2021-09-21, 09:17
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulvodka
Om man tittar igenom Flashbacks aktuella ämnen så handlar det nästan uteslutande om dåliga saker.

Mord, misshandel, våldtäkter, skattefiffel, kriminalitet, krig, psykisk ohälsa, droger etc.

Är det så att Flashback bidrar till att man får en negativ bild av samhället och världen?

Kan det vara dåligt för välmåendet att dagligen spana in dessa trådar?

Bidrar Flashback till stress och psykisk ohälsa bland befolkningen?

Du är medveten om att Flashback innehåller betydligt fler trådar än de som ligger i "Aktuella ämnen"?
De trådar som ligger i "Aktuella ämnen" är diskussioner kring händelser som många just nu är intresserade av.
Under " Nyheter" hittar jag just nu bl.a. följande trådar:

(FB) Storbanken flaggar för spik i svenska inflationen 2021-09-18
(FB) Magdalena Anderssons nya höstbudget
(FB) Ny lista över de bästa 500 låtarna enligt tidningen Rolling Stone

Under rubriken " Nyheter (brott, kriminalitet och olyckor)" hittar jag bl.a. följande trådar:

(FB) S-Politiker anhållen för våldtäkt i Värmland
(FB) Vulkanutbrott på Kanarieöarna- Risk för Mega-Tsunami (new york, Karibien, UK mfl)
(FB) Aktiv skolskjutning på ett universitet i Ryssland 2021-09-20

I de övriga grupperna hittar jag bl.a. följande trådar:

(FB) Större städer som man sällan hör något om?
(FB) Snabbaste sätt att bränna fett på?
(FB) Bachelor Sverige 2021
(FB) Idol 2021
(FB) En ny jävla säsong... - Allsvenskan 2021
(FB) Hur går det för er idag på börsen?
(FB) Utbilda sig till lokförare.

Om du inte vill läsa om "Mord, misshandel, våldtäkter, skattefiffel, kriminalitet, krig, psykisk ohälsa, droger etc." så är detta enkelt. Undvik dessa trådar. Tycker du att det finns för många trådar som du ogillar i "Aktuella ämnen" så beror det på att dessa trådar är populärare än de som du är intresserad av. Men de trådar du vill läsa går enkelt att hitta på annat sätt. Exempelvis genom att besöka de forumdelar som handlar om de ämnen du anser intressanta.

För de som bor i bostadsrättsföreningen Taxeringsrevisorn 2 i Kinesiska muren i Malmö så är tråden (FB) Kinesiska muren i Malmö - ett korthus på fallrepet? garanterat intressant. Kanske inte så upplyftande att läsa om en svensk bostadsrättsförening som i måndags tvingades säljas på exekutiv auktion. Men att tråden - som startades 2019 - ligger i AÄ anser jag inte vara det minsta konstigt.

admin
Citera
2021-09-21, 09:29
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retardodetector
Du menar som att om människor mår dåligt av Facebook så undviker man det?
https://www.psychologytoday.com/us/blog/sex-murder-and-the-meaning-life/201404/7-ways-facebook-is-bad-your-mental-health

Jag kænner andra genom mig sjælv.
Om jag mått "dåligt" øver att vara hær skulle jag ju inte vara hær.
Jag ær inte en masochist.
Citera
2021-09-21, 09:48
Medlem
LKKINGENs avatar
Ja inte fan mår man bra av att sitta och läsa här för det finns ingen större samling av negativa, "bakom skärmen" tuffingar än här.
Men samtidigt så ger det mig en liten bekräftelse på att jag inte är helt fel i vissa saker. Som att jag blir förbannad på negrer som kör runt i nya bilar eller skrikande kärringar med hucklen i fruktdisken på ICA för dom pratar aldrig, det skall alltid skrikas.
Att skratta åt allt folk gräver fram om Anna Book ( som för övrigt inte verkar må bra alls) kan vara ett tidsfördriv när man inte hittar några nya ämne att läsa inlägg i.

Så som svar på TS fråga i rubriken, visst är denna site genomsyrad av negativ energi i större koncentration än de flesta andra ställen men...
Jag tror personligen att vårt samhälle mest troligt har gått över gränsen där det kan vända och bli bra att leva i igen precis som jag tror att vi fuckat upp vår planet så pass att hungersnöd och elände inte alls är långt borta.
Jag är inte religiös och tar inte min tillflykt till gud utan jag stannar här och söker tröst i att inte vara ensam här inne och gör ett tappert försök att sjunka med skeppet och åtminstone stå upp för den vita rasen på ett ställe där det ännu tillåts att vara den man är.
Citera
2021-09-21, 09:52
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Men det är ju så här samhället är uppbyggt. Det står om samma saker i alla tidningar och det visas på tv. Så Flashback är ju inte unikt på så sätt. Men jag tycket att det tas upp en del positiva saker också. Här på Flashback får vi medlemmar även råd och tips.
Citera
2021-09-21, 10:01
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Flashback speglar samhället och livet - på gott och ont förstås. Och själv trivs jag mycket bättre på det här forat än i många andra miljöer i samhället.
Citera
2021-09-21, 10:28
Administrator
admins avatar
Citat:
Du menar som att om människor mår dåligt av Facebook så undviker man det?
https://www.psychologytoday.com/us/blog/sex-murder-and-the-meaning-life/201404/7-ways-facebook-is-bad-your-mental-health

Det är säkert en fördom, men är det inte främst narcissister och personer med självskadebeteende som är medlemmar på Facebook?
Har aldrig varit medlem där, så min åsikt är egentligen rätt ointressant. Men har läst flertalet böcker skrivna av f.d. anställda då ämnet intresserar mig. Det är trots allt rätt fascinerande hur vissa blir medlemmar på Facebook, och sedan nästan verkar förvånade att de börjar må dåligt. När detta hela affärsidén. (Nej, detta är inte min åsikt, utan detta kommer från chefer som lämnat Facebook).

Det brukar sägas att man hittar sina vänner där. 85 procent av de svenska internetanvändarna är tydligen medlemmar. Men av de jag umgås med, och de jag tycker är intressanta, så är det förhållandevis få som haft konto där. Uppenbarligen är vi inte målgruppen.
Facebook känns lika lockande som Fentanyl. Vill folk hänga där, så låt dom göra det. De får vad de förtjänar.

Jag och Mark Zuckerberg har möjligen olika åsikter, men han gör allt rätt. Det är inte Zuckerberg det är fel på. Det är användarna. Vissa skriver t.o.m. böcker 2021 och berättar hur illa det är. Ungefär som om något hade ändrats sedan detta uppmärksammades 2011. Samma kritiker som samtidigt har konto på Facebook, och på Facebook uppmanar folk att lämna plattformen. Det är nästan så att man vill bli medlem bara för att kunna se eländet på nära håll.

Bör kanske också tillägga att jag inte försöker få någon att lämna Facebook. De problem som finns med plattformen var allvarliga redan 2011. Men idag är skadorna (som inte enbart Facebook är ansvariga för) oreparerbara. Vilket förvisso öppnar för helt andra möjligheter. Men det är en fristående diskussion. Har också betydligt större respekt för de som är medlemmar där, och trivs där, än de som skriver domedagsböcker 2021 och låtsas att de inte såg problemet för tio år seden. Lite som att rösta på Hitler, och sedan påstå att de varken läst Mein Kampf eller lyssnat på Hitlers tal.

De som är medlemmar på Facebook vet att de är ansvariga för folkmord och sysslar med moraliskt tvivelaktiga saker, och de anser att de är OK med detta. Vilket jag kan respektera. Och beklaga. De jag har problem med är hycklarna. De som försöker framstå som plattformens kritiker, när de själva är medlemmar på samma plattform, och varit medlemmar under alla år trots att de varit medvetna om problemen. Ungefär som om jag skulle bli medlem i NMR, och sedan skriva böcker om problemen med den ökade rasismen i samhället. Om jag hade sådana problem med rasismen i samhället så skulle jag väl aldrig blivit medlem i NMR från början.
Citera
2021-09-21, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det är säkert en fördom, men är det inte främst narcissister och personer med självskadebeteende som är medlemmar på Facebook?
Självklart är det en fördom. Det är världens största hemsida som riktar sig åt precis allt och alla, från de som vill visa bilder på magrutorna till de som bara vill chatta.

Det de alla har gemensamt är dock att de alla mår sämre av hemsidan. Tror det är naivt att tro att Flashback är annorlunda. Anonymiteten kommer med nackdelen att alla här kan vara idioter utan konsekvenser.
Citera
2021-09-21, 10:44
Medlem
Cameltotems avatar
Beror på hur man väljer att använda det.

Kollar flashback för roliga trådar = kul.

Sitta på invandrartrådar och spamma hur invandrare sabbar allt = du kommer må dåligt.

Att lära sig att inte påverkas av det du inte kan förändras är det ultimata målet. Det är otroligt svårt och tufft att inte påverkas av all negativitet men du kommer må så mycket bättre genom att försöka.
Citera
2021-09-21, 10:57
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Självklart är det en fördom. Det är världens största hemsida som riktar sig åt precis allt och alla, från de som vill visa bilder på magrutorna till de som bara vill chatta.

Det de alla har gemensamt är dock att de alla mår sämre av hemsidan. Tror det är naivt att tro att Flashback är annorlunda. Anonymiteten kommer med nackdelen att alla här kan vara idioter utan konsekvenser.
Tror du de flesta som hänger här mår dåligt av det?
Citera
2021-09-21, 12:33
Medlem
fulvodkas avatar
Citat:

Det beror fullständigt på hur du använder Facebook. Du BEHÖVER inte ha ditt flöde fullt av människors och kändisars liv med en oändlig scrollfunktion som ger dig depression och ångest.

Jag har Facebook för att ta kontakt med människor, verksamheter och evenemang. Klockrent.

Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Beror på hur man väljer att använda det.

Kollar flashback för roliga trådar = kul.

Sitta på invandrartrådar och spamma hur invandrare sabbar allt = du kommer må dåligt.

Att lära sig att inte påverkas av det du inte kan förändras är det ultimata målet. Det är otroligt svårt och tufft att inte påverkas av all negativitet men du kommer må så mycket bättre genom att försöka.

Håller med till 100%.

Det är klokt att inte impregnera sig i negativitet också.
Citera
2021-09-21, 12:35
Medlem
fulvodkas avatar
Citat:
Du är medveten om att Flashback innehåller betydligt fler trådar än de som ligger i "Aktuella ämnen"?
De trådar som ligger i "Aktuella ämnen" är diskussioner kring händelser som många just nu är intresserade av.
Under " Nyheter" hittar jag just nu bl.a. följande trådar:

(FB) Storbanken flaggar för spik i svenska inflationen 2021-09-18
(FB) Magdalena Anderssons nya höstbudget
(FB) Ny lista över de bästa 500 låtarna enligt tidningen Rolling Stone

Under rubriken " Nyheter (brott, kriminalitet och olyckor)" hittar jag bl.a. följande trådar:

(FB) S-Politiker anhållen för våldtäkt i Värmland
(FB) Vulkanutbrott på Kanarieöarna- Risk för Mega-Tsunami (new york, Karibien, UK mfl)
(FB) Aktiv skolskjutning på ett universitet i Ryssland 2021-09-20

I de övriga grupperna hittar jag bl.a. följande trådar:

(FB) Större städer som man sällan hör något om?
(FB) Snabbaste sätt att bränna fett på?
(FB) Bachelor Sverige 2021
(FB) Idol 2021
(FB) En ny jävla säsong... - Allsvenskan 2021
(FB) Hur går det för er idag på börsen?
(FB) Utbilda sig till lokförare.

Om du inte vill läsa om "Mord, misshandel, våldtäkter, skattefiffel, kriminalitet, krig, psykisk ohälsa, droger etc." så är detta enkelt. Undvik dessa trådar. Tycker du att det finns för många trådar som du ogillar i "Aktuella ämnen" så beror det på att dessa trådar är populärare än de som du är intresserad av. Men de trådar du vill läsa går enkelt att hitta på annat sätt. Exempelvis genom att besöka de forumdelar som handlar om de ämnen du anser intressanta.

För de som bor i bostadsrättsföreningen Taxeringsrevisorn 2 i Kinesiska muren i Malmö så är tråden (FB) Kinesiska muren i Malmö - ett korthus på fallrepet? garanterat intressant. Kanske inte så upplyftande att läsa om en svensk bostadsrättsförening som i måndags tvingades säljas på exekutiv auktion. Men att tråden - som startades 2019 - ligger i AÄ anser jag inte vara det minsta konstigt.

admin

Nu var det just aktuella trådar jag ville diskutera, inte de övriga forumen.

En intressant frågeställning är: Varför är just negativa ämnen de mest populära?
Citera
2021-09-21, 13:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulvodka
Om man tittar igenom Flashbacks aktuella ämnen så handlar det nästan uteslutande om dåliga saker.

Mord, misshandel, våldtäkter, skattefiffel, kriminalitet, krig, psykisk ohälsa, droger etc.

Är det så att Flashback bidrar till att man får en negativ bild av samhället och världen?

Kan det vara dåligt för välmåendet att dagligen spana in dessa trådar?

Bidrar Flashback till stress och psykisk ohälsa bland befolkningen?

Jag tror tvärtom att Flashback är bra för den mentala hälsan. Folk behöver en ventil där de kan diskutera aktuella samhällsproblem. Att kritisera Flashback är bara att skjuta på budbäraren. Flashback speglar det svenska samhället på gott och ont.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in