2021-09-21, 14:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ja, jag skrev också att det säkerligen finns ett mörkertal i pandemins inledning på äldreboenden.
Men du påstår att mörkertalet alltså är 5000 på äldreboende. Det skulle innebära ett mörkertal på över 50% eftersom antalet avlidna på äldreboende (eller med hemtjänst) t.o.m. 13 september är 9162 personer.
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/statistik/statistik-covid19-70-ar-och-aldre.xlsx

Jag ger dig några 100 där, fan säg 1000. Vänligen redogör för de andra 4000 missade dödsfallen. Ligger de hemma och ruttnar i sina lägenheter?

Läste en artikel i läkartidningen förut där uppskattningen var 2-3 tusen. Sanningen är att ingen vet säkert, eftersom det är just mörkertal. Klart är i alla fall att pandemin tog många med överraskning våren 2020. Det fanns ingen beredskap. Det fanns inga rutiner, ingen skyddsutrustning, dåliga möjligheter till provtagning. Det tunnades ut ordentligt på många äldreboenden och inte tusen blev de obducerade. Bårhus och begravningsentreprenörer hade svårt att hinna med. Kistor staplades på varandra och krematorierna gick i skift. Stod även att dödsannonserna satte rekord i mars/april år 2020. Jag kan inte svara på om det var 3000 eller 6000 misssade dödsfall under denna tidsperiod, men helt klart var det många som dog som inte fick ingå i den officiella statistiken. Det är jag 100% övertygad om.
Citera
2021-09-21, 14:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
70475 har vårdats på intermediär covidavdelning (slutenvården). Till detta ska läggas dina 7924 patienter på IVA, vilket blir närmare 80 000 som vårdats på sjukhus. Så jävla påläst är du inte din förnekande fåntratt.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/statistik/statistik-covid19-inskrivna.xlsx

Tack :-)
Citera
2021-09-21, 14:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Gav dig direktlänk till Socialstyrelsens excelfil, samt webbplatsen.

Amen din kretin, det gäller 70 år och äldre. Titta på rätt fil istället:

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/statistik/statistik-covid19-inskrivna.xlsx

Edit:
Fast Jag får nog ge dig rätt i att IVA ingår i slutenvården om man tittar på följande dokument:
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/statistik/statistik-covid19-overgripande.xlsx
Senast redigerad av revodneb 2021-09-21 kl. 15:12.
Citera
2021-09-21, 14:48
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Norges folkhälsomyndighet FHI likställer coronaviruset med en influensa, rapporterar VG.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ALEMnM/fhi-vi-kan-naa-sammenligne-coronaviruset-med-influensa

Det som jag och många andra har sagt hela tiden.

Du kan inte se Folkehelseinstituttets uppfattning som ett bevis på att du hade rätt hela tiden. Efter framgångsrik vaccinering, så kan Kina-viruset jämföras med en influensa. Före vaccineringen var det någonting helt annat.

För vaccinmotståndarna, så fortsätter Kina-viruset att vara ett hot. Men vi andra kan slappna av.

Verdens Gang citerar Geir Bukholm på Folkehelseinstituttet:
– Vi er nå i en ny fase der vi må se på coronaviruset som en av flere luftveissykdommer med sesongvariasjon.

Det er fordi de aller fleste i risikogruppene er beskyttet. Og selv om smitten fortsatt sirkulerer, holder sykehustallene seg lave. Dermed vil ikke coronaviruset føre til en stor belastning på helsetjenesten. For de vaksinerte som eventuelt blir smittet og får symptomer, vil de aller fleste få lette forkjølelseslignende symptomer.

Coronaviruset føyer seg dermed inn i rekken av andre luftveissykdommer som forkjølelse og sesonginfluensa.
Nu när vi har facit, så kan vi konstatera att Norges hantering av epidemin har varit framgångsrik.

Verdens Gang frågar Geir Bukholm:
– Er epidemien over, da?

– Nei, jeg vil ikke si det. Men den er nede på et sparebluss i Norge og i mange land som har god vaksinedekning.

Av befolkningen over 18 år har 90 prosent fått første dose og 83 prosent er fullvaksinert.
Vi behöver vara medvetna om hotet från nya varianter som kan uppstå.

Verdens Gang frågar Geir Bukholm:
Hva kan gå galt de neste ukene for at smitten skyter i været?

– At folk ikke følger de vanlige hygienereglene og ikke holder seg hjemme når man er syke, og legger til at sesongeffekten i vinter og nye varianter også kan spille inn.
Citera
2021-09-21, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Påminner om de 100% som var inlagda på IVA i Skåne. Folk jag pratade med trodde det rörde sig om en massa. För 100% är förbannat många, typ alla. I det här fsllet sex stycken.

Haha då har jag en ännu bättre, nån kärring till läkare stod i ett nyhetsreportage och beklagade sig över att 100% ovaccinerade låg på IVA i Värmland. Detta är 2-4 veckor sen nånting. Vid tillfället låg det 1 person(!!!) inne på IVA i Värmland. Men det nämndes såklart inte.
Citera
2021-09-21, 14:55
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clowerzs
Haha då har jag en ännu bättre, nån kärring till läkare stod i ett nyhetsreportage och beklagade sig över att 100% ovaccinerade låg på IVA i Värmland. Detta är 2-4 veckor sen nånting. Vid tillfället låg det 1 person(!!!) inne på IVA i Värmland. Men det nämndes såklart inte.
Ja, den var några strån vassare.
Citera
2021-09-21, 14:56
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Kollade Skånes siffror för förra veckan. Väldigt bra trend just nu.
Det finns t.o.m. vissa kommuner helt utan fall v37. Det är dock platser med den högsta vaccintäckningen märkligt nog…
Bra.

Har Sverige redan peakat i en liten Deltavåg?
Citera
2021-09-21, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Svårt att tro på den sjunkande smittspridningen samtidigt som dödstalen har ökat markant senaste veckan. Snarare så att vaccinerade inte testar sig vid symptom utan avfärdar det som en liten höstsnuva.
Tänk om det är en liten höstsnuva då, vaccinet hjälper väl inte mot alla förkylningar.
Citera
2021-09-21, 15:07
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Ren skröna gällande roterande vvx !

Alla stänger av roterande värmeväxlaren helt på sommaren just för att det blir varmare än normalt.
För att lyckas få kallare friskluft måste dom då klippa kabeln till motorn för värmeväxlaren, annars så värms den svala friskluften upp av utgående inomhusluft som på sommaren ligger runt 30-40 inne pga solinstrålning som brukar vara 2,5-3kw per normalfönster i uppvärmning.

Det andra systemet med korsvis värmeväxling, där drar man ur kassetten och sätter in en sommarkasset som just INTE värmer upp inkommande friskluft, men få gör detta pga priset för den kassetten.

De flesta stänger av helt, enbart företag-skolor kör sommarkassetten, och skolorna får enbart använda korsvisa värmeväxlare just pga smittorisken, roterande aluhjul får inte användas på dagis/skolor men helt o.k i åldringsvården..!!!
Du verkar inte riktigt veta vad du talar om, men jag håller med dig om att en korsströmsväxlare inte funkar att använda för kylning av uteluft eftersom man inte kan stänga av växlingen.

Jag har installerat mängder med ventilationsaggregat och styrningar till dessa på förskolor, skolor, äldreboenden, idrottshallar, etc, etc. och vist får man använda roterande växlare och vist använder man roterande växlare för att kyla varm uteluft med svalare inneluft när så är möjligt.

Sjukhus och tillagningskök är olämpliga/förbjudna att använda roterande växlare i, men det är nog de enda applikationerna jag stött på där roterande växlare inte används och så badhus i vissa fall där kondensutfällning kan bli problematiskt.

Nu var det ju några år sedan jag slutade med projektering och projektledning av ventilationsinstallationer så reglerna kan ju ha ändrats de senaste åren. Om det är så skulle det vara intressant att få någon länk till dessa nya regler.
Citera
2021-09-21, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Italy’s COVID-19 vaccine bookings rise by a third after government makes the Green Pass mandatory for all employees

https://www.theglobeandmail.com/world/article-italys-covid-19-vaccine-bookings-rise-by-a-third-after-government/

Och jag är ganska säker på att man skulle se samma i Sverige också om vi införde vaccinpass för vissa aktiviteter och krav på vaccin för vårdanställda.
Det där är ju inte vaccinpass, utan ett dekret om tvångsvaccinering av alla som har ett jobb. Annars får man €600-1500 i böter per dag.

Det hade säkert fått några fler att vaccinera sig i Sverige också, men till vilket pris. Man har bjudit maffian på en generation av folkligt stöd. Massiva protester just nu över hela Italien, som det inte skrivs om i media:

https://www.youtube.com/watch?v=z6JOTkjKhxo

Det där kan gå åt vilket håll som helst.
Citera
2021-09-21, 15:41
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Bra.

Har Sverige redan peakat i en liten Deltavåg?

Det går såklart inte svara på..

Det finns fortfarande mången ovaxxad att ”bränna igenom”

Den som är vaxad får se
Citera
2021-09-21, 16:20
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Då har det gått ytterligare en vecka och här kommer en ny lägesrapport gällande IVA och vaccinationsstatus.

Hittills i september har det registrerats 96 inläggningar på IVA, unika personer.

Så här ser fördelningen ut

61 ovaccinerade (+18 ) = 64 %
24 fullvaccinerade (+9) = 25 %
3 halvvaccinerade (+2) = 3 %
8 med okänd vaccinationsstatus (+2) = 8 %

Antal personer <50 år = 30

23 ovaccinerade = 77 %
2 fullvaccinerad = 7 %
3 halvvaccinerad = 10 %
2 med okänd status = 7 %
(avrundningsfel)

Sedan sist har det ökat med 5 ovaccinerade, 1 fullvaccinerad, 2 halvvaccinerad och 1 okänd.

Antal personer 50-59 år = 24

20 ovaccinerade = 83 %
2 fullvaccinerade = 8 %
2 med okänd status = 8 %
(avrundningsfel)
Sedan sist har det ökat med 7 ovaccinerade, 1 fullvaccinerad och en okänd.

Antal personer 60-69 år = 15

10 ovaccinerade = 67 %
4 fullvaccinerad = 27 %
1 med okänd status = 7 %
(avrundningsfel)

Sedan sist har det ökat med 4 ovaccinerade och 1 fullvaccinerad

Antal personer 70-79 år = 21

8 ovaccinerade = 38 %
10 fullvaccinerade = 48 %
3 med okänd status = 14 %

Sedan sist har det ökat med 2 ovaccinerade, 4 fullvaccinerade och 1 okänd.

Antal personer 80+ år = 6

6 fullvaccinerad = 100 %

Sedan sist har det ökat med 2 fullvaccinerade.

Edit: länk till rapporten med mitt urval (alla åldersgrupper inkl i standardurvalet
https://portal.icuregswe.org/siri/re...7-1acb4b853f7b

Alltså är pandemin över för oss under 50 år.

Eller bättre talat den har egentligen inte existerat.

Hela 2020 så handlade restriktionerna om att vi skulle skydda de äldre. Nu när de äldre och riskgrupper har sitt vaccin så kan vi övriga återgå till det normala.

Om folk vill ta sprutan så låt dem, men att införa vaccinpass och annat efterblivet fascism i Sverige är bara galna extremvänsterliberala som drömmer om.

Alla de ovaccinerade i som är över 50 år och i riskgrupper som inte vill får helt enkelt skylla sig själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in