2021-09-21, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Administrativt tvång finns på många ställen. Barnmorskor måste utföra aborter om dom vill jobba som det och kan inte hänvisa till religös tro. Du likställer vaccination med sterilisering vilket det inte ens är i närheten. Sen finns det många områden där tvång förekommer och du kan inte slippa undan. Inkallelse till försvaret vid mobilisering är det tydligaste exemplet. Du kan bli uttagen mot din vilja till fronten vid krig. Som individ kan du inte alltid plocka gobitarna från samhället och glida förbi.

Sen har vii jämförelse med Frankrike och USA ev västanfläkt i hårdavaccinationsmetoder. Lite absurt att se hur frihetens land USA har betydligt mer långtgående vaccinationskrav än vad vi har.
Bara för att värnplikt också är tvång ursäktar det inte tvångsmedicinering.

Frankrike och USA. Tycker du det funkar bra för dem? I USA vaccinerar sig inte ens konservativa 70-åringar, och de har en mycket lägre vaccinationstäckning än vi. I Frankrike lyckas man inte ens få folk att vaccinera sig mot mässlingen.

Om det var lag i Sverige på att vaccinera sig (även med ofullständigt testade vaccin som ingen säkert vet om du har nytta av) och straffet var proportionerligt och utdömdes i domstol (typ böter) så hade vi inte haft den här diskussionen.

Problemet är att det alltid finns grupper som säger nej, oavsett vad man vill få dem till. Man måste räkna med 10-20 procent bortfall. Folk följer inte ens lagen särskilt bra.

Så om man ställer ett ultimatum från staten, och villkorar det mot sjukvård eller tillgång till samhället (och det inte går att segla under radarn eftersom man utfärdar särskilda pass) så skapar man alltid en stor grupp av människor som tvingas leva permanent utanför gemenskapen.

Och det här med att leva utanför gemenskapen har historiskt visat sig vara en katalysator för värre saker, som förföljelse, folkmord, lynchmobbar m.m. allteftersom man tappar kontakten med varandra.

Ingen påstår att det redan hänt, men när man ser att det sker en eskalering mot en grupp så måste det angripas direkt. Man kan inte vara tyst tills människor sitter i "skyddskarantän" och dör av brist på sjukvård. Eller tills man når ett stadie där vårdpersonalen inte längre bryr sig om deras vårdresultat.
Senast redigerad av aw 2021-09-21 kl. 06:55.
Citera
2021-09-21, 06:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej en del lav de som dör dör med denna förkylning inte av. Cancer KOL Hjärt och cirkulationssjukdomar etc. är troligare egentliga dödsorsaker

Jävla otur att de råkar avsluta sina 60-80 åriga liv samtidigt som de åker på covid19, utan att den sjukdomen skulle ha något att göra med saken då
Tror inte på den förklaringen. Dessutom har ju Socialstyrelsen tittat på det och kommit fram till att det inte alls är så.
Citera
2021-09-21, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror det blir 1-2 doser per år för evigt.
Det tror jag inte. Det blir nog snarare precis som med influensan. Gemene man kan betala själv för att få sprutan år efter år om man själv vill. Men det kommer såklart inte den stora massan göra. Covid kan liksställas med influensan i farlighet (ex IFR) så der vore lämpligt att man hanterar det som en influensa också.
Citera
2021-09-21, 07:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Tror det blir 1-2 doser per år för evigt.

Tror jag inte. Folk glömmer fortare än man tror. Jag tror att det kommer att bli som med influensan inom några år. D.v.s. att folk i riskgrupper blir kallade till VC och får sina sprutor gratis, och ett fåtal andra som är oroliga (eller om man väljer att kalla det "rädda om sin hälsa") går till en privat vaccinmottagning, och betalar 7-800 kr för en dos varje höst.

De som är större barn och unga nu kommer aldrig att få några boosterdoser, och de som är mindre barn nu kommer aldrig att vaccineras alls, vilket betyder att de (alla som är under 30-35 år nu) förr eller senare kommer att få en släng eller flera av den riktiga sjukdomen, och få sin booster på det sättet. För dem blir sjukdomen knappast ens farlig mer när de blir gamla.
Citera
2021-09-21, 07:37
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
COVID-19 VACCINE EXPOSED!

https://www.projectveritas.com/news/federal-govt-whistleblower-goes-public-with-secret-recordings-government/

Nu börjar sanningen komma fram...

I USA menar du?
För i Sverige är det ju helt publika uppgifter.

Om du skulle gå in och rapportera att din Micropenis beror på vaccinet, skulle jag ju kunna läsa om det.
Sen kommer nog slutsatsen ändå vara att du är född med den, så att det inte kommer tas upp som biverkan..
Citera
2021-09-21, 07:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Bara för att värnplikt också är tvång ursäktar det inte tvångsmedicinering.

Frankrike och USA. Tycker du det funkar bra för dem? I USA vaccinerar sig inte ens konservativa 70-åringar, och de har en mycket lägre vaccinationstäckning än vi. I Frankrike lyckas man inte ens få folk att vaccinera sig mot mässlingen.

Om det var lag i Sverige på att vaccinera sig (även med ofullständigt testade vaccin som ingen säkert vet om du har nytta av) och straffet var proportionerligt och utdömdes i domstol (typ böter) så hade vi inte haft den här diskussionen.

Problemet är att det alltid finns grupper som säger nej, oavsett vad man vill få dem till. Man måste räkna med 10-20 procent bortfall. Folk följer inte ens lagen särskilt bra.

Så om man ställer ett ultimatum från staten, och villkorar det mot sjukvård eller tillgång till samhället (och det inte går att segla under radarn eftersom man utfärdar särskilda pass) så skapar man alltid en stor grupp av människor som tvingas leva permanent utanför gemenskapen.

Och det här med att leva utanför gemenskapen har historiskt visat sig vara en katalysator för värre saker, som förföljelse, folkmord, lynchmobbar m.m. allteftersom man tappar kontakten med varandra.

Ingen påstår att det redan hänt, men när man ser att det sker en eskalering mot en grupp så måste det angripas direkt. Man kan inte vara tyst tills människor sitter i "skyddskarantän" och dör av brist på sjukvård. Eller tills man når ett stadie där vårdpersonalen inte längre bryr sig om deras vårdresultat.
Man har sedan långt tidigare gallrat ut bland de som gjort olika livsstilsval när det gäller vård. Du får inga kärloperationer om du är rökare t.ex.

Det här med vaccinovilja handlar inte om något annat än känslor. Vi människor tror alltid att vi är så upplysta och gör rationella val baserade på fakta. Så är det inte. Facts and figures don't matter var sig det gäller politik eller medicinska val.

Där kan en villkorad lagstiftning faktiskt få människor till att vaccinera sig och därmed rädda liv och spara vårdkostnader framförallt.

Och jo, de ovaccinerade blir sjuka och utgör ett problem även för andra än de själva:

https://www.worldometers.info/coronavirus/usa/florida/#graph-cases-daily
https://www.worldometers.info/coronavirus/usa/florida/#graph-deaths-daily
Citera
2021-09-21, 07:51
Medlem
Då är det dax för barnen från 5års ålder och uppåt att få sitt vaccin?

Pfizer says its Covid vaccine is safe and generates robust immune response in kids ages 5 to 11

https://www.cnbc.com/2021/09/20/pfizer-covid-vaccine-is-safe-generates-robust-immune-response-in-kids-ages-5-to-11.html
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-09-21 kl. 07:56.
Citera
2021-09-21, 07:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tror jag inte. Folk glömmer fortare än man tror. Jag tror att det kommer att bli som med influensan inom några år. D.v.s. att folk i riskgrupper blir kallade till VC och får sina sprutor gratis, och ett fåtal andra som är oroliga (eller om man väljer att kalla det "rädda om sin hälsa") går till en privat vaccinmottagning, och betalar 7-800 kr för en dos varje höst.

De som är större barn och unga nu kommer aldrig att få några boosterdoser, och de som är mindre barn nu kommer aldrig att vaccineras alls, vilket betyder att de (alla som är under 30-35 år nu) förr eller senare kommer att få en släng eller flera av den riktiga sjukdomen, och få sin booster på det sättet. För dem blir sjukdomen knappast ens farlig mer när de blir gamla.

Norge klassar nu C19 på samma nivå som säsongsinfluensan och den behöver man, precis som du skriver, årligen vaccinera sig mot för att vara säker. Historiskt har cirka 50 % bland de som fått gratis vaccin valt att acceptera det erbjudandet. Det har ändå innburit att det i genomsnitt dött cirka 1200 varje säsong i influensan i Sverige. Det har accepterats utan några vidare åtgärder från något håll år efter år. Folk har gått till jobbet stormförkylda och suttit på möten med andra som de smittat ner.

Tror att det inom något år blir samma cirkus igen. Minnet är som sagt kort hos mänskligheten. De som tror att de nu har immunitet mot C19 för all framtid, för att de tagit 2-3 sprutor 2021, tror helt fel.
Citera
2021-09-21, 07:56
Medlem
Skämskudde på vaccinimmunologen som svarar på frågor om vaccinering av barn på tv4s Nyhetsmorgon.
Tycker nästan synd om honom” Det verkar vara si och så”
Kan inte ge ett enda besked utan bara skicka vidare alla frågor till läkarna. Som troligen har ännu mindre svar.

”Långvariga effekter vet vi inte så mycket om”

Dock är han väl ärlig då man faktiskt inte vet så mkt om detta vaccin.
Senast redigerad av granskottet80 2021-09-21 kl. 08:00.
Citera
2021-09-21, 08:01
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Antar att du är ironisk, för det där var så dumt att jag sitter och gapskrattar bakom skärmen!
Integritet och påläst, jo tjena!

Lösningen på covid är ju utan tvekan vaccinering. Hade det inte varit för vaccineringen hade du fortfarande inte fått gå på fotboll eller på krogen.

Säkerligen.. men det har inget med viruset att göra utan de överdrivna restriktionerna.
Gällande vaccineringen så är min ståndpunkt till skillnad från alla de som uppmanats hetsa mot sina medborgare och grannar raka motsatsen... vill du vaccinera dig så är det OK för mig.. kunde inte bry mig mindre... men du ska inte komma och försöka bestämma över min kropp. Vil inte jag ha det "skyddet" så är det mitt val.. inte ditt

Faran att gå på fotboll eller liknande är näst intill obefintlig.. då är risken större att du sätter ett popcorn i halsen och kvävs än att du dör från C19 om du inte är i riskgrupp... och mig veterligen så har jag inte sett att de rullat in på säng en multisjuk äldre i livets slutskede för att se matchen live och därmed riskera smittas med dödlig utgång. .. och även om så vore fallet då har väl den personen rätt att själv göra det valet... eller du tycker inte det din lilla fascist?

Alla som kan tolka data/fakta kan väldigt snabbt se att den absoluta majoriteten som avlidit med c19 har varit våra allra äldsta och mest skröpliga... medelåldern på de avlidna var 82 år och 86 % multisjuka (källa Socialstyrelsen och FHM).. NOTERA: detta betyder inte att ALLA i denna grupp avlider om de får C19.. utan fortfarande en mycket liten andel
Citera
2021-09-21, 08:07
Medlem
Covid har krävt fler människoliv i USA nu än vad Spanska sjukan gjorde och det är tyvärr inte över heller.
Citera
2021-09-21, 08:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Testa att ta en löprunda när du ovetandes har ett inflammerat hjärta.

Det var ju samma typ av respons man fick när man varnade för myokardit från covid i början av 2020 i den här tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in