2021-09-20, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-sounds
Okej. Skumt att det stod i en artikel att lastmanifestet var hemligstämplat, men kanske var journalisten som förstått fel.
Tänker du på den här artikeln av John Granlund från 1 nov 2020?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/All7dr/polisen-hemligstamplar-utredningsmaterial-om-estonias-last

"Längst ner i källaren på polishuset Kronoberg har den bortglömda Estoniautredningen förvarats under många år.
Cirka 15 000 osorterade sidor i 27 lådor.
Men stora delar av utredningen är hemligstämplad – bland annat fartygets lastmanifest, spaningsuppslag och korrespondens mellan Ryssland och UD."
Citera
2021-09-20, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Massvis med ton grus östes 400 m ifrån vraket.. En bekväm grusbädd för gamla tappade containrar?
Finnarna vet. De pumpade upp olja från vraket i samma ögonblick..

Vad yrar du om?
dessutom. Källa på att grus östes 400m från vraket, tack.
Citera
2021-09-20, 23:54
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustak
Vad yrar du om?
dessutom. Källa på att grus östes 400m från vraket, tack.

Du kanske inte har sett den här; https://swebbtv.se/w/uG4sNWZPVRH4L3fFw5iWjj

Lina påstår att det finns filmbevis för att gruset östes på en annan plats än över vraket.

God morgon förresten...
Citera
2021-09-21, 00:00
Medlem
EjSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Du kanske inte har sett den här; https://swebbtv.se/w/uG4sNWZPVRH4L3fFw5iWjj

Lina påstår att det finns filmbevis för att gruset östes på en annan plats än över vraket.

God morgon förresten...

Ja det ska tydligen finnas någon form av bevis för att kaptenen blev skjuten mitt i pannan , och sedan detta filmbevis. Det man undrar varför kommer allt fram nu... Estlands motsvarighet till typ Aftonbladet har tydligen även gått ut med dessa uppgifter och dom bör ju ha gjort en del research innan dom publicerar dylik info...
Citera
2021-09-21, 00:06
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EjSvensk
Ja det ska tydligen finnas någon form av bevis för att kaptenen blev skjuten mitt i pannan , och sedan detta filmbevis. Det man undrar varför kommer allt fram nu... Estlands motsvarighet till typ Aftonbladet har tydligen även gått ut med dessa uppgifter och dom bör ju ha gjort en del research innan dom publicerar dylik info...

Det handlar förmodligen om att allt färre litar på beställningsverket, a k a JAIC-rapporten.
Citera
2021-09-21, 00:11
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Har du missat vad tråden handlar om? Allt började för snart ett år sedan.
Citera
2021-09-21, 00:58
Medlem
Citat:
Nu är jag ingen lastbils chaufför men nog blir det lite väl mkt "james bond" över det hela om vi ser rent teoretiskt på det så tror jag ändå som lekman att det är möjligt. Går det för övrigt ens att öppna akterporten under färd ?

Du kan göra vad fan du vill på en båt, men det är säkerhetsfunktioner. Du vill aldrig låsa in någon, med dränkning som följd. Men du ska veta vad du gör. Finns inte en chans i helvetet att spetznaz(med förkortningar) suttit och pluggat hur man ska få ner akterrampen, med en timmes inställningstid. Om då dom inte infiltrerat Estonia för flera månader sedan. Vilket är skulle vara löjligt att påstå.

Det finns en anledning att matroserna får sin lön, och en del know how kan man faktiskt ställa på dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Det stämmer säkert att vissa överlevare varit ute i hårdare väder, men knappast med Estonia eftersom hon som sagt endast gått i liknande väderförhållanden vid ett eller två tidigare tillfällen.
I vilket fall säger väderrapporterna att det när Estonia sjönk rådde hård kuling med halv storm i byarna och inte endast hård bris vilket "inte ens styv kuling" torde motsvara.

Även nu när berggrund i dagen i anslutning till skadorna på SB-sida bekräftats?

"Inte gått i hårdare väder". Nu blir jag fan arg nästan. Det finns för helvete på YT där Viking Line går in utan problem i Mariehamn under hårdare väder. Flera gånger om året.

Vädret var hårt men inget speciellt för en färja i den storleken. Om man då inte får bildäck fyllt med en massa vatten som slår omkring så man åker omkring som en jävla boll i hytten.

Vill man ha sina konspirationsteorier så borde man fundera på om man inte sprängde bogvisiret eller om det var utslitet. Så skulle jag gjort. Men det är bortbyggt nu. Pendlat lite och efter den avgår så stänger dom ner en jävla sköld, så i värsta fall får dom köra ett fyrkantigt fartyg. Vilket jag har fullt förtroende att dom klarar. Sover gott som ett litet nyfött svin på dom där färjorna, även när det blåser som fan.
Senast redigerad av Cubaldebasic 2021-09-21 kl. 01:42.
Citera
2021-09-21, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Tänker du på den här artikeln av John Granlund från 1 nov 2020?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/All7dr/polisen-hemligstamplar-utredningsmaterial-om-estonias-last

"Längst ner i källaren på polishuset Kronoberg har den bortglömda Estoniautredningen förvarats under många år.
Cirka 15 000 osorterade sidor i 27 lådor.
Men stora delar av utredningen är hemligstämplad – bland annat fartygets lastmanifest, spaningsuppslag och korrespondens mellan Ryssland och UD."
Ja det är den artikeln jag tänkte på. Nu ska ju Kurms expedition undersöka bildäck och kan ju vara bra att checka av fordonen mot manifestet. Fast de lär ju ligga huller om buller.
Citera
2021-09-21, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-sounds
Okej. Skumt att det stod i en artikel att lastmanifestet var hemligstämplat, men kanske var journalisten som förstått fel.

Jag vet. Jag mailade journalisten och frågade angående just det, men jag fick inget svar tyvärr.
Citera
2021-09-21, 10:01
Medlem
Det tar tid för Kurm att komma fram till haveriplatsen. Tidigt imorgon bitti verkar dom vara framme.

Bergmark säger i sin senaste video att fokus kommer att vara att dyka på bryggan och bildäcket. Har Kurm sagt någonstans att just leta reda på kaptenen och undersöka hans kranium är prio?

https://youtu.be/8StC3mrFq10
Citera
2021-09-21, 10:41
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spark1
Det tar tid för Kurm att komma fram till haveriplatsen. Tidigt imorgon bitti verkar dom vara framme.

Bergmark säger i sin senaste video att fokus kommer att vara att dyka på bryggan och bildäcket. Har Kurm sagt någonstans att just leta reda på kaptenen och undersöka hans kranium är prio?

https://youtu.be/8StC3mrFq10
Nu är det väl ändå lite väl mycket viskningsleken. Bergmark sitter i sin kajuta och citerar Juri Lina som i sin tur hävdar att Routsilainen has sagt att… vad var det nu, lastbilar under grushögar, kaptener skjutna i pannan? Ingen av dessa tre befann sig ombord på Estonia eller citerar någon som var där. Ändå antas deras fantasier om lasbilar och kaptener ha verklighetsförankring. Varför då?

Detta sagt tror jag säkert att Kurm tänker skicka in dykare både på bryggan och bildäck. Jag hoppas att de senare kommer ut igen, med tanke på vrakets skick. Kanske är det där inne man tänker sig köra den där slamsugen, för i annat fall lär det bli svårt att identifiera lastbilar.

Förhoppningsvis låter de bli att rota runt i diket bredvid skadan på SB sida. Det skulle vara bedrövligt om denna frilans-expedition förstörde möjligheten till 3D-avbildning i vår.
Citera
2021-09-21, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spark1
Jag vet. Jag mailade journalisten och frågade angående just det, men jag fick inget svar tyvärr.
Jag läste om rubriken och det står:

"Polisen hemligstämplar utredningsmaterial om Estonias last".

Alltså kanske det är utredningen om lasten som är hemlig men vilka fordon som finns ser man ju på lastmanifestet och tullens lista. Så tolkar jag det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in