2021-09-20, 20:43
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulvodka
Om man tittar igenom Flashbacks aktuella ämnen så handlar det nästan uteslutande om dåliga saker.

Mord, misshandel, våldtäkter, skattefiffel, kriminalitet, krig, psykisk ohälsa, droger etc.

Är det så att Flashback bidrar till att man får en negativ bild av samhället och världen?

Kan det vara dåligt för välmåendet att dagligen spana in dessa trådar?

Bidrar Flashback till stress och psykisk ohälsa bland befolkningen?

Prova sätta på TV4 eller SR-nyheterna för skojs skull...
Citera
2021-09-20, 20:44
Medlem
Citat:
Precis så. Varför skapas det på Flashback inte sådana trådar i alls samma utsträckning?

Hade vi inte mått bättre av det?

Människan dras biologiskt til negativa nyheter. Antagligen för att det varit en överlevnadsfördel.
Citera
2021-09-20, 20:44
Medlem
526s avatar
Citat:
Om man tittar igenom Flashbacks aktuella ämnen så handlar det nästan uteslutande om dåliga saker.

Mord, misshandel, våldtäkter, skattefiffel, kriminalitet, krig, psykisk ohälsa, droger etc.

Är det så att Flashback bidrar till att man får en negativ bild av samhället och världen?

Som nyheterna då. "The world is a vampire . . send to drain"
Citera
2021-09-20, 20:45
Medlem
fulvodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Prova sätta på TV4 eller SR-nyheterna för skojs skull...

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Som nyheterna då. "The world is a vampire . . send to drain"

Jag har inte hävdat att nyheterna skulle vara bättre på något sätt, tvärt om. Mediebolagen tjänar ju dock pengar på sensationalism och negativitet. Men vi användare på Flashback tjänar inte en spänn på att sprida skiten. Jag är övertygad om att det påverkar våra psyken negativt.

Varför gör vi så mot varandra och oss själva?
Citera
2021-09-20, 20:46
Medlem
Atthaenhobbys avatar
Flashback är ett pseudovetenskapligt andrahands informationsforum där Admin och Moderatorerna är städare och forum niggers.
Citera
2021-09-20, 20:50
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Nej, det är så här illa helt enkelt.
Citera
2021-09-20, 20:51
Medlem
526s avatar
Citat:
Jag har inte hävdat att nyheterna skulle vara bättre på något sätt, tvärt om. Mediebolagen tjänar ju dock pengar på sensationalism och negativitet. Men vi användare på Flashback tjänar inte en spänn på att sprida skiten. Jag är övertygad om att det påverkar våra psyken negativt.

Varför gör vi så mot varandra och oss själva?

Men både nyheterna och innehåller mycket positivt också om man bläddrar och söker lite.

Men visst . . "Dagens Goda Nyheter" har det pratas länge om att någon borde starta.
Jag tycker tech, vetenskap och kultur oftast är positivt.
Citera
2021-09-20, 20:51
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Precis så. Varför skapas det på Flashback inte sådana trådar i alls samma utsträckning?

Hade vi inte mått bättre av det?
Potentiellt, men hade det lockat användare kontinuerligt till att läsa?
Se det ut ett ägarperspektiv, hade du som ägare utav detta forum valt att konstruera dina algoritmer och direktiv för moderatorerna i prioritet för läsarnas hälsa eller mest antal klick/besökare?

Såhär kan man också ställa frågan: Om du tjänade mer pengar på negativitet än positivitet, vad skulle du välja? Det är ju lätt att säga positivitet när man inte är en ägare, men sitter du väl där med ett företag du måste driva och producera vinst i så är det kanske inte lika självklart.
Citera
2021-09-20, 20:52
Medlem
Citat:

Kan det vara tvärtom? Många mår dåligt av att läsa om alla till synes perfekta liv på Facebook. På flashback får man läsa om mer usla och oetiska människor än en själv. Och får se hur andra flashbackare visar sina usla sidor genom att skvallra, hata och ge utlopp för sina fördomar.
Citera
2021-09-20, 21:29
Medlem
Jo Flashback sprider dålig energi. Det finns många negativa människor här. Det är sorgligt.
Citera
2021-09-20, 21:32
Medlem
Kollar man in på en nischad undersektion så tycker jag inte nödvändigtvis att Flashback känns så negativt.

Kolla tex Spel-sektionen och jämför det med ett rent Spel-forum. Ganska likt tycker jag.
Citat:
Första 3 ämnena beror nog delvis på att Flashback är så nyhetstungt.
Jämför man med en nyhetssite så är det ju ungefär samma vinklar där.
I regel börjar en nyhetssändning med brott, olyckor och skandaler. saker man bör sig för eller va rädd för. trevliga nyheter kommer på andra plats om de inte är av större slaget.

Men visst märks det tydligt att det är en extrem mängd kommentarer där man fullkomligen vräker ut sig hat. Det blir dock naturligt då Flashback är ett av få ställen där folk känner sig säkra med att skriva av sig om sånt man kanske gått och hållt inom sig.
Ett gott recept på bullar det kan man dela på Facebook eller med kollegorna på jobbet, andra saker kan man inte dela där - då spar man det till Flashback.
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-09-20 kl. 21:37.
Citera
2021-09-21, 02:38
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Men det är väl bra att Flashback tar upp det negativa? Jag hjärntvättades av allt och alla att tro att i Sverige och Norden sker inget skit, att sånt bara sker ute i de mindre utvecklade länderna.
Det finns lögner på Flashback, men nog fan finns det sanning också.

Titta på läkarna, dom läser, tänker, forskar om och dealar med sjukdomar och skit dag ut och dag in. Samma sak här, för att få ett bra samhälle måste man ta itu med skiten först, så därför tycker jag att det är bra att folk kan komma hit och bli medvetna om all skit i samhället.
Men jag är mindre deppad med Flash än utan. Folk här har jävligt roligt sätt att uttrycka sig. Rå, sarkastisk och grotesk jargong som får en att asgarva.

Som när Louis Theroux gjorde en dokumentär om ett fängelse i Kalifornien, så sa en plit att all skit som fångarna snackar och hojtar om är så jävla sjuk och grotesk att man bara kan garva åt det, och att det är det som gör jobbet roligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in