2021-09-21, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4Motion
Om nu fordon körts av båten till havs så är det väl möjligt?
Är det inte så att när en sådan båt som Estonia ligger i hamn så vilar väl dom bakre portarna på land?
Portarna kan väl också flexa via sin gångjärn för att kompensera för höjden på kajen samt aktuellt vattenstånd?
När det inte finns någon kaj att vila emot utan bara öppet hav så borde väl en form av nedförsbacke skapas?
Detta skulle väl kunna förklara dom metalliska ljud som vissa har vittnat om och som orsakats av fordonen när dom skrapar i portarna i sin färd ned i vattnet.
Att det sen finns ett påstående om att dessa objekt finns 400 meter från vraket kan ju också ha sin förklaring.
Utgå i från att det var containrar på lastbilarna samt att dessa var i gott skick som inte släppte in vatten fort som möjliggjorde att dom kunde följa med strömmarna en bit innan sista vilan på botten.
Runt om i hela världens hav så flyter det runt avsiktligt dumpade containrar som hamnat med portarna nedåt vilket skapar en livsfarlig flytande kork.
Tittar man sedan på intervjun med Lina så får man ju ta en del med en nypa salt men det märkliga är ju dock att det skedde så mycket försvinnande samt mord på folk som varit i närheten av detta.
Är allt det bara tillfälligheter?
Sista metrarna på akterporten är ledad, om du tittar på bilder av Estonias akter så ser du att sista biten av porten verkar luta utåt när den är stängd det är den biten som går att justera för höjden på kajen, Estonia har den utanför fartyget på andra färjor viks den istället inåt som på Marielle te.x. själva porten kan aldrig sänkas mer än rakt ut då ducktail skulle ta emot dessutom verkar det onödigt att ha så långa kolvar i hydrauliken när det går att lösa på enklare vis.
En nedförsbacke för att få en tradare att rulla med den kraft som krävs när ram etc börjar skrapa i ska dessutom var hyfsat brant.
Det är riktigt att det flyter omkring tappade containrar i havet, vilket långseglare är livrädda för, dessa kan flyta runt under mycket lång tid. Så om det nu är som du säger då uppstår istället frågan varför sjönk de så nära Estonia och så fort.
Citera
2021-09-21, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-sounds
Kurm säger i denna intervju att man inte har för avsikt att undersöka döda kroppar:

No, we will not be examining dead bodies or bringing anyone up.

Han säger också att:

Our first task will be to determine the situation of the bow area. But since the car deck is now accessible, we plan to survey it as far as can be done safely. The material will allow us to analyze vehicles on top of the scrap heap and whether any are missing when compared to the ship’s manifest.

https://news.postimees.ee/7334259/kurm-expedition-interested-in-ms-estonia-interior

Det låter bra. Men kan det möjligen bli så att dom som tror att kaptenen ligger skjuten på bryggan nu blir besvikna? Kurm ses ju som en som ska ta fram "sanningen" om händelsen. Det verkar ju som sagt om iaf Linna tror att man ska leta lastbilar och skotthål.
Citera
2021-09-21, 19:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spark1
Det låter bra. Men kan det möjligen bli så att dom som tror att kaptenen ligger skjuten på bryggan nu blir besvikna? Kurm ses ju som en som ska ta fram "sanningen" om händelsen. Det verkar ju som sagt om iaf Linna tror att man ska leta lastbilar och skotthål.
Hela iden med en kapten med skotthål i pannan på bryggan är befängd från början till slut. Hur skulle någon kunna veta det? Man hittade tre kroppar på bryggan om jag minns rätt, och om en av dessa hade haft ett skotthål så hade ”konspiratörerna” givetvis tagit den därifrån.

Det finns f.ö. inga belägg för att kaptenen var på bryggan. Det verkar rimligt att han tog sig dit, men han hörs inte i nödradiotrafiken. Enligt Witte och andra stollar är han väl redan mördad då…
Citera
2021-09-21, 19:06
Medlem
Den Kurm-ledda expeditionen väntas nå platsen för Estonias vrak kl. 06:00.

Ska bli spännande och se om den finska kustbevakningen låter de arbeta ostört, jag är tveksam.

Enligt Mare Liberum foundations hemsida kommer de ladda upp bilder och filmer från expeditionen här:

www.scanpix.ee
user: estonia
password: estonia2021
Citera
2021-09-21, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Hela iden med en kapten med skotthål i pannan på bryggan är befängd från början till slut. Hur skulle någon kunna veta det? Man hittade tre kroppar på bryggan om jag minns rätt, och om en av dessa hade haft ett skotthål så hade ”konspiratörerna” givetvis tagit den därifrån.

Det finns f.ö. inga belägg för att kaptenen var på bryggan. Det verkar rimligt att han tog sig dit, men han hörs inte i nödradiotrafiken. Enligt Witte och andra stollar är han väl redan mördad då…

Jag tror han är en av de tre personerna där, även fast han inte hörs i nödtrafiken. Linde säger ju flera olika saker i sina förhör, men ett av påstående är ju att kaptenen är där eller precis har kommit upp när han (Linde) kommer tillbaka från sin sista rond. Utgår vi från att slagsidan uppstår kort efter 01 är det sannolikt att han är kvar, men kanske skadades han eller av någon annan anledning inte kan sköta radion. Han kan ju ha gett order till Ainsalu att sända nödropet.

Jag tror kropparna är överstyrman, kaptenen och fjärdestyrman. Tredjestyrman hittades ju död i havet och jag tror det även gäller andrestyrman.

Ja, du har rätt i din tanke att konspiratörerna borde ha tagit bort kroppen, så har jag inte tänkt, men det är ju självklart! Varför lämna några onödiga spår när man faktiskt är där och dyker.
Citera
2021-09-21, 19:08
Medlem
TheCryptKeepers avatar
Om kaptenen nu skulle ha blivit skjuten så lär hans kvarlevor blivit bortforslade, om det nu skett en cover-up på det tänker jag. Med det i åtanke så borde det vara av intresse av att undersöka hur många kroppar som egentligen finns på bryggan samt vilka de tillhör.
Citera
2021-09-21, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Detta sagt tror jag säkert att Kurm tänker skicka in dykare både på bryggan och bildäck. Jag hoppas att de senare kommer ut igen, med tanke på vrakets skick. Kanske är det där inne man tänker sig köra den där slamsugen, för i annat fall lär det bli svårt att identifiera lastbilar.

Förhoppningsvis låter de bli att rota runt i diket bredvid skadan på SB sida. Det skulle vara bedrövligt om denna frilans-expedition förstörde möjligheten till 3D-avbildning i vår.

Jag håller med. Samtidigt som jag kan tycka att det är bra med en "oberoende" expedition så är ju riskerna att de gör något som påverkar den redan påbörjade undersökningen. Om det händer så har konspiratörerna än en gång något att fästa sig vid.

Jag tycker att man bra hade kunnat vänta med Kurms expedition tills den redan påbörjade utredningen blivit klar. Samtidigt förstår jag också att man ville få igång Kurms expedition så fort som möjligt med tanke på vrakets skick.
Citera
2021-09-21, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Sista metrarna på akterporten är ledad, om du tittar på bilder av Estonias akter så ser du att sista biten av porten verkar luta utåt när den är stängd det är den biten som går att justera för höjden på kajen, Estonia har den utanför fartyget på andra färjor viks den istället inåt som på Marielle te.x. själva porten kan aldrig sänkas mer än rakt ut då ducktail skulle ta emot dessutom verkar det onödigt att ha så långa kolvar i hydrauliken när det går att lösa på enklare vis.
En nedförsbacke för att få en tradare att rulla med den kraft som krävs när ram etc börjar skrapa i ska dessutom var hyfsat brant.
Det är riktigt att det flyter omkring tappade containrar i havet, vilket långseglare är livrädda för, dessa kan flyta runt under mycket lång tid. Så om det nu är som du säger då uppstår istället frågan varför sjönk de så nära Estonia och så fort.

Har du koll på om akterportens "fasta del" i vanliga fall ligger mot kajen eller är det bara den justerbara sista delen? Blev och fundera på om portens hydraulik och andra fästen faktist är designade så att man på öppet hav ska kunna köra ut fordon utan att hydraulik mm brister.
Citera
2021-09-21, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Har du koll på om akterportens "fasta del" i vanliga fall ligger mot kajen eller är det bara den justerbara sista delen? Blev och fundera på om portens hydraulik och andra fästen faktist är designade så att man på öppet hav ska kunna köra ut fordon utan att hydraulik mm brister.
Hittar ingen bättre bild, men visst ser det ut som att även "fasta delen" ligger an mot kajen?
https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/images/report%20pics/folder%203/pg942.jpg
Hydrauliken sitter ganska nära fartyget så ser inte riktigt ut som att akterportens hydraulikfästen är designade för att bära en hel lastbil.

Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Jag håller med. Samtidigt som jag kan tycka att det är bra med en "oberoende" expedition så är ju riskerna att de gör något som påverkar den redan påbörjade undersökningen. Om det händer så har konspiratörerna än en gång något att fästa sig vid.

Jag tycker att man bra hade kunnat vänta med Kurms expedition tills den redan påbörjade utredningen blivit klar. Samtidigt förstår jag också att man ville få igång Kurms expedition så fort som möjligt med tanke på vrakets skick.
Håller med.
En annan aspekt på att de gör sin expedition redan i höst kan möjligtvis kan vara att Postimee inte skulle ha lika stor lust att gå in med stora pengar nästa år när det förhoppningsvis finns gratis högupplösta 3D-bilder av hela fartyget tillgängliga för alla som vill se och därmed inte lika stora pengar för Postimee att tjäna på att sälja undervattensbilder till andra medier, eller?
Senast redigerad av Prudent 2021-09-21 kl. 22:09.
Citera
2021-09-21, 22:26
Medlem
EjSvensks avatar
[quote=Prudent|77337212]Hittar ingen bättre bild, men visst ser det ut som att även "fasta delen" ligger an mot kajen?
https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/images/report%20pics/folder%203/pg942.jpg
Hydrauliken sitter ganska nära fartyget så ser inte riktigt ut som att akterportens hydraulikfästen är designade för att bära en hel lastbil.

Jag gissar att när den avkörningsrampen inte har ett stöd mot typ kajkant och det skulle köras en lastbil med tyngd på den så skulle den omg ramla loss / gå av ... Men det kan i.o.f.s underlätta dumpning om den är helt nedbruten / av och fordonen bara har lite fart och färjan dessutom rör sig i färdriktning framåt.
Citera
2021-09-21, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Hittar ingen bättre bild, men visst ser det ut som att även "fasta delen" ligger an mot kajen?

Tack för bilden. Som du säger så ser det ut som om även portens fasta del ligger mot kajen.

Citat:
Håller med.
En annan aspekt på att de gör sin expedition redan i höst kan möjligtvis kan vara att Postimee inte skulle ha lika stor lust att gå in med stora pengar nästa år när det förhoppningsvis finns gratis högupplösta 3D-bilder av hela fartyget tillgängliga för alla som vill se och därmed inte lika stora pengar för Postimee att tjäna på att sälja undervattensbilder till andra medier, eller?

Det ska verkligen bli intressant att se om expeditionen med Postimees som huvudfinansiär kommer att publicera bilder och videor gratis eller om de tänkt göra pengar på det. Om jag får anta så vill de ju göra pengar, så vi "vanliga dödliga" får antagligen nöja oss med lågupplöst material, medan de som vill betala även får tillgång till mer högupplöst material.
Citera
2021-09-21, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EjSvensk
Jag gissar att när den avkörningsrampen inte har ett stöd mot typ kajkant och det skulle köras en lastbil med tyngd på den så skulle den omg ramla loss / gå av ... Men det kan i.o.f.s underlätta dumpning om den är helt nedbruten / av och fordonen bara har lite fart och färjan dessutom rör sig i färdriktning framåt.

Nu vet jag inte helt vad du menar med att den omgående sku ramla loss/gå av. Brister hydrauliken så finns ändå gångjärnen kvar. Man kunde kanske jämföra det med hur en vindbrygga fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in