Citat:
Ursprungligen postat av
Beaver14
Då har det gått ytterligare en vecka och här kommer en ny lägesrapport gällande IVA och vaccinationsstatus.
Hittills i september har det registrerats 96 inläggningar på IVA, unika personer.
Så här ser fördelningen ut
61 ovaccinerade (+18 ) = 64 %
24 fullvaccinerade (+9) = 25 %
3 halvvaccinerade (+2) = 3 %
8 med okänd vaccinationsstatus (+2) = 8 %
Antal personer <50 år = 30
23 ovaccinerade = 77 %
2 fullvaccinerad = 7 %
3 halvvaccinerad = 10 %
2 med okänd status = 7 %
(avrundningsfel)
Sedan sist har det ökat med 5 ovaccinerade, 1 fullvaccinerad, 2 halvvaccinerad och 1 okänd.
Antal personer 50-59 år = 24
20 ovaccinerade = 83 %
2 fullvaccinerade = 8 %
2 med okänd status = 8 %
(avrundningsfel)
Sedan sist har det ökat med 7 ovaccinerade, 1 fullvaccinerad och en okänd.
Antal personer 60-69 år = 15
10 ovaccinerade = 67 %
4 fullvaccinerad = 27 %
1 med okänd status = 7 %
(avrundningsfel)
Sedan sist har det ökat med 4 ovaccinerade och 1 fullvaccinerad
Antal personer 70-79 år = 21
8 ovaccinerade = 38 %
10 fullvaccinerade = 48 %
3 med okänd status = 14 %
Sedan sist har det ökat med 2 ovaccinerade, 4 fullvaccinerade och 1 okänd.
Antal personer 80+ år = 6
6 fullvaccinerad = 100 %
Sedan sist har det ökat med 2 fullvaccinerade.
Edit: länk till rapporten med mitt urval (alla åldersgrupper inkl i standardurvalet
https://portal.icuregswe.org/siri/re...7-1acb4b853f7b
Tack för infon.
Ja, de äldre vaccinerade ökar på IVA. Man kan ju inte förklara det med att man vaccinerat fler. Den gruppen har inte rört på sig så mycket.
I augusti var det fler ovaccinerade som avled på IVA och nu i September är det fler vaccinerade som avlider.
Augusti, avlidna på IVA: 61,9% ovaccinerade, 28,6% vaccinerade, 4,8% ofullständigt vaccinerade och 4,8% okänt.
September, avlidna på IVA: 33,3% ovaccinerade, 44,4% fullvaccinerade, 22,2% okänt.
De flesta som avlider är i de äldre åldersgrupperna så och där har ju inte så många nya blivit fullvaccinerade. Detta kan bara förklaras med att skyddet från vaccinationen håller på att försvinna. Alternativ deltan har förändrats något.
Från uppgifterna i ditt inlägg tycker jag att man bör erbjuda 70 och äldre en påfyllnadsdos. Förändringen går ganska snabbt och om deltan skapar en ordentlig höst våg så kan oktober bli ganska obehaglig för denna åldersgrupp. Jag får intrycket att denna grupp nu är ganska trött på att leva frånskild från samhället och jag kan tänka mig att de är rätt så sugna på att gå ut och partaja. Skulle kunnat vara en fördel om man erbjudit de en tredje dos innan öppnandet.