Citat:
Ursprungligen postat av
EjSvensk
Nu är jag ingen lastbils chaufför men nog blir det lite väl mkt "james bond" över det hela om vi ser rent teoretiskt på det så tror jag ändå som lekman att det är möjligt. Går det för övrigt ens att öppna akterporten under färd ?
Du kan göra vad fan du vill på en båt, men det är säkerhetsfunktioner. Du vill aldrig låsa in någon, med dränkning som följd. Men du ska veta vad du gör. Finns inte en chans i helvetet att spetznaz(med förkortningar) suttit och pluggat hur man ska få ner akterrampen, med en timmes inställningstid. Om då dom inte infiltrerat Estonia för flera månader sedan. Vilket är skulle vara löjligt att påstå.
Det finns en anledning att matroserna får sin lön, och en del know how kan man faktiskt ställa på dom.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Det stämmer säkert att vissa överlevare varit ute i hårdare väder, men knappast med Estonia eftersom hon som sagt endast gått i liknande väderförhållanden vid ett eller två tidigare tillfällen.
I vilket fall säger väderrapporterna att det när Estonia sjönk rådde hård kuling med halv storm i byarna och inte endast hård bris vilket "inte ens styv kuling" torde motsvara.
Även nu när berggrund i dagen i anslutning till skadorna på SB-sida bekräftats?
"Inte gått i hårdare väder". Nu blir jag fan arg nästan. Det finns för helvete på YT där Viking Line går in utan problem i Mariehamn under hårdare väder. Flera gånger om året.
Vädret var hårt men inget speciellt för en färja i den storleken. Om man då inte får bildäck fyllt med en massa vatten som slår omkring så man åker omkring som en jävla boll i hytten.
Vill man ha sina konspirationsteorier så borde man fundera på om man inte sprängde bogvisiret eller om det var utslitet. Så skulle jag gjort. Men det är bortbyggt nu.

Pendlat lite och efter den avgår så stänger dom ner en jävla sköld, så i värsta fall får dom köra ett fyrkantigt fartyg. Vilket jag har fullt förtroende att dom klarar. Sover gott som ett litet nyfött svin på dom där färjorna, även när det blåser som fan.