2021-09-20, 21:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Verkligen talande siffror.

Antal fall, antal sjukhusinläggningar och antal dödsfall.

Mu tror jag inte det är så stor skillnad i Sverige då vi har en så hög vaccineringsgrad. Många antivaxxers använder Sveriges höga vaccinationsgrad och dess effekter som argument MOT vaccinering.

Skulle vaccinationsgraden vara 15-20% lägre rätt genom alla åldersgrupper så skulle vi förmodligen ha samma extrema skillnad i t ex dödlighet mellan ovaccinerade och vaccinerade men samtidigt skulle antal döda vara mycket högre.

West Virginias glidande medeltal på antal avlidna passerade nyss 20 och Sverige ligger på 4-5 och då bor det mer än 5 gånger fler människor i Sverige.

Ju högre vaccinationstäckning desto högre kommer andelen vaccinerade vara som avlider och det verkar många ha problem med - sen om det är 5 som avlider om dagen eller om det är 100 om dagen verkar inte spela någon roll i deras värld.

Ja vaccinet fungerar, sen att det inte är helt hundra ja det får vi leva med.
Citera
2021-09-20, 21:56
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du kan kolla här, där finns lite data för WV under "Breakthrough cases", laddar segt för mig så ha tålamod. Under Hospitalized så ser man andelar av vaccinerade vs ovaccinerade.

https://dhhr.wv.gov/covid-19/Pages/default.aspx
Tackar för den länken. Det var intressant information.

82.9% ovaccinerade på sjukhus.
87.3% ovaccinerade på ICU (IVA)
90.9% ovaccinerade i respirator

Wow.
Citera
2021-09-20, 21:58
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Nej det är inte vad de säger.

”FHI menar att de flesta riskgrupper i landet är skyddade. Även om viruset cirkulerar blir människor inte längre allvarligt sjuka och få läggs in på sjukhus.”

Det har alltid och kommer alltid handla om riskgrupperna. Utanför riskgrupperna kan covid betraktas som en ny förkylning likvärdig influensa. Resten är skrämselpropaganda utan statistisk relevans.
"– #detvardenpandemien?

– Nei, det betyr det absolutt ikke. Pandemien er ikke over så lenge den finnes ute i verden og i land der vaksinedekningen fortsatt er lav. Så lenge sykdommen sprer seg utenfor de rike lands territorier er det fortsatt pandemi.

– Er epidemien over, da?

– Nei, jeg vil ikke si det. Men den er nede på et sparebluss i Norge og i mange land som har god vaksinedekning.

Av befolkningen over 18 år har 90 prosent fått første dose og 83 prosent er fullvaksinert."

Det finns inget som säger att bara riskgrupper bli sjuka av covid-19, det är ett feltänk och missförstånd från början av pandemin som inte stämmer med verkligheten.
Citera
2021-09-20, 22:02
Medlem
korrektamund0s avatar
Det här måste vara bland det sjukaste jag sett. West Virginia varifrån man kablat ut kommentarer där det sitter folk och påstår att "antalet vaccinerade har stigit med 25%!".

Här är siffrorna:
Smittade i West Virginia

Kod:
Ålder	Vacc.	Ovacc.
0-4	    0 	  4,251
5-11	    0	 10,255
12-15	  107	  9,005
16-20	  352	 13,660
21-25	  315	 12,746
26-30	  413	 12,027
31-40	1,200	 21,691
41-50	1,544	 21,643
51-60	1,668	 18,849
61-70	1,969	 13,423
71+	2,276	 11,390
Total	9,844	148,940

Källa:
https://dhhr.wv.gov/covid-19/Pages/default.aspx
Senast redigerad av korrektamund0 2021-09-20 kl. 22:04.
Citera
2021-09-20, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nedsmittade personer har misslyckats i sitt personliga smittskyddsarbete. Man har visat att man inte kan tvätta händerna och hålla avstånd. Ska sådant premieras menar du? Låter totalt kontraproduktivt i mina öron.
De har hållit sitt immunförsvar igång, det behöver stimulans genom att utsättas för virus och bakterier. Att försvaga en hel befolknings immunförsvar pga en förkylning som ngn tiondels procent har problem med är kontraproduktivt om något.
Citera
2021-09-20, 22:08
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Kollar man guvernörens videos på youtube så framgår det ganska snabbt att han är super-pro-vaccin.

https://www.youtube.com/c/GovernorJimJustice/videos

I var och varannan video så manar han på att alla ska vaccinera sig och att om man inte gör det så riskerar man att avlida. Han berättar också flertalet gånger att det är 85-90% ovaccinerade som ligger på IVA och avlider.

Här är aktuell video där man även hör var han säger efter de klippt:

https://youtu.be/09m0bYBRbl8?t=1360

Det hela handlar om att de - liksom andra - märker en viss uppgång i sjukhusinläggningar och dödsfall bland vaccinerade och detta sker bland de äldre och sjuka - dvs de som fick vaccinet först. De vill dra igång med tredje dosen NU men måste avvakta något.

Det hela är alltså någon antivaxxer-sida som klippt ut ett uttalande ur sin kontext och försöker få det att låta som att det är vaccinerade som avlider nu när det i själva verket är 80-90% ovaccinerade.

Ok, då förstår jag bättre. Att det var klippt av någon jävla idiot.

Tyckte det var så konstigt osammanhängande och att det han egentligen sa var positivt utifrån ett vaccin-perspektiv. Ändå drog folk slutsatsen att det var bevis på att vaccinet var kass.

Tack för detta
Citera
2021-09-20, 22:11
Medlem
Citat:
Verkligen talande siffror.

Antal fall, antal sjukhusinläggningar och antal dödsfall.

Mu tror jag inte det är så stor skillnad i Sverige då vi har en så hög vaccineringsgrad. Många antivaxxers använder Sveriges höga vaccinationsgrad och dess effekter som argument MOT vaccinering.

Skulle vaccinationsgraden vara 15-20% lägre rätt genom alla åldersgrupper så skulle vi förmodligen ha samma extrema skillnad i t ex dödlighet mellan ovaccinerade och vaccinerade men samtidigt skulle antal döda vara mycket högre.

West Virginias glidande medeltal på antal avlidna passerade nyss 20 och Sverige ligger på 4-5 och då bor det mer än 5 gånger fler människor i Sverige.

Ju högre vaccinationstäckning desto högre kommer andelen vaccinerade vara som avlider och det verkar många ha problem med - sen om det är 5 som avlider om dagen eller om det är 100 om dagen verkar inte spela någon roll i deras värld.
Helt o hållet håller med dej.
Ganska rimligt antagannde att andelen vaccinera som får covid ökar när antalet vacciiinerade ökar.
Citera
2021-09-20, 22:14
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Antar att du är ironisk, för det där var så dumt att jag sitter och gapskrattar bakom skärmen!
Integritet och påläst, jo tjena!

Lösningen på covid är ju utan tvekan vaccinering. Hade det inte varit för vaccineringen hade du fortfarande inte fått gå på fotboll eller på krogen.

Det var väl du som menade att vaccinet var gratis eftersom du betalar det via skatten och nu är det vaccinet som gör att vi kan gå på krogen. Är du dum i huvudet eller är du värdelös på att uttrycka dig?

Vad blir nästa? Anledningen att du lever är att staten varit så god och inte avlivat dig? Du verkar leva på andras nåder och älska det. Ditt default är tyranni.
Citera
2021-09-20, 22:16
Medlem
Vasterass avatar
Jag har följt smittspridningen sedan det kunde konstateras i Kina. Jag har valt att bära kvalitativa andningsskydd och distans till eventuella smittkällor (andra människor), jag är hittills inte smittad (konstaterat).

Personligen är jag nöjd med det tills jag fått se mer av resultaten ifrån vaccinationer och mutationer rörande Corona.
Citera
2021-09-20, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
De har hållit sitt immunförsvar igång, det behöver stimulans genom att utsättas för virus och bakterier. Att försvaga en hel befolknings immunförsvar pga en förkylning som ngn tiondels procent har problem med är kontraproduktivt om något.

Förmodligen förlorade du honom redan vid "immunförsvar". Annars tycker jag hans argument är ganska bra om man vänder på det och använder det för de som lyckats undvika smitta. De torde ju även hyffsat kunna undvika smitta framöver liksom.
Citera
2021-09-20, 22:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag har följt smittspridningen sedan det kunde konstateras i Kina. Jag har valt att bära kvalitativa andningsskydd och distans till eventuella smittkällor (andra människor), jag är hittills inte smittad (konstaterat).

Personligen är jag nöjd med det tills jag fått se mer av resultaten ifrån vaccinationer och mutationer rörande Corona.

Varför går du inte och vaccinerar dig?
Citera
2021-09-20, 22:34
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Folkmord och tvångsmedicinering är faktiskt väldigt närbesläktat. Det är två exempel på när man låtit sin avhumanisering en grupp gå så långt att man samvetslöst kan kränka mänskliga rättigheter som gruppen gör anspråk på.

Man kan diskutera för- och nackdelar med vaccin kontra sjukdom. Men en sak står klart. Kunskapen är just nu så begränsad (både om sjukdom och om vaccin) att man allra minst kan kräva oinskränkt självbestämmande, utan påtryckningar eller manipulation från samhället.

Om vi inte vaccinerar barn under tolv så är det en "resursfråga". Det kan du inte ens tro på själv? Om vi inte vaccinerar 5-åringar så är det för att det är för magstarkt även för dig. Men jag tror att du har fel. Vi kommer vaccinera 5-åringar innan det här är över, om inte myndigheten gör en 180 grader.

Att testa antikroppar mot covid kan man i alla fall göra mycket enkelt med ett snabbtest. När myndigheterna rekommenderar friska människor att vaccinera sig, trots att de har antikroppar, så tappar man helt förtroendet för dem. Människor är inte dumma i huvudet. När man säger saker som är uppenbart falska, eller utelämnar delar av sanningen, så skapar det vaccinskepsis.

Det är inte bara FHM:s jobb att köpa in vaccinet. Det är också deras jobb att ge folk förtroende för vaccinet. Förtroende bygger man genom att spela med öppna kort. Om det krävs tvång för att folk ska ta vaccinet så finns det bara två möjliga förklaringar. Antingen har myndigheten misslyckats med sitt uppdrag, eller så försöker man vaccinera fel personer för fel anledningar, och folk har all orsak att vara skeptiska.

Det är mera en Orwellisk omtolkning av ords betydelse. Finns de som anser att aborträtt är världshistoriens mest omfattande folkmord också. Ungefär som när någon drar fram hitlerkortet i en debatt då faller det hela platt. Sen när är vaccination något tvång i Sverige?

Det är självklart en resursfråga. Det är slöseri med vacciner att vaccinera alltför unga då det sällan blir så sjuka och producerar små virusmängder. Det går fortfarande omkring en stor skara 30-60årinar som är helt ovaccinerade. Dessa ska man lägga krutet på. Det är dom sista 10-20% som kostar mest resurser att vaccinera.

Att inte ha vaccinationskampanjer och inte säga nånting över huvud taget, Öhhh. Då lär vi haft en vaccinationsgrad på 20% och en pågående pandemi med ca 150döda per dag. Ungefär som det är numera i de södra delstaterna i USA. Florida där många antivaxxers bor är vaccinationsgraden ca 50% och det dör fler där nu än det gjorde under värsta perioden i Sverige. Liknande resonemang gör kreationister som vill få in deras agenda i biologiundervisningen, att det ska vara på samma villkor som evolutionslära med argumentet att deras teorier borde värderas lika mycket.

Har aldrig någonsin hört talas om något vaccin över huvud taget som ges där man testar antikroppar innan. det existerar inte.
Senast redigerad av raskens 2021-09-20 kl. 22:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in