en infektion, du sprider inte smittan längre.

Vaccinet: Stegvis sjunkande effekt, måste antagligen ta 1-2 booster doser per år. Du sprider smittan ovetandes.

Du skiter ur dig att ovaccinerade sprider smittan, men det handlar fortfarande om att äldre och riskgrupperna ska vaccinera sig för att skydda sig? Vilka är det de smittar om dessa är redan vaccinerade nu igen?

Redovisa åldersgrupperna.

Hur många döda under 50 år som är friska och inte är i någon riskgrupp i båda länderna?

Du bara svamlar ut statistik utan att ens ta dem inom perspektiv.
Citera
2021-09-21, 22:12
Medlem
Citat:
Det där går nog båda vägarna.
l]

Nej, vaccinerade omvandlar de nuvarande typerna till ofarliga virus i sina kroppar, om de ens får viruset igen. Det är ovaccinerade som muterar virusen på oförutsedda sätt.
Citera
2021-09-21, 22:16
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Haha ja för det förklarar ju hur ekonomin fungerar i sin helhet, tack så mycket varför tänkte jag inte på det Om det är någon som har noll koll så är det du. Räcker att kolla på dina startade ämnen för att bilden ska tona fram..."Fylle-sms..kan det leda till något bra.?" Jag tror att jag hellre diskuterar makroekonomi med någon som har en större hjärna än en jordnöt...hejdå...

Du gillade inte rubriken på en tråd som jag startade i oktober 2007, så då kan inte Quantitative Easing eller Fractional Reserve Banking finnas? Du är Dunning-Kruger personifierad.
Citera
2021-09-21, 22:20
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du har inga källor alltså? Du bara gissar?

https://www.cdc.gov/media/releases/2021/p0607-mrna-reduce-risks.html

Studie där deltagarna fick testa sig varje vecka under 17 veckors tid oavsett om de hade symtom eller inte.

Resultatet - 91% lägre chans att vara smittad som vaccinerad.

Vem stannade hemma? Vem hade symtom? Det står snarare just det jag hävdar; att ovaccinerade kände symtom, och därför är mer sannolika att stanna hemma (om de inte är på en helvetisk arbetsplats, där man inte kan stanna hemma).

Studien gäller för övrigt för tiden före delta, som ändrat spelplanen när det gäller smitta.
Citera
2021-09-21, 22:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Att c vitamin orsakar njursten är fake news

“Besvären beror inte på C-vitaminet utan på tillsatserna i just brustabletten”

Ingenting är bra att överdosera. Då blir det toxiskt.
Citera
2021-09-21, 22:30
Medlem
Aktuellt idag: Stora protester i Melbourne mot covid-19 åtgärder.

What? Nej. Det var fackanslutna arbetare som protesterade mot vaccinmandatet.
Citera
2021-09-21, 22:49
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Tyvärr så verkar du ha skolkat totalt när det kommer till immunitet genom naturlig infektion jämfört med vaccinet.

Naturlig infektion: 5-37x bättre skydd, räcker antagligen livet ut efter en infektion, du sprider inte smittan längre.

Vaccinet: Stegvis sjunkande effekt, måste antagligen ta 1-2 booster doser per år. Du sprider smittan ovetandes.

Du skiter ur dig att ovaccinerade sprider smittan, men det handlar fortfarande om att äldre och riskgrupperna ska vaccinera sig för att skydda sig? Vilka är det de smittar om dessa är redan vaccinerade nu igen?

Redovisa åldersgrupperna.

Hur många döda under 50 år som är friska och inte är i någon riskgrupp i båda länderna?

Du bara svamlar ut statistik utan att ens ta dem inom perspektiv.

Riskerna med biverkningar av vaccinerna är långt mindre än sjukdom, även för en 18åring. Det har stöts och blötts många gånger men hänvisar jag till FHM och vetenskapliga undersökningar anar jag du inte tror på dom. Så jag väljer vaccin framför sjukdom vilken dag som helst.

Det är fullt möjligt att sjukdom ger bredare immunitetsskydd. Det har förmodligen bidragit till att dämpa pandemin. Troligen är ca 20% av vår befolkning immuna pga sjukdom. Men det har haft ett högt pris.

Det är ingen som vet med säkerhet hur bra immuniteten blir från sjukdom och virus, En del tyder på att en tredje spruta kan behövas för Pfizers. Modernas tycks hålla betydligt bättre. Vi får se nästa år.

Influensavaccinet ges en gång per år så jag gissar man kommer att ta fram en mix med Covidvaccin. Långsiktig tkommer nog det att hamna i samma spruta som influensavaccinerna.

Appropå det så har Norge nu klassat Covid som säongsinfluensa. Fullt rimligt. Frågan är hur mycket den kommer at mutera i framtiden, nu verkar det ju har lugnat ner sig så kommer det inte många nya mutationer så kanske tre doser räcker för livet ut.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bGLrl3/norge-klassar-corona-som-en-influensa
Senast redigerad av raskens 2021-09-21 kl. 23:16.
Citera
2021-09-21, 23:01
Medlem
Vekrusets avatar
Här är en intressant artikel, som går igenom olika försök att testa och förstå vad som gör covid så oförutsägbart. Man har gjort en hel del genombrott i info om hur våra immunsystem fungerar:

Citat:
Your Immune System Could Turn COVID-19 Deadly

Hidden autoimmunity may explain how the coronavirus wreaks such widespread and unpredictable harm.

https://magazine.ucsf.edu/your-immune-system-could-turn-covid-19-deadly?fbclid=IwAR1TUfV2zqACKvyxaMzGvhylSm4jDskb5A e4nTbP6GFPU jk0hyUugOKYUq8

Särskilt intressant tycker jag att det är att alla dessa covid-symtom också är rapporterade vaccinbiverkningar. Så jag anser fortsatt att både covid och vaccinen är farliga för oss. Men svårt att göra någonting åt i en global värld i ofas - Kinas brutala metoder stampade ut smittan lokalt, men de bjussade på att sprida den utanför sina gränser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in