2021-09-21, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Nä det är det denna tråd har handlat om i åratal ! Hon är borta och inte hittad
Citera
2021-09-21, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Är hon tillbaka än eller?

Självklart, har du missat det?! Hon var bara på Ica och handlade, det var så lång kö.
Citera
2021-09-21, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Nä det är det denna tråd har handlat om i åratal ! Hon är borta och inte hittad

Ok, jag bara undra.
Hon kanske vart less och tog sitt pick och pack och drog.
Kanske lever som transvestit någonstans och vägrar ge sig till känna?
Citera
2021-09-21, 20:52
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ja, just det. Men det stämmer uppenbarligen inte på t.ex. Opel Corsa 1982. Därav min fråga.

För att förtydliga: vita positionsljus på framskärmarna är en ovanlig detalj. Vittnena kan ha sett fel, men det är alltså inget som jag kan hitta på de två nämnda bilmodellerna av rimlig årsmodell.
Men är väl konstigt att polisen då säger att CL bil stämmer med vittnens?
Borde de då inte kunna utesluta den bil CL hade tillgång till?
Vet du mer än polisen tror du?
Citera
2021-09-21, 20:56
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Regler ? 🤔 jag fick nyss en varning och har inprincip inte nämt en endaste person vid namn eller initsialer här !! Har inte snokat och skiter fullkomligt i vilka som sitter här i tråden . Väldigt konstigt är det men accepterade varningen 👍

Det finns en lista med regler som man ska följa för att inte få varning eller avstängning, som även gäller annat än att spekulera i andras identitet, koppla ihop nick med personer irl m.m. Förstår du inte varför du fick en varning, hör av dig till moderator och fråga. 👍
Citera
2021-09-21, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Det är en gul blinkers, inte positionsljus.
Tre dörrars verkar perfekt om man ska transportera bort en kropp. NOT.
Håller med men man tager vad man haver .dom har sett en skarpt sluttande bakdel , vi vet ju tyvärr bara att det ev skulle vara en Opel Corsa enligt Kalla Fall .
Egentligen vet jag inte varför bilen diskuteras , dom vet ju vilken bil Claes åkte i den kvällen, och den stämmer väl överens med vittnesmålet på Hällristningsvägen. Varför måste vi knäcka den koden? Jag tror nog Kalla Fall vet vad dom gör 👍
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-21 kl. 21:08.
Citera
2021-09-21, 21:42
Medlem
En relativt vanlig bil på senare halvan av 80-talet och början av 90-talet var SAAB 600...

https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE1OTU5NTE7czoxOiJ3IjtpOjQ4MD tzOjE6ImgiO2k6NDE3O3M6MToiYyI7aTowO3M6MToicyI7aTow O3M6MToiayI7czo0MDoiZWNlZjM0MDk3YTNmMWY5OGE0MDY2Yz liY2Y4ZjQ1MzczNTg2ODgyYiI7fQ==

Kantig i formen och något större än VW golf. En outsider-bil, men många hade såna för dom var ganska billiga att köpa.
Väldigt många av dessa SAABar var dessutom vita.
Det är kanske inte en orimlig gissning att en person kan ha svårt att identifiera en sån bil?

Hur var det med brovittnet?
Är detta ett helt anonymt vittne, eller vet man vem som tipsade?
Citera
2021-09-21, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Det är en gul blinkers, inte positionsljus.
Tre dörrars verkar perfekt om man ska transportera bort en kropp. NOT.
En ljus opel skrotades nog ganska tidigt efter HA försvann
Citera
2021-09-21, 22:24
Moderator
farbror_barbros avatar
[quote=Rotvagen|77335524]
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83

Fast har kalla Fall sagt att killarnas iakttagelser är de som är de viktigaste i detta ? Det kan ju finnas vittnen som inte de har gått ut med till allmänheten . Vittnet Carina som såg en bil parkerad på cykelvägen verkar inte vara ett vittne som kalla fall tagit så stor trovärdighet i att det är av vikt . Skulle även vara intressant vad kalla fall anser om Hanna vittnet och även det omtalade bro vittnet som sett Helena m en vitklädd man m … pilot glasögon .Dessa är inget som KF har ens kommenterat utan mer att C har försökt få kontakt med kvinnor .
Om man får spekulera, och det sägs ju vara fritt fram, så får KF rimligen göra ett val vilka vittnen som skall in i förloppet. Om CL eller någon annan har plockat upp HA med bil, då har hon med all sannolikhet inte promenerat över bron i sällskap med Pilot. Är det en ensam GM, då har Hanna inte hört denne utan något annat. O.s.v.

Vad gäller bilen är det lite annorlunda, för om skogsstigen är BP (eller platsen för inledningen på brottet) så måste GM haft tillgång till en bil i något skede under natten för att transportera HA, död eller levande*.Således är vittnesmålet från killarna på Hällristningsvägen centralt. Något annat vittne som sett bilen i anslutning till förmodad BP finns såvitt jag vet inte. Att det skulle finnas ytterligare ett sådant vittne i utredningen som är okänt för allmänheten efter 29 år...? Låter inte troligt.

*) detta är också det som enligt mig talar starkt mot vår promenerande Pilot. Möjligheten för denne att efter ett överfall på HA få tag på en bil inom kanske 10-15 min måste anses mycket begränsad. Detta var före mobiltelefonernas tid så det förutsätter väl i princip att han hade kunnat ta sig hem och återvända på stört med bil
Citera
2021-09-21, 22:26
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
En relativt vanlig bil på senare halvan av 80-talet och början av 90-talet var SAAB 600...

https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE1OTU5NTE7czoxOiJ3IjtpOjQ4MD tzOjE6ImgiO2k6NDE3O3M6MToiYyI7aTowO3M6MToicyI7aTow O3M6MToiayI7czo0MDoiZWNlZjM0MDk3YTNmMWY5OGE0MDY2Yz liY2Y4ZjQ1MzczNTg2ODgyYiI7fQ==

Kantig i formen och något större än VW golf. En outsider-bil, men många hade såna för dom var ganska billiga att köpa.
Väldigt många av dessa SAABar var dessutom vita.
Det är kanske inte en orimlig gissning att en person kan ha svårt att identifiera en sån bil?

Hur var det med brovittnet?
Är detta ett helt anonymt vittne, eller vet man vem som tipsade?
Då menar du alltså att inte CL kan vara GM, då han inte hade tillgång till en Saab?
Det enda vi vet är att CL hade tillgång till en vit Opel Corsa halvkombi och en ljusgrå Peugot, det har Kalla fall hittat i registren
Citera
2021-09-21, 22:28
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZOrro18790
En ljus opel skrotades nog ganska tidigt efter HA försvann
Du vet inte när?
Citera
2021-09-21, 22:29
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men är väl konstigt att polisen då säger att CL bil stämmer med vittnens?
Borde de då inte kunna utesluta den bil CL hade tillgång till?
Vet du mer än polisen tror du?
Om jag har en vit/ljus halvkombi så kan jag väl säga att det överensstämmer med vittnesmålet? För det gör det ju delvis? Eller menar du att polisen har prickat av alla detaljer:
- vitt positionsljus på framskärmen,
- längre än en Golf eller Mazda 323,
- liknar en gammal Toyota Celica
- rak sluttande bakdel, ej bullig,
- kanske en Honda.
Inte lätt att hitta en sådan!

Det är inget konstigt om polisen tagit fasta på några av dessa detaljer, men inte alla, eller hur? Men eftersom det är osannolikt att alla detaljer passar in så menar jag att det är omöjligt att binda någon bil till platsen genom vittnesmålet. Varken CLs eller någon annan,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in