2021-09-16, 16:36
Medlem
Finns det folk som kan gå på stesolid, säg 10-20 mg dagligen under längre tid utan att utveckla nämnvärd tolerans? Eller är det hugget i sten att de slutar funka efter X antal veckor/månader?

Provat flertalet mediciner ( ssri mfl ) - antingen hjälper de inte mot ångesten eller så får jag för mkt biverkningar.

Stesolid verkar vara den ända som faktiskt fungerar mot ångesten och utan biverkningar. MEN jag har stor respekt för benzo och aldrig missbrukat eller vart ute efter rus eller dyl.
Är bara utan att använda det i medicinskt syfte.

Har alltid varit väldigt emot benzo och jag har prövat flera olika och stesolid är uteslutande bäst.

Finns det folk som äter den dagligen som ”långtidsbehandling” i säg flera år i rimliga doser ( och självklart på recept ) utan att utveckla tolerans? Att den liksom fortsätter att fungera år ut och år in på samma dos? Nu pratar jag doser i såg 10-20 mg.

Någon?

( önskar svar från personer som inte använder det i rus-syfte osv )
Citera
2021-09-16, 16:38
Medlem
Kajahs avatar
Nej du lär utveckla tolerans. Benzo är verkligen ingen barnlek.
Citera
2021-09-16, 16:44
Medlem
Laureths avatar
Det finns folk som hävdar detta, dock har jag lärt mig att sanningshalten i det dessa människor säger inte är särskilt hög då allt dom gör är att försöka bevara sina recept för att kunna fortsätta sitt missbruk. Alternativt att det är autister som egentligen inte längre känner av medicinen, men iom att det har fungerat, och skapat en rutin med välmående, så fortsätter det fungera.

Så i korthet, nej det fungerar inte med dagligt bruk i längden oavsett dosering.
Citera
2021-09-16, 17:00
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linisen76
Finns det folk som kan gå på stesolid, säg 10-20 mg dagligen under längre tid utan att utveckla nämnvärd tolerans? Eller är det hugget i sten att de slutar funka efter X antal veckor/månader?

Provat flertalet mediciner ( ssri mfl ) - antingen hjälper de inte mot ångesten eller så får jag för mkt biverkningar.

Stesolid verkar vara den ända som faktiskt fungerar mot ångesten och utan biverkningar. MEN jag har stor respekt för benzo och aldrig missbrukat eller vart ute efter rus eller dyl.

Har alltid varit väldigt emot benzo och jag har prövat flera olika och stesolid är uteslutande bäst.

Finns det folk som äter den dagligen som ”långtidsbehandling” i säg flera år i rimliga doser ( och självklart på recept ) utan att utveckla tolerans? Att den liksom fortsätter att fungera år ut och år in på samma dos? Nu pratar jag doser i såg 10-20 mg.

Någon?

Jag har fått utskrivet stesolid i 18 år mot min ångest och har lyckats hålla toleransen i shack då jag valt att göra kortare uppehåll istället för att öka dos när effekten minskar.

Äter mellan 0-20mg per dag. Fått utskrivet 30st 5mg/månad sen jag började äta. Så vissa dagar blir det normal hos, andra hög dos, varvat med upp till 7 dagar i sträck det inte blir någonting.
Citera
2021-09-16, 23:01
Medlem
Äter du dagligen ökar du toleransen snabbt. Det är sanningen oavsett om det finns en på miljonen som inte ökar sin tolerans. Bästa är att vara utan 3-4 dagar i veckan men det är enklare sagt än gjort. Vi vill sova, varva ner, må bra etc. Det kan gå snabbt utför.

Fantastisk medicin för den som kan hantera den, i övrigt ett rent gift som bara förstör!

KÄMPA PÅ
Citera
2021-09-20, 20:25
Avslutad
Citat:

Någon?

definiera "normala" doser... har 20-30 mg/dag... ofta tar jag 10/dag men ibland 30-40 för att vara helt ångestfri och må bra. Har haft ungefär dessa doseringar i 10+ år. Inget att rekomendera, men visst fungerar de fortfarande mer stabilt än någon annan benzo.
Citera
2021-09-20, 20:33
Medlem
f30malmos avatar
Jag får väl lite tolerans på det sättet att jag klarar av högre doser eftersom om jag vill. Men klarar även att hålla mig till samma låga dos utan att få någon abstinens eller behov av att öka dosen.
Citera
2021-09-21, 06:28
Bannlyst
Tydligen så verkar det inte vara helt ovanligt att folk gått på ikto i 5-10-15 år utan att behöva öka dos, och fortfarande får samma ångstdämpning.
Citera
2021-09-21, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag får väl lite tolerans på det sättet att jag klarar av högre doser eftersom om jag vill. Men klarar även att hålla mig till samma låga dos utan att få någon abstinens eller behov av att öka dosen.
Äter du dom dagligen?
Hur länge har du gjort det isåfall?
Citera
2021-09-21, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtunderliv
definiera "normala" doser... har 20-30 mg/dag... ofta tar jag 10/dag men ibland 30-40 för att vara helt ångestfri och må bra. Har haft ungefär dessa doseringar i 10+ år. Inget att rekomendera, men visst fungerar de fortfarande mer stabilt än någon annan benzo.
Normala doser tänker jag 10-20 mg/dag…
Tar du dom dagligen?
Citera
2021-09-21, 12:14
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Äter du dom dagligen?
Hur länge har du gjort det isåfall?

Jag tar inte några benso längre. Dock har gjort dagligen (olika sorter) i ca 10-15 år.
Citera
2021-09-24, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbkuk20000
Tydligen så verkar det inte vara helt ovanligt att folk gått på ikto i 5-10-15 år utan att behöva öka dos, och fortfarande får samma ångstdämpning.
Det är ju lite offtopic i den här tråden men det stämmer.

Jag har stått på 4 mg Iktorivil dagligen i fem år och har haft nada toleransutveckling eller något sug efter att höja dosen och jag är knappast ensam på FB.

Många har stått Iktorivil ohyggligt länge utan toleransutveckling. Varför det är så vet jag inte och ingen läkare verkar förstå det heller när man frågar. Beroende blir man men effekten avtar inte.

Andra Bensodiazepiner utvecklar jag dock tolerans ohyggligt snabbt på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in