2021-09-21, 17:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Nej, men det är vänstern som skriker högst om vaccinpass. Det är samma dårar som skriker "antivaxxers" som skriker rasister, alarmister osv. Skillnaden är att dessa fascister inte förstår hur genomskinliga de är med sitt strukturerande tänkande.

Klart det är högern som vill ha vaccinpass också, se Ulf Kristersson.

Men det är som vanligt den efterblivna vänstern som jagar oliktänkande.

Enda skillnaden är att man byter ämne.

Det är liberaler som vill ta död på sina medmänniskor.
Citera
2021-09-21, 17:20
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Eller helt efterblivna chefer som tror att jorden är platt!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oWv2Va/jimmy-ville-vaccinera-sig--fick-sparken

För första gången i mitt liv så hopps jag att facket vinner!

Ser mer ut som att chefen betedde sig som en fitta genom att hitta någon anledning att sparka honom.

Arbetsträning och praktik du vet.
Citera
2021-09-21, 17:21
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du listar människor som dött p.g.a. misstag. Om man nekar en ovaccinerad sjukvård så är syftet att den ska dö.

Det handlar om att se framåt. Ponera att vi inför vaccinpass. Efter ett tag, när du har vant dig att leva utan ovaccinerade i din närhet, så kommer någon expert på smittskydd föreslå att ovaccinerade barn har egna simskolor, skolklasser, fotbollslag m.m. Du kommer gå med på det.

Sen kommer en expert på smittskydd föreslå att ovaccinerade ska få bekosta sin egen sjukvård. Du kommer gå med på det.

Vid det här laget är ovaccinerade någon obskyr klass av människor du aldrig träffar. Några procent av befolkningen som vägrar ge efter. En expert på smittskydd kommer föreslå att ovaccinerade inte ska få hyreskontrakt, eller godkännas i bostadsrättsföreningar som är avsedda bara för sköra vaccinerade. Du kommer gå med på det.

Sen kommer en expert på smittskydd föreslå att ovaccinerade kan få bo på karantänshotell, för att hålla samhället säkert. Du kommer gå med på det.

Sen kommer det nystas upp en dag att ovaccinerade barn har blivit plågade av lärare och kamrater. De som bor på karantänshotell har lämnats utan sjukvård när de får stroke eller hjärtattack. Ovaccinerade patienter har rutinmässigt lämnats att dö av mer extremistisk sjukvårdspersonal, slagits ihjäl i hatbrott utan att det utreds som ett brott m.m. Och när du konfronteras med det här kommer du inte tycka att du själv bär någon skuld i det.

Så går ett folkmord till. Därför ska man aldrig, under några omständigheter, systematiskt segregera en grupp människor från gemenskapen. I synnerhet inte i kombination med att gruppen är föraktad, och målas upp som spridare av farliga sjukdomar som vi andra behöver skyddas ifrån.

Det är ett absurt hypotetiskt resonemang som saknar verklighetsförankring. Samma resonemang kan tillämpas på rökning och all annan form av aktivitet. Rökning har funnits i över hundra år och så vitt jag vet har man inte lagstiftat att rökare inte ska ha tillgång till vård. Rökare måste gå ut för att röka enligt lagstiftning och det är helt rätt. Det är snarare så att ovaccinerade får betydligt mer vård än vaccinerade.
Citera
2021-09-21, 17:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det där är ju inte vaccinpass, utan ett dekret om tvångsvaccinering av alla som har ett jobb. Annars får man €600-1500 i böter per dag.

Det hade säkert fått några fler att vaccinera sig i Sverige också, men till vilket pris. Man har bjudit maffian på en generation av folkligt stöd. Massiva protester just nu över hela Italien, som det inte skrivs om i media:

https://www.youtube.com/watch?v=z6JOTkjKhxo

Det där kan gå åt vilket håll som helst.
Jag menar vaccinationsbenägenheten och inget annat. Lite tvång skulle göra gott för den här också är jag säker på.
Citera
2021-09-21, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är ett absurt hypotetiskt resonemang som saknar verklighetsförankring. Samma resonemang kan tillämpas på rökning och all annan form av aktivitet. Rökning har funnits i över hundra år och så vitt jag vet har man inte lagstiftat att rökare inte ska ha tillgång till vård. Rökare måste gå ut för att röka enligt lagstiftning och det är helt rätt. Det är snarare så att ovaccinerade får betydligt mer vård än vaccinerade.
Det är bara rökningen som är förbjudet på restaurangen.

Rökaren är inte förbjuden.
Citera
2021-09-21, 17:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Jo då! Om hen är ovaccinerad.

Snart även i Sverige!
Citera
2021-09-21, 17:30
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Precis men för inte så länge sen hade vi en exakt likadan diskussion om att det var diskriminerande att förbjuda rökning på restauranter och nattklubbar. Jag kommer ihåg den som igår.
Citera
2021-09-21, 17:31
Medlem
raskenss avatar
Citat:

likväl ett folkmord då regeringen tillåter rökning.
Citera
2021-09-21, 17:31
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

Lite halvt skrattretande med tanke på det extremt polariserade samhället vi bor i.

Har du missat häxjakten mot klimatförnekare och "rasister" eller?

Hur i helvete kan du ha missat hur dessa människor har ett sådant extremt hat mot dessa jag listade?

Bra att du drar upp rökning! Att inte ge vård till ovaccinerade är som att inte ge vård till alla rökare som har utvecklat cancer.

Alla provaxxers verkar blivit helt cepestörda nu för tiden. Man sitter och räknar ut på procenten vem som tar upp vården osv, samtidigt som man inte har öppnat käften överhuvudtaget ända sedan det bildades vårdköer och samtidigt sket i restriktionerna totalt förra året som gjorde att över 9000 människor har dött, plus vårdkapitalet.

Skjut er själva.

Snälla.
Citera
2021-09-21, 17:32
Medlem
Citat:
Jag är dock mer intresserad i att se statistiken mellan de som är friska och ej friska som läggs in.

Riskgrupper behöver vaccinet.

Mitt intresse är att se hur många under 50 år som läggs in utan några som helst underliggande sjukdomar osv.

Ser ut som att runt 75% av de inskrivna på IVA tillhörde någon riskgrupp under september. Andelen vaccinerade i september uppgick till 25%, varav alla tillhörde en riskgrupp. Alltså är andelen ovaccinerade utanför riskgrupperna på iva lika stor som andelen vaccinerade på iva.

I absoluta siffror innebär det ca 40 st per månad utanför riskgrupperna vilket är väldigt lågt i ett land där man vårdar ca 45000 på iva varje år.
Citera
2021-09-21, 17:35
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Så hur många är de som är inlagda på IVA nu som har någon slags underliggande sjukdom?

Jag ser beavers statistik men han fokuserar bara på vaccinerad och ovaccinerade. Så jag undrar hur många av dessa som är inlagda är fullt friska och vilka som har diagnoser (som det fint heter på deras sida.).

https://portal.icuregswe.org/utdata/sv/report/demo.vtfstart
I september har 17 ny vårdtillfällen registrerats för folk under 50 år utan kända riskfaktorer enligt SIR. Inga av dem har registrerats avlidna. 15 av dessa 17 är män. Nästan all är ovaccinerade.
Citera
2021-09-21, 17:35
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Ser ut som att runt 75% av de inskrivna på IVA tillhörde någon riskgrupp under september. Andelen vaccinerade i september uppgick till 25%, varav alla tillhörde en riskgrupp. Alltså är andelen ovaccinerade utanför riskgrupperna på iva lika stor som andelen vaccinerade på iva.

I absoluta siffror innebär det ca 40 st per månad utanför riskgrupperna vilket är väldigt lågt i ett land där man vårdar ca 45000 på iva varje år.

Ja, det ger lite mer perspektiv och en bra känga till alla dessa provaxxer kukar som kör med selektiv bias för att bilda poäng för sin egen agenda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in